شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


شهرهای بزرگ دشمن زندگی انسان‌


شهرهای بزرگ دشمن زندگی انسان‌
تا سالیان سال مردم فقط نقاط مثبت صنعتی شدن را می‌دیدند اما پس از آن بتدریج زیان‌های زندگی ماشینی هم خود را نمایان كرد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) شهرهای واقع در كشورهای چین، ژاپن، هند و ایالات متحده آمریكا كه در شمار پرجمعیت‌ترین مناطق جهان هستند بیشترین آسیب را به سلامت شهروندان خود وارد می‌كنند و از این بابت شهر نیویورك رتبه نخست را دارد.
سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود درباره آسیب‌های شهر نیویورك به سلامت شهروندان آورده است: مشكلات تنفسی و ژنتیكی بسیار زیادی مردمان شهر نیویورك را تهدید می‌كند. هنگامی كه در طول خیابان‌های این شهر حركت می‌كنیم حجم عظیمی از انواع گازهای مضر برای سلامتی به مشام ما می‌رسد كه با رسوخ در اعماق وجودمان ریشه‌های هستی و حیات را در ما می‌خشكاند.
اولین و اصلی‌ترین آسیبی كه شهرهای بزرگ و صنعتی به سلامت انسان وارد می‌كند به دلیل آلودگی هوا ایجاد می‌شود.
مردم نیویورك از آلودگی بسیار زیاد شهرشان گله‌مند هستند و در مورد سلامتی خود در سال‌های آتی زندگی اظهار نگرانی می‌كنند. تجمع گازهای مرگبار و استنشاق آن‌ها توسط مردم كه برای زندگی و كار احتیاج به هوا دارند باعث می‌شود تا قوای جسمانی آن‌ها روز به روز كاهش یابد و انواع بیماری‌ها (ژنتیكی، گوارشی، عفونی، تنفسی) مردم را تهدید كند.
البته مردم نیویورك تنها با مشكل آلودگی هوا دست و پنجه نرم نمی‌كنند بلكه آلودگی آب كه در اثر فقدان سیستم فاضلاب كارآمد و استفاده بیش از حد از انواع كودهای شیمیایی و مواد شیمیایی (حشره‌كش‌ها ...) ایجاد شده است هم می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت مردم نیویورك باشد.
آب یكی از ضروری‌ترین ماده‌های زندگی بشر است كه بدون آن حیات انسان به خطر می‌افتد. حال اگر در اثر استفاده بیش از حد از مواد شیمایی بستر برای ریزش باران‌های اسیدی فراهم شود و ذخایر آب‌های زیرزمینی این شهر را آلوده كند دیگر هیچ امیدی به سلامت مردم این منطقه نمی‌توان داشت. البته علاوه بر این مسأله، انتقال آب شرب یا آبی كه برای مصارف بهداشتی استفاده می‌شود از یك منطقه به یك منطقه دیگر نیز خود می‌تواند باعث آلودگی آب شود. ماندن آب در یك استخر یا تانكر انتقا‌ل‌دهنده برای مدت نه چندان كوتاه می‌تواند زمینه‌ساز پرورش انواع باكتری‌ها و ویروس‌ها باشد و آلودگی زیادی ایجاد كند.
یكی دیگر از مشكلات بهداشتی نیویورك، بستر مناسب این منطقه برای انواع بیماری‌های مهلك است. به همین دلیل انواع مختلف بیماری‌ها در این شهر بزرگ و صنعتی شیوع پیدا می‌كند و به دلیل تقارب زیاد مردم با یكدیگر و حضور پررنگ در عرصه‌های اجتماعی به سرعت همه‌گیر می‌شود.
در صورتیكه در روستا‌ها به دلیل دور بودن منازل مسكونی از یكدیگر احتمال همه‌گیر شدن یك بیماری بسیار كم است.
از طرف دیگر امنیت این شهر كه یكی از شهرهای بزرگ و صنعتی جهان محسوب می‌شود نیز یكی از معضلات زندگی مردم است. روزانه ده‌ها نفر از مردم نیویورك همچون تمامی شهرهای بزرگ و صنعتی جهان در اثر جرایم و جنایات خطرناك جان خود را از دست می‌دهند.
طبق آمار موجود شمار حملات تروریستی و خشونت‌آمیز در شهرهای بزرگ از روستاها و شهرهای كوچك بسیار بیشتر است. كه می‌توان یكی از دلایل با اهمیت را نقش پررنگ آن شهر صنعتی و بزرگ در اقتصاد كشور دانست. حادث شدن جرایم بسیار در یك شهر بزرگ موجب شده است كه مردم در آن منطقه احساس امنیت و آرامش نداشته باشند و همین امر فشار روحی و ذهنی بسیاری به آن‌ها وارد‌‌كند.
شایان ذكر است در چنین شرایطی با وجود تمامی امكانات، مردم آسوده خاطر نیستند و سكون و آرامش یك روستای سرسبز و طراوت مردم در یك شهر كوچك را ندارند. آن‌ها همچون شهرشان، ماشینی شده‌اند و به زندگی ماشینی عادت كرده‌‌اند.
آن‌‌ها عادت كرده‌اند كه هر روز هوای مسموم استشمام كنند و از آب‌های آلوده ( با درصد آلودگی متفاوت) بنوشند و فشارهای روحی حاصل از شیوع بیماری‌های مهلك یا احتمال دخیل شدن در یك حمله تروریستی و خشونت‌آمیز را تحمل كنند تنها برای اینكه در شهری بزرگ همچون نیویورك، لندن، پكن یا توكیو زندگی ‌می‌كنند.
serendip.brynmawrl.edu
منبع : فرهنگ و پژوهش


همچنین مشاهده کنید