شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

او را تحسین کنید


او را تحسین کنید
رونالدینیو هر ۲ جایزه فردی پایان سال را به‌خود اختصاص داد و تیتر و تمجیدهای مطبوعات را نیز همچنین. آن‌کسی که پشت‌سر وی ایستاد نیز قابل تحسین بود به‌خصوص اگر بدانیم فرانک لمپاردی بود که ۲ سال قبل تنها یک فوتبالیست معمولی محسوب می‌شد.
او بازیکن دوم جهان شناخته شد که از بین بریتانیائی‌ها، تنها بکهام در دوران اخیر چنین مقامی کسب کرده است. فرانک در ۳ سال اخیر همزمان با ورود به چلسی رشد فوق‌العاده‌ای از خود بروز داد. او تا روز ۱۳ دسامبر، ۱۲۹ گل در رقابت‌های مختلف دوران حرفه‌ای خود به ثمر رسانده و ۱۰ گل آن برای تیم‌ملی زده شده است. بد نیست با هم سری به زندگی و دوران حرفه‌ای وی بزنیم.
● وستهام و سوانسی
لمپارد از وستهام شکوفا شد. درست در زمانی‌که پدرش کمک مربی این تیم بود. لمپارد در ژوئن ۱۹۹۴ راهی آکادمی باشگاه شد و به‌طور رسمی در اول ژوئیه ۱۹۹۵ به‌عضویت تیم حرفه‌ای وستهام درآمد و ”لمپ“ در اکتبر ۱۹۹۵ به‌طور قرضی راهی تیم دسته‌دومی سوانسی شد. فرانک اولین تجربه لیگی را در لباس این تیم و مقابل ”برادفوردسیتی“ تجربه کرد.
لمپارد در ادامه، ۹ بازی دیگر برای سوانسی انجام داد. به‌طور کلی برای سوانسی یک گل به ثمر رساند و در ادامه به وستهام بازگشت. شروع دوباره وی با پیراهن وستهام در ۳۱ ژانویه ۱۹۹۶ رقم خورد، هر چند یک تراژدی بزرگ در انتظارش بود؛ پای راست وی در بازی روز ۱۵ مارس ۱۹۹۷ مقابل آستون‌ویلا شکست. این آسیب‌دیدگی به فصل فرانک خاتمه داد. اولین گل لمپارد برای وستهام در فصل ۱۹۹۸ ـ ۱۹۹۷ به ثمر رسید. این گل به پیروزی باشگاه در بازی خارج از خانه مقابل ”بازنزلی“ کمک شایانی نمود. در همان سال او با رهبری تیم وستهام، جام حذفی جوانان را فتح نمود.
● اولین بازی ملی
لمپارد در روز ۱۳ نوامبر ۱۹۹۷ در ”کرت“ مقابل یونان، اولین بازی ملی خود با پیراهن تیم زیر ۲۱ ساله‌ها را تجربه کرد. فصل ۱۹۹۹ ـ ۱۹۹۸ برای ”فرانکی“ خاطره‌انگیز بود؛ چرا که سرانجام جای ثابتی در ترکیب وستهام یافت. ”لمپ“ حتی یک مسابقه تیم را هم از دست نداد و باشگاه با کمک او به رتبه پنجم جدول تکیه زد. دوران درخشان وی با دعوت شدن به تیم‌ملی بزرگسالان، تکمیل شد. آن بازی روز ۱۰ اکتبر ۱۹۹۹ در ساندرلند مقابل بلژیک انجام گرفت؛ با این‌حال در تیم‌ملی جهت حضور در یورو ۲۰۰۰ جائی نیافت آن‌هم در حالی‌که لمپارد به‌عنوان کاپیتان، تیم جوانان انگلستان را در رقابت‌های قهرمانی اروپا همراهی کرد. آخرین حضور ”فرانک“ در این تیم طی ژوئن ۲۰۰۰ در بازی بیرون از خانه مقابل اسلواکی رقم خورد. لمپارد در وستهام با ۱۸۷ حضور ۳۹ گل به ثمر رساند.
لمپارد علیرغم آنکه با ۶ سال حضور، از اعضاء قدیمی تیم محسوب می‌شد؛ اما غالباً جای ثابتی در ترکیب تیم نمی‌یافت. او در آن دوره، هم‌تیمی استعدادهای درخشانی چون جوکول، مایکل کریک و ریوفردیناند بود، اما هنگامی‌که ”ریوفردیناند“ این تیم را به قصد لیدزیونایتد ترک کرد و از طرفی ”هری ردنپ“ دائی او نیز از تیم وستهام خداحافظی کرد، دیگر عملاً جائی برای فرانکی محبوب نیز باقی نماند. با آنکه آستون‌ویلا به جذب وی علاقه نشان داد؛ اما ترجیح داد در لندن مانده و چلسی را برگزیند.
● دوران شکوفائی
فرانک رسماً در ۱۵ می ۲۰۰۱ با مبلغ ۱۱ میلیون پوند راهی آبی‌های شهر لندن شد. او یکی از اولین خریدهای ”رانیه‌ری“ مربی قبلی باشگاه بود. در ۲ فصل ابتدائی به جهت مشکلات قرارداد و حضور پدیده‌ای چون ”زولا“ کمتر مجال خودنمائی یافت؛ اما وقتی در سال سوم ”رومن آبراموویچ“ از راه رسید اوضاع برای وی بهتر شد. وی به عضویت ثابت میان ستارگان چلسی تبدیل شد و هواداران با تمام وجود دوستش داشتند. اولین شروع پسر جوان با چلسی، در بازی‌های پیش‌فصل مقابل ”لیتون اورینت“ رقم خورد. او اولین گلش را در بازی بعدی پیش‌فصل به ثمر رساند. وی یکی از ۷ گل تیمش را وارد دروازه ”نورث همپتون تاون“ کرد. شروع او را با چلسی در لیگ برتر روز ۱۹ اوت ۲۰۰۱ در جریان تساوی یک بر یک مقابل نیوکاسل شکل گرفت؛ با این‌حال در چهارمین حضور رسمی با پیراهن آبی از بازی اخراج شد. وی به سبب یک خطای وحشتناک در دربی لندن مقابل تاتنهام، تنها اخراج آن فصل را تجربه کرد. فرانک ۷ گل در تمامی مسابقات آن فصل به ثمر رساند. لمپارد بار دیگر یک رقابت مهم ملی را از دست داد؛ چون نام او در لیست ۲۳ نفره تیم‌ملی جهت حضور در جام‌جهانی جای نگرفت. وی فصل بعد در چلسی تبدیل به مهره‌ای انکارناپذیر شد؛ ۸ گل و رساندن چلسی به مقام چهارم لیگ برتر دستاورد آن فصل فرانکی بود. لمپارد برای اولین‌بار فرصت حضور در لیگ قهرمانان را به‌دست آورد.
● فصل کلیدی
در فصل ۲۰۰۴ او برای بازی دوستانه تیم‌ملی مقابل کرواسی در روز ۲۰ اوت به اردو فراخوانده شد. این بازی با حساب ۳ بر یک به سود انگلیسی‌ها خاتمه یافت و زننده یکی از گل‌ها فرانک لمپارد بود. در سپتامبر ۲۰۰۳ لمپارد به‌عنوان بازیکن برتر ماه انگلستان شناخته شد و ماه بعد از سوی هواداران به چنین عنوانی ملقب شد. او و چلسی تا مرحله نیمه‌نهائی لیگ قهرمانان راه یافتند. لمپارد در این بازی‌ها ۴ گل در ۵ بازی به ثمر رساند. در لیگ برتر آنها پشت‌سر آرسنال در رتبه دوم جای گرفتند. لمپارد با ارائه درخشان‌ترین نمایش‌ها تبدیل به عضو کلیدی تیم شد. سرانجام اولین تورنمنت بزرگ ”فرانکی“ فرا رسید. انگلستان همراه با او به مرحله یک‌چهارم نهائی لیگ قهرمانان راه یافت. لمپارد ۳ گل به ثمر رساند و در تیم منتخب جام، جای گرفت. با بازنشستگی اسکولز از تیم‌ملی، لمپارد تبدیل به مهره‌ای ثابت در ترکیب تیم‌ملی انگلستان شد. در فصل گذشته که یکی از درخشان‌ترین دوران چلسی رقم زده شد، لمپارد نقش ویژه‌ای به‌عهده داشت. او در هر ۳۸ بازی لیگ برتر حاضر شد و ۱۳ گل به ثمر رساند. این تعداد گل برای یک هافبک فوق‌العاده بود. همین گل‌ها بخشی از جریان اولین قهرمانی چلسی پس از ۵۰ سال را شکل داد. در ادامه، لمپارد که از طرف ”کارلوس آلبرتوپریه‌را“ و ”یوهان کرایف“ بهترین هافبک جهان نام گرفت، جایزه بازیکن سال فوتبال انگلستان را دریافت نمود. او از سوی هر ۲ اتحادیه بازیکنان و نویسندگان فوتبال انگلستان این عنوان را کسب کرد. وی شم گلزنی فوق‌العاده‌ای دارد و به‌عنوان یک هافبک، بیش از حد معمول گلزنی می‌کند. لمپارد هم‌اکنون یکی از گلزنان برتر لیگ برتر محسوب می‌شود.
● مورینیو: او بهترین بازیکن جهان است
خوزه مورینیو سرمربی چلسی در مصاحبه با کیکر گفت: ”لمپارد برترین بازیکن جهان است.“ گل‌های او، به تیم‌ملی انگلستان جهت حضور در جام‌جهانی ۲۰۰۶ کمک شایانی نمود. در سپتامبر ۲۰۰۵ لمپارد عضوی از تیم رؤیائی فیفا و در زمستان نیز نام وی پس از رونالدینیو به‌عنوان دومین بازیکن برتر جهان شناخته شد. او در انتخابات مرد سال فوتبال اروپا نیز در رتبه سوم جای گرفت. لمپارد صاحب رکورد بیشترین بازی پیاپی در لیگ برتر است. او از ۱۳ اکتبر ۲۰۰۱ تا ۲۶ نوامبر ۲۰۰۵، ۱۵۹ بازی پیاپی را در لیگ برتر تجربه کرد. او رکود دیوید جیمز را شکست.
● یک خانواده فوتبالی
لمپارد پدری فوتبالیست دارد. دائی وی نیز یک ملی‌پوش سابق تیم‌ملی بود. ”هری“ هم‌اکنون مربی پورتس موث است. ”جیمی ردنپ“ پسردائی او، اسطوره لیورپول بود و قبل از اینکه چند ماه پیش از فوتبال خداحافظی کند در تاتنهام مشغول به بازی بود. جیمی سابقه ۱۷ حضور در تیم ملی را نیز داشت. فرانک نامزدی به نام ”الن ریوز“ دارد. این ۲ در دوران کودکی همسایه هم بودند. آنها صاحب یک دختر به نام ”لونا“ هستند. لونا در اوت ۲۰۰۵ متولد شد. فرانک از طرف روزنامه سان ”سوپرگل“ نام گرفته است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید