یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


۷ نکته کلیدی برای مدیران تازه‌کار


۷ نکته کلیدی برای مدیران تازه‌کار
شما چه برای اولین بار است كه مدیر می‌شوید و چه قبلاً مدیر بوده‌اید باید با انتقال به پست جدید محتاطانه برخورد كنید كه این با یك برنامه قدم به قدم آغاز می‌شود. برای این كار چند توصیه عملی در زیر پیشنهاد می‌شود:
۱ – رهبران غیررسمی را شناسایی كنید: رهبران غیررسمی می توانند كمك حال شما باشند یا اینكه به اعتبار شما لطمه بزنند. آنها در پستهای رسمی قدرت قرار ندارند اما توانایی تاثیر بر رفتار كاركنانی را دارند كه در سازمان شما كار می كنند. به یاد داشته باشید كه در دوره انتقال، آنها قدرت بیشتری از شما دارند. گاهی اوقات رهبران غیررسمی از محركان عمده هستند. بنابراین آنها را به سمت خود جذب كنید تا در كاری كه می خواهید انجام دهید كارشكنی نكنند.
۲ – موفقیتهای گذشته را مطالعه كنید: آن چیزهایی كه منشاء موفقیتهای عمده در گروه تحت نظارت شما بوده است و غرورآفرین نیز است را شناسایی كنید. یك رهبر جدید وقتی از موفقیتهایی كه در گذشته برای گروه تحت نظارت خود رخ داده است، قدردانی كند، سریعتر مورداحترام قرار می‌گیرد. شناخت موفقیتهای گذشته، اساس محكمی را برای آینده خواهد ساخت.
۳ – تأخیر در تصمیم‌گیریهای عمده: اجازه ندهید كه در تصمیم‌گیری برای تغییرات عمده یا تصمیمات بزرگ تحت فشار قرار بگیرید. محتاطانه عمل كنید تا اینكه كاملاً آماده شوید. اطلاعات را جمع آوری كنید و ببینید كارها چگونه انجام شده است. كاركنان خود را قبل از اینكه تغییرات عمده ایجاد كنید، در جریان قراردهید. وقتی شما در ابتدای دستیابی به «پذیرش جمعی كاركنان» هستید به دنبال این باشید كه آنها چه كاری را و چرا انجام می دهند، آنها نیز بعداً مشتاق به حمایت از شما و تصمیمات شما و سبك رهبری شما خواهندبود.
۴ – با تك تك افراد مصاحبه كنید: در هر پست اداره و رهبری تاجایی كه ممكن است بایستی روی مصاحبه و گفتگو با تك تك افراد زمان صرف كرد. این هزینه ای است كه سود آن بعداً پرداخت می‌شود. این كار به شما اجازه می دهد كه به سرعت خود را جا بیندازید، كسب احترام كرده و سریعتر اعتمادسازی كنید و به اطلاعات مهم نیز پی ببرید. در جریان مصاحبه می‌توانید این پرسشها را مطرح سازید:
- چه چیزی مانع انجام كار شما به بهترین شكل است؟
- چه چیزی در شما احساس قدردانی و سپاس ایجاد می‌كند؟
- رئیس یا مدیر قبلی شما چه كارهایی می كرد كه فكر می‌كنید من هم بایستی آن را ادامه دهم؟
- رئیس یا مدیر قبلی شما چه كارهایی را می كرد كه فكر می كنید من نبایستی ادامه دهم؟
- آیا مایلید كه شغل خود را به دیگری واگذار كنید؟ چرا؟
- برای نقش من در این سازمان چه چیزی را قائل هستید؟
- فكر می كنید كه ما چه جهتی را بایستی دنبال كنیم؟
۵ – مسائل و مشكلات را حل كنید: با جمع آوری اطلاعات از مصاحبه كننده‌ها شروع به ایجاد تغییر كنید. بهبود بهره‌وری مرتبط با موضوعهای اثرگذار بر روی گروه را آغاز كنید. بدین ترتیب به آنها نشان خواهید داد كه شما درمورد پیشرفت زندگی كاری آنان یك مدیر جدی هستید.
۶ – جلسه برگزار كنید: از برگزاری جلسات اجتناب كنید مگراینكه حرف خاصی برای گفتن داشته باشید. در این جلسه، موفقیتهای قبلی و برخی از موضوعها و مسائلی كه بر روی كار گروه تاثیرگذار است و شما برای آن برنامه‌ریزی كرده اید را برجسته كنید. درباره برخی از تغییراتی كه مدنظر شما است و دلایل آن صحبت كنید. برخی از موضوعهایی كه می تواند در این جلسه مطرح شود عبارتند از:
- سابقه و تجربه شما؛
- برخی اطلاعات شخصی كه شما را به عنوان یك فرد نشان می دهد؛
- انتظارات شما؛
- چیزهایی كه شما را آزرده می‌سازد؛
- سبك رهبری خودتان؛
- اینكه چگونه آنها باید شما را با مسائل و موضوعها آشنا و درگیر كنند؛
- چگونگی برخورد با ایده ها و پیشنهادات نو.
۷ – اهداف را تعیین كنید: حالا كه شما خود را به عنوان یك مدیر فهیم جا انداخته اید موقع آن است كه برای آینده هدفگذاری كنید. راههای زیادی برای تنظیم اهداف وجود دارد اما نكته مهم آن است كه این كار را در «تاریكی» انجام ندهید. اگر شما این قدمها را بردارید به اهداف خود نزدیكتر خواهید شد. كاركنان خود را تاحد امكان در كارها دخالت دهید و بگذارید به شما كمك كنند. این كار نقش شما را به عنوان یك رئیس یا مدیر راحت تر و كاراتر خواهدكرد.
سوسن جدی
منبع : ماهنامه تدبیر