جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رکوردهائی که در جام‌جهانی جابه‌جا می‌شوند


رکوردهائی که در جام‌جهانی جابه‌جا می‌شوند
● رونالدو و گرهارد مولر
رونالدو در سه جام‌جهانی حضور داشته است. او در جام ۱۹۹۴ وقتی ۱۷ ساله بود، عضو تیم‌ملی برزیل شد اما حتی یک‌دقیقه هم بازی نکرد. در جام ۱۹۹۸ رونالدوی ۲۱ ساله چهار گل برای برزیل زد. تعداد گل‌های او در جام‌جهانی ۲۰۰۲ هشت گل بود. این هشت گل بیشترین گلی بود که در یک جام‌جهانی از سال ۱۹۷۴ به بعد به ثبت می‌رسید.
جالب است بدانید که رونالدو با پله، اسطوره برزیلی‌ها در حال حاضر با هم در تعداد ۱۲ گل مساوی هستند. در این عرصه تنها گردمولر با ۱۴ و ژوست فونتین با ۱۳ گل از او پیش هستند. اگر رونالدو در جام ۲۰۰۶ بتواند سه گل بزند که اصلاً هم بعید نیست، می‌تواند رکورد اعجاب‌انگیز و اسرارآمیز گردمولر را بعد از ۳۲ سال بشکند.
● گل ۲۰۰۰
گل دومی که در جام‌جهانی قبل، رونالدو مهاجم استثنائی تیم‌ملی برزیل مقابل تیم‌ملی آلمان به ثمر رساند گل شماره ۱۹۱۴ جام‌جهانی بود. در مسابقات این جام گل شمارهٔ ۸۶ قطعاً گل شمارهٔ ۲۰۰۰ جام‌جهانی است. لائورنت فرانسوی در سال ۱۹۳۰ اولین گل تاریخ جام‌جهانی را زد و به ثمر رساننده گل شماره هزار کسی نبود جزء رابی رنسن برینگ هلندی در جام ۱۹۷۸. جالب است بدانید که رابی قبل از آن‌که به اسکاتلند گل بزند در بازی مقابل ایران هم زننده سه گل بود.
● اگر پائولو بیاید
خدا کند پائولو مالدینی خداحافظی خود را پس بگیرد و به جام‌جهانی برگردد. اگر اینگونه باشد او امسال رکورددار تمام ادوار تاریخ می‌شود. مالدینی در مسابقات جام‌های جهانی ۱۹۹۰ و ۲۰۰۲ چهار با ایتالیا در صحنه مسابقات حضور یافته و در این چهار دوره (۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲) ۲۳ بازی انجام داده است. مالدینی با رکورد ماتئوس تنها یک‌دوره و دو بازی فاصله دارد. ماتئوس در ۵ جام‌جهانی یعنی از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ برای تیم آلمان در مجموع ۲۵ بازی انجام داد. اگر پائولو بیاید رکورد جالب توجه لوتار ماتئوس در مسابقات فوتبال جام‌جهانی شکسته می‌شود.
● آسیائی رکورددار
او سامی الجابر است. در مسابقات جام‌جانی این‌دوره او به رکورد چهار حضور متوالی در جام‌جهانی می‌رسد، چیزی‌که از هیچ‌کدام از آسیائی‌ها تا به امروز سر نزده است. سامی الجابر اولین‌بار در جام ۱۹۹۴، دومین‌بار در جام ۱۹۹۸ و سومین‌بار در جام ۲۰۰۲ برای تیم‌ملی فوتبال عربستان بازی کرد. عربستان در این مدت ۱۰ بازی در جام‌جهانی انجام داد و صاحب دو برد، یک مساوی و هفت‌باخت برابر حریفان خود شد.
● رکورد کارلوس آلبرتو پریرا
او می‌تواند بعد از دو مربی یعنی ویتوریو پوتز ایتالیائی و وینسنته فولای برزیلی سومین مربی جام‌جهانی باشد که دوبار فاتح جام‌جهانی شده است. قدرت فراوان برزیل در این دوره اینگونه به علاقمندان فوتبال دنیا القا کرده است که می‌توانند شاهد قهرمانی دوباره تیم‌ملی برزیل در جام‌جهانی باشند.
● کلینزمن می‌تواند سومین نفر باشد
کلینزمن هم می‌تواند صاحب رکورد باشد. او می‌تواند سومین مرد فوتبال دنیا باشد که هم به‌عنوان مربی و هم به‌عنوان بازیکن، جام‌جهانی را فتح کرده باشد. یورگن در سال ۱۹۹۰ در حالی‌که ۲۶ ساله بود با تیم‌ملی فوتبال آلمان قهرمان مسابقات فوتبال جام‌جهانی شد و امروز می‌تواند بار دیگر قهرمان جهان باشد. قبلاً این عنوان توسط مردانی مثل ماریو زاگالو و فرانتس بکن‌بائر به‌دست آمده بود. بکن‌بائر در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان بازیکن و در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان سرمربی قهرمان جهان شد. ماریو زاگالو هم در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ به‌عنوان بازیکن و در سال ۱۹۷۰ به‌عنوان سرمربی، قهرمان جهان شد.
● یک تیم غیراروپائی
این یک سنت بوده که همواره در جام‌های برگزار شده در اروپا، اروپائی‌ها صاحب عنوان قهرمانی جام جهانی شوند. به‌جزء سال ۱۹۵۸ سوئد که تیم‌ملی برزیل قهرمان دنیا شد در سایر مسابقات برگزار شده در قاره سبز، اروپائی‌ها فاتح جام بوده‌اند.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید