شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات عملکرد دستگاههای بدن سیستم ایمنی


تغییرات عملکرد دستگاههای بدن سیستم ایمنی
سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر چربی های رژطم غذایی قرار دارد زیرا چربی ها پیش ساز موادی هستند که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند . ساخت این مواد با مصرف آنتی اکسیدانهای مواد غذایی مانند ویتامین های C,E , و همچنین املاحی نظیر سلینیوم و مس افزایش می یابد .با بالا رفتن سن ، تعدا سلولهای ایمنی در بدن کاهش می یابد . تخلیه ذخایر ویتامین B۶ در سالمندان سالم یکی از دلایل کاهش تولید موادی است که در ایمنی بدن نقش دارند بطور کلی سوتغذیه پروتئین _انرژی ، کمبود روی و ویتامین B۶و در یافت ناکافی آنتی اکسیدانها همگی شرایطی هستند که سلامتی فرد سالمند را در معرض خطر قرار می دهند و محققان معتقدند مصرف مکملهای مولتی ویتامین و املاح در سالمندان منجر به بهبود وضعیت ایمنی سالمندان و کاهش ابتلا به عفونت می گردد .
● مهمترین اهداف برنامه ریزی غذایی برای سالمندان مبتلا به دیابت عبارتند از:
▪ سایر مشکلات شایع
ـ دیابت( بیماری قند ) :
رعایت یک برنامه غذایی صحیح می تواند سلامت و طول عمر همراه با نشاط را برای سالمندان مبتلا به دیابت تضمین نماید .
برنامه غذایی باید به گونه ای تنظژم شود که حدود ۵۰ تا ۶۰ در صد از انرژی مورد نیاز از کربوهیدراتها ، ۱۵ تا ۲۰ در صد از پروتئین ها و ۲۰ تا۲۵ در صد از طریق چربی ها تامین شود . مصرف قند ها ی ساده مانند قند و شکر باید محدود باشد .افزایش وزن بدن با افزایش خطر پیشروی دیابت همراه است.
ـ آب مروارید :
یکی از بیماریهای شایع مرتبط با تغذیه در دوران سالمندی آب مروارید است . آب مروارید ضخیم شدن عدسی چشم بعلت افزایش سن می باشد منجر به اختلال در بینایی می شود و در صورتی که این ضخامت از طریق جراحی برداشته نشود منجر به کوری خواهد شد . آب مروارید حتی در افرادی مه تغذیه خوبی دارندنیز بعلت قرار گیری در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید (Uv ) جراحات عفونت های ویروسی ، مواد سمی و اختلالات ژنتیک روی می دهد اما در بسیاری از موارد آب مروارید به علت افزایَ سن ایجاد می شود .
استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها ( ویتامین C,Eو بتاکاروتن ) ممکن است در کاهش احتمال بروز آب مروارید تاثیر داشته باشد.
مطالعات وجود یک ارتباط معکوس بین شیوع آب مروارید و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C,E و کاروتنوئیدها را نشان می دهد . طی مطالعه نشان داده شده است افرادی که مبتلا به آب مروارید نشده اند در مقایسه با کسانی که آب مروارید داشتند مکمل های ویتامین C,E را بطور قابل ملاحظه ای بیشتر مصرف کرده بودند .
براساس مباحث ارائه شده بنظر میرسد وضعیت تغذیه ای می تواند اثر حفاظتی در مقابل بیماریهایی که با سالمکندی همراه است داشته باشد و برخلاف تصور عموم تغذیه در سالهای اولیه عمر نقش عمده ای در پیشگیری از تغییراتی که متعاقب زمان و با بالا رفتن سن در بدن ایجاد می شود دارد .
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


همچنین مشاهده کنید