جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بازنده‌ها را فراموش کنید


بازنده‌ها را فراموش کنید
می‌گویند ماهی‌های بزرگ، ماهی‌های کوچک را می‌بلعند اما آنچه در اقیانوس آبی می‌گذرد با چیزی‌که در چمن سبز فوتبال رخ می‌دهد، یک تفاوت عمده دارد؛ ماهی‌های کوچک برای بقا دست و پا می‌زنند، حال آنکه در فوتبال سال‌ها است بسیاری از تیم‌ها تنها کیسه گل بزرگان بوده و هیچ تلاشی برای برطرف ساختن ضعف خود انجام نمی‌دهند. مثال می‌خواهید؟
۱. سن‌مارینو؛ رویای باخت با ۹ گل
بنابر آنچه جدول فعلی رقابت‌های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ حکم می‌کند، این تیم ”ضعیف‌ترین“ محسوب می‌شود. دریافت ۲۰ گل و ناتوانی در به ثمر رساندن حتی یک گل، از آنها یک پدیده تمام عیار ساخته است.
● رکوردها
۵ شکست سنگین و دریافت ۲۰ گل از ۹ بازیکن مختلف به‌خوبی نشان‌دهنده ضعف این کشور کوچک است. باخت یک بر صفر مقابل لیتوانی، ۲ بر یک مقابل بلژیک و ۳ بر یک مقابل بوسنی از جمله شکست‌های آبرومند جزایر فارو محسوب می‌شود.
▪ سن‌مارینو در رقابت‌های مقدماتی یورو ۲۰۰۴، از ۸ بازی، ۸ شکست و ۳۰ گل خورده رقم زد.
▪ سن‌مارینو که تاکنون از کسب حتی یک امتیاز هم عاجز مانده در ۲۰ نوامبر ۲۰۰۲ تا آستانه عملی کردن این آرزو! پیش رفت اما در نهایت با گل دقیقه ۹۰ ”آندرژیس روبینس“ (بازیکن لتونی) ناکام ماند.
▪ سن‌مارینو هرگز در تاریخ رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا گل اول یک بازی را به ثمر نرسانده است! آنها در مجموع ۴ گل زده و ۴۳ گل دریافت کردند. این رکورد حاصل ۴ حضور تیم در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های اروپا است.
▪ سنگین‌ترین باخت سن‌مارینو مقابل اسپانیا رقم خورد. آنها روز ۵ ژوئن ۱۹۹۹، ۹ بر صفر مغلوب اندلسی‌ها شدند. همچنین جزایر فارو ۷ ژوئن ۱۹۹۵ مقابل روسیه ۵ گل دریافت کرده و صاحب سنگین‌ترین شکست خانگی شد.
▪ سن‌مارینو روز ۱۶ نوامبر ۱۹۹۳ در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، در دقیقه اول بازی مقابل انگلستان گل زد اما در ادامه، ۷ بار تسلیم شد. برتری ۲۰ دقیقه‌ای آنها هرگز تکرار نشد!
▪ سن‌مارینو در ۲ بازی، ۱۰ گل دریافت کرده است. این اتفاق اولین‌بار روز ۹ سپتامبر ۱۹۹۲ مقابل نروژ (باخت ۱۰ بر صفر) رخ داد؛ باختی که ۲۸ فوریه ۲۰۰۱ تکرار شد (باخت ۱۰ بر یک مقابل بلژیک).
۲. لوکزامبورگ؛ دل کندن از غم
▪ این کشور از سال ۱۹۶۷ در ۱۰ رقابت مقدماتی شرکت کرده که در ۵ دوره بدون امتیاز حذف شده است.
▪ لوکزامبورگ در جریان رقابت‌های مقدماتی یورو ۱۹۹۶، ۳ شکست پیاپی و ۱۱ گل خورده را متحمل شد، هر چند با گل دقیقه ۵۵ ”کاردونی“ مالت را مغلوب کرد. از آن تاریخ تاکنون تیم ملی این کشور خارج از خانه پیروز نشده است.
▪ لوکزامبورگ در اکتبر ۱۹۹۵ یک مقطع طلائی داشت. آنها در ۳۴۸ دقیقه دروازه خود را بسته نگه‌داشتند.
▪ لوکزامبورگ از زمان تساوی مقابل بلاروس در رقابت‌های مقدماتی یورو ۱۹۹۶ در ۱۷ مسابقه پیاپی مغلوب شد. آنها در این مقطع ۴۷ گل خوردند و تنها در جریان شکست خانگی روز ۹ ژوئن ۱۹۹۹ مقابل لهستان، ۲ گل به ثمر رساندند.
▪ لوکزامبورگ تنها در رقابت‌های مقدماتی یورو ۱۹۶۰ شرکت نداشت.
▪ لوکزامبورگ در ۷۷ بازی تاریخ خود در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های اروپا، ۶۵ باخت، ۸ تساوی و ۴ برد رقم زده است. آنها ۳۳ گل زده و ۲۳۲ گل خورده‌اند.
▪ سنگین‌ترین باخت لوکزامبورگ به بازی روز ۱۵ دسامبر ۱۹۸۲ برمی‌گردد؛ جائی‌که با ۱۰ گل مغلوب شیرهای سپید شدند.
▪ هر ۴ برد تاریخ لوکزامبورگ با اختلاف یک گل شکل گرفته است.
۳. ایرلند شمالی؛ سال‌ها خاموشی
پروتستان‌ها روز ۲۱ آوریل ۱۹۷۱ و همچنین ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۱ با ۵ گل به ترتیب بر قبرس و جزایر فارو غلبه کردند که بهترین نتایج تاریخ این تیم محسوب می‌شود.
▪ بدون احتساب رقابت‌های مقدماتی یورو ۲۰۰۸، ایرلند شمالی طی ۷۸ بازی رسمی، ۲۶ برد، ۱۷ تساوی، ۳۵ باخت، ۷۸ گل زده و ۱۰۳ گل خورده رقم زده است.
▪ ایرلند شمالی در رقابت‌های مقدماتی یورو ۱۹۶۰ حضور نداشت.
۴. آندورا؛ هرگز، هرگز
▪ اولین بازی رسمی آنها روز ۱۳ نوامبر ۱۹۹۶ شکل گرفت و با شکست ۶ بر یک مقابل استونی خاتمه یافت.
▪ یکی از درخشان‌ترین نتایج آندورا باخت ۳ بر ۲ روز ۲ سپتامبر مقابل قبرس بود. در آن بازی تیم این جزیره برای اولین‌بار از یک حریف پیش افتاد!
▪ آندورا تا قبل از آغاز رقابت‌های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ طی ۱۸ رقابت در پیکارهای فوق، ۱۸ باخت، ۴ گل زده و ۴۶ گل خورده ثبت کرده است.
۵. جزایر فارو؛ به‌دنبال سومین پیروزی
▪ جزایر فارو در ۳ رقابت مقدماتی ۲ پیروزی کسب کرده که اوج افتخار آنها محسوب می‌شود.
▪ این تیم در ۳۶ بازی قبلی در ادوار مختلف رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های اروپا، ۳ پیروزی، ۵ تساوی و ۲۸ باخت داشته است. آنها ۲۴ گل زده و ۹۶ گل خورده‌اند.
▪ جزایر فارو روز ۲۴ اوت ۱۹۸۸ طی اولین بازی دوستان یک بر صفر مغلوب ایسلند شد.
▪ جزایر فارو در سال ۱۹۹۵ با پیروزی مقابل اتریش تنها برد خود در اولین بازی ادوار مختلف رقابت‌های مقدماتی را رقم زد.
▪ جزایر فارو با تساوی مقابل ایرلند شمالی اولین امتیاز تاریخ خود را اخذ کرد.
▪ فارو، روز ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۱ با ۵ گل مغلوب ایرلند شمالی شد. این شکست سنگین‌ترین باخت خانگی تاریخ جزیره‌نشینان را رقم زد.
▪ تنها نام یوگسلاوی یادآور تلخ‌ترین شکست‌های خارج از خانه است. تیم روز ۱۶ می ۱۹۹۱، ۷ بر صفر و در جریان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸، ۸ بر یک در خانه رقیب، سرافکنده شد.
۶. مالت؛ آن ۱۲ گل
▪ مالت در رقابت‌های مقدماتی یورو ۲۰۰۰ تا آستانه حذف ایرلند جنوبی پیش رفت اما در نهایت با نتیجه نزدیک ۳ بر ۲ مغلوب شد.
▪ آخرین پیروزی مالت به ۱۲ می ۱۹۹۳ برمی‌گردد؛ جائی‌که آنها در جریان مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴، یک بر صفر استونی را مغلوب کردند.
▪ مالت در اولین بازی رسمی خود ۲ بر صفر مغلوب مجارستان شد. از آن زمان تاکنون این تیم هیچ برد خانگی به‌دست نیاورده است.
▪ بدون احتساب بازی‌های مقدماتی یورو ۲۰۰۸، مالت در ۷۰ بازی رسمی قبلی ۲ پیروزی، ۹ تساوی، ۵۹ باخت، ۳۲ گل زده و ۲۲۰ گل خورده به‌دست آورده است.
▪ مالت در رقابت‌های مقدماتی یورو ۱۹۶۰ و ۱۹۶۸ شرکت نکرد.
▪ این کشور کوچک از سال ۱۹۷۲ در ۹ رقابت مقدماتی شرکت کرده اما موفق به کسب حتی یک امتیاز نشده است.
▪ مالت در روز ۱۲ دسامبر ۱۹۸۳، ۱۲ بر یک مغلوب اسپانیا شد. در آن بازی اسپانیا احتیاج به پیروزی با اختلاف ۱۰ گل داشت. آنها با گل دقیقه ۱۵ ”سانتیانا“ امیدوار شدند اما ”سیلویو“ در دقیقه ۲۴ بازی را به تساوی کشاند. اسپانیا تا پایان نیمه اول ۲ گل به ثمر رساند و در نیمه دوم نیز ۹ گل به اندوخته‌های خود افزود.
۷. لیختن اشتاین؛ جاودانگی و فراموشی
▪ آنها در جریان اولین رقابت رسمی خود در بازی‌های قهرمانی اروپا، گلزنی کردند، هر چند در نهایت ۴ بر یک مغلوب ایرلندشمالی شدند اما نام ”دانیل هاسلر“ به‌عنوان نخستین گلزن تاریخ حیات فوتبال این کشور جاودانه شد.
▪ لیختن اشتاین اولین گل خانگی را در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ به ثمر رساند. تک گل ”فرانتس شادلر“ دردی را دوا نکرد زیرا آنها روز ۱۱ نوامبر ۱۹۹۶ با دریافت ۱۱ گل از مقدونیه، سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را به‌چشم دیدند.
▪ لیختن اشتاین در تاریخ رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا تنها یک تساوی بدون گل داشته و سایر بازی‌ها را باخته است.
▪ بدون توجه به نتایج رقابت‌های مقدماتی یورو ۲۰۰۸، ۲۸ مسابقه، یک برد، ۳ تساوی، ۲۴ باخت، ۵ گل زده و ۱۰۱ گل خورده حاصل عملکرد لیختن اشتاین بوده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید