جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

من اریکسون نیستم


من اریکسون نیستم
اگر اولین نشانه ها و اظهارات مبنا گذاشته شود، استیو مك لارن سرمربی جدید تیم ملی فوتبال انگلیس با مربی قبلی این كشور كه اسون گوران اریكسون سوئدی بود، بسیار فرق دارد. به واقع سرمربی سابق میدلزبورو نهایت تلاشش را مبذول داشته است تا از هر چه كه به مربی پیشین لاتزیو مربوط می شده و رنگ و بوی او را دارد فاصله بگیرد و یكی از مواردی كه در این ارتباط زیاد توی چشم می خورد، تلاش او برای استفاده از تری ونبلز سرد و گرم چشیده در كادر فنی است. هنوز به طور دقیق مشخص و اعلام نشده كه رل و وظایف ونبلز در این كادر چه خواهد بود، ولی این اقدام و عنوان پست و چگونگی كار او در سازمان تیم ملی فوتبال انگلیس قدم مهمی در ترسیم سرنوشت این تیم خواهد بود.
یك كار دیگر پیش رو تعیین كاپیتان بعدی انگلیس است كه قطعا یكی از دو گزینه ذیل خواهد بود: جان تری یا استیون جرارد. علاوه بر اینها مك لارن تاكید كرده است كه رابطه ای مستمر و مفید را بین سازمان تیم ملی و باشگاه ها دایر خواهد كرد تا دو طرف بیشتر حرف و نظرات یكدیگر را بشنوند و از چند و چون كار هم مطلع شوند.
از نظر او تكرار بحران های موجود در روابط اریكسون با برخی مربیان باشگاهی مثل الكس فرگوسن اشتباهی بزرگ خواهد بود. در اكثر زمان ها طی زمامداری ۵۵ساله اریكسون در تیم ملی انگلیس، مك لارن به عنوان دستیار او انجام وظیفه می كرد. در نتیجه جای تعجب دارد كه چرا او امروز این همه از آن دوران فاصله می گیرد و خود را در آن بساط بی سهم و بی تقصیر می داند و بر این تاكید دارد كه همتا و مشابه با اریكسون نیست. «ببینید، دوران من با اریكسون به كلی فرق خواهد داشت و من با شیوه ای كاملا مختص خودم اقدام و عمل خواهم كرد. اصلا تصور نكنید كه من همان اریكسون هستم.»
● طرح ها و نقشه ها
حقیقت آن است كه اریكسون به رغم سن و تجربه زیادش آنقدر طی دوره مربیگری اش اشتباه مرتكب شد كه مك لارن از تكرار آنها به شدت ابا دارد. او حتی سعی دارد وكلا و مشاوران خود را طوری انتخاب كند كه بعدا اتهام وابستگی به سازمان های دیگر و در نتیجه تداخل منافع به آنها وارد نشود. طرح ها و نقشه های دیگری هم در ذهن مك لارن هست كه لزوما فقط به اعضای تشكیل دهنده كادر فنی و یا تعیین كاپیتان جدید تیم ملی منحصر نمی شود. او در این ارتباط با پیتر تیلور مربی كریستال پالاس نیز صحبت كرده است تا وی در زمینه رهبری تیم ملی زیر ۲۱ سال انگلیس فعال باشد.
از نظر مك لارن جلب حمایت باشگاه ها و مشاركت تمام آنها در اداره تیم ملی الزامی است. به اعتقاد او استمرار جدایی ای كه در دوره كار اریكسون بین تیم ملی و باشگاه ها افتاده بود، بسیار مضر خواهد بود و مثل یك سم عمل خواهد كرد. همه اینها مقدمه ای در راه اولین بازی تیم ملی انگلیس تحت رهبری مك لارن خواهد بود كه آن را ۲۵ مرداد در برابر یونان در اولدترافورد شهر منچستر و در قالب یك دیدار دوستانه خواهیم داشت.
«بعضی چیزها را تغییر خواهم داد و باید نوآوری هایی را داشته باشم. هماهنگی بازیكنان با یكدیگر یك سوی قضیه است و كار مشترك و نزدیك با باشگاه ها مسئله ای دیگر. اگر با باشگاه ها به تفاهم برسیم بدیهی است كه قاطبه مردم نیز بیشتر به حمایت از تیم ملی برخواهند خاست، زیرا هواداران تیم های باشگاهی نیز به تیم ملی روی خواهند آورد. این بسیار مهم است كه بتوانید روی طرفداران تیم تان حساب كنید و در ضمن آن قدر خوب بازی كنید كه آنها هم راضی شوند.»
● تاثیر مستقیم
مسئله ای كه مك لارن به آن اشاره می كند، در سال های آخر حكومت اریكسون كمتر مورد تاكید قرار می گرفت و باشگاه ها میانه خوبی با تیم ملی نداشتند و سردی روابط دو سو در نتایجی كه تیم ملی می گرفت، تاثیر مستقیم داشت و این در جام جهانی نیز محسوس بود. مك لارن در این ارتباط به وجود چهره هایی نامدارتر در كادر فنی تیم ملی نیز چشم دارد و همه چیز ظرف دو سه روز آتی مشخص و اعلام خواهد شد.
با این حساب مك لارن باید تصمیم بگیرد كه آیا سامی لی و ری كلمنس را جزء كادر فنی تیم ملی و به عنوان كمك مربیان حفظ خواهد كرد یا نه و در مورد چگونگی و وسعت كار تیلور در سازمان تیم ملی نیز اندیشه و بررسی كند. با این حال كه مك لارن قصد ندارد، همه چیز را رو كند و صرفا می گوید: «در عین اینكه باید ساختار كادر فنی را مشخص كنم، نتیجه مسابقه بعدی نیز برایم بسیار مهم است. باید تركیبی داشته باشیم كه پرتلاش و فنی باشد. اگر یك سری مسائل را از حالا به عنوان دیدگاه های نهایی ام تعیین و اعلام كنم، اشتباه خواهد بود. ما باید با زمان پیش برویم و برای هر روز و واقعه ای براساس آنچه پیش می آید، كاری را صورت دهیم.»
● مثل ویمبلی مخالف ویمبلی
مجموعه حرف های فوق به شنونده ها این را یادآوری می كند كه هنوز باخت و روال كاری جدید مك لارن و به تبع آن تیم ملی انگلیس به طور كامل مشخص نیست و برخی مسائل و نكات بر خود او هم مبهم است و باید روی آنها فكر كند و مثل قضیه استادیوم معروف ویمبلی است كه چند سال است همگان در انتظار افتتاح و آغاز بهره گیری از آن هستند، اما هر بار در آن وقفه می افتد و در آخرین اطلاعیه اتحادیه فوتبال انگلیس تصریح شده است كه زودتر از تابستان ۲۰۰۷ و شاید هم بهار ۲۰۰۸ نمی تواند پذیرای مسابقه مهمی باشد.
تنها تفاوت اریكسون با ویمبلی این است كه اولی مجبور است از حالا به زمانی بیندیشد كه او را هم مثل اریكسون كنار خواهند گذاشت، اما دومی می داند وقتی بهره برداری از آن آغاز شود حداقل به اندازه ویمبلی قدیمی ۷۷ سال عمر خواهد كرد.
منبع: Times
وصال روحانی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید