چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

هیلاری کلینتون رییس جمهور بعدی امریکا خواهد بود؟


هیلاری کلینتون رییس جمهور بعدی امریکا خواهد بود؟
روز ۷ نوامبر( ۱۶ آبان) سال جاری حزب دمكرات امریكا برای نخستین بار در خلال ۱۲ سال گذشته، اكثریت را در مجلسین امریكا به دست آورد.
اینك كه كمتر از دو سال به انتخابات ریاست جمهوری این كشور در سال ۲۰۰۸ باقی مانده تمامی نگاهها به رقابتهای نامزدهای بالقوه این انتخابات دوخته شده است. یكی از بزرگترین برندگان انتخابات اخیر مجلسین هیلاری رادم كلینتون سناتور فعلی ایالت نیویورك است كه با كسب ۶۷ درصد آراء در مقام خود ابقا شد. از هنگامی كه وی در سال ۲۰۰۰ به نمایندگی مجلس سنا برگزیده شد بسیاری از تحلیلگران سیاسی از او به عنوان نامزد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری این كشور در سال ۲۰۰۸ نام می برند.
اما اگر بخواهیم واقع گرایانه به این مسئله بپردازیم باید ببینیم در صورتی كه خانم كلینتون بخواهد وارد كارزار انتخابات مذكور شود شانس برنده شدنش چقدر است.
در امریكا دو حزب عمده جمهوریخواه و دمكرات برای انتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت می كنند. هر یك از این دوحزب ابتدا انتخاباتی بین اعضای خود برگزار می كند تا تعیین كند كه نامزدهایش برای ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری چه كسانی باشند.
در اكثر موارد، رئیس جمهور دوره جاری یا معاونش برندگان حزب متبوع خود می شوند. اما از آنجا كه رئیس جمهور جرج دبلیو بوش نمی تواند برای سومین بار نامزد ریاست جمهوری شود و معاونش دیك چنی نیز از هم اینك اعلام كرده كه در انتخابات سال ۲۰۰۸ وارد صحنه رقابتها نخواهد شد نامزدهای ریاست جمهوری رسما در گردهماییهای سراسری احزاب متبوع خود انتخاب خواهند شد.
انتخابات ریاست جمهوری هر۴ سال یك بار در روز سه شنبه بعد از نخستین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می شود. بنابراین موعد انتخابات بعدی روز۴ نوامبر سال ۲۰۰۸ می باشد. در این روز (به استثنای كسانی كه پیش از موعد رای خود را داده اند) رای دهندگان واجد شرایط در ایالتهای خود به پای صندوقهای انتخاباتی می روند. نامزدی كه در هر ایالت بیشترین آراء را كسب كند كلیه »آراء انتخابی» آن ایالت را از آن خود می كند. تعداد آراء انتخابی هر ایالت با تعداد نواحی انتخابی مجلس نمایندگان به اضافه دو كرسی مجلس سنای آن ایالت برابرند. مثلا تعداد آراء انتخابی ایالت كالیفرنیا ۵۵ است در حالی كه این رقم برای ایالت وایومینگ تنها ۳ عدد ( ۲كرسی سناتوری مانند تمام ایالتهای دیگر به اضافه یك ناحیه انتخاباتی) می باشد. برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری دستكم به ۲۷۰ رای از این گونه نیاز است.
اینك بهتر می توانیم شانس برنده شدن سناتور كلینتون را در صورت نامزدیش برای انتخابات آتی درك كنیم. او باید برای دست یافتن به مقام ریاست جمهوری ابتدا بالاترین تعداد رای را در بین رقبای هم حزبی خود كسب كند.
بر اساس آخرین نظرسنجیها دستكم در حال حاضر سناتور كلینتون در برابر سایر رقبای هم حزبی خود از رای خوبی جهت نامزد شدن از طرف حزب دمكرات برای انتخابات سال ،۲۰۰۸ برخوردار است. چرا كه نظرسنجی روزهای ۹ تا ۱۲ نوامبر ( ۱۸ تا ۲۱ آبان) سال جاری موسسه گالوپ-نشریه یو اس تودی نشان می دهد كه وی از حمایت ۳۱ درصد از افرادی برخوردارست كه احتمالا در انتخابات اولیه حزب دمكرات رای خواهند داد. نزدیكترین رقیب این دوره وی سناتور باراك اوباما است كه در كسب آراء۱۲، درصد از خانم كلینتون عقب تر است. سایر نظر سنجی ها نیز حكایت از آن دارد كه كلینتون به همین میزان بر رقبایش پیشی گرفته است. با این حال هر قدر هم كه نظر سنجی ها آگاهی دهنده باشند گاهی ممكن است گمراه كننده نیز بشوند. اما به هر شكل به نظر می رسد كه در حال حاضر سناتور كلینتون در بین رای دهندگان بالقوه حزب دمكرات از محبوبیت زیادی برخوردار است. اگر همین روند ادامه پیدا كند او از جانب حزب خود نامزد ریاست جمهوری می شود و وارد رقابتهای این انتخابات خواهد شد. با این حال نباید از نظر دور داشت كه همه گفته های ما بر مبنای فرضیات است و در جهان سیاست روند اوضاع می تواند به سرعت تغییر جهت دهد.
اگر هیلاری كلینتون از طرف حزب دمكرات نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ شود هنوز راهی طولانی و مشكل پیش رو دارد. در واقع این نامزدی تنها آغاز این راه به شمار می رود. چرا كه می توان با قاطعیت فرض كرد كه جمهوریخواهان شكست خورده در انتخابات ،۲۰۰۶ در زمان برگزاری انتخابات سال ،۲۰۰۸ رقبای ساده ای برای هر نامزد احتمالی حزب دمكرات نخواهند بود.
كما اینكه نظر سنجی سی ان ان نشان می دهد در صورتی كه سناتور كلینتون و رودی جولیانی شهردار سابق نیویورك نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ بشوند تعداد آرایشان مساوی خواهد بود، واقعیت این است كه آقای جولیانی در حالی از چنین حمایت گسترده ای برخوردارمی باشد كه از سال ۲۰۰۱ تاكنون دارای مقامی رسمی نبوده است.
این اعداد و ارقام روشن می سازد كه هیلاری كلینتون باید برای رسیدن به كاخ سفید تن به نبردی سخت بدهد. بالاتر از همه موارد گفته شده نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت كه یك رئیس جمهور زن در تاریخ امریكا بی سابقه بوده است. همین امر مبارزات را برای این سناتور ایالت نیویورك با چالش بیشتری روبرو می كند. همچنین شایان ذكر است كه اكثریت افراد شركت كننده در نظر سنجی ماه می ۲۰۰۵ موسسه گالوپ گفتند كه خانم كلینتون را لیبرال به شمار می آورند. این موضوع نیز چالش وی را بزرگتر می كند. چرا كه جان كری به خاطر اشتهار به لیبرال بودن در مبارزات انتخاباتی خود برای ورود به كاخ سفید با مشكلاتی روبرو شد كه نباید آنها را از نظر دور داشت. البته این مسئله هم كه این سناتور نام كلینتون را بر خود دارد كافی است كه در برخی از مناطق محافظه كار و به ویژه مناطق مركزی امریكا برایش رای منفی به همراه داشته باشد.
نكته روشن این است كه سناتور كلینتون نه تنها مجبور است حمایت ایالتهایی را حفظ كند كه در انتخابات پیشین به نامزد حزب دمكرات رای دادند بلكه ناچار باید میزان پشتیبانی از دمكراتها را در ایالاتی افزایش دهد كه حزبش نتوانست در آنها رای بیاورد. انجام این دو مقوله حتی در ایالتهای گروه نخست نیز آسان نیست. چرا كه در برخی از آنها اختلاف آراء كسب شده بسیار اندك بود. برای نمونه ۲۱ رای انتخابی ایالت پنسیلوانیا تنها با ۲ درصد اختلاف به نفع جان كری شمارش شد. اما در مقابل ایالتهای آیوا و اوهایو كه در آنها حزب دمكرات با اختلافی اندك پیروزی را به رقیب واگذار كرد می توانند برای سناتور كلینتون به عنوان عوامل بالقوه كسب پیروزی به حساب آیند.
اینك با در نظر گرفتن تمامی اعداد و ارقام و حقایق ذكر شده نیز نباید برای نتیجه گیری شتاب به خرج داد. چرا كه در جهانی زندگی می كنیم كه در تغییر دائم است و ممكن است تمامی پیش بینی های ما را به ویژه در جهان سیاست به هم بریزد. آنچه مسلم است اگر هیلاری كلینتون نامزد ریاست جمهوری شود صرفنظر از نتیجه این انتخابات، كاری تاریخی كرده است.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید