جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آقای خوش تیپ و کهکشانی ها


آقای خوش تیپ و کهکشانی ها
● دغدغه های بزرگ كاپلو
وقتی با كاپلو مصاحبه می كنید، در گذشته ها و انبوه فلاش بك های او گم می شوید. عجیب نبود وقتی به او رسیدیم، گفت: «یادش بخیر! در دوره اول حضورم در مادرید ۲ دروازه بان بزرگ به نام های «بودو ایلگنر» و «دیه گو لوپز» داشتیم. پس از اینكه مادرید را ترك كردم، سرو كله «كاسیاس» پیدا شد و وقتی بازگشتم جایگاه خود را تثبیت كرده بود.»
● آقای كاپلو! ایلگنر كیست؟
«مردی ۳۹ ساله كه چند سال پیش خداحافظی كرد و یك دهه قبل، بهترین بازی ها را ارایه كرد.»
تیم كاپلو این هفته بازی دشواری مقابل بارسا انجام داد. آنچه «ال كلاسیكو»ی اسپانیایی ها خوانده می شود، برای كاپلو با خاطرات جالبی همراه بوده است. «دن فابیو» اولین جدال مقابل قهرمان فعلی اسپانیا و اروپا را به یاد دارد. اما عمر «كینه شتری» رقبای ابدی بسیار بیشتر از قدرت حافظه بلندمدت این ایتالیایی است.
رئالی ها نمی توانند ننگ ناكامی را تحمل كنند و اگر دوران بدون جام، نیم دهه به طول بینجامد معلوم نیست هواداران چه عكس العملی نشان خواهند داد. آنها فعلاً به جادوی مربی سابق میلان و رم دل بسته اند. فابیو در ۱۵ سال گذشته ۴ باشگاه بزرگ لیگ معتبر اروپا را هدایت كرده و كارنامه كاملاً درخشانی رقم زده است. هواداران تیم او، از خداوند چه چیزی می خواهند؟ كاپلو كه پس از رد ۲ پیشنهاد رئال به این تیم پیوست، همراه میلان ۴ اسكودتو و لیگ قهرمانان را فتح كرد، با رم پس از ۱۸ سال صاحب بزرگترین جام ایتالیا شد و روی نیمكت یووه نیز ۲ قهرمانی به ارمغان آورد .
تعجبی ندارد اگر همواره اینتر، بارسلونا، منچستریونایتد و سایر باشگاه های بزرگ اروپا را در تعقیب او ببینیم.منچستریونایتد؟ «بله ۶ سال پیش پس از آنكه فرگی اعلام كرد از تئاتر رؤیاها جدا می شود، به من پیشنهاد همكاری دادند.»در نهایت فرگی ماند و كاپلو نتوانست جلوی دیوارهای آجرهای اولدترافورد به ایفای نقش بپردازد. پس از آنكه كیگان در سال ۲۰۰۰ از سمت مربیگری تیم ملی انگلستان استعفا كرد، اولین گزینه خارجی اتحادیه فوتبال جزیره كسی جز فابیو كاپلو نبود. به جز او، اسكولاری و مك كلارن نیز مد نظر بودند اما در نهایت «اسون گوران اریكسون» انتخاب شد.تنها در فصل گذشته «فابیو» از جنبه منفی مورد توجه قرار گرفت، رسوایی یووه. او نیز در مظان اتهام قرار گرفت، هرچند تبرئه شد.
در این حالت كاپلو چاره ای نداشت جز اینكه بار سفر بسته و راهی شهر فرشتگان (مادرید) شود. ورود او مصادف با حضور نیستلروی، دیارا، كاناوارو و ری یز بود. با حضور آنها در نوع بازی تیم تحولی ایجاد شد. كافی است بازی رئال مادرید مقابل آرسنال در دور رفت مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان در فصل گذشته را با رقابت اروپایی اخیر آنها در رومانی مقایسه كنید تا به نتایج جالب توجهی برسید.
سطحی ترین نتیجه، یك پیروزی باشكوه در پنجاهمین روز حكومت «فابیو» در رئال مادرید بود. «دن» یاد عصرهای ویژه «كلوزیوم» افتاد یاد آن شب های تب دار میلان. برای مردی كه یك بار به میلان و بار دیگر به رئال مادرید بازگشت، «عقبگرد» ممنوع است.از دوره اول حضور كاپلو در رئال ماردید تنها گوتی، رائول و روبرتو كارلوس باقی مانده اند : «همه چیز به طور كامل تغییر كرد. رئال آن تیمی نبود كه می شناختم. انگار به یك مكان ناشناخته آمده ام.
اكثر بازیكنان شیوه كاری مرا درك نمی كنند.»چه تحولاتی رخ داده است؟ «حتی زمین تمرین تیم نیز عوض شده!»قرار است نام استادیوم سانتیاگوبرنابئو به «آلفردو دی استفانو» تغییر پیدا كند، كانال باشگاه به ۲ زبان برنامه پخش می كند. شهرك ورزشی را نیز فراموش نكنید؛ آنچه آرزوی پرز، رییس سابق باشگاه بود. به مدد این پشتوانه عظیم، كاپلو هیچ كمبودی احساس نمی كند. مربی رئال مادرید اهداف «فلورنتینو» را تعقیب می كند: «امیدوارم هر كس راهی رئال می شود ابتدا آكادمی باشگاه را دیده و سپس به سمت دفتر ریاست حركت كرده تا عظمت قوی سپید و این بازیكنانی كه تا پای جان تلاش می كنند را ببیند.»
رئال مادرید با وجود آنكه بزرگترین باشگاه جهان خوانده می شود اما از مشكلات مالی در امان نمانده است. كاپلو یك تضمین می خواهد و برخلاف ۱۰ سال پیش صبر زیادی ندارد. او گفت: «از پول بلیت فروشی، نفعی حاصل نمی شود.
نه برای رئال مادرید كه برای تمام باشگاه های بزرگ دنیا شرایط پیرامون بازی، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. اسپانسرها،بازاریابی، تورهای پیش فصل و... یكی از اجزای سازنده تیمی موفق محسوب می شود. بازیكن نسبت به این مسایل بی توجه است. او می خواهد بازی كند، روزمسابقه به دهان مربی نگاه می كند و فقط می خواهد نام خود را در لیست بازیكنان حاضر در میدان ببیند. استرس دارم اما آن علاقه همیشگی به رئال مادرید به من آرامش می بخشد.» ویژگی های مرد خوش تیپ ایتالیا فرسنگ ها با دل بوسكه فاصله دارد، مردی كه بنابر ادعای استیو مك منمن، مانند فرشته ها رفتار می كرد و درست همزمان با سقوط او در شهر فرشتگان نیز هیاهویی به پا شد.
ساكنان این سرزمین خیالی از سر جای خود به گوشه ای پرتاب شده و سقوط كردند. آنها كه روزی بر زمین های سرسبز و استادیوم های بزرگ فرمانروایی می كردند و قلمرو ثابتی داشتند، جایگاه خود را تغییر یافته دیدند. به طور مثل سوگلی یا عروسك برنابئو (دیوید بكهام) در دومین فصل حضور در رئال پست آرمانی هافبك راست را ترك كرد. اگر خداوند در عرض ۶ روز جهان را آفرید، برنابئو در یكشنبه سپتامبر دوباره سازی شد.
كمتر از ۴۸ ساعت پس از تغییر جایگاه بكهام، كاماچو اخراج شد. «رامون» آمد اما دردی دوا نشد. «سیستم» مشكل داشت. «كهكشان» نابود شد و اكنون این مرد بارانی پوش بی خبر از انفجار عظیم برنابئو، رئال زمینی را به سمت موفقیت هدایت خواهد كرد. تنها ۶ بازیكن دوره پرز در تركیب فعلی مادریدی ها باقی مانده اند. دوره پرز؟
كاپلو نمی خواهد از اسلاف خود سخن بگوید: «قصد ندارم عملكرد مربیان سابق را تجزیه و تحلیل كنم. به سختی تلاش كرده ایم و واقعاً آماده هستیم. وقتی می برید، هوا خوب می شود، آسمان، آبی جلوه می كند، مردمان همدیگر را درك می كنند و شما اشتیاق زیادی دارید...»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید