سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
روابط عمومی؛ حفظ افراد یا سازمان ها؟
نقش روابط عمومی ها در عصر حاضر که ارتباطات با پیچیدگی بیشتری مناسبات اجتماعی را رقم زده است تعیین کننده ی سرنوشت سازمان ها و ادارات است.
حوزه فعالیت روابط عمومی با توجه به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته بسیار گسترده شده است و کارشناسان روابط عمومی باید مدام به فراگیری علوم و تکنینک های نوین مجهز شوند.
در این راه تسلط بر علم نظری ارتباطات که شاخه ای از علوم اجتماعی است ، می تواند محوری ترین تخصص کارشناسان روابط عمومی قلمداد شود.
پژوهش هایی که در زمینه آسیب شناسی روابط عمومی انجام شده است ، نشان می دهد که روابط عمومی در ایران از ضعف بدنه کارشناسی رنج می برد و کارکنان روابط عمومی ها فاقد تحصیلات عالی مرتبط هستند .
بنابراین مهمترین نکته برای یک روابط عمومی قدرتمند ، مجهز شدن به دانش ارتباطات است .
بسته بودن دیدگاه روابط عمومی ها همیشه زمینه ساز مشکلات و کم توانی روابط عمومی هاست.
اگر تصور کنیم که مهم ترین تلاش روابط عمومی ارتباط با دنیای خارج از سازمان برای اطلاع رسانی و گرفتن اخبار دنیای خارج برای سازمان با جهت سازمانی اش بقای سازمان خود است ؛ متاسفانه در حال حاضر اشخاص جای سازمان را گرفته و وظایف روابط عمومی ها تلاش برای حفظ جایگاه افراد شده است .
یکی دیگر از اشکالات موجود در روابط عمومی ها در ارائه اخبار سازمانی و گرفتن اخبار خارجی برای سازمان خود است که متناسب با هدف حفظ جایگاه افراد است.
رضایت مندی یکی از مولفه های جوامع مدنی به شمار می رود و روابط عمومی موظف به جمع آوری نظرات و انتقادات مردمی علیه سازمان های مطبوع خود و ارائه آن به سازمان برای از بین بردن مشکلات سازمان مورد نظر است و در این راه اگر روابط عمومی ها بتوانند اعتماد سازی کنند که مردم و مخاطبان این فضا را باور کنند ، بدون شک نتیجه بسیار خوبی برای سازمان و جامعه خواهد داشت .
بر همین اساس روابط عمومی های نوین نقش ارتباط دو سویه رادارند و البته باید با پرهیز از سازمان گرایی و حرکت به سمت مخاطب محوری نقش خود را به بهترین نحو ممکن ایفا کنند .
روابط عمومی ها می توانند با استفاده از ابزاری همچون نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها ، رسیدگی به شکایات ؛ اطلاع رسانی به موقع و دقیق ، ایجاد کانالهای متعدد ارتباطی با مخاطبان و ایجاد فضای مناسب پاسخگویی ، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند .
توجه جدی به مقوله ارتباطات مردمی و سنجش افکار عمومی ، ارتقای سطح تشکیلات روابط عمومی ها به عنوان مشاور مدیران ، تجدید نظر در شرح وظایف روابط عمومی ها ، پیگیر جدی مطالبات مردمی ، استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهاد ها ، پژوهش و تحقیق برنامه ریزی مهمترین موارد هستند که می تواند با بکار گیری آنها زمینه های شکل گیری یک روابط عمومی قدرتمند را در سازمان بنا نهاد .
در سال های گذشته شاهد حرکت روابط عمومی ها در یک بستر سنتی بوده ایم که به رقم این حرکت ها هنوز هم با پیشرفت های امروز جهان در حوزه ارتباطات کاملاً در تضاد است .
ولی بیشتر از این که حرکت به سوی سخت افزار در این حوزه مهم باشد حرکت روابط عمومی ها به سوی نرم افزار و توسعه دیدگاه روابط عمومی هاست.
علی قلی زاده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران دستگیری پلیس آموزش و پرورش قتل
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا مالیات بانک مرکزی تورم
تلویزیون رسانه سریال سینمای ایران سینما فیلم تئاتر موسیقی دفاع مقدس بازیگر کتاب رسانه ملی
ناسا سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال باشگاه استقلال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل نخبگان همراه اول ماه آیفون گوگل روزنامه ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن بارداری خواب دیابت طول عمر سلامت روان فروش اینترنتی دارو هندوانه