جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


هرگز از خودتان غافل نشوید!


هرگز از خودتان غافل نشوید!
بر عهده داشتن وظیفه پدری یا مادری به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، بنابراین شما به عنوان یکی از والدین باید از خودتان مراقبت کنید و این کار تنها با یک برنامه ریزی مختصر قابل اجراست.
اهمیت ماجرا ساده ترین کار برای بچه ها این است که تمام اوقات بیداری شما را به خودشان اختصاص دهند. به این ترتیب در صورتی که مراقب خودتان نباشید، به راحتی تمام انرژی و شور و شوق خود را از دست میدهید. پس توجه کنید که باید از جسم و روح خود غافل نشده و زمانی را به معاشرت با افراد و پرداختن به فعالیتهایی که به شما روحیه مثبت، نیرو و اعتماد به نفس میدهد، اختصاص دهید.
● علایم هشدار دهنده
اگر موارد زیر برایتان آشناست، باید بیشتر به خودتان رسیدگی کنید :
▪ متوجه شده اید که اخیرا غذای شما از باقیمانده غذای فرزندانتان تشکیل شده است؟
▪ آیا فعالیت اجتماعی شما به شرکت در انجمن اولیا و مربیان محدود میشود؟
▪ آیا دویدن به دنبال بچه ها تنها ورزشی است که به آن می پردازید؟
سه مرحله برای پرداختن به نیازهای شخصی
۱) یک فهرست تهیه کنید. فهرستی از مکانها، اشخاص و فعالیتهای محبوب خود تهیه کنید. این موارد نباید حتما چیزی فوق العاده باشند، میتوانند در حد تنها قدم زدن در پارک، یک غذای محبوب یا گرد همایی با دوستان صمیمی، ساده باشند.
به موارد زیر توجه کنید :
▪ ورزش یا فعالیتهای خارج از خانه (پیاده روی، شنا، فوتبال)
▪ دوستان و اعضای خانواده که با آنها رفاقت دارید و از معاشرت با آنها لذت میبرید
▪ هر چیزی که به شما آرامش داده یا لبخند بر لبتان می آورد (یک حمام داغ، یک کتاب خوب، شام با دوستان، سفری به کنار دریا یا یک پیک نیک ساده)
هنگامی که فهرست را تهیه کردید، آنرا مرور کرده و در کنار آنهایی که علاقه بیشتری به انجام مکررشان دارید، علامت بگذارید.
۲) برنامه خود را یادداشت کنید. به کمک همسر، دوستان خوب و خویشاوندان تغییراتی در برنامه معمول روزانه خود ایجاد کرده و محلی به فعالیتهای مورد نظرتان اختصاص دهید. برای هر مورد، راه حلی قابل اجرا و کسی که در انجام این راه به شما کمک کند پیدا کنید.
برای مثال ، ممکن است شما قصد دارید حداقل یک بار در هفته به ورزش بپردازید. یک روش میتواند این باشد که شما با بچه ها به پارک بروید و در حالی آنها مشغول بازی هستند، به دویدن بپردازید. در این فاصله همسر یا دوستتان هم مراقب بچه ها خواهد بود. شما میتوانید این کار را به نوبت انجام دهید تا طرف مقابلتان هم از اوقات فراغت خود لذت ببرد.
۳) برنامه را آغاز کنید. بهترین و دقیقترین برنامه ریزیهای جهان، بدون عمل کردن به آن بیفایده خواهند بود. به محض آغاز برنامه خود متوجه میشوید که ارزشش را داشته است زیرا گاهی تنها ده دقیقه وقتی که به "خودتان" اختصاص میدهید، به روزی شاد و فرح انگیز منجر میشود.
● افراد مثبت
افرادی که هر روز ملاقات میکنید میتوانند تاثیر فراوانی بر روی احساس شما نسبت به خودتان بگذارند. هنگامی که همسر، دوستان و خویشان افرادی مثبت هستند، میتوانید به نقاط قوت خود توجه کنید و دیدگاهی خوش بینانه داشته باشید.
آن دسته از دوستان و افراد خوانواده که بدون هیچگونه حمایت یا ارایه راه حل، تنها از شما انتقاد میکنند، میتوانند به شدت اعتماد به نفس شما را خدشه دار سازند. اگر میتوانید سعی کنید که بیشتر اوقات خود را با افرادی که حامی شما بوده و به شما انرژی میدهند، بگذرانید.
● آیا میدانید که ...
▪ برای بیشتر افراد، خانواده و دوستان مهمترین پشتیبان هستند.
▪ افراد خوش بین شرایط بدنی و روانی بهتر و سالمتری از افراد بدبین دارند.
▪ تنها ده دقیقه ورزش سبک مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری میتواند روحیه شما را بهتر کند.
▪ خنده درمان تنش و اضطراب است و به خصوص برای والدین توصیه میشود!
● حفظ تعادل میان کار و خانه
داشتن یک شغل، چه نیمه وقت باشد یا تمام وقت و چه دارای درآمد باشد یا داوطلبانه، میتواند اعتماد به نفس و حس احترام به خود را در شما تقویت کند. خانواده شما هم در صورتی که بتوانید در میان نیازهای متفاوت و نقشهای متعدد خود تعادل برقرار کنید، از تنوع برنامه شما بهره مند میشوند.
● اما قبل از هر چیز بدانید که ...
▪ از برنامه ای که برای مراقبت از فرزاندانتان چیده اید کاملا راضی باشید و موردی برای نگرانی وجود نداشته باشد.
▪ در پایان هر روز زمانی را به درمیان گذاشتن مسایل و نکات مثبت و منفی روز خود با همسرتان اختصاص دهید، اما تمام ساعات با هم بودن را با فکر کردن درباره کار هدر ندهید.
▪ از ساعات تعطیلی خود تا حد ممکن بهره مند شوید. در تعطیلات آخر هفته هم به اتفاق اعضای خانواده کاری انجام دهید.
● اگر تنها هستید
تنها والد سرپرست فرزندان بودن میتواند رضایت بخش باشد و شما با فرزندان خود بیشتر احساس نزدیکی کنید. اما نباید فراموش کرد که در این میان تنشهای ناشی از تصمیم گیریها، انجام کارهای معمول روزانه و در یک کلام مسئولیت همه چیز بر دوش شما خواهد بود. اگر شما تنها سرپرست فرزندان خود هستید، باید توجه بیشتری به سلامت خود نشان دهید.
● به چند روش زیر توجه کنید :
▪ حداقل هفته ای یک مرتبه با والدین دیگر دور هم جمع شوید. چه این والدین دوست یا خانواده یا مادران و پدرانی که در انجمن اولیا و مربیان با آنها شده اید باشند.
▪ سعی کنید که روزی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بدون حضور بچه ها تمدد اعصاب کرده و به اصطلاح "ولو" شوید. این زمان میتواند پس از خواباندن آنها باشد.
هنگامی که برای خودتان ارزش قائل باشید، دیگران هم چنین خواهند کرد. به خاطر داشته باشید که این برنامه و مراقبت شما از خودتان، به سود همه خواهد بود.
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید