شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چگونه شبکه بی‌سیم راه اندازی کنیم؟


چگونه شبکه بی‌سیم راه اندازی کنیم؟
شما می‏توانید برای به اشتراك گذاشتن اتصال اینترنت، فایل‏ها، چاپگرها و امثالهم از یك شبكه‏ی بی‏سیم استفاده كنید.
اگر بخواهیدتمام اعضای خانواده‏تان از یك اتصال اینترنت، و یا از تنها چاپگری كه در منزل دارید، و یا از فایل‏هایی كه روی كامپیوتر شخصی خود دارید، مشتركاً استفاده كنند، می‏توانید یك شبكه‏ی بی‏سیم احداث كنید. به این ترتیب می‏توانید حتا هنگامی كه پای حوض منزل‏تان نشسته‏اید، به سیر و سیاحت در اینترنت مشغول شوید. به‏علاوه نصب‏ چنین شبكه‏ای از آن چه كه فكر می‏كنید، خیلی ساده‏تر است.
برای عُلَم كردن هر شبكه‏ی بی‏سیم، چهار مرحله وجود دارد:
۱- تجهیزات بی‏سیم خود را انتخاب كنید.
۲- مسیریابِ بی‏سیم خود را متصل كنید.
۳- مسیریاب بی‏سیم خود را پیكربندی كنید.
۴- كامپیوترهای‏تان را به هم متصل كنید.
هر چند سرویس پك۲ی ویندوز ایكس‏پی برای احداث این شبكه‏ی بی‏سیم ضرورت ندارد، اما باعثٍ سهولت كار می‏شود. در عین حال، سرویس پك۲ ازشما در برابر هكرها، كرم‏ها، و سایر تهدیدات اینترنتی نیز محافظت می‏كند. پس چه بهتر كه قبل از بالازدنِ آستین‏تان، سرویس‏ پك۲ را نصب كنید.(در مورد نصب سرویس پك۲ی ویندوز ایكس‏پی می‏توانید به شماره‏ی ۹۱ مجله‏ی كامپیوتر مراجعه كنید. و یا سی‏دی ویندوز ایكس‏پی را كه سرویس‏پك۲ نیز با آن عجین شده است، تهیه كنید!)
▪ تجهیزات بی‏سیم خود را انتخاب كنید
۱- اولین قدم آن است كه مطمئن شوید تجهیزات مورد لزوم را در اختیار دارید. در حینِ دیدزدن مغازه‏ها، ممكن است متوجه شوید كه تجهیزات بی‏سیم از سه استاندارد مختلف تبعیت می‏كنند: یعنی استانداردهای ۸۰۲.lla، ۸۰۲.llb، و ۸۰۲.llg. توصیه‏ی ما به شما این است كه طرفِ استاندارد ۸۰۲.llg را بگیرید، چرا كه اولاً یك سرو گردن از دوتای دیگر بالاتر است و ثانیاً با هر دستگاه دیگری تقریباً سازگار است.
به این ترتیب، فهرست خریدتان باید شامل این سه قلم باشد:
▪ اتصال اینترنت پهن‏باند
▪ مسیریاب بی‏سیم
▪ یك كارت شبكه‏ی بی‏سیم (یا كامپیوتری كه شبكه‏ی بی‏سیمِ سَرخود داشته باشد)
▪ مسیریاب بی‏سیم
وظیفه‏ی مسیریاب بی‏سیم آن است كه سیگنال‏های وارده از اتصال اینترنت‏تان را به یك سیگنال پهن‏باندٍ بی‏سیم تبدیل كند، درست شبیه ایستگاه اصلی یك تلفن بی‏سیم .
حتماً باید حواس خود را جمع كنید كه یك مسیریابِ بی‏سیم بخرید، نه یك نقطه‏گاه بی‏سیم.
● كارت شبكه‏ی بی‏سیم
كارت‏های شبكه‏ی بی‏سیم، كامپیوتر شما را به مسیریابِ بی‏سیم‏تان متصل می‏كنند. اگر یكی از این كامپیوترهای كتابی جدید داشته باشید، به احتمال زیاد امكانات بی‏سیم از قبل روی آن سوار كرده‏اند. بنابراین دیگر لزومی ندارد كه كارت شبكه‏ی بی‏سیم تهیه كنید. اما اگر لازم دارید كه برای یك كامپیوتر رومیزی، یك كارت شبكه‏ی بی‏سیم خریداری كنید، یك كارت شبكه‏ی بی‏سیم مبتنی بر یو‏اس‏بی بخرید. اگر كامپیونر كتابی دارید، یك كارت شبكه‏ی مبتنی بر كارت‏های معمول كامپیوتری خریداری نمایید.
در هرحال، به ازای هر كامپیوتر موجود در شبكه‏تان، باید یك كارت شبكه نیز داشته باشید.
توجه! توجه! برای آن‏كه جفت وجور كردنِ شبكه‏تان به سادگی انجام شود، كارت شبكه‏ای بخرید كه سازنده‏اش همان سازنده‏ی مسیریابِ بی‏سیم‏تان باشد. برای مثال، اگر دیدید قیمت مسیریاب فلان شركت، مناسب است، كارت شبكه را نیز از همان شركت بخریدتا مطمئن باشید كه زبان هم را می‏فهمند!
برای آن‏كه خرید كردن‏تان از این هم راحت‏تر شود، می‏توانید یك كیتِ كامل- كه شامل كلیه‏ی اقلام مورد نیاز برای نصب یك شبكه‏ی بی‏سیم خانگی هستند- بخرید.
اگر یك كامپیوتر رومیزی دارید، مطمئن شوید كه یكی از درگاه‏های یو‏اس‏بی آن خالی است تا بتوانید كارت‏ شبكه‏ی بی‏سیم را در آن فرو كنید. اما اگر درگاه‏های آزاد یو‏اس‏بی در كامپیوترتان پیدا نمی‏شود، باید یك هاب بخرید تا درگاه‏های اضافی در اختیارتان بگذارد.
▪ مسیریابِ بی‏سیم خود را متصل كنید.
اول از همه، مودم كابلی یا دیجیتالی خود را پیدا كرده و آن را بیرون بكشید تا خاموش شود. سپس، مسیریابِ بی‏سیم خودرا به مودم‏تان متصل نمایید. مودم شما باید مستقیماً به اینترنت وصل باشد. بعداً، وقتی همه را به هم وصل كردید، كامپیوترتان بدون سیم به مسیریاب‏تان متصل خواهد شد، و مسیریاب نیز به نوبه‏ی خود، سیگنال‏ها را از طریق مودم‏تان به اینترنت ارسال خواهد كرد.
و اكنون، مسیریاب‏تان را به مودم وصل كنید.
توجه! توجه! تصاویری كه در زیر می‏بینید، ممكن است با درگاه‏های موجود روی مسیریاب شما فرق داشته باشند. بنابراین بهتر است مستنداتی را كه همراه تجهیزات‏تان بوده است مطالعه كنید تا بیشتر در جریان جزییات قرار بگیرید.
l اگر در حال حاضر كامپیوترتان مستقیماً به مودم وصل است، كابل شبكه را از پشتٍ كامپیوتر بیرون آورده و آن را به درگاهی در پشت مسیریاب كه برچسب Internet، WAN، و یا LAN خورده است، فروكنید.
l اگر در حال حاضر كامپیوتری ندارید كه به اینترنت متصل باشد، یكی از دو سر كابل شبكه را (كه جزو ضمایمِ مسیریاب‏تان بوده است)
به مودم خود وصل كرده، و سر دیگر ان را به درگاهی در پشت مسیریاب بی‏سیم‏تان كه برچسبٍ Internet، WAN ، و یا LAN، خورده است، فروكنید.
l اگر در حال حاضر، كامپیوترتان را به یك مسیریاب وصل كرده‏اید، كابل شبكه‏ای را كه در یكی از درگاه‏های واقع در پشت مسیریابِ فعلی‏تان فرورفته است، بیرون كشیده، و این سرِ كابل را به درگاهی در پشت مسیریاب بی‏سیم‏تان كه برچسب Internet،WAN،LAN خورده است، فروكنید. سپس، هر كابل شبكه‏ی دیگری كه می‏بینید، بیرون آورده و آن‏ها را به درگاه‏های موجود در پشت مسیریابِ بی‏سیم‏تان فرو نمایید. شما دیگر به مسیریاب فعلی‏تان احتیاج ندارید، زیرا مسیریاب بی‏سیم جدیدتان، جای آن را گرفته است. نگرانِ دل‏آزار شدنِ كهنه‏ها هم نباشید!
سپس، مودم كابلی یا دیجیتالی خود را وصل كرده و آن را روشن كنید. چند لحظه به آن فرصت بدهید تا به اینترنت متصل شود، و پس از آن، مسیریابِ بی‏سیم‏تان را وصل نموده وروشن كنید. بعد از یك دقیقه، چراغ Internet، WAN، LAN روی مسیریاب بی‏سیم‏تان باید روشن شود، به این معنی كه با موفقیت به مودم‏تان وصل شده است.
▪ مسیریاب بی‏سیم‏تان را پیكربندی كنید
با استفاده از كابل شبكه‏ای كه جزو ضمایم مسیریابِ بی‏سیم‏تان بوده است، می‏بایست گاه‏به‏گاه كامپیوترتان را به یكی از درگاه‏های آزاد شبكه در پشتِ مسیریاب بی‏سیم‏تان متصل كنید (هر درگاهی كه برچسب Internet،WAN ،و یا LAN نداشته باشد). اگر لازم است، كامپیوترتان را روشن كنید. در این حالت، كامپیوتر شما باید به‏طور خودكار به مسیریاب‏‏تان وصل شود.
سپس، مرورگر اینترنت‏تان را بازكرده و آدرس مربوط به پیكربندی مسیریاب را وارد كنید.
در این‏جا ممكن است از شما یك اسم رمز خواسته شود. آدرس و اسم رمزی كه به كار خواهید برد، بسته به نوع مسیریاب شما فرق خواهد كرد، بنابراین باید به دستورالعمل‏های داده شده در دفتر‏چه‏ی مسیریاب‏تان رجوع كنید.
برای آن‏كه بهتر متوجه منظورمان شوید، آدرس‏ها، شناسه‏ی كاربری و اسم رمز چند مسیریابِ موجود در بازار را دراین جدول می‏بینید:
اسم رمز
شناسه‏ی كاربری
آدرس
مسیریاب
admin
Admin
http://۱۹۲.۱۶۸.۱.۱
۳Com
Admin
Admin
http://۱۹۲.۱۶۸.۰.۱
D-Link
admin
Admin
http://۱۹۲.۱۶۸.۱.۱
Linksys
password
admin
http://۱۹۲.۱۶۸.۰.۱
NetGear
به این ترتیب، مرورگر اینترنت، صفحه‏ی پیكربندی مسیریاب‏تان را به نمایش در خواهد آورد. بیشتر تنظیمات كارخانه‏ای به راحتی جواب می‏دهند، منتها سه چیز را خودتان باید تنظیم كنید:
۱- اسم شبكه‏ی بی‏سیم‏تان، موسوم به SSTD. این اسم، معرّف شبكه‏ی شماست. شما می‏بایست یك اسم خاص منحصربه فرد كه كسی از همسایگان‏تان به كارنبرده باشد، انتخاب كنید.
۲- تعیین كردن یك گذرنامه برای محافظت از شبكه‏ی بی‏سیم‏تان. در مورد بیشتر مسیریاب‏ها، می‏بایست یك جمله‏ی قصار تعیین كنید تا مسیریاب‏تان برای تولید كلیدهای متعدد از آن استفاده كند. یادتان نرود كه جمله‏ی قصارتان باید حتماً منحصر به فرد و دراز باشد. (احتیاجی نیست آن را از بَر كنید).
۳- تعیین یك اسم رمز سرپرستی، تا كل شبكه‏ی بی‏سیم‏تان را زیر نظر بگیرید. درست مثل هر اسم رمزی، این اسم رمز نیز نباید كلمه‏ای باشد كه هركس بتواند در فرهنگ لغات پیدایش كند. یك اسم رمزِ مطمئن، تركیبی از حروف، اعداد و علایم است. باید مطمئن شوید كه می‏توانید این اسم رمز را به خاطر بیاورید، زیرا درصورتی كه مجبور باشید یكی از تنظیمات مسیریاب‏تان را تغییر دهید، به آن احتیاج پیدا می‏كنید.
مراحل دقیقی كه باید برای پیكر‏بندی این تنظیمات طی كنید، بسته به نوع مسیریاب‏تان فرق می‏كنند. بعد از تنظیم هر پیكر‏بندی، باید حتماً Save Settings، Apply،و OK را برای ضبط كردن تنظیمات‏تان كلیك كنید.
اكنون، می‏بایست كابل شبكه را از كامپیوترتان قطع كنید.
كامپیوتر های خود را وصل كنید
اگر كامپیوتر‏تان، شبكه‏ی بی‏سیمِ سَرخود ندارد، كارت شبكه‏تان را در درگاه یو‏اس‏بی فرو كنید، و آنتن را در بالای سر كامپیوترتان قرار دهید (درصورتی كه كامپیوتر رومیزی داشته باشید)، و یا كارت شبكه را در یكی از چاك‏های خالی پی‏سی‏كارت فرو كنید (درصورتی كه كامپیوتر كتابی داشته باشید). خودِ ویندوز ایكس‏پی، كارتِ جدید را تشخیص داده، و ممكن است از شما بخواهد كه سی‏دی مربوط به كارت شبكه را در اختیارش بگذارید.
دستورالعمل‏های داده شده از طریق نمایشگر، شما را درطولِ مرحله‏ی پیكربندی راهنمایی خواهند كرد.
توجه! توجه! مراتبِ زیر درصورتی صدق می‏كنند كه سرویس‏پك۲ی ویندوز ایكس‏پی داشته باشید. اگر ویندوز ایكس‏پی شما هنوز سرویس پك۲ را زیارت نكرده است، باید در اسرع وقت آن را تهیه نموده و نصب كنید.
اینك، ویندوز ایكس‏پی باید شكلكی را در سینی سیستم به نمایش بگذارد مبنی بر این كه یك شبكه‏ی بی‏سیم پیدا كرده است.
این مراحل را دنبال كنید تا كامپیوترتان به شبكه‏ی بی‏سیم مذكور وصل شود.
۱- در سینی سیستم- منطقه‏ی واقع در گوشه‏ی سمت راست پایین نمایشگر- روی شكلكٍ شبكه‏ی بی‏سیم كلیك راست بزنید، وسپس از منوی متعاقبِ آن، گزینه‏ی
View Available Wireless Networks را انتخاب كنید. درصورت برخورد با هر مشكلی، به دفتر‏چه‏ی راهنمای كارت شبكه‏ی خود رجوع كنید. از این‏كه به فروشنده‏تان زنگ بزنید و از آن‏ها سؤال كنید، هیچ وقت تردید به خود راه ندهید.
۲- به این ترتیب، پنجره‏ی «اتصال شبكه‏ی بی‏سیم» باید باز شود و شبكه‏ی بی‏سیم خود را با همان اسمی كه قبلاً انتخاب كرده بودید- در بین شبكه‏های موجود ببینید. اما اگر به هر دلیلی موفق به دیدنِ شبكه‏ی خود نشدید، در صدر ستون سمت چپ، روی Refresh Network List كلیك كنید. اكنون روی شبكه‏تان كلیك كرده، و سپس در سینی سیستم (گوشه‏ی تحتانی راست)، روی Connect كلیك كنید.
۳- در این وقت ویندوز ایكس‏پی از شما می‏خواهد كه كلید زیر را وارد كنید. كلید رمزگذار همان كلیدی ست كه پیش از این در هردو حوزه‏ی Network Key و Confirm Network Key وارد كرده بودید. پس از آن روی Connect كلیك كنید.
۴- ویندوز ایكس‏پی مراحل پیشرفت كارش را در حین اتصال به شبكه‏ی شما نشان می‏دهد. بعد از متصل‏شدن‏تان، می‏توانید پنجره‏ی اتصال شبكه‏ی بی‏سیم را ببینید. كارتان در این لحظه به اتمام رسید! مبارك است!
توجه! توجه! اگر پنجره‏ی اتصال شبكه‏ی بی‏سیم هم‏چنان در حال زورزدن برای پیدا كردنِ آدرس شبكه باشد، ممكن است در واردكردنِ شاه‏كلیدٍ رمزگذاری اشتباه كرده باشید
مجله شبکه
منبع : شبکه فن آوری اطلاعات ایران


همچنین مشاهده کنید