جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


شما بخوانید ، مدیران هم


شما بخوانید ، مدیران هم
●ایجاد تعهد در كاركنان
یك كارمند متعهد برای سازمان، فوق العاده ارزشمند است. او می تواند با احساس مسئولیت و انجام به موقع كارها، در افزایش تولید و ایجاد بهره وری موثر باشد. بنابراین مدیران می توانند با برآورده كردن نیازهای اساسی كاركنان، برقراری اعتماد متقابل و ایجاد یك فرهنگ تشویق آمیز، كاركنان را نسبت به سازمان متعهد كنند و بدانند كه تا زمانی كه نیازهای مادی و معنوی كاركنان برآورده نشود آنها هرگز به طور كامل نسبت به سازمان احساس تعهد نخواهند كرد. یكی از موثرترین راههای حفظ تعهد در كاركنان و نگه داشتن آنها در سازمان، غنی سازی شغلی و افزایش انگیزه در آنان است.
قدردانی از افراد به خاطر عملكرد برترشان، انگیزه ای است كه در حفظ تعهد كاركنان و ایجاد رضایت شغلی در آنان بسیار موثر است. لازم به توضیح است كه هرگز ارزش و تاثیر عمیق استفاده از اصطلاحات ساده »متشكرم«، »دستتان درد نكند« در مقابل انجام كارهای ساده را دست كم نگیرید، زیرا این كارها سبب ایجاد تعهد در كاركنان و به دنبال آن افزایش فعالیت وبهره وری در آنها می شود. استفاده از محرك های مالی مانند افزایش حقوق و مزایا، پرداختهای موردی تشویقی و غیره برای عملكردهای استثنایی و دارای بهره وری بالا از نظر حفظ تعهد كاركنان حائز اهمیت است.
●فعالیتهای تیمی
ارتباطات خوب، جوهر رویه های تیمی است، به ویژه هنگام تصمیم گیری و اداره نشست ها و جلسه ها
تیم های با عملكرد عالی
- تصمیمات براساس نظریات جمع گرفته می شود.
- جلسه ها كارآمد و وظیفه محور است.
- به جای مشخص كردن اینكه چه كسی مقصر است بیشتر بدنبال حل مسئله است.
- همه اعضا در بحثها شركت می كنند.
- صورت جلسات به موقع توزیع می شود.
- همه اعضا خوب گوش می كنند و جلسه را دنبال می كنند.
- بازخورد مكرر به افراد در رابطه با عملكرد داده می شود.
- به همه اعضا آگاهی های لازم داده می شود.
- برنامه های فوری و مهم، به روشنی تبیین شده و در مورد آنها به توافق می رسند.
●تیم های با عملكرد ضعیف
- یك شخص، به تنهایی تصمیم می گیرد.
- جلسه ها بدون تصمیم گیری و ارایه راه حل، جریان می یابد.
- تلاش قابل ملاحظه معطوف به تعیین كسی است كه به وجود آورنده مسئله (ها) است.
- بحثها منحصر به تعداد كمی از اعضای تیم است.
- برای جلسه، صورتجلسه تهیه نمی شود.
- گفتگوی غیرمستقیم بیشتر از گفتگوی مستقیم است.
- در مورد عملكرد به افراد بازخوردی داده نمی شود.
- مكانیسمی وجود ندارد تا به همه اعضا آگاهی لازم داده شود.
- برنامه های فوری و مهم، مدام نادیده گرفته شده و یا رها می شود.
●اعتماد به نفس
از »فورد« میلیاردر معروف آمریكایی و صاحب یكی از بزرگترین كارخانه های سازنده انواع اتومبیل در آمریكا پرسیدند: اگر شما فردا صبح از خواب بیدار شوید و ببینید تمام ثروت خود را از دست داده اید و دیگر چیزی در بساط ندارید، چه می كنید؟
فورد پاسخ داد: »دوباره یكی از نیازهای اصلی مردم را شناسایی می كنم و با كار و كوشش، آن خدمت را با كیفیت و ارزان به مردم ارایه می دهم و مطمئن باشید بعد از پنج سال دوباره فورد امروز خواهم بود.«
●سوار بر روی یك پرتوی خورشید
روزی »آلبرت انیشتن« در منطقه ای دور از شهر، زیر نور خورشید نشسته بود: در خیال خود چنین تصور می كرد كه دور دنیا را با سوار شدن بر روی یك پرتو خورشید طی می كند. گذر او در فضا از مسیری منحنی بود، و او از این تخیّل خلاق، به ماهیت فضای منحنی پی برد. البته سالها طول كشید تا این نظریه را با استفاده از علم ریاضی به اثبات رساند. خلاقیت، بیش از دیگر صفات و توانایی های انسانی، جنبه ای جذاب و جادویی دارد.
●»اندیشه« یا »انبار«
روزی از انیشتن پرسیده شد كه یك »مایل« چند »فوت« است؟ و او در پاسخ گفت: »نمی دانم و ادامه داد چرا مغزم را با انبوهی از اطلاعات پر كنم در حالیكه می توانم آنها را در عرض۲ دقیقه در یك كتاب معلومات عمومی پیدا كنم؟«
انیشتن عقیده داشت، بهتر آن است كه انسان از مغزش برای اندیشیدن استفاده كند تا این كه آن را به صورت انباری برای جمع آوری اطلاعات در آورد.
●بگذارید اندیشه، هوایی بخورد
»ساوادا« یكی از مشاورین مدیریت ژاپنی، طی سمیناری در تهران، از شركت كنندگان در آن سمینار پرسید: »آیا ممكن است دو ظرف هم وزن، هم شكل، هم جنس، هم رنگ و با ابعاد مساوی، یكی در آب فرو رود و دیگری بر روی آب شناور باقی بماند؟« بیشتر میهمانان حاضر در سمینار معتقد بودند كه امكان ندارد. ساوادا گفت: »هدف من از طرح این سئوال، همین پاسخ شما بود. همین غیرممكن پنداشتن امور. ضمن اینكه واقعاً چنین چیزی امكان دارد. برای مثال ما اگر كاسه ای را كج بر روی آب بگذاریم به مرور آب در آن جمع می شود و به انتهای آب می رود ولی اگر كف ظرف مشابه بر روی آب قرار بگیرد، بر روی آب شناور باقی می ماند.«
●تمساح و دایناسور؛
مصداقی از هنر »سازكاری« و یا »تغییر پذیری« تمساح و دایناسور شباهت های زیادی به یكدیگر دارند. هر دو خزنده هستند، هر دو خونسردند و هر دو در یك زمان در باتلاق های دوران سوم زمین شناسی ساكن شده اند. با این وجود میلیونها سال است كه نسل دایناسورها از بین رفته، اما تمساح ها همچنان پا برجا هستند. چرا؟
با بیانی ساده تر می توان گفت كه تمساح ها قادر بوده اند با تغییر شرایط، خود را وفق دهند. ولی دایناسورها نتوانستند در مقابل وقوع بعضی حوادث و دگرگونی های طبیعی و جغرافیایی، خود را به سرعت تغییر داده و با محیط، سازگار شوند و آن موجودات عظیم الجثه و قوی دیگر وجود ندارند. در حالی كه تمساح ها به سلامت در بسیاری از رودخانه ها و یا دریاها در سراسر جهان به حیات خود ادامه داده و نسل خود را همچنان حفظ كرده اند.
●موثرتر از قانون، قویتر از تنبیه
سفرنامه ای از پاریس: در عبور از مسیر هر روزه به طرف بیمارستان، از خیابانی دو طرفه و باریكی كه از شهر »سن ژرمن« در حومه پاریس می گذشت، متوجه موضوعی شدم كه توجه مرا به خود جلب كرد و آن وجود چند تابلو غیرعادی بر در و دیوار چند خانه و ساختمان بود كه در همه آنها چند چیز مشترك به چشم می خورد. عدد۴۵ و كلمه Respect و علامت بین المللی قلب یا دل.از همراهم درباره این مسئله سئوال كردم و او توضیح داد كه در این خیابان بیشترین میزان سرعت۴۵ كیلومتر در ساعت تعیین شده بود، اما رعایت نمی شد. حوادثی پیش آمده كه اهالی محل علاوه بر وجود تابلوهای رسمی راهنمایی و رانندگی، خود نیز به نصب تابلوهایی برای توجه رانندگان اقدام كردند. فكر كردم این پدیده را كه می تواند تحلیل و نتیجه ای مدیریتی داشته باشد مستند كنم و از چند نمونه آنها عكس بگیرم. این بود كه یك روز صبح هنگام عبور از این خیابان از همراهم تقاضا كردم توقف كند تا من چند عكس بگیرم. درست لحظه ای كه مشغول عكسبرداری بودم، مردی فرانسوی به من نزدیك شد و از من علت عكس برداری را پرسید و وقتی از انگیزه من با خبر شد توضیح داد كه این تابلوها به توصیه او كه عضو شورای محله است تهیه و نصب شده است و اضافه كرد كه اگر مایلم اطلاعات بیشتری داشته باشم با تلفن محل كار او تماس بگیرم.
او كه آقای »ژیل اوگو« نام داشت و مدیر یك شركت ساختمانی بود در ملاقات چند روز بعد توضیح داد كه خیابانی كه شما از آن عكس می گرفتید خیابانی دوطرفه و باریك است كه به علت مسكونی بودن و تردد زیاد كودكان و دیگر عابران پیاده، سرعت مجاز در آن۴۵ كیلومتر پیش بینی شده است. چند حادثه و بررسی آن نشان داد كه رانندگان، این سرعت را رعایت نمی كنند. از آن به بعد ما در شورای محله تصمیم گرفتیم تا با كمك پلیس، با حضور و مراقبت بیشتر و با كمین كردن و جریمه كردن رانندگان، شدت عمل بیشتری به خرج دهیم. اما به محض غیبت ماموران و در ساعات غیركاری آنها، حوادث تكرار می شد.
البته من می پذیرم كه رعایت مقررات كاهش سرعت قدری دشوار است. مردم این اطراف برای رساندن خود به محل كارشان در پاریس باید عجله كنند. در اتوبانها هم رانندگان به سرعت دایمی۹۰ تا۱۰۰ كیلومتر عادت
كرده اند. از طرفی اتومبیلهای امروزی بسیار زود سرعت می گیرند.
وقتی از فشارهای قانونی و افزایش جریمه ها مایوس شدیم فكر كردیم، بیاییم از احساسات و عواطف مردم كمك بگیریم. این بود كه به شورا پیشنهاد شد كه تابلوهایی تهیه و در آن از مردم بخواهیم كه به رعایت سرعت۴۵ كیلومتر احترام بگذارند و تابلوها را با چند علامت هم زینت دهیم تا تاثیر عاطفی بیشتری داشته باشد. چند نفر از اهالی پیشقدم شدند تا این تابلوها را بر سر در خانه و دیوار ساختمانهایشان نصب كنند. پس از مدتی متوجه شدیم این پدیده تاثیر خودش را گذاشته است و مردم خواهش و زبان دل ما را پذیرفته اند و حوادث به طور چشمگیری كاهش یافته است. آقای »ژیل اوگو« اظهار داشت كه او در شیوه مدیریتی خود نیز به روشهای عاطفی و برانگیزنده اعتقاد دارد.
●عوامل موفقیت
چهار عامل موثر و عمده در ایجاد و توسعه یك واحد صنعتی موفق عبارتند از:
- منش و عملكرد بنیان گذاران
- تاكید بر اهمیت مصرف كننده (مشتری) از دیدگاه تولید كننده
- تاكید بر ارزش كاركنان از دیدگاه مدیریت
- وجود فلسفه سازمانی برای واحد صنعتی
برگرفته از صدوششمین شماره مجله بهره وری
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید