جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مدرسه هتلداری کاستانینبام، لوسرن، سوئیس (IMI)


مدرسه هتلداری کاستانینبام، لوسرن، سوئیس (IMI)
اینك وقت آن است كه نگاهی اقتصادی و تجاری نسبت به صنعت گردشگری و مهمانداری داشته باشیم. میهمانداری، مسافرت و گردشگری را می‌توان سریع‌ترین صنعت در حال رشد دانست، صنعتی كه در مقایسه با صنایع دیگر فرصت‌های شغلی بیشتری به وجود آورده است.
در رابطه با این صنعت مدارس و به دنبال آن مشاغلی به وجود آمده است. یكی از این مدارس، مدرسه‌ی هتلداری IMI در سوئیس است. مدرسه‌ای با شهرت جهانی كه هدف آن پرورش دادن افرادی تحصیل كرده از همه جای جهان، برای اشتغال در هتل‌ها، سازمان‌های گردشگری و خدمات مدیریتی است. مهم‌ترین هدف این مدرسه كار بر روی مهارت‌های هتلداری و صنعت گردشگری و آموزش‌های میهمانداری است. كلاس‌هایی كوچك، امكانات بالای مطالعاتی و آموزش‌هایی متمركز بر روی استعدادها، همه از مواردی است كه IMI برای دانشجویان خود فراهم آورده است.
شعارهایی به نفع و سود دانشجویان این مدرسه داده شده است كه IMI همراه با وابستگی و ارتباط با دانشگاه مركزی منچستر، جزء اولین تاسیس كنندگان سازمان‌های گردشگری در UK و موفقیت در كسب مهر استاندارد شركت بیمه كیفیت UK و تعهد در بهبود كیفیت روز به روز با داشتن استانداردهای جهانی ISO و EDUQUA، سعی كرده به این شعارها جامه عمل بپوشاند.
● كیفیت علمی و عمومی در سطح دانشگاهی:
IMI هدف از ارتباط با دانشگاه مركزی منچستر را ایجاد تعادل بین رسومات و نوآوری دانسته است، در آنچه به لحاظ علمی ارایه می‌شود و متناسب است با سطوح دانشگاهی و مدعی است كه به طور مداوم و همیشگی كیفیت داخلی سیستم خود را همگام و پایاپای با استانداردهای كیفیت جهانی از قبیل ISO و EDUQUA و به خصوص آژانس كنترل كیفیت UK پیش برده است. ارزیابی مداوم كاركنان و پشتیبانهای این مدرسه، برای مطمئن شدن از اینكه آنها به طور صحیح آموزش دیده و بتوانند یافته‌های خود را منعكس كنند نیز جزء برنامه‌های حرفه‌ای IMI به شمار می‌آید.
● طرز برخورد و ارتباط با دانشجویان:
این مدرسه در یك نیم سال حداكثر ۲۰۰ دانشجو را جذب می‌كند. دلیل آن، پایین آوردن مجسم كلاس‌ها برای راحت‌تر شدن تدریس و ارتباط با آنها است. برای بهینه ساختن این ارتباط، مكانیزم‌هایی همچون طرح‌های مشاوره‌ای، در دسترس بودن اساتید و مدیران همراه با معین كردن و شفاف نمودن رویه‌های آموزشی به وجود آمده است.
به گفته‌ی Heinz Buerki رییس مدرسه، IMI ماموریتی دارد و آن به وجود آوردن محیطی سودمند همراه با امنیت و آرامش برای تمامی كارمندان و اساتید است تا اینكه آنان بتوانند به دانشجویان آموزش‌های به روز و مناسب هتلداری و گردشگری را انتقال داده و آنها را مطابق با آنچه در آینده مورد نیازشان واقع می‌شود پرورش دهند. این ماموریت سبب نزدیكی و هماهنگی IMI با امر یادگیری و تدریس (آموزش) در محیط‌های فرهنگی و سرشار از تغییرات شده است.
● اهدافی كه IMI دنبال می‌كند:
۱) ارتقاء سطح كیفی و پیشرفت در آموزش‌های میهمانداری و گردشگری و تشویق و توسعه‌ی نوآوری و خلاقیت توسط ابزارهای خاص جهت بهبود روابط اجتماعی در سوییس و دیگر مناطق.
۲) مجهز كردن دانشجویان به اطلاعات و فنون مدیریت سنتی و مدرن در كنار هم برای حصول اطمینان از برقراری جایگاه مدیریت و امور اجرایی در دنیای بزرگ توریستی.
۳) تربیت كردن دانشجویان به عنوان مردمانی اجتماعی و درستكار و قابل احترام.
۴) انتخاب كاركنانی مجرب، فرهنگی و دارای قابلیت‌های مدیریتی و كاری براساس آموزش‌های مناسب، رقابت و تجربه و مهم‌تر از همه، پایبند بودن آنان به اهداف آموزشی و پرورشی.
۵) نگریستن به تمامی كاركنان و دانشجویان IMI از روی عدالت و برابری همراه با احترام.
۶) ارتقاء، محافظت، انتشار و احترام به دانش، فرهنگ و یادگیری از طریق تدریس.
۷) ارتقاء فهم، عقل و یكدلی از طریق تاثیرپذیری.
● آموزش‌های عملی:
برنامه‌های آموزشی IMI كه شامل یك یا چند دوره‌ی در تشكیلاتی خصوصی و دولتی در سوئیس و جاهای دیگر می‌شود. این مطلب باعث می‌شود دانشجویان به طور واقعی محك زده شوند تا بتوانند درك بهتری از محیط كاری در این صنعت متغیر و فریب دهنده داشته باشند. اختلاط آموزش‌های عملی با برنامه‌های درسی، باعث مجهز شدن دانشجویان به ابزارها و مهارت‌های لازم جهت موفقیت در محیط‌های كاری می‌شود و برتری آنان را نسبت به دانشجویانی كه آموزش‌های عملی نداشته‌اند مسجل می‌سازد. آموزش‌های عملی بی‌شماری كه دانش پژوهان در این مدرسه كسب می‌كنند باعث تسهیل دسترسی آنها به انواع مشاغل در هتل‌ها، مجتمع‌های تفریحی و گردشگری، رستورانها، آژانس‌های مسافرتی، تورهای سیاحتی، ورزشگاه‌ها، مراكز مشاوره‌ای و آموزشی می‌شود. مشاوره و راهنمایی كاری یكی از عضوهای كارساز و همیشگی IMI است.
سازمان‌های زنجیره‌ای، كشتی‌های مسافرتی و هتل‌های معتبر برای مهیا ساختن تشكیلات خود و استخدام فارق‌التحصیلان این مدرسه مكرراً از IMI دیدن به عمل می‌آورند.
▪ دوره‌های وابسته به تحصیلات فوق لیسانس در این مدرسه:
۱) فوق لیسانس تخصصی صنعتی در رشته میهمانداری بین‌المللی (MBA)
۲) دیپلم تخصصی فنی در میهمانداری بین المللی.
▪ دوره‌های وابسته به تحصیلات لیسانس و فوق‌دیپلم و دیپلم در این مدرسه:
۱) مدرك لیسانس در هتلداری بین‌المللی.
۲) لیسانس در رشته گردشگری بین‌المللی.
۳) لیسانس در رشته هتلداری و گردشگری بین‌المللی.
۴) فوق دیپلم در رشته هتلداری بین‌المللی.
۵) فوق دیپلم در رشته گردشگری بین‌المللی.
۶) فوق دیپلم در رشته هتلداری و گردشگری بین‌المللی.
۷) دیپلم در رشته هتلداری و گردشگری بین‌المللی.
۸) گواهینامه فنی در رشته هتلداری و گردشگری بین‌المللی.
▪ دوره‌های دیگر:
۱) دوره‌های عملی در خصوص نوشیدنی‌ها و غذاها (جدید)
۲) دوره‌های فشرده زبان انگلیسی
▪ دوره‌های واقع در كنار ساحل:
۱) گواهینامه فنی در آموزش سرآشپزی حرفه‌ای.
۲) دیپلم در آموزش سرآشپزی حرفه‌ای.
● مراحل ثبت‌نام:
برای ثبت‌نام در مدرسه IMI بعد از پر كردن فرم درخواست، باید مدارك زیر را همراه داشته باشید:
۱) رونوشت از آخرین مدرك تحصیلی
۲) نمره IEITS یا نتیجه آزمون زبان انگلیسی
۳) سابقه كاری در صورت امكان
۴) عكس گذرنامه در پنج اندازه
۵) گواهی پزشكی با مهر و امضای دكتر معالج.
● تسهیلات موجود در IMI:
مجموعه‌ای از ورزش‌ها و فعالیت‌ها برای دانشجویان در فضای مدرسه و محیط اطراف در نظر گرفته شده است كه شامل اسكی، شنا، تنیس، والیبال، فوتبال. كوهنوردی، اسكی روی یخ، ژیمناستیك و دیگر ورزش‌ها می‌باشد. همچنین تسهیلاتی مثل آشپزخانه، سونای خشك و سالن استراحت با تلویزیون در آنجا موجود است.
تمام اتاق‌های مربوط به دانشجویان مجهز به ابزارهای مربوط به مطالعه، یخچال، تلویزیون رنگی و حمام می‌باشد. وعده‌های غذایی كامل در هفت روز هفته و در تمام طول ترم برای افراد مهیا می‌باشد. رژیم‌های غذایی برای افراد مذهبی و نیز افراد بیمار رعایت می‌شود.
IMI نمایندگانی از دانشجویان كه توسط خود آنان انتخاب می‌شوند را معرفی می‌كند و به طور مكرر نشست‌هایی بین مدیران و مسوولان مدرسه و این نمایندگان برگزار می‌شود كه هدف از آن حل مشكلات احتمالی دانشجویان می‌باشد.
برای كمك به فهم و لمس دنیای گردشگری و هتلداری از نزدیك، تعداد زیادی بازدید تخصصی برای دانش پژوهان این مدرسه در نظر گرفته شده است. بازدید از هتل‌های قدیمی و جدید در لوسرن Lucerne و زوریخ Zurich و نیز از موزه‌ی خوراكی‌ها در ووی Vevey و از نمایشگاه بازرگانی در (باسل) Basel و لوسرن و خیلی مكان‌های دیگر مثل: شركت تهیه شكلات و پنیر و همچنین سازمانهای هواپیمایی و دفترهای توریستی خواهد بود.
● توضیحاتی در مورد دوره‌های انگلیسی فشرده در این مركز:
هدف از گذراندن این دوره‌ها برای دانشجویان، ایجاد توانایی در آنها برای نوشتن، صحبت كردن و فهمیدن زبان بین‌المللی انگلیسی در زندگی روزمره است. شرایط ورود به این مدرسه داشتن حداقل سن ۱۸ سال و حداقل مدرك دبیرستان است. دوره‌های فشرده زبان انگلیسی به مدت یك ماه و ۲۵-۲۰ ساعت در هفته است. كتاب‌های ویژه‌ای برای كار بر روی پنج مهارت زبانی یعنی گوش كردن، فهمیدن، صحبت كردن، خواندن و نوشتن تالیف شده است. شیوه‌ی آنها در آموزش زبان، شیوه‌ای صحیح و به روز می‌باشد و برنامه‌های گردشی مفیدی نیز برای زبان آموزان تعبیه شده است. از ابزارهای مورد استفاده آنها در آموزش زبان كتابهای درسی و گرامری، روزنامه و مجله‌هایی از مدرسان حرفه‌ای خواهد بود.
● نظرها و عقاید چند تن در مورد IMI:
دكتر آدو اسكلنتریك Udo Aschlentrich، پروفسور هتلداری از دانشگاه New Hampshire در آمریكا، پروفسور لرن استفانی Lorraine Stefani از دانشگاه آكلند Auckland در نیوزلند، گیلس هانگر Gilles Honegger مدیر اجرایی برنامه‌های آموزشی صنعت هتلداری و گردشگری از هتل آكور Accor و پروفسور جنكینز Jenkins از دانشگاه Strattclyde وابسته به UK، همگی عقیده دارند كه مدرسه هتلداری و گردشگری IMI یكی از بهترین مدارس از نوع خود در جهان می‌باشد و به تبع آن فارق‌التحصیلان این مدرسه نیز از افراد كلیدی در صنعت گردشگری و هتلداری هستند.
● مدارس وابسته به IMI:
▪ مدرسه میهمانداری كهینور (Kohinoor IMI)
این مدرسه در سال ۲۰۰۰ میلادی در ماهاراشترا Maharashtra شهری در هند شروع به كار كرده است. فوق دیپلم به مدت ۳ سال در رشته میهمانداری از دوره‌های آموزشی در این مدرسه است. دانشجویان مدرسه Kohinoor می‌توانند به صورت اختیاری لیسانس افتخاری در رشته هتلداری و گردشگری را كسب كنند.
▪ مدرسه هتلداری و گردشگری HIHTM
این مدرسه در سال ۲۰۰۱ میلادی در مصر شروع به كار كرده است. لیسانس به مدت ۴ سال در رشته هتلداری و گردشگری از دوره‌های آموزشی این مدرسه تحت نظر IMI و پشتیبانی شده توسط دولت مصر است. دانشجویان HIHTM می‌توانند پس از گذراندن ۳ سال اول درس خود به دانشگاه مركزی IMI در سوییس منتقل شوند به منظور دریافت لیسانس افتخاری از دانشگاه مركزی منچستر در UK.
▪ مدرسه هتلداری KDU
این مدرسه در سال ۱۹۹۷ در پتالینگ‌جایا Petaling jaya شهری در مالزی تاسیس شد. یكی از ویژگی‌های مدرسه KDU قرار داشتن در محیط صنعتی است. بودن در بین هتل‌های محلی مشهور كه باعث بالا بودن مهارت‌های عملی دانشجویان آن خواهد شد.
ـ KDU دو مدرك زیر را ارایه می‌دهد:
۱) دیپلم در رشته هتلداری و صنعت خوراكی‌ها همراه با قابلیت ارتقا یافتن به سطح فوق دیپلم.
۲) دیپلم در رشته سرآشپزی حرفه‌ای.
مدرسه KDU- IMI بیشترین توان خود را برای آن دسته از علاقه مندان به هنر آشپزی صرف كرده است.
برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در مدارس IMI به آدرس‌های اینترنتی زیر مراجعه كنید.
Seeacher weg ۱ ۶۰۴۷ Kastanienbaum Switzerladn
Phone +۴۱ ۴۱ ۳۴۹ ۶۴۰۰
FaX +۴۱ ۴۱ ۳۴۹ ۶۴ ۴۴
E-mail: http://imi.tic.ch/
مترجم: داوود نجار برجسته


همچنین مشاهده کنید