سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / Tuesday, 25 April, 2017

هنر مردم داری


هنر مردم داری
همه می‌دانند کار کردن برای کارکنان در یک نهاد یا سازمان ، بدون همراهی و همگامی کارکنان به بار نخواهد نشست، همراه کردن کارکنان ، جلب مشارکت و اعتماد آنان برای پیشرفتهای مادی و معنوی سازمان از جمله وظایف و کارکردهای اساسی روابط عمومی است. تقویت روابط عمومی‌ها جهت تقویت روابط عاطفی مدیران و کارکنان ، جایگاه روابط عمومی در اطلاع رسانی دولت و فرهنگ سازی در سازمانها از دیگر کارکردهای این نهاد است.
● نقش روابط عمومی در مردم داری موفق
توجه ویژه به روابط عمومی ، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد ، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. آنچه در سالهای اخیر متأسفانه به اشکال و صور گوناگونی باعث شده ، روابط عمومی همچنان بی اثر و یا کم اثر جلوه کند، همانا اقتدارگرایی مدیران ، رواج سیستم ارادت سالاری به جای شایسته سالاری ، نگاه ابزاری به روابط عمومی ، دانای کل جلوه دادن برخی مدیران ، بیگانگی سازمانی و یا بیگانگی حرفه‌ای بسیاری از مسئولان ، پایین بودن آگاهی بعضی از کارکنان و مدیران ارشد به اهمیت و نقش روابط عمومی بوده است.
● آسیب شناسی مردم داری
همچنین کم مهارتی و مشکل فنی و ضوابط قانونی و اداری برای کار روابط عمومی‌ها ، آسیب پذیری همبستگی و روح کار جمعی در مدیران روابط عمومی و مطلق اندیشی چه در مدیران روابط عمومی و چه برخی از مدیران سازمان ، بی توجهی به طرحهای پژوهشی و افکارسنجی که همه و همه موجبات بی توجهی یا کم توجهی به افکار عمومی را سبب شده و عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیریها را که از دغدغه‌های جدی است، باعث شده است.
سیستم باید بگونه‌ای باشد که با گماردن مدیران علمی ارزش گرا و فرآیند محور ، مدیرانی در مصدر امور روابط عمومی‌ها قرار گیرند که از لحاظ فنی ، تخصصی ، تجربی و توانمندیهای فردی با برنامه ریزی ارتباطی ویژه و پژوهشهای افکار عمومی توانایی جلب مشارکت عمومی و اعتمادسازی در افکار عمومی را دارا باشند و فرآیند توسعه سازمانی و تحقق عملی کارکردهای روابط عمومی را به نحو مطلوبی فراهم آید. روابط عمومی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند بطور کامل نگاه حرفه‌ای و تخصصی را در خود ایجاد نمایند؛ چرا که از یک طرف غالب مسئولان به این هنر و فن توجهی نکرده‌اند و از طرفی بسیاری از مدیران ما با کارکردهای روابط عمومی ایده‌آل آشنا نبوده‌اند.
● ارتباط مدیریت با مردم داری
مهرورزی ، عدالت گستری ، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت مادی و معنوی به عنوان معیارهای اصلی مردم داری موفق نیاز به مکانیزمهایی دارد و یکی از این سازوکارها روابط عمومی‌ها هستند. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان ، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.
‌بدون شک روابط عمومی به عنوان یک «فن» و «هنر» نقش بسزایی در برقراری و تسهیل ارتباط دوسویه بین مدیران سازمان و کارکنان دارد، بطوری که امروزه کمتر سازمانی را می‌توان یافت که خود را بی نیاز از روابط عمومی بداند و در عین حال موفقیتهای چشمگیری را در زمینه‌های مورد نظر و تحقق اهداف از پیش تعیین شده بدست آورده باشد. اما اگر روابط عمومی‌ها بخواهند تأثیر گذار باشند، باید از همه نظر در «جایگاه» بایسته و شایسته خود قرار داشته باشند.
● فنون مردم داری
۱) اگر در رأس سازمانها مدیری لایق ، متین و کارآمد وجود داشته باشد، می‌تواند با به کار گماری کارگزارانی با مهارت در این موضوعات منشأ اثر در جهت تحقق اهداف سازمانی باشند.
۲) توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت ، اصلاح و جریان سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متأسفانه یکی از معضلات روابط عمومی هاست.
۳) ارائه مشاوره‌های مؤثر به مدیران ارشد سازمان که این در صورتی محقق خواهد شد که مدیر روابط عمومی بهره‌ای از علوم مشاوره‌ای ، روانشناسی ، علوم تربیتی ، جامعه شناسی ، مردم شناسی و ... داشته باشد؛ که این موضوع خلأ بزرگی در بسیاری از مدیران روابط عمومی های فعلی است.
۴) دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالتهای غیرمسئولانه واحدها و افراد.
۵) حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها ، خلاف گویی ها ، دروغ پردازی ها ، تهدیدها و ... این در حالی محقق می‌شود که مدیر روابط عمومی خود به دور از این مسائل باشد.
۶) خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال (در حال حاضر بسیاری از مدیران روابط عمومی کاملاً از موضع انفعالی در مقابل مدیران برخوردار می باشند.)
۷) تغییر فرهنگ سازمانی غلط ، به این نکته باید توجه کرد، کارگزار روابط عمومی موقعی در جهت تغییر فرهنگ سازمانی می‌تواند حرکت کند که با مقوله فرهنگ آشنایی داشته و دیگر این که با علم رفتار سازمانی مأنوس باشد.
۸) ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ، مشاوران و مدیران سازمان.
۹) کمک در جذب استعدادهای درخشان کارکنان یا به عبارتی ایجاد بستری مناسب در جهت بالندگی اندیشه کارکنان.
۱۰) تقویت ارزشها و ویژگیهای مطلوب انسانی.
۱۱) معرفی الگوهای آموزشی مناسب درون سازمانی و برون سازمانی.
۱۲) سازماندهی خبری سازمان (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روشها و ابزارهای ارتباطی.)
۱۳) تدوین نظام ارتباطی منسجم و تبلیغی شفاف و روشن.
۱۴) تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن.
۱۵) جهت گیری و جهت دهی سازمان به سوی کارمند محوری.
۱۶) همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه‌ها.
۱۷) تأکید هماهنگ بر بهبود روابط درون سازمانی و برون سازمانی.
۱۸) تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای عمل به شعائر و برگزاری مراسم مذهبی و غیره ... .
۱۹) انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.
۲۰) برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
۲۱) تهیه مقاله‌های علمی در حوزه فعالیتهای سازمان و نشر آن در رسانه‌های گروهی.
۲۲) معرفی مطلوب مقالات و تحقیقات کارکنان در سطح سازمان.
۲۳) انعکاس تجربه‌های موفق کارکنان سازمان.
۲۴) چاپ بروشور پیامهای آموزشی ، پژوهشی و دیگر فراورده‌های سازمانی.
۲۵) تهیه فیلم برای معرفی سازمان.
۲۶) ایجاد برنامه نظامند همدردی با خانواده‌های سازمان بدون تبعیض قائل شدن.
۲۷) تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان.
اگر مدیران سازمانی می‌خواهند هنر مردم داری را تحقق بخشند، لازمه آن بکار گیری مدیران روابط عمومی کاردان ، متخصص ، بااخلاق و هنرمند در برقراری ارتباط با مخاطبان است. به هر حال می‌توان گفت دوران حبس اطلاعات به سر آمده است و مردم خواهان انتشار اطلاعات شفاف و روشن هستند.


مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
مقابله با چاپ و توزیع غیرقانونی کتاب , مساجد تاریخی , مؤسسه پرسش , تعریق شدید , کلانتری 119 , جف راتکی , ترکیبات موثر , سالم سازی , مصطفی رحماندوست , پرداخت وام , بیمارستان160 تخت خوابی , شعبان جعفری , گرمایش زمین , جذب لاکتوز , آتش‌سوزی محل هیات قایقرانی بوشهر , فرهنگ و تمدن , فعلان اقتصادی ایران و فرانسه , علمی وفناوری , حیاط خانه , پاول واتفورد , 10 دی , جایی دیگر , انتصابات جدید سازمان سینمایی , مخالفت شورای نگهبان , فدراسیون کشتی ایران , گوستاف مالر , مدیرکل ورزش , رییس مجلس ایتالیا , جبهه مشترک , خودگردانی , راه رفتن , یک کمربند یک راه , دبستان مهرشهر , داروگیاهی , اعلام حمایت , باکس فیش ریسرچ , نظام های جاهلی , تیم ملی ساندا , فرهنگستان پزشکی , تقدیم کرد , انجمن مطبوعات خارجی هالیوود , انجمن بین‌المللی منتقدین , وزرای دفاع روسیه و سوریه , شهرستان گالیکش , آنژین , خط بریل , اعتماد الکترونیکی , باد گرم , سعیده شکوری , گمرک دوغارون ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
طول روز و درجه حرارت , اپیدمیولوژی , طبیعی , تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌ها , مجمع جمهوری حزب جمهوری‌خواه چک SPR - KSE , جغرافیای طبیعی (۳) , ای خوشه چین سنبل پرچینت سنبله , دلم بردی و برگشتی زهی دلدار بی‌معنی , چو آگاهی آمد به شاه بزرگ , حسن تعلیل , کار و اشتغال , مهاجرت و مشکلات ناشی از آن , جدول شاخص‌های رشد طبیعی رفتار در ۲-۱ سالگی , پس آگاه شد شنگل از کار شاه , توجه به ملازمات اداری، زیربنایی، و اجرائی آموزش و پرورش , قلعه کورگان , ۱۹۲۲ م. تأسیس ایستگاه رادیو در آرژانتین , اپیدمیولوژی، سبب‌شناسی و سیر بیماری و پیش‌آگهی , علت بیماری , تظاهرات ,

برخی منابع مهم خبری
hooshnews.com هوش نیوز , tejaratnews.com تجارت , alodoctor.ir الو دکتر , aftabnews.ir آفتاب نیوز , soroushnews.ir سروش , seemab.ir سیماب , khanevarzesh.com خانه‌ ورزش , cinemapress.ir سینما پرس , isna.ir ایسنا , nava.ir نوا , namayande.com نماینده , irandoc.ac.ir مدارک علمی ایران , rahedaneshjou.ir راه دانشجو , bmi.ir بانک ملی , goftarnews.ir گفتار نیوز , cinetmag.com سی نت , irannaz.com ایران ناز , itiran.com آی تی ایران , irinn.ir شبکه خبر , andishehha.com اندیشه‌ها , tala.ir طلا , afkarnews.ir افکار نیوز , rasaneh.org رسانه , eshetab.com شتاب , ilamefarda.ir ایلام فردا , masironline.com مسیر آنلاین , energynewcomes.com تازههای انرژی , naftna.ir نفت نا , irib.ir صداوسیما , fetnehnews.ir فتنه ,

وبگردی
سالی 1.5 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم
سالی 1.5 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم - فیلم/ رئیسی: یارانه سه دهک اول را تا 3 برابر افزایش می‌دهیم/ سالی 1.5 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم
گفتگوی حسین دهباشی با عزت الله ضرغامی
گفتگوی حسین دهباشی با عزت الله ضرغامی - خشت خام / نوبت بیست و دوم
نعوذبالله امام زمان حال فعلی آن آقا را نمی‌دانست؟
نعوذبالله امام زمان حال فعلی آن آقا را نمی‌دانست؟ - «زمانی گفته شد امام زمان سفارش یک آقایی را کرده، بعد هم که آن آقا مدعی شد، گفتند ملاک حال فعلی افراد است. یعنی نعوذ بالله امام عصر (عج) حال او را نمی‌دانستند که به شما پیغام حمایت را دادند؟!»
برخورد پره‌های بالگرد به سر مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد
برخورد پره‌های بالگرد به سر مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد - اخیرا تصاویر برخورد ملخک هلی کوپتر با مدیرکل حوادث غیرمترقبه کهگیلویه،به عنوان خبری داغ در کانال های تلگرامی منتشر شده. این ویدئو مربوط به مرداد ۸۹ است.
رابطه عاشقانه رضا روحانی با مجری شبکه من و تو
رابطه عاشقانه رضا روحانی با مجری شبکه من و تو - این آهنگساز 39 ساله به تازگی رابطه ای عاشقانه را با یکی از مجریان شبکه من و تو آغاز کرده است. رضا روحانی با انتشار عکسی از خودش و فرانک مجری این شبکه, از پیدا کردن عشق واقعی زندگی اش نوشت.
صید ماهی خاویاری ۶۰۰ کیلویی در دریای خزر
صید ماهی خاویاری ۶۰۰ کیلویی در دریای خزر - به گزارش خبرنگار مهر، یک فیل‌ماهی خاویاری با وزن حدودی ۶۰۰ کیلو و بیش از ۷۰ کیلوگرم خاویار روز یکشنبه توسط صیادان دو کومه گمیشانی صید شد.
فاطمه غرار پدیده این روزهای موسیقی
فاطمه غرار پدیده این روزهای موسیقی - آواز دختری نابینا به نام فاطمه غرار که آرزویش خواننده شدن بوده که یکی از خوانندگان (آقای شیری) با گروه خود او را به آرزویش رسانده اند
عکس یادگاری منشوری با روحانی در توچال
عکس یادگاری منشوری با روحانی در توچال - عکس روحانی با لباس ورزشی در مجموعه تله‌کابین توچال
بازیگر ایرانی دختر شایسته کانادا شد +عکس
بازیگر ایرانی دختر شایسته کانادا شد +عکس - سحر بی نیاز در سال 1365 در تهران بدنیا آمده و پس از چندسال به همراه خانواده اش به کانادا مهاجرت کرده است.
افشاگری های خبرگزاری فارس در مورد شبکه من و تو !
افشاگری های خبرگزاری فارس در مورد شبکه من و تو ! - فیلم/ سکوت یک ساله «سولماز» شکست/ مسائل جنسی عامل تعیین کننده برای ماندن در استیج!
گفتگوی جنجالی علی معلم و صادق زیباکلام
گفتگوی جنجالی علی معلم و صادق زیباکلام - صادق زیباکلام هم همفکر مسعود فراستی شد.
    پربازدیدها