یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 22 April, 2018

آماده کردن سخنرانی


آماده کردن سخنرانی
یک سخنرانی دربرگیرندۀ هر نوع گفتگو با یک گروه است که ممکن است رسمی یا غیررسمی باشد و می تواند از یک جلسه توجیهی تا یک سخنرانی مهم را شامل شود. سخنرانی هر شکلی که داشته باشد، قوانین و ضوابط یکسانی دارد.
● فهرست اقدامات
۱. در مورد قبول سخنرانی تصمیم بگیرید.
از خودتان بپرسید آیا فردی مناسب برای ایراد سخنرانی هستید یا خیر. آیا وقت کافی برای آماده شدن دارید؟ شاید برای هر دقیقه سخنرانی به سی تا شصت دقیقه زمان برای آماده شدن نیاز داشته باشید. آیا به موضوع سخنرانی علاقه مند هستید؟ آیا می توانید به سؤالاتی که مطرح میشوند، پاسخ دهید؟ اگر پاسختان منفی است بگویید خیر!
۲. جزییات را روشن کنید
مشخص کنید که باید سخنرانی چقدر است و موضوع سخنرانی دقیقاً چیست؟ آیا در خاتمه، پرسشهای حضار پرسیده خواهد شد؟ اگر سخنرانان دیگری هم حضور دارند، به چه موضوعاتی خواهند پرداخت و چگونه می توانید با آنان هماهنگ شوید؟
۳. در مورد مخاطبان تحقیق کنید.
مخاطبان را مشتریان خود بدانید. سعی کنید از تجارب قبلی آنان مطلع شوید. آیا آنها میخواهند از جزییات موضوع مطلع شوند، یا سرگرم شوند و یا چالش ایجاد کنند؟ سطح و پیشینۀ آنان چیست؟ آیا هیچ گونه اطلاعات قبلی دارند؟
۴. هدف را مشخص سازید.
سخنرانی در مقابل گروهی از مخاطبان نیازمند تعیین هدف است. آیا هدف از سخنرانی یکی از موارد ذیل است:
▪ ترغیب کردن – مثلاً برای افزایش فروش؟
▪ راهنمایی کردن – اگر موضوعتان را بدانید؟
▪ القا کردن – به عنوان بخشی از برنامه تحول؟
▪ سرگرمی – اگر ذاتاً فردی شاد و بانشاط هستید؟
۵. مطالب خود را یکپارچه کنید.
همه جزئیات و مطالبی را که با عنوان سخنرانی شما مرتبط است، یکپارچه سازید یعنی همه عقاید، مقالات، نقل قولها، دستورالعملها و منابع. این کار را در طول زمان انجام دهید البته سعی نکنید این کار را در زمان گردآوری مطالب انجام دهید.
۶. مطالب خود را سازماندهی نمایید.
مطالب گردآوری شده را ارزیابی کنید. موضوعات را طبقه بندی کنید. آیا ممکن است مقایسه ها یا استعاره هایی وجود داشته باشند؟
۷. سرفصلها را مشخص کنید.
مطالب را در قالب یک طرح تهیه نمایید. طرحتان باید دارای بخشهای آغازین، میانی و انتهایی باشد.
۸. پیش نویس کاملی بنویسید.
از سرفصل خود برای تهیه پیش نویس اولیه استفاده کنید. بدون توقف بنویسید و به هنگام نوشتن، به ساختار آن توجه نکنید. سعی کنید هر آنچه را که در نظر دارید به مخاطبان بگویید، بنویسید. در پایان آنچه را به آنان گفته اید، خلاصه نمایید. سعی کنید به پنج و حداکثر هفت نکتۀ مهم اشاره کنید.
۹. پیش نویس را ویرایش کنید.
پیش نویس اولیه خود را بخوانید. فردای آن روز متن خود را بررسی کنید. مطالب خود را در قالب یک سخنرانی بخوانید یعنی سعی کنید متن کاملتر، ساده تر و روشن‌تر شود. نکات طنزی را در آن بگنجانید. تا آنجا که میتوانید از اصطلاحات فنی استفاده نکنید و فقط آنهایی را بیان نمایید که غیرقابل اجتناب هستند. مطمئن شوید که در زمان بندی درست عمل کرده اید. سخن گفتن با یک مخاطب، آرامتر از سخن گفتن با یک دوست است.
۱۰. پیش نویس را اصلاح کنید.
چندین بار پیش نویس را بخوانید و ترجیحاً این کار را در حضور فرد دیگری انجام دهید. از آن فرد بخواهید دربارۀ کارتان نظر بدهد و محتوا، سبک و نحوۀ ارایه سخنرانیتان را نقد کند.
۱۱. نکات یادآوری کننده را انتخاب نمایید.
اگر قرار است به صورت فی البداهه سخنرانی کنید، بارها پیش نویس خود را بخوانید و نکات مهم و یادآوری کننده – مانند کلید واژگان و عبارات مهم – را تعیین کنید. این امر میتواند مبنای نوشته شما و حتی وسایل بصری شما باشد. استفادۀ از این نکات مهم را تمرین کنید و از تحلیلی که در ورای هر کدام از این نکات وجود دارد، آگاه باشید. وقتی اعتماد به نفس به دست آوردید، این نکات را به کارتهای عددی تبدیل کنید. به تمرین خود ادامه داده و از تعداد واژگان کلیدی بکاهید. (گاهی اوقات مجبور می شوید از کل متن استفاده کنید – مثلاً در صورتی که مطبوعات هم حضور دارند یا جلسه، بسیار رسمی است).
۱۲. از وسایل کمکی مناسب، برای سخنرانی استفاده کنید.
● وسایل کمکی در سخنرانیها باید:
▪ مکمل متن شما باشند، برگرفته از سبک طبیعی شما باشند.
▪ به پیشرفت سخنرانی کمک کنند، به ارزش سخنرانی شما بیفزایند، و مرتبط با محتوای آن باشند یا آنچه را که شما بیان می‌کنید، به شکل مناسبی خلاصه نمایند.
▪ حرفه ای به نظر برسند، روشن، خوانا و منسجم.
▪ سبک مناسبی داشته باشند، اسلایدهای تمام رنگی برای جلسات غیررسمی و برای گروههای کوچک مناسب نیستند.
▪ محتوا را به شکلی ساده بیان کند، حتی افراد حاضر در انتهای سالن نیز به وضوح متوجه مطالب شوند.
▪ در صورت امکان از تصاویر گرافیکی استفاده کنند، علایم، تصاویر و نمودارها به عبارات و جملات شما کمک میکنند.
طیف گسترده ای از وسایل کمکی وجود دارند مانند فیلیپ چارتها (نمودارهایی که بر روی دیوار نصب میشوند) تا دستگاههای اورهد ترانسپارنسی، دستگاههای چندرسانه ای و تصاویر کامپیوتری. امروزه رایج‌ترین تصاویر گرافیکی در سخنرانیها، تصاویری هستند که به کمک نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت تهیه شده اند و با استفاده از یک رایانه شخصی یا یک پروژکتور ال سی دی ارایه میشوند. با برگزارکنندۀ سخنرانی تماس بگیرید و ببینید آیا امکان استفاده از پروژکتور ال سی دی وجود دارد یا خیر.
۱۳. تمرین ذهنی
در مقابل آیینه یا در مقابل یک دوست (که میتواند سختگیرترین منتقد شما باشد!) تمرین کنید. به تمامی حرکاتی که باید متناسب با متن خود انجام دهید توجه نمایید: «دستهایتان را در جیبتان قرار ندهید» یا «لبخند بزنید». این مطالب را بر روی کارتی بنویسید و آن را به هنگام ایراد سخنرانی، جلوی خود قرار دهید.
۱۴. اطاق سخنرانی را بررسی کنید.
در جایی بنشینید که قرار است حضار بنشینند و مطمئن شوید که زاویه دید آنها خوب است. در جایی که میخواهید سخنرانی کنید بنشینید یا بایستید و مطمئن شوید که میتوانید با تجهیزات موجود کار کنید. آیا میتوانید از یک میکروفون استفاده نمایید؟
●● برای ارتباطات بهتر: آماده کردن سخنرانیها
● بایدها:
▪ تا آنجا که ممکن است تمرین کنید. بازخورد آن را ببینید و آمادۀ انتقاد باشید.
▪ مستمراً هدف از سخنرانی خود را بررسی کنید: آیا توقعات مشتریان را برآورده ساخته اید؟ به خاطر داشته باشید که آمادگی قبلی، یک عامل مهم در بحداقل رساندن فشارهای عصبی و ارایه یک سخنرانی موفق است.
▪ به کار خود علاقه داشته باشید و حضار را تهییج کنید.
● نبایدها
▪ برای نگارش متن سخنرانی خود، هرگز به همراه یک ورق سفید در یک اطاق ننشینید: همواره به دنبال محرکهای بیرونی باشید.
▪ از لوازم کمکی استفاده نکنید زیرا اینکار باعث میشود که شما نتوانید دست از اتکا به چنین تجهیزاتی بردارید.
▪ هیچ چیزی را نادیده نگیرید مانند موضوع، مخاطبان، میزان اطلاعات مخاطبان، فضای اطاق و تجهیزات
● پرسشهای فکری
آیا قبل از اینکه از شما برای سخنرانی دعوت شود، آن را پذیرفته بوده اید؟ در این صورت، آیا واقعاً از موضوعی که برای مخاطبان جذاب است، اطلاع دارید؟
آیا قصد دارید در یک سخنرانی، حجم زیادی اطلاعات ارایه کنید؟ مخاطبان شما میتوانند حداکثر هفت نکته کلیدی را بپذیرند.
● پندها
▪ توجه خاصی به سخنرانی در محافل عمومی داشته باشید (آندرو کارنگی)
▪ در زمان سخنرانیهای تجاری همواره خود را از قبل آماده سازید (چارلز چرچیل)


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا

مطالب مرتبط

نیمی کارمند نیمی سیاستمدار

نیمی کارمند نیمی سیاستمدار
درک چگونگی رفتار با مردم به اندازه شایستگی های فنی و مدیریتی اهمیت دارد. به بدترین کارفرمایی که تاکنون داشته اید، فکر کنید. به یاد آورید که چه طور فقدان مهارت های رفتار با دیگران در او سبب دلسردی و یا عدم بهره وری دیگران و خروج شما با ناامیدی گردید.
یک انسان موفق نیمی کارمند است و نیمی سیاستمدار. او می داند کار کردن با دیگران به ویژه در جهان کنونی که مملو از انسان های دمدمی مزاج و زودرنج است، روال ارتباطی خاصی را می طلبد.
در نوشتار زیر برخی از قوانین اصلی ارتباطات انسانی در فضای کاری را می خوانید. چنان چه بخواهید از قافله عقب نمانید برای مهارت یافتن در آن ها، ترجیحاً و منطقاً این قوانین را جزیی از خود کنید.
● نخست دیگران را با نام صدا بزنید
این خوشایندترین صدا برای گوش هر کسی است. وقتی نام فردی را به کار می برید در واقع پیغام خود را به صورتی اختصاصی و تنها برای شخص او مبدل می کنید و هم چنین علاقه مندی و میزان اهمیت شما را نسبت به فرد می رساند. دنیای سیاستمدار می گوید این یک ابزار ساده و در عین حال فریبنده برای کاستن از جبهه گیری شخصی است زیرا یک نوع وجه ضمان و تعهد به وجود می آورد.
● دوم- اشتباه خود را بپذیرید
ممکن است تصور کنید اگر اشتباهی که مرتکب شده اید را به گردن نگیرید، وجهه خود را از دست خواهید داد اما این کار درست نیست. اعتراف به اشتباهات در محیط کار یکی از ستوده ترین اعمال است چون تعداد کمی به کار اشتباه خود اقرار می کنند. بیاموزید که چگونه تکبر و خودخواهی را کنار گذاشته و بپذیرید که انسان کاملی نیستید. مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید، مثلاً لازم نیست با عذرخواهی های زیاد در جلسات اقدام به بیان اشتباهات خود نمایید!
● سه- دیگران را با معیارهای بالا در نظر بگیرید
هستند در میان ما افرادی که معمولاً خودشان را «عقل کل» می دانند و به نظر می رسد این گونه فکر می کنند که هیچ کس جز خودشان قادر به انجام صحیح امور نیستند. بکوشید جزو این گروه نباشید. به قابلیت های دیگران اعتماد کنید. در واقع به آن ها در محول کردن کارها به بهترین وجه ممکن اطمینان داشته باشید. این به معنای داشتن انتظارات بیش از حد نیست.
● چهار- علاقه تان را صمیمانه نشان دهید
گاه روابط شما با دیگران به دوستی خاله خرسه شبیه است، در این صورت حتی اگر نقطه اشتراکی با هم ندارید، درباره اطرافیان تان اطلاعات مفید کسب کنید. مراقب باشید تا حد کنجکاوی پیش نروید. مثلاً اگر یکی از همکاران شما گفت که شرکت در گیم های آنلاین را دوست دارد، در مورد آن از او بپرسید- حتی اگر برایتان جالب نباشد- نه تنها می توانید چیز جدیدی یاد بگیرید اگر در آینده به آن گرایش پیدا کنید، از امتیازاتی نیز برخوردار خواهید شد. مردم دوست دارند که دیگران آن ها را به خاطر داشته باشند.
● پنج- از دیگران تعریف و تمجید کنید
فقط نگویید: «خوب بود.» در مورد تعریف خود صریح تر بوده و نشان دهید که درباره آن چه که فرد در حقیقت انجام داده اطلاع دارید. در عین حال که همیشه برای انتقاد کردن همواره زمان هست، انتقاد را طوری بیان کنید که پنداری از طرف دوستی قابل اعتماد بیان شده باشد.
● شش- مراقب حرف ها و قول های تان باشید
چنان چه تصمیم پیگیری کاری را ندارید، نگویید که آن را انجام خواهید داد. اعتبار شما ارتباط تنگاتنگی با کلامتان دارد. اگر به قول خود عمل نکنید در مورد کارهای بزرگ به شما اعتماد نشده و در نتیجه پیشرفتی نخواهید داشت.
● هفت- قدردان و سپاسگزار باشید
اگر فردی لطفی به شما کرد، و یا برای انجام کاری برای شما از خواسته خود گذشت، قدردانی کنید زیرا شما به خودی خود مستحق لطف نبوده و کسی به شما بدهکار نیست.
● هشت- با فکر و ملاحظه باشید
هرگز تصور نکنید که دیگران سخنان شما را مساعد و ارزشمند تلقی خواهند کرد. برخی افراد به صورت طبیعی تک تک کلماتی را که شخص بیان می کند برای یافتن یک رودررویی شخص مورد جست وجو قرار می دهند. پیش از حرف زدن فکر کنید و مطمئن شوید که هیچ ابهامی که سبب سوء تعبیر شود در سخنان شما وجود ندارد.
● نه- به حفظ آبروی دیگران کمک کنید
هر کسی اشتباه می کند. به آخرین باری که اشتباهی خجالت آور مرتکب شدید فکر کنید، واقعاً آرزو نمی کردید کسی بیاید و اشتباه شما را کوچک جلوه داده و از جدیت آن بکاهد؟ بنابراین منصف باشید و همین کار را در حق دیگران انجام دهید. به این کار به او و به دیگران اطمینان می دهید که دنیا به آخر نرسیده است. گاه قانون سکوت در برابر اشتباه دیگران، خود بهترین پاسخ و واکنش ا ست.
● آخر- پاکسازی میدان مین
محیط کاری می تواند میدان مینی از اشخاص زودرنج، حساس و یا مغرور باشد. دارای خصوصیات «خود بودن» به تنهایی آن را خنثی نمی کند. با دانستن قوانین ارتباط با دیگران، سیاستمدارترین فرد محل کار خود باشید. امروزه، کارمندانی که از روابط انسانی به بهترین وجه آگاهی دارند، مناسب ترین افراد برای مدیریت به شمار می روند. کارفرمای شما احتمالاً این موضوع را می داند و در آینده نزدیک به آن توجه نشان خواهد داد.

وبگردی
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!