جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا در یک نگاه


جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا در یک نگاه
جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا شاید یکی از کسالت بارزترین جام‌های جهانی بود که به دفعات با تدابیر دفاعی تیم‌های حاضر به ضربات پنالتی کشیده شد.
فینال این جام نیز که میان آلمان‌غربی و آرژانتین برگزار شد، دیداری خسته‌کننده بود و جالب اینکه با یک ضربه پنالتی دیرهنگام سود آلمان (که به‌وسیله ”آندریاس برمه“ به تک گل این دیدار تبدیل شد) خاتمه یافت.
آرژاتین نیز نخستین تیمی لقب گرفت که در فینال جام‌جهانی موفق به گلزنی نشده بود؛ البته ۲ بازیکن آرژانتین در این دیدار اخراج شدند که این نیز در نوع خود بی‌سابقه بود. جام ۱۹۹۰ ایتالیا دوران اوج ”روژه‌میلا“ ۳۸ ساله بود؛ زیرا پس از اینکه از فوتبال ملی کناره‌گیری کرده، بار دیگر به اردوی کامرون بازگشت و با بازی‌های خوب خود این تیم را تا مرحله یک‌چهارم نهائی جام پیش برد. پس از جام‌جهانی ۱۹۸۶ مکزیک، بار دیگر جام‌جهانی به اروپا بازگشت و ایتالیا هم که کشوری صاحب فوتبال است آمادگی کامل خود را برای برگزاری منظم جام‌جهانی کسب افتخاری تازه اعلام کرد. از ۱۲ ورزشگاه برگزارکننده جام‌جهانی، ۱۰ ورزشگاه به‌طور کامل بازسازی شدند و ۲ ورزشگاه در شهرهای ”تورین“ و ”باری“ برای برگزاری جام‌جهانی ساخته شد. با وجود درخشش ”میلا“، ”اسکیلاچی“ و ”گویگوچه‌آ“ در نهایت جام‌جهانی در دستان آلمان قرار گرفت. این کشور با بردن سومین جام به خانه، به جمع کشورهای ایتالیا و برزیل پیوست.
اگرچه تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی نسبت به دوره قبل کاهش یافت و از ۱۲۱ به ۱۱۲ تیم رسید، اما مشخص شد که راهیابی به جام‌جهانی کار بسیار دشواری است. در میان تیم‌هائی که نتوانستند به‌ جام‌جهانی ۱۹۹۰ راه یابند، نام‌های بزرگی چون پرتغال، دانمارک و حتی فرانسه به چشم می‌خورد. (فرانسه در جام‌جهانی ۱۹۸۶ در نیمه نهائی حضور داشت و ”میشل پلاتینی“ را برای روی نیمکت مربیگری خود می‌دید).
به استثناء کاستاریکا که در نخستین حضور خود در جام‌جهانی به جمع ۱۶ تیم نهائی راه یافت، مرحله گروهی رقابت‌ها همان‌طور که انتظار می‌رفت، به پایان رسید.
روژه‌میلا، سالواتوره اسکیلاچی و سرجیو گویگوچه‌آ دروازه‌بان آرژانتین بازیکنانی بودند که در این رقابت‌ها با بازی‌های درخشان خود تحسین همان را برانگیختند. ”میلا“ با گلزنی برابر رومانی در سن ۳۸ سالگی به‌عنوان مسن‌ترین گلزن تاریخ جام‌جهانی لقب گرفت. (او رکورد خود را در جام‌جهانی ۱۹۹۴بهبود بخشید).
”شیرهای سیاه“ در حالی‌که در مرحله یک‌چهارم نهائی تا دقیقه ۸۰، ۲ بر یک از انگلستان پیش بودند، نتیجه را به این تیم واگذار کردند و از راهیابی به جمع ۴ تیم برتر باز ماندند. بازی خوب کامرون و مصر در جام‌جهانی بی‌پاسخ نماند و ۲ سهمیه قاره سیاه را در جام‌جهانی بعدی افزایش داد.
شماره ۱۱ تیم ملی ایتالیا بر تن بازیکنی بود که این تیم با تمام قدرت خود از کمبود چنین بازیکنی رنج می‌برد، سالواتوره اسکیلاچی ملقب به ”تونو“ با قدرت تمام‌کنندگی خود بازی زیبای ایتالیا را تکمیل می‌کرد. مهاجم ۲۵ ساله یوونتوس با زدن ۶ گل و در نهایت کسب عنوان آقای گلی جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا یک تنه کشور میزبان را تا مرحله نیمه‌نهائی پیش برد؛ اما ”اسکادرآتزوری“ در این مرحله به سد محکمی به‌نام آرژانتین برخورد که در ۷ بازی گذشته خود فقط ۲ گل دریافت کرده بود.
هیچ چیز برای ایتالیا زجرآورتر از درخشش گویگوچه‌آ نبود که جانشین ”نری‌پمپیدو“ شده بود. آخرین مردم تیم نه چندان باطروات اما فرصت‌طلب آرژانتین، عنصر تعیین‌کننده‌ای برابر برزیل قدرتمند در مرحله یک‌هشتم نهائی، در ضربات پنالتی برابر یوگسلاوی در مرحله بعد و در نیمه نهائی برابر ایتالیای میزبان بود.
گویگوچه‌آ نتوانست برابر ضربه پنالتی مشکوکی که داور مکزیکی فینال به ژرمن‌ها هدیه کرد، کاری بکند. آلمان، یوگسلاوی را ۴ بر یک شکست داده بود، هلند را ۲ بر یک مغلوب کرد، چکسلواکی را با یک گل از پیش‌رو برداشت، با انگلستان به تساوی یک بر یک رسید و در ضربات پنالتی این تیم را مغلوب کرد. این تیم با مربیگری ”فرانتس بکن باوئر“ که در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان بازیکن قهرمان جام‌جهانی شده بود و با حضور بازیکنان بزرگی مانند ماتئوس، برمه، فولر، کلینزمن، کوهلر و هاسلر شایستگی کسب عنوان قهرمانی را داشت و با ۳ عنوان قهرمانی به همراه ایتالیا و برزیل پرافتخارترین تیم جام‌جهانی لقب گرفت.
● برترین‌های جام
▪ قهرمان: آلمان‌غربی
▪ نایب قهرمان: آرژانتین
▪ سوم: ایتالیا
▪ چهارم: انگلستان
▪ آقای‌ گل: سالواتوره اسکیلاچی
▪ برنده بازی جوانمردانه: انگلستان
● اسطوره‌های جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا
▪ ”لوتار ماتئوس“ (آلمان) تولد ۱۹۶۱
کاپیتان و هافبک آلمان غربی در این مسابقات که قدرت، سرعت و مهارت را با هم ترکیب کرده بود. وی یک گل دیدنی برابر یوگسلاوی زد و در نهایت مجموع گل‌های خود را با ۴ رساند تا آلمان‌غربی قهرمان شود.
دوستداران فوتبال انگلستان به یاد دارند که او پس از آخرین پنالتی آلمان‌غربی برابر انگلستان که به پیروزی این تیم در نیمه نهائی انجامید، دست خود را روی شانه ”کریس وادل“ گذاشت.
وی در جام‌جهانی ۱۹۸۶ نیز حضور داشت و به همراه آلمان‌غربی به فینال رسید. گل او در این مسابقات مراکش را در دور دوم حذف کرد. ماتئوس، کاپیتانی آلمان در جام‌جهانی ۱۹۹۴ را نیز بر عهده داشت.
این بازیکن در مجموع در ۵ جام‌جهانی شرکت کرد و رکورد ۲۵ سابقه در جام‌جهانی را برای خود ثبت کرد. وی حضور درخشانی را در تیم‌های بایرن‌مونیخ و اینتر داشت؛ اگرچه پس از بازگشت مجدد به بایرن‌مونیخ مرتب با هم‌تیمی‌ها و مسئولان این تیم درگیر می‌شد. ماتئوس با سابقه ۱۵۰ مسابقه ملی و ۲۳ گل اندکی پس از عملکرد ضعیف آلمان در مسابقات یورو ۲۰۰۰ یا فوتبال خداحافظی کرد.
▪ ”یورگن کلینزمن“ (آلمان) تولد ۱۹۶۴
مهاجمی با قدرت که با بازی زمینی و هوائی در دهه ۱۹۹۰ ثابت کرد بازیکن کلیدی آلمان غربی در خط حمله این تیم است.
وی در اوایل دوران بازیگری خود به شیرجه زدن شهرت یافت، اما با درخشش در مدت کوتاه حضورش در تاتنهام در فصل ۱۹۹۵ - ۱۹۹۴ بر تمامی منتقدان انگلیسی خود چیره شد.
۵ گل در مسابقات آلمان در جام‌جهانی ۱۹۹۴ به ثمر رساند و پس از ماتئوس به‌عنوان کاپیتان این تیم انتخاب گردید. بعد از جام‌جهانی ۱۹۹۸ از فوتبال خداحافظی کرد و به آمریکا رفت.
وی در سال ۲۰۰۴ سرمربی تیم‌ملی فوتبال آلمان شد و هدایت این تیم را در جام‌جهانی ۲۰۰۶ بر عهده دارد.
▪ ”روژه‌میلا“ (کامرون) تولد ۱۹۵۲
در ۳۸ سالگی تأثیر بسزائی در جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا داشت و پس از گلزنی در مسابقات با جشن مخصوص خود توجه همگان را جلب نمود.
۸۰ بار برای کشورش به میدان رفت و پس از خداحافظی بار دیگر برای حضور در جام‌جهانی ایتالیا به تیم ملی کامرون دعوت شد تا کامرون را به اولین تیم آفریقائی تبدیل کند که به مرحله یک‌چهارم نهائی راه یافت.
وی نام خود را از ”میلر“ به ”میلا“ تغییر داد، چون فکر می‌کرد تلفظ این نام آفریقائی‌تر است.
”میلا“ در جام‌جهانی ۱۹۹۰ به‌عنوان مسن‌ترین بازیکنی که در جام‌جهانی گلزنی کرده، ۲ گل برابر رومانی و ۲ گل برابر کلمبیا زد.
او به طرز باور نکردنی در جام‌جهانی ۱۹۹۴ در ۴۲ سالگی عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش گذاشت و با ورود به زمین در دیدار کامرون برابر روسیه یک گل به ثمر رساند.
● برترین گل‌زنان جام‌جهانی ۱۹۹۰
▪ ”سالواتوره اسکیلاچی“ (ایتالیا) ۶ گل
▪ ”توماس اسکوها را وی“ (چک) ۵ گل
▪ ”گری‌ لینه‌کر“ (انگلستان) ۴ گل
▪ ”میشل“ (اسپانیا) ۴ گل
▪ ”روژه‌میلا“ (کامرون) ۴ گل
▪ ”لونار ماتئوس“ (آلمان‌غربی) ۴ گل
● آیا می‌دانید که؟
این جام شاهد کمترین تعداد متوسط گل در هر مسابقه بود. فقط ۱۱۵ گل در ۵۲ مسابقه به ثمر رسید که به‌طور متوسط ۲۱/۲ گل هر مسابقه بود.
۶ کارت قرمز و ۱۶۴ کارت زرد هم ثبت شد که با متوسط ۴۶/۳ خطا در هر مسابقه رکورد دیگری به‌شمار می‌رود. تیم ملی شیلی پس از اینکه ”روبرت روخاس“ دروازه‌بان این تیم در جریان دیدار با برزیل تظاهر کرد از سوی تماشاگران مورد اصابت مواد محترقه قرار گرفته است، محروم شد. شیلی که باید برای صعود به پیروزی ۲ بر صفر می‌رسید، به دلیل امتناع بازیکنان از ادامه مسابقه، در حالی‌که ۲۰ دقیقه از این دیدار باقی مانده بود، یک بر صفر باخت. آرژانتین (مدافع قهرمانی) همانند جام‌جهانی ۱۹۸۲ که در نخستین مسابقه خود شکست خورد، این بار نیز یک بر صفر نتیجه را به کامرون واگذار کرد. ”والری نپومنیاشی“ سرمربی روسی کامرون نمی‌توانست بدون مترجم با بازیکنان این تیم صحبت کند اما این هم مانع از راهیابی آفریقائی‌ها به یک‌چهارم نهائی نشد. ”خالد مبارک“ از امارات متحده عربی، پنجاهمین بازیکنی بود که در جریان شکست ۴ بر یک برابر یوگسلاوی، در جام‌جهانی اخراج شد. ”دیه‌گو مارادونا“ قهرمان جام‌جهانی ۱۹۸۶ یکی دیگر از فوق ستاره‌های این دوره از مسابقات بود. او آرژانتین را فقط با ۵ گل و ۲ پیروزی به نیمه ‌نهائی رساند. وی پس از شکست در فینال برابر آلمان غربی، اشک ریخت. توتو اسکیلاچی با درخشش خود پا جای پای ”پائولو روسی“ ۱۹۸۲ گذاشت. وی آخرین بازیکنی بود که به تیم ملی ایتالیا دعوت شد. اما با ۶ گل در صدر گلزان جام قرار گرفت.
● ترکیب بازیکنان تیم ‌ملی آلمان‌غربی قهرمان جام‌جهانی ۱۹۹۰
▪ دروازه‌بانان: ریموند اوامن، بودو ایلگنر، آندرآس کوپکه
▪ مدافعان: کلاوس اوگنتالر، توماس برتولد، آندرآس برمه، گیدو برخوالد، یورگن کوهلر، هانس پفلوگلر، اشتفان رویتر، پل اشتاینر
▪ هافبک‌ها، اوه بین، پی‌یر لیتیارسکی، لوتار ماتیوس (کاپیتان)، توماس هسلر، گونتر هرمن، آندرآس مولر، اولاف تون
▪ مهاجمان: یورگن کلینزمن، فرانک میل، کارل هاینس ریدل، رودی فولر
▪ سرمربی: فرانتس بکن‌باوئر.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید