دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا


مجموعه قوانین و مقررات مربوط به آموزش مداوم جامعه پزشکی


مجموعه قوانین و مقررات مربوط به آموزش مداوم جامعه پزشکی
●قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشورمصوبه ۱/۳/۱۳۷۵ محلس شورای اسلامی
▪ ماده ۱
به منظور ارتقای سطح دانش و مهارتهای شغلی جامعه پزشكی كشور ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی موظف است از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور( پزشك ، دندانپزشك ، دكتر داروساز، دكترای حرفه ای و متخصصان علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی و دكترای علوم بهداشتی ) با همكاری سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران و برگزاری و ارزشیابی آموزش مداوم جامعه پزشكی، در طول هر پنج سال اقدام نماید.
ـ تبصره ۱
مدت شركت مشمولان موضوع این ماده در دوره های نظری و عملی آموزش مداوم علوم پزشكی ، جزء سوابق خدمتی آنها محسوب میشود.
ـ تبصره ۲
دانشگاهها و سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران و انجمن های علمی تخصصی با نظر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی موظف است همه ماهه تازه های علوم پزشكی را از طریق نشریه ای كه با دریافت هزینه های مربوط در اختیار شاغلان حرفه های پزشكی و پیراپزشكی و حرف وابسته موضوع این ماده قرار می دهد. به اطلاع جامعه پزشكی كشور برسانند.
ـ تبصره ۳
كلیه شاغلان حرفه های وابسته پزشكی كه به نحوی دارای موسسه یا دفتر كار هستند و خدماتی مانند مامایی ، توانبخشی ، فیزیوتراپی , ساخت اندام مصنوعی و ساخت عینك طبی ارایه می نمایند و كلیه مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشكی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی – مصوب ۱۳۳۴ – موظف به شركت دردوره های خاص آموزش مداوم هستند و صدور و تجدید مجوز یا پروانه كارآنها منوط به ارایه گواهی شركت در این دوره هاست.
ـ تبصره ۴
كلیه اقشار پرستاری بالاتر از فوق دیپلم برای ارتقا و ارزشیابی موظف به شركت در دوره های خاص آموزش مداوم هستند و شرط ارتقا و ارزشیابی آنان ، منوط به ارائه گواهی شركت در این دوره هاست.
▪ ماده ۲
به منظور برنامه ریزی و هماهنگی در امر آموزش مداوم جامعه پزشكی تحت پوشش هر دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی مستقل ، شورایی به نام شورای هماهنگی و برنامه ریزی آموزش مداوم جامعه پزشكی با تركیب زیر تشكیل می شود.
۱) رئیس دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی كه ریاست شورا را بر عهده دارد.
۲) رئیس سازمان نظام پزشكی در مركز استان یا شهرستان مربوطه یا نماینده وی.
۳ ) معاون آموزشی دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی .
۴) معاون درمان و داروی دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی.
۵ ) معاون بهداشتی دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی.
۶) رئیس مركز توسعه آموزش دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی.
۷) دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی به انتخاب رئیس دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی
۸) رئیس دانشكده رشته مربوط در دانشگاه یا دانشكده علوم پزشكی حسب مورد.
تبصره – شورای هماهنگی و برنامه ریزی آموزش مداوم جامعه پزشكی دانشگاهها و دانشكده های علوم پزشكی مستقل می توانند به منظور برنامه ریزی دقیق ، گروههای تخصصی برنامه ریزی آموزش مداوم جامعه پزشكی را حسب مورد تشكیل دهند.
▪ ماده ۳
به منظور ایجاد هماهنگی لازم در امر برنامه ریزی آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور و نظارت بر حسن اجرای برنامه های آن ، شورایی به نامه شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشكی در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی با تركیب زیر تشكیل می شود:
۱) وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی كه ریاست شورای عالی را برعهده دارد.
۲ ) رئیس كل سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران.
۳) معاون آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی كه سمت دبیری شورا را بر عهده دارد.
۴) معاون پژوهشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی .
۵) رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد كل نیروهای مسلح.
۶) سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشكی به انتخاب وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی.
۷) دو نفر از كادر پزشكی با معرفی كمیسیون بهداری و بهزیستی و انتخاب مجلس شورای اسلامی.
۸) مدیر كل آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور.
۹ ) معاون درمان و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی.
ـ تبصره ۱
در آن تعـداد از استانهـای كشور كه بیش از یك دانشگاه عـلوم پزشكی وجود دارد، شورای عالی می تواند مسئولیت اجرای آموزش مداوم جامعه پزشكی آن استان را بین دانشگاههای یاد شده تقسیم نماید.
ـ تبصره ۲
شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشكی موضوع این ماده موظف است دستورالعمل های اجرایی لازم را در چهار چوب این قانون تهیه و به شوراهای هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاهها و دانشكده های علوم پزشكی مربوط ابلاغ نماید. دستورالعمل های یاد شده ، برای شوراهای دانشگاهها و دانشكده های سراسر كشور و مشمولین این قانون لازم الاجرا است .
▪ ماده ۴
كلیه افراد مشمول این قانون موظفند:
۱) در زمان صدور یا تمدید اجازه فعالیت در رشته های گروه پزشكی و حرف وابسته مانند پروانه تاسیس مطب ، پلی كلینیك ، بیمارستان ، آزمایشگاه ، رادیولوژی و داروخانه و دفتر كار، ارزشیابی و ارتقاء اقشار پرستاری ، گواهی شركت در دوره های آموزش مداوم جامعه پزشكی مربوط را كه تا آن زمان شامل فرد می شود، ارایه نمایند.
۲) در زمان استفاده از خدمات و تسهیلات پیش بینی شده برای رشته های گروه پزشكی و شاغلان آنها گواهی شركت در دوره های فوق را ارایه نمایند. مصادیق این تسهیلات و امتیازات مربوط بر اساس آئین نامه اجرائی این قانون خواهد بود.
ـ تبصره ۱
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی مجاز است هر پنج سال یك بار نسبت به تمدید پروانه اجازه فعالیت موضوع بند (۱) این ماده اقدام نماید و از تمدید پروانه فعالیت آن عده از مشمولان موضوع این قانون كه بدون عذر موجه در این گونه فعالیتها شركت ننموده اند ، خود داری كند.
ـ تبصره ۲
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی مجاز است در مورد تسهیلات و امتیازات مندرج در بند (۲) این ماده برای آن عده از مشمولان موضوع این قانون كه با عذر موجه در دوره های مربوط شركت ننموده اند ، مقرراتی را در آئین نامه اجرایی پیش بینی نماید.
ـ تبصره ۳
موجه بودن عذر عدم شركت هر فرد، با نظر مراجع تشخیص و تطبیق عذر موجه است . مصادیق عذر موجه در آئین نامه اجرایی پیش بینی می شود.
▪ ماده ۵
اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای این قانون هر سال توسط شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشكی برآورد و در لایحه بودجه سالانه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی پیشنهاد می گردد. منابع تامین این اعتبارات به شرح زیر است :
الف) یك درصد (۱%) فروش شركتهای داروئی ( تولیدی و توزیعی ) كشور.
ب) حق ثبت نام شركت كنندگان در فعالیتهای آموزش مداوم جامعه پزشكی كه جزو درآمدهای اختصاصی دانشگاه می باشد ، پس از واریز به خزانه حداكثر ظرف یك ماه در اختیار دانشگاه یا دانشكده ذیربط قرار می گیرد.
ج) سایر منابع مانند كمكهای اشخاص حقیقی و حقوقی.
ـ تبصره ۱
میزان حداكثر حق ثبت نام در هر سال توسط شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشكی برای كلیه فعالیتهای آموزش مداوم جامعه پزشكی با در نظر گرفتن جمیع جهات تعیین می شود و برای كلیه مراكز لازم الاجرا است .
ـ تبصره ۲
سازمان برنامه و بودجه موظف است هر سال معادل درآمدی كه از منابع مقرر در بند (الف) این ماده به دست می آید، به صورت كمك ، تحت ردیف جداگانه ای در لایحه بودجه سال مربوط جهت اجرای برنامه ، پیش بینی و منظور نماید.
▪ ماده ۶
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی مسئول اجرای این قانون است . وزارت یاد شده موظف است حداكثر ظرف دو ماه ، آئین نامه اجرائی این قانون را با همكاری سازمان نظام پزشكی تهیه و برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد كند.
▪ ماده ۷
كلیه قوانین مغایر با این قانون لغو می گردد.
قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و دوازده تبصره در جلسه علنی روز چهار شنبه مورخ دوازدهم اردیبهشت ماه یكهزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱/۳/۱۳۷۵ به تایید شورای نگهبان رسیده است .
● وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی
هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۰/۲/۱۳۷۶ بنا به پیشنهاد شماره ۶۵۶۵ مورخ ۲/۷/۱۳۷۵ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی و به استناد ماده (۶) قانون آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور – مصوب ۱۳۷۵ – آئین نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
▪ ماده ۱
اهداف كلی اجرای قانون آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور – مصوب ۱۳۷۵ – كه در این آیین نامه به اختصار قانون نامیده می شود ، ارتقای سطح دانش و مهارتهای شغلی موضوع ماده (۱) قانون ، بهینه سازی خدمات بهداشتی – درمانی كشور و دستیابی به استانـداردهای كارآمد و مطلوب خدمـات پزشكی و حرفه های وابستـه منطبق با نیازهای جامعـه به روشهای یاد شده زیر است :
الف) افزایش سطح آگاهیهای علمی ، دانش فنی و مهارتهای حرفه ای مشمولان قانون .
ب ) به هنگام كردن دانش پزشكی مشمولان قانون به منظور آشنایی با تازه های علمی و عملی حرفه مربوط و انطباق آنها با نیازهای جامعه.
ج ) آشنا كردن جامعه پزشكی با سیاستها ، جهت گیریها و اولویت های بهداشتی – درمانی كشور و جلب مشاركت آنها.
د) تقویت و تحكیم آموخته های درست قبلی .
هـ ) آشنایی جامعه پزشكی با استاندارد های كارآمدو مطلوب خدمات پزشكی و حرفه های وابسته .
▪ ماده ۲
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی با همكاری سازمان امور اداری و استخدامی كشور تشكیلات لازم برای تحقق اهداف قانون را پیش بینی می كند.
▪ ماده ۳
چگونگی كنترل و شركت افراد مشمول قانون ( موضوع ماده ۱ و تبصره ۳ و ۴ آن و ماده ۴) به شرح زیر تعیین می شود:
۱) پزشكان ، دندانپزشكان ، دكترهای داروساز ، متخصصان علوم آزمایشگاهی ، دكترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی و دكترای علوم بهداشتی در زمان صدور پروانه اشتغال اعم از پروانه مطب دائم یا موقت ، یا پروانه تاسیس و مسئول فنی موسسه از زمان فارغ ‌التحصیلی موظف به ارائه گواهی شركت در برنامه های آموزش مداوم تا آن زمان هستند و پس از آن نیز باید هر (۵) سال یك بار برای تمدید آن ، پس از كسب امتیازهای لازم آموزش مداوم اقدام كنند، در غیر این صورت پروانه اشتغال اشخاص یاد شده تا تمدید مجدد و شركت در دوره های آموزشی مطابق ضوابط ، اعتبار ندارد.
۲) شاغلان حرف وابسته پزشكی نظیر مامایی ، فیزیوتراپی ، ساخت اندام مصنوعی ، ساخت عینك طبی ، لیسانسهای داروسازی ، توانبخشی ، دندانسازان تجربی و كلیه مشمولان قانون مربوط به مقررات امور پزشكی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی – مصوب ۱۳۳۴ – و اصلاحات بعدی آن نیز موظف به ارایه گواهی شركت در برنامه های آموزش مداوم هستند و پس از آن نیز باید هر (۵) سال یك بار برای تمدید آن ، پس از كسب امتیازهای لازم آموزش مداوم اقدام كنند ، در غیر این صورت پروانه اشتغال آنها از درجه اعتبار ساقط می شود.
۱) كلیه اقشار پرستاری شاغل لیسانس و بالاتر كه مشمول قانون هستند ، برای ارتقای گروه و ارزشیابی موظف به ارائه گواهی شركت در دوره های آموزش مداوم مربوط هستند.
۲) صاحبان پروانه تاسیس و مسئول فنی موسسات پزشكی ( بیمارستان ، درمانگاه ، مركز جراحی محدود و معین ، رادیولوژی ، فیزیوتراپی ، طب هسته ای ، داروخانه ، آزمایشگاه و نظایر آن ) كه دارای یكی از مدارك دكترای پزشكی ، دندانپزشكی ، علوم آزمایشگاهی ، داروسازی و دكترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی باشند در هنگام اخذ پروانه یا تمدید پروانه خود – هر ۵ سال یكبار موظف به ارایه گواهی آموزش مداوم هستند و تمدید پروانه ، منوط به ارایه گواهی آموزش مداوم می باشد.
ـ تبصره ۱
كلیه شاغلان حرف وابسته پزشكی در بخش خصوصی كه نیاز به مجوز یا پروانه كار ندارند طبق قانون موظف به شركت در دوره های آموزش مداوم بوده و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی دستورالعمل مربوط را تنظیم و اجرا می كند . برای این گروه كارت اشتغال توسط دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی ، درمانی صادر می شود.
ـ تبصره ۲
چگونگی شركت و كنترل اقشار پرستاری شاغل در بخش خصوصی توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی با همكاری سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می شود.
▪ ماده ۴
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاههای علوم پزشكی و خدمات بهداشتی – درمانی مسئولیت اجرای ماده (۳) این آیین نامه را در هنگام صدور یا تمدید پروانه اشتغال مجوز دفتر كار و پروانه های تاسیس و مسئول فنی بر عهده دارند.
▪ ماده ۵
مصادیق تسهیلات و امتیازهای مندرج در بند (۲) ماده (۴) قانون – كه افراد مشمول در زمان استفاده از آن موظف به ارائه گواهی شركت كامل در دوره های آموزش مداوم هستند – عبارتند از : ماموریت در داخل و خارج كشور ، استفاده از سهمیه دارو ، لوازم طبی و آزمایشگاهی ، امتیازهای نوبت داروخانه و آزمایشگاه ، استفاده از تسهیلات بانكی ، شركت در امتحانات تخصصی ، استفاده از بورس تحصیلی و فرصت مطالعاتی .
ـ تبصره
شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشكی مجاز است هر (۵) سال یكبار در راستای سیاستهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی مصادیق تسهیلات و امتیازها را تعدیل ، اضافه یا كم كند.
▪ ماده ۶
تنها مورد معذوریت از شركت در برنامه های آموزش مداوم ، عدم فعالیت حرفه ای فرد مشمول قانون است . مرجع تشخیص معذوریت بر اساس دستورالعملی كه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی با همكاری سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران تهیه می كند ، تعیین میشود.▪ ماده ۷
كلیه وزارتخانه ها ، سازمانها ، موسسات و شركت های دولتی و وابسته به دولت ، هم چنین بخشهای خصوصی و سایر دستگاهها ، موظف به رعایت مفاد این آئین نامه و ایجاد امكان شركت كاركنان مشمول قانون در دوره های آموزش مداوم هستند.
▪ ماده ۸
منابع پیش بینی شده در بندهای " الف "، "ب " و " ج" ماده (۵) تنها در زمینه اجرای آموزش مداوم هر دانشگاه استفاده می شود.
ـ تبصره
اعتبارات سالانه مورد نیاز برای اجرای قانون در هر دانشگاه پیش بینی می شود.
▪ ماده ۹
تعیین مقدار حق ثبت نام شركت كنندگان در برنامه های مختلف آموزشی ، با دریافت و بررسی نظرات دانشگاهها توسط شورای عالی آموزش مداوم جامعه پزشكی تعیین و ابلاغ می شود.
▪ ماده ۱۰
كلیه شركتهای دارویی( تولیدی و توزیعی) موظفند معادل یك در صد (۱%) فروش خود را ( موضوع بند " الف " ماده (۵) قانون) به طور جداگانه در فاكتورهای فروش درج و مبالغ آن را در پایان هر ماه به حساب خزانه, كه از سوی خزانه داری كل بدین منظور تعیین و افتتاح می شود , واریز كنند . شركتهای یاد شده موظفند هنگام تقاضای تسهیلات ارزی ، دریافت یارانه و سهمیه های دارویی مدارك پرداخت (۱%) فروش خود را به معاونت درمان و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ارایه كنند.
ـ تبصره
وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است هنگام رسیدگی مالیاتی شركتهای یاد شده ، برگ تسویه حساب یك در صد(۱%) را بر اساس نمونه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی از شركت مربوط مطالبه یا فیشهای واریزی به حساب خزانه داری كل را كنترل كند.
● گزیده ای از ضوابط كلی اجرای برنامه های آموزش مداوم جامعه پزشكی
الف ) مشمولین قانون
ب ) میزان امتیاز
ج ) مقررات شركت در برنامه های آموزش مداوم
د ) صدور یا تمدید پروانه اشتغال
ه ) دستور العمل و ضوابط مراكز برگزار كننده
و ) نظارت بر اجرای برنامه های آموزش مداوم
الف) مشمولین قانون
۱) مشمولین قانون مطابق با ماده یك قانون و تبصره ۳ و ۴ آن ، در پنجسال اول (۷۵- ۱۳۷۰ ) عبارتند از پزشك ، دندانپزشك ، دكتر داروساز ، دكترای حرفه ای و متخصصان علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی و دكترای علوم بهداشتی .
در پنجسال دوم ( ۸۰ – ۱۳۷۵ ) كلیه شاغلان حرف وابسته پزشكی ( نظیر پرستار ، ماما ، فیزیوتراپ و … ) نیز موظف به شركت در دوره های خاص آموزش مداوم هستند.
۲) زمان مشمولیت نسبت به قانون آموزش مداوم به استناد مصوبه جلسه هفتم شورایعالی آموزش مداوم از تاریخ فارغ التحصیلی می باشد.
ـ تبصره
در خصوص پزشكان فارغ التحصیل خارج از كشور ، تاریخ ارزشیابی دانشنامه نامبردگان در داخل كشور مبنای تاریخ فارغ التحصیلی محسوب می گردد.
۳ ) مشمولین قانون آموزش مداوم ( افرادی كه در ماده یك قانون وتبصره ۳ و۴ آن نامبرده شده اند ) در صورت گذراندن دوره ای كه منجر به اخذ مدرك تحصیلی معتبر بشوند ، در آن دوره تحصیلی از كسب امتیاز آموزش مداوم معاف می باشند.
۴) پزشكانی كه در دوره دستیاری شركت كرده و موفق به كسب مدرك تحصیلی نشده اندو در مدت دوره دستیاری آموزش لازم را كسب نموده اند و بدلیل عدم دریافت مدرك تحصیلی نمی توانند از بند شماره ۳ استفاده نمایند ، مدت دوران دستیاری آنها بازاء هر سال ۲۵ امتیاز معادل مدون محسوب و گواهی مربوطه توسط معاونت آموزشی محل تحصیل صادر می گردد.
۵) ضوابط اجرای برنامه های آموزش مداوم كارشناسان پرستاری و مامائی و سایر مشمولین حرف وابسته به رشته پزشكی توسط اداره كل آموزش مداوم در دست تهیه و تدوین می باشد و زمان تصویب نهائی ضوابط در شورایعالی آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور ، زمان شروع مشمولیت قانون برای این گروه می باشد.
۶) براساس مصوبه یازدهمین جلسه شورایعالی آموزش مداوم اول تیرماه سال ۱۳۷۵ زمان شروع پنجسال دوم انتخاب گردیده است و از این تاریخ كلیه مشمولین قانون آموزش مداوم موظف به كسب امتیازهای خود می باشند و در تاریخ اول تیرماه سال ۱۳۸۰ می بایست مجموعه آنها را طبق ضوابط ارائه نمایند تا برای تمدید پروانه ها یا ارتقاء ملاك قرار گیرد.
ب ) میزان امتیاز
۱) هریك از افراد مشمول قانون باید بطور متوسط ۲۵ امتیاز در هر سال كسب نمایند.
۲) مشمولین غیر هیات علمی می بایست ۴۰% از امتیازات آموزش مداوم را از شركت در برنامه های مدون غیر همنام كسب نمایند ( در طول پنجسال ۵۰ امتیاز برابر با دو برنامه مدون ۲۵ امتیاز غیر همنام ) .
ج ) مقررات شركت در برنامه های آموزش مداوم
۱) گواهی شركت در برنامه های آموزش مداوم براساس میزان امتیاز مجوز مربوطه و به شرط حضور تمام وقت در برنامه بصورت امتیاز كامل به شركت كنندگان اعطا می شود.
۲) در برنامه های مدون در صورت غیبت بیش از ۳ ساعت به هیچ وجه گواهی صادر نمی شود .
۳) در سایر برنامه ها ( كنگره ، سمینار ، كنفرانس ، كارگاه و … ) شركت كنندگان امتیاز متناسب با ساعات حضور دریافت می نمایند ( در صورت تاخیر ، تعجیل و یا غیبت ، كمتر از امتیاز كامل )
۴) سخنرانان برنامه فقط امتیاز سخنرانی دریافت می دارند ، مگر اینكه بعنوان شركت كننده در تمام ساعات برنامه در جلسات حضور داشته باشند.
۵) كلیه برنامه های آموزش مداوم كه دارای مجوز تخصیص امتیاز از اداره كل آموزش مداوم می باشند به عنوان دوره های آموزشی حین خدمت تلقی و مشولین برای شركت در این برنامه ها نیازی به استفاده از مرخصی استحقاقی نخواهند داشت . ( بخشنامه مشترك معاون پشتیبانی و معاون آموزشی وزارت متبوع )
۶) در دانشگاهها به فعالیتهای آموزشی امتیاز آموزش مداوم تعلق نمی گیرد ، دانشگاهها می توانند در صورت برنامه ریزی خاص ( منظور برنامه هائی كه فارغ التحصیلان در آن شركت می كنند نه دانشجویان یا دستیاران ) موارد را جهت بررسی امكان تخصیص امتیاز به اداره كل آموزش مداوم وزارت متبوع ارسال نمایند.
۷) حق ثبت نام برنامه های آموزش مداوم در چهاردهمین جلسه شورای عالی آموزش مداوم مورخ ۱/۹/۷۹ به شرح زیر تصویب گردید.
الف ) كنفرانسهای ماهیانه ( هرجلسه ) حداكثر ۱۵۰۰۰ ریال ( در صورت عدم پرداخت حق عضویت )
ب ) كنفرانسهای یكروزه حداكثر ۲۰۰۰۰ ریال
ج ) كارگاهها ( روزانه ) حداكثر ۲۰۰۰۰ ریال
(در صورتیكه بودجه جداگانه اختصاص داده نشده باشد )
د ) دوره های آموزشی كوتاه مدت حرفه ای ( روزانه ) حداكثر ۲۰۰۰۰ ریال
هـ ) كنگره ها و سمینارها ( روزانه ) حداكثر ۲۵۰۰۰ ریال
ز ) برنامه های مدون حداكثر ۸۰۰۰۰ ریال
ـ تبصره
چنانچه درنظر است هزینه های دیگری دریافت گردد ، در اطلاعیه های مربوط به تفكیك قید گردد به نحوی كه شركت كنندگان فقط در صورت تمایل به استفاده از تسهیلات مزبور به پرداخت وجه اضافه اقدام نمایند.
د ) صدور یا تمدید پروانه اشتغال
۱) مشمولین قانون در زمان صدور اجازه فعالیت در رشته های گروه پزشكی و حرف وابسته اعم از پروانه مطب دائم ، موقت و یا پروانه تاسیس و مسئول فنی موسسه از زمان فارغ التحصیلی تا آن تاریخ موظف به ارائه گواهی شركت در برنامه های آموزش مداوم مطابق ضوابط می باشند و پس از آن ، نیز پروانه اشتغال اشخاص یاد شده مطابق ضوابط می بایستی تمدید گردد.
۲) كلیه مشمولین قانون در زمان صدور اجازه فعالیت در رشته های گروه پزشكی و حرف وابسته مانند پروانه تاسیس مطب ، پلی كلینیك ، بیمارستان ، آزمایشگاه ، رادیولوژی ، داروخانه و دفتر كار … موظف به ارائه گواهی شركت در برنامه های آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور تا آن تاریخ ( گواهی مقدماتی ) ، بازاء هر سال ۲۵ امتیاز پس از فراغت از تحصیل می باشند . بدیهی است جهت تمدید پروانه های فوق الذكر در پایان دوره های پنجساله آموزش مداوم می بایست اصل گواهیهای ارائه شده این افراد به آنان بازگردانده شود تا جهت صدور گواهی نهائی اقدام نمایند و تمدید پروانه ایشان بلامانع گردد.
۳) كلیه دارندگان پروانه های مطب ، موسسات پزشكی و داروخانه ها و مسئولین فنی آنها كه فارغ التحصیل سال ۷۰ و ماقبل آن بوده اند می بایستی مجموع امتیازاتشان مبنی بر كسب ۲۵ امتیاز سالانه را در اردیبهشت ماه ۱۳۷۵ جهت تمدید پروانه ارائه می نمودند كه این مهلت دو دوره نیز تمدید گردید.( این گروه از مشمولین قانون در تاریخ ۱/۴/۸۰ نیزمی بایست مجموع امتیازاتشان را طبق ضوابط ارائه نمایند.)
۴) باتوجه به تعیین آخرین مهلت جهت كسب امتیاز از برنامه های آموزش مداوم دردوره پنجسال اول قانون مطابق با بخشنامه مشترك به شماره ۷۱۸۰ / ۶/ آ مورخ ۲۸/۵/۱۳۷۷ معاونین درمان و آموزشی وزارت متبوع كلیه قراردادهای بیمه منعقده با آن تعداد از پزشكان و دندانپزشكان ، موسسات پزشكی ، آزمایشگاهها و داروخانه ها و مسئولین فنی هریك از آنها كه امتیاز لازم را كسب ننموده اند از تاریخ ۳۰/۷/۱۳۷۷ لغو اعلام گردید.۵) باتوجه به آئین نامه اجرائی قانون مبنی بر اجرای قانون در دوره های پنجساله ، كلیه دارندگان پروانه های مطب ، موسسات پزشكی و داروخانه ها و مسئولین فنی آنها كه مشمول قانون بوده و فارغ التحصیل بعد از سال ۱۳۷۰ ( ۱/۴/۷۵ – ۱۳۷۱ ) می باشند ، می بایستی مجموع امتیازاتشان مبنی بر كسب ۲۵ امتیاز سالانه را در سال ۱۳۸۰ جهت تمدید پروانه ارائه نمایند و فارغ التحصیلان بعد از تاریخ ۱/۴/۱۳۷۵ می بایست مجموع امتیازاتشان را در تاریخ ۱/۴/۱۳۸۵ جهت تمدید پروانه ارائه نمایند.
۶) تنها مورد معذوریت از شركت در برنامه های آموزش مداوم در پنجسال دوم مطابق با ماده ۶ آئین نامه اجرائی قانون آموزش مداوم مصوب ۱۳۷۵ عدم فعالیت حرفه ای فرد مشمول قانون است . ( یعنی فردی كه مشغول ارائه خدمات درمانی می باشد نیاز به كسب دانش جدید داشته و از شركت در برنامه های آموزش مداوم معاف نمی باشد )
هـ ) دستور العمل و ضوابط مراكز برگزار كننده آموزش مداوم
هدف پنجساله دوم آموزش مداوم جامعه پزشكی كشور ارتقاء كیفیت برنامه ها تعیین شده است و شورایعالی آموزش مداوم جهت دسترسی به هدف فوق مراكزی را كه میتوانند به عنوان مركز آموزش مداوم برنامه هایی جهت برگزاری به اداره كل آموزش مداوم پیشنهاد نمایند تا پس از بررسی و طرح در كمیته تخصیص امتیاز طبق ضوابط مجوز دریافت نمایند، به صورت ذیل تصویب نمود:
( سایر سازمانهای علمی و پژوهشی كه قصد برگزاری برنامه آموزش مداوم را دارند میتوانند از طریق دانشگاهها و با همكاری آنان بطریقه فوق اقدام نمایند).
● مراكز مجاز آموزش مداوم
۱) حوزه ستادی وزارت بهداشت و درمان
جهت طراحی برنامه های جدید و آموزش به دانشگاهها فقط یكبار می توانند در هر موضوع مبادرت به اجرای برنامه آموزش مداوم نمایند.
۲) دانشگاههای علوم پزشكی و خدمات بهداشتی – درمانی كشور
الف) هر دانشگاه علوم پزشكی تنها در رشته تخصصی كه بر اساس تصویب شورای گسترش دانشگاهها مجوز پذیرش و تربیت دستیار ، PHD و كارشناس ( در رشته پیراپزشكی ، پرستاری ، و …) را دارد می تواند بطور مستقل آموزش مداوم آن رشته را برگزار نماید.
ـ تبصره ۱
این دانشگاهها در صورت دارا بودن ضوابط علمی شورای گسترش دانشگاهها مبنی بر توانائی تربیت دستیار رشته های دیگر می تواند پس از تصویب در كمیته ای از شورای گسترش دانشگاهها و اداره كل آموزش مداوم وزارت ، بطور مستقل آموزش مداوم آن رشته را برگزار نماید.
ب ) دانشگاهها یا دانشكده هایی كه فاقد مجوز شورای گسترش مبنی بر پذیرش دستیار رشته مربوطه می باشند و آموزش دكترای عمومی آن رشته را دارا می باشند تنها مجاز به برگزاری آموزش مداوم دكترای عمومی می باشند و جهت برگزاری برنامه سایر رشته ها می توانند از طریق دانشگاههای ردیف الف بصورت مشترك اقدام نمایند.
ـ تبصره
هماهنگی اجرای مشترك از طریق دبیر آموزش مداوم دانشگاه ردیف الف خواهد بود.
ج ) دانشگاهها و یا دانشكده های علوم پزشكی كه دارای دانشكده مورد نظر نیستند تنها از طریق دانشگاههایی كه حائز شرایط بند " الف " این دستورالعمل هستند می توانند برنامه برگزار نمایند.
دانشگاههای فوق در صورت دارا بودن شرایط ذیل می توانند بعنوان مراكز مجاز برگزاری آموزش مداوم شناخته شده و برنامه ها را طبق ضوابط بالا اجرا نمایند.
● تعیین دبیر آموزش مداوم با خصوصیات ذیل :
۱) دكترای عضو هیئت علمی دانشگاه باشد( در موارد استثنایی با هماهنگی اداره كل آموزش مداوم وزارت تعیین شود).
۲) كارگاه آموزش مداوم گذرانده باشد.
۳) كارگاه آموزشی مورد تایید مراكز توسعه دانشگاهها را گذرانده باشد( و یا حداقل یك كارگاه را گذرانده باشد و تا یكسال بعد حائز مابقی شرایط باشد).
جلسات شورای آموزش مداوم استان را بطور مرتب و منظم تشكیل دهند ( حداقل ۳ بار در سال ).
۴) انجمن های علمی :
الف ) انجمن های علمی تخصصی مصوب مجاز به برگزاری برنامه های تخصصی مربوطه طبق ضوابط اداره كل آموزش مداوم در تهران می باشند.
ب ) انجمن های علمی تخصصی در سطح شهرستانها با همكاری و تحت نظر دانشگاه علوم پزشكی آن منطقه مجاز به برگزاری برنامه های آموزش مداوم در آن تخصص می باشند.
ـ تبصره ۱
دبیر برنامه های پیشنهادی انجمن ها باید عضو هیات علمی بوده ( باستثناء انجمن پزشكان عمومی ) و حداقل یك كارگاه عمومی آموزش پزشكی یا دو كارگاه ( ارزشیابی و برنامه ریزی ) گذرانده باشد.
و ) نظارت بر اجرای برنامه های آموزش مداوم :
نظر به تعیین هدف پنجساله دوم آموزش مداوم " ارتقاء كیفیت برنامه " از سوی شورای عالی آموزش مداوم ، ضوابط نظارت بر برنامه ها بصورت ذیل تدوین گردید تا در كلیه برنامه ها ارزشیابی بعمل آید و نظارت كامل در اجرای همه برنامه ها وجود داشته باشد و بر اساس ارزشیابی بعمل آمده و نظارت انجام شده ، مراكز آموزش مداوم طبقه بندی گردیده و اعتبار بخشی مراكز انجام شود.
● نظارت بر اجرای برنامه های آموزش مداوم كشور در سه سطح پیش بینی میگردد:
۱) وزارت بهداشت و درمان
۲) دانشگاهها
۳) دبیر برنامه
۱) وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ( اداره كل آموزش مداوم ) نظارت بر اجرای برنامه ها را به دو روش ذیل بعمل می آورد.
۲)
الف ) واحد نظارت و ارزشیابی اداره كل آموزش مداوم بصورت حضوری ( با یا بدون اطلاع قبلی ) بر انجام برنامه ها بصورت اتفاقی نظارت میكند.
ب ) این واحد با استفاده از گزارش ارزشیابی و نظارت شورای هر دانشگاه و یا دبیر آموزش مداوم دانشگاه به بررسی و تحلیل برنامه ها و طبقه بندی آنها جهت اعتبار بخشی می پردازد.
۱) دانشگاههای علوم پزشكی نظارت بر نحوه اجرای برنامه ها را به دو روش ذیل انجام میدهند:
۲) الف ) شورای آموزش مداوم دانشگاه مسئول اصلی نظارت بر نحوه اجرای برنامه ها می باشد و گزارش دوره ای ازدبیرآموزش مداوم خواهد داشت .
ب ) دبیر آموزش مداوم بر برنامه ریزی ، زمان ، مكان ، انتخاب دبیر و اجرای برنامه ( محتوی ، شیوه ) و صدور گواهی نظارت داشته و گزارش آن را به شورای آموزش مداوم دانشگاه ارائه میدهد و همچنین طبق ضوابط بطور مرتب برای اداره كل آموزش مداوم ارسال می نماید.
۳) دبیر برنامه :
مسئول نظارت بر محتوی و شیوه اجرای برنامه ، حضور و غیاب و رعایت دستور العمل ها می باشد.
ـ تبصره:
۱) انجام حضور غیاب در هر برنامه لازم است و اعطای امتیاز متناسب با ساعات حضور شركت كننده در برنامه می باشد.
۲) اداره كل آموزش مداوم وزارت بهداشت بر اساس ارزشیابی انجام شده از برنامه قبلی هر انجمن یا دانشگاه امتیاز برنامه بعدی را تعیین می كند . ارزشیابی از برنامه ها موارد ذیل را شامل میشود:
▪ انجام حضور و غیاب و اعطای امتیاز مناسب با ساعت حضور شركت در برنامه ها ( در خصوص برنامه های مدون به غیبت بیش از ۳ ساعت گواهینامه تعلق نمی گیرد).
▪ رعایت حداكثر تعداد شركت كننده جهت برنامه هایی كه برای آن حداكثر تعداد شركت كننده معین شده است .
▪ برگزاری برنامه مطابق با ساعات تعیین شده در برنامه درخواستی.
▪ رعایت میزان حق ثبت نام دریافتی از شركت كنندگان مطابق با مبلغ پیشنهادی و مصوب شورایعالی آموزش مداوم
▪ حتی الامكان از تغییر تاریخ خودداری و در صورت اجبار به سه تا ۶ ماه بعد منتقل گردد.
▪ توزیع فرمهای نظر سنجی از برنامه و اساتید بر اساس ضوابطی كه اداره كل آموزش مداوم مشخص می كند.
▪ ارسال بموقع نتایج نظر سنجی از سخنرانان و شركت كنندگان در برنامه به اداره كل آموزش مداوم وزارت .
▪ تهیه خلاصه متن سخنرانیها و توزیع آن ( حتی الامكان ).
▪ ارائه گواهی نامه های شركت در دوره مطابق با امتیاز تعیین شده در مجوز و فرم استاندارد اداره كل آموزش مداوم در پایان هر برنامه متناسب با ساعات حضور شركت كننده.
▪ همكاری با كمیته پژوهش اداره كل در مواردیكه پیشنهاد ارزشیابی های ویژه به مجری برنامه میشود.
▪ در نظر گرفتن فرصت كافی برای بحث و تبادل نظر در انتهای برنامه مطابق برنامه پیشنهادی.
▪ درصورت عدم اجرای مطلق ضوابط و روشهای نظارت و ارزشیابی ، دبیر آن برنامه حداقل برای یك دوره ( طبق نظر مدیركل آموزش مداوم ) و آن سازمان برا ی یكسال مجوز دریافت نخواهد كرد.
● مصادیق عدم اجرای مطلق ضوابط و روشها عبارتند از:
▪ تغییر ساعات برنامه و تاریخ برنامه و یا حق ثبت نام بدون اخذ مجوز از اداره كل آموزش مداوم در حالیكه مغایر با برنامه پیشنهادی ارسالی به اداره كل آموزش مداوم باشد.
▪ صدور گواهی های غیر واقعی.
▪ عدم اجرای ضوابطی كه از طرف اداره كل آموزش مداوم برای آن برنامه تعیین شده است .
▪ در صورتیكه ارزشیابی برنامه از طرف اداره كل نشانگر كیفیت پائین آن برنامه باشد.
۳) دبیر هر برنامه كه روشهای نظارت و ارزشیابی را با موفقیت انجام دهد شامل تسهیلات زیر خواهد شد.
الف ) فعالیت وی بعنوان استاد نمونه ارزیابی میگردد ( ضوابط آن به تصویب معاونت پژوهشی وزارت متبوع میرسد).
ب ) متناسب با كیفیت برنامه اجرا شده تا سقف ۲۰% خق ثبت نام كه خارج از شمول می باشد در اختیار دبیر آموزش مداوم دانشگاه قرار میگیرد تا به تناسب فعالیت بین دست اندركاران و همكاران كمیته اجرائی آن برنامه با نظر دبیر برنامه هزینه شود.
ـ تبصره
مصادیق كیفیت برنامه همان مواردی است كه در قسمت ۲ این دستورالعمل آمده است .
علی اكبر ناطق نوری
حسن حبیبی
منبع : سایت حقوقی دادخواهی