جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تنظیمات بهتر برای ویندوز XP


تنظیمات بهتر برای ویندوز XP
در اینجا چند توصیه مفید در اختیارتان قرار می دهیم تا كارایی یك یا چند قسمت از ویندوز XP خود را افزایش دهید.اگر از كامپیوتر خود به صورت شخصی استفاده می كنید و كامپیوتر شما در داخل شبكه ای نمی باشد، میتوانید با انجام تغییرات ذیل Windows XP خود را سریعتر و مطمئن تر كنید:
● ابتدا دستور زیر را انجام دهید:
Control Panel > Administrative Tools > Services
سپس با خیالی آسوده گزینه های زیر را "disable" نمایید:
Alerter
Clipbook
Computer Browser
Fast User Switching
Human Interface Access Devices
Indexing Service
Messenger
Net Logon
Netmeeting Remote Desktop Sharing
Remote Desktop Help Session Manager
Remote Procedure Call Locator
Remote Registry
Routing & Remote Access Server
SSDP Discovery Service
TCP/IP NetBIOS Helper
Telnet
Universal Plug and Play Device Host
Upload Manager
Windows Time
Wireless Zero Configuration
Workstation
● ظرفیت هارد دیسك :
ویندوز XP پس از نصب استاندارد، فضایی بیش از ۱.۵ گیگا بایت از هارد را اشغال می كند.شما با چند تغییر می توانید چند صد مگا بایت را به راحتی از ظرفیت درایو آزاد كنید. برای این كار باید حالت Standby را غیر فعال كنید. این عملكرد در ویندوز XP ، فایل hiberfil.sys در فهرست اصلی را در پارتیشن سیستم قرار می دهد. این موضوع باعث می شود كه پس از نصب سیستم، حجمی معادل چند صد مگا بایت از ظرفیت هارد اشغال شود. اگر به عملكرد Standby احتیاجی ندارید، آن را با دستور زیر، غیر فعال كنید:
Start>Settings>Control Panel>Power Options>System Standby
و بعد تیك جلوی “ Standby activate” را بردارید.
● Refresh سیستم :
Refresh سیستم در ویندوز XP ، در طی زمان احتیاج به یك فضای قابل توجه در حافظه هارد دارد. این عملكرد توسط فرمان زیر انجام می پذیرد:
Start>Settings>Control Panel>System>System re-Stablishment
همهٔ درایوها را توسط قراردادن تیك جلوی آنها غیر فعال كنید. توجه داشته باشید كه این تنظیم فقط باید توسط كاربرهای متبحر انجام شود. به عنوان مثال، هنگام نصب اشتباه یك برنامه یا یك درایو، به راحتی امكان دوباره سازی وضعیت قبلی وجود ندارد.
● ACDSEE و یك نكته جالب :
برخی از برنامه ها برای اینکه همیشه سابقه ای از کارهائی که کاربران انجام میدهند داشته باشند فایلی برای آرشیو کردن آن تدارک میبینند که معمولا پس از مدتی این فایل حجم بسیار بالائی پیدا میکند یکی از این برنامه ها برنامه بسیار سودمند acdsee میباشد.
یك بار پس از دیدن حول و حوش ۸۰۰ عکس متوجه شدم که هارد سیستم به نحو بیسابقه ای پر شده بنابراین به دنبال سر منشا آن گشتم و عاقبت شر آن مزاحم را بصورت موقت از سر سیستم کم کردم . برای اینکه سیستم شما هم برای مدتی بتواند نفسی به راحتی بکشد میتوانید بصورت زیر عمل کنید:
با استفاده از search ویندوز به دنبال فایلی به نام imagedb.dtf بگردید و پس از یافتن آن با خیال راحت آن را از روی سیستم پاک کنید لازم به ذکر است که پس از پاک کردن آن خود برنامه acdsee پس از اجرای دوباره، یکبار دیگر این فایل را میسازد البته با حجمی کمتر از۱۷۵ کیلوبایت. حجم فایلی هم که من پاک کردم چیزی در حدود ۳۰۰ مگا بایت بود. یعنی چیزی حدود ۲۰۰۰ برابر.البته واضح است که هر از گاهی وقتی متوجه شدید که دوباره هارد دیسکتان بی دلیل پر شده میتوانید دوباره این فایل را پاک کنید.
● WinZip :
از زمان پیدایش ویندوز Me این امكان وجود دارد كه بدون هیچ ابزار اضافی مثل WinZip بتوان آرشیوهای فشرده سازی شده را باز كرد. ویندوز XP این آرشیو را به عنوان یك پوشه نشان می دهد كه ایجاد یا پیوست فایل ها یا از طریق كلید راست ماوس انجام می شود (Send to) یا همانند یك پوشهٔ نرمال كامل روی آن دو بار كلیك كنید. با این حال، این سیستم یك ایراد مهم دارد:
در كامپیوترهای با سرعت پایین، عمل Zip به عنوان ترمزی برای سرعت سیستم به حساب می آید. اگر شما با یك PC با سرعت پایین كار می كنید، توصیه می شود كه این عملكرد را غیر فعال كنید، از طریق Start>Run خط فرمان را باز كنید و در سطر فرمان دستور regsvr۳۲ /U zipfldr.dll را تایپ كنید. پس از تایید توسط كلید OK پیغامی ظاهر می شود كه عمل غیر فعال كردن با موفقیت انجام پذیرفته است و بعد شما آنرا با OK می بندید. برای فعال كردن دوباره این عملكرد، در همان مسیر قید شده در سطر فرمان دستور regsvr۳۲ zipfldr.dll را وارد كنید. بعد همه چیز دوباره به حالت اولیه خود بر می گردد.
● یك خطای وحشتناك :
RUNDLL۳۲ Caused General Protection Fault in module MMSYSTEM.DLL
اعلان خطاهای این چنینی (GPF=General protection Fault) معمولاً توسط مشكلات موجود در فایل System.ini تولید می‌شوند. DLL ذكر شده در پیغام فوق می‌تواند برا ی حل مشكل استفاده شود. از Start→search→files or folders به دنبال فایل system.ini بگردید.
وقتی آنرا پیدا كردید، بازش كنید. حالا باید یك خط به قسمت Boot آن اضافه كنید. آن قسمت عمدتاً در بالای فایل قرار دارد. خطی كه باید به آن اضافه كنید drives= mmsystem.dll است.
وقتی این خط را اضافه كردید، باید فایل مذكور را ذخیره كنید و سیستم را reboot كنید.
● سرعت بخشیدن به عمل استارت در ویندوزهای XP:
عمل استارت در ویندوز XP ، سریعتر از سیستم عاملهایی است كه تا كنون با آنها كار كرده اید. مدت زمان برگشت از حالت Standby هم با سرعت بیشتری انجام می پذیرد. اما اینكه آیا می شود باز هم سریعتر از این عمل كرد، مطلبی است كه ما می خواهیم به كمك یك ابزار كم حجم نرم افزاری از سایت تولیدات میكروسافت به شما نشان دهیم. نام این نرم افزار كه برای بهینه كردن و سرعت بخشیدن به استارت در ویندوز XP طراحی شده، BootVis است كه به عنوان یك ابزار برای تجزیه و تحلیل بالا آمدن سیستم (Boot)عمل می كند. این تسهیلات ارائه شده به صورت download رایگان، برای جستجوی خطا در سیستم و افزایش سرعت عمل بالا آمدن در نظر گرفته شده است. شما می توانید تمام امكانات استارت را در ویندوز XP تجزیه و تحلیل و بهینه كنید. پس از عمل بهینه سازی، بالا آمدن سیستم به طور معمول زودتر انجام می شود.
پس از download كردن این برنامه، آن را به دلخواه خود در یك پوشه ذخیره كنید. سپس فایل BootVis.exe را ( با دو بار كلیك روی آن ) اجرا كنید.
پنجره برنامه ای مشابه Explorer ، باز می شود كه سمت راست آن خالی است. حال اگر در سطر منوها روی “Trace” كلیك كنید، انتخابی شامل شش option را در مقابل خود خواهید یافت.
ترتیب اجرای تك تك option هایی كه توسط BootVis جهت بهینه كردن بالا آمدن سیستم در اختیار قرار گذاشته شده، بسیار مهم است. پس از استارت مجدد، BootVis شروع به كار می كند. تا زمانی كه BootVis نتیجه تجزیه و تحلیل خود را نشان نداده است، هیچ كاری انجام ندهید. توجه داشته باشید كه این عمل چند دقیقه ای طول خواهد كشید.
● تنظیمات فایل های استارت – بهینه سازی option ها :
▪ Next Boot
این option ، كامپیوتر را پس از یك تاخیر زمانی، دوباره استارت می كند و همزمان یك فایل Log می نویسد كه شما در آن می توانید زمان جدید بالا آمدن ویندوز XP را به همراه خدمات و برنامه هایی كه به صورت همزمان اجرا می شوند، مرور كنید.
▪ Next Boot + Driver Delays
در اینجا می توانید متوجه شوید كه كدام تاخیر به كدام درایور مربوط می شود.
▪ Next Standby & Resume
با كمك اینOption ، امكان انتخاب فایل های Log برای فعال شدن از وضعیت Standby بعدی ایجاد می شود.
▪ Next Hibernate & Resume
از این طریق، می توانید زمان فعال شدن بعدی از حالت Standby را اندازه بگیرید.
▪ Optimize System
در صورت لزوم، از این قسمت به عنوان آخرین option موجود در منوی Trace براساس تغییر و تنظیمات لازم یا مهم استفاده كنید.
این برنامه یك فایل Log ایجاد می كند كه در پرونده ای كه شما از آنجا این ابزار را استارت كرده اید، ضبط و ذخیره می شود. می توانید فایل های Log را باز كنید و با كلیك روی File و در پی آن روی open ، فایل مربوطه را انتخاب كنید. نمایش مقدار اندازه گیری شده، در یك نمودار گرافیكی پدیدار می شود.
به این ترتیب در نگاه اول می توانید تشخیص دهید كه تاخیرها در كدام وضعیت استارت ویندوز XP قرار دارند. مشكل عمده، برنامه هایی هستند كه در Autostart قرار دارند. مانند Firewall یا Virusscanner ها. همچنین درایورهای برنامه هایی كه باید برای هر ویندوزی در دسترس باشند، می توانند روند استارت را كند كنند. در چنین حالتهایی، آن را توسط اجرای دستور msconfig از طریق مسیر Start>Run>msconfig آن از كار بیندازید. پس از اینكه پیكر بندی استارت ویندوز خود را انجام دادید، از منوی Trace ، گزینهٔ “Optimize System” را انتخاب كنید. BootVis كامپیوتر را دوباره استارت می كند و تلاش می كند كه فایل های استارت باقیمانده را به عنوان مثال به واسطه عمل Defragement و هارد را مرتب و تنظیم كند.
توجه داشته باشید كه این فرایند فقط چند دقیقه وقت صرف می كند و شما به هیچ وجه نباید در طول بهینه سازی آن را قطع كنید.
● از كار انداختن از طریق ورود به Registry :
از منوی Start ، گزینه Search را انتخاب كنید و در خط فرمان جستجو regedit را تایپ كنید. با فشار دادن Enter یا كلیك روی ok عملیات جستجو شروع می شود. پس از یافتن regedit، روی آن ۲ بار كلیك كرده تا Registry Editor فعال شود و بعد مراحل زیر را اجرا كنید:
HKEY-LOKAL-MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentversionWinlogon
در ستون سمت راست صفحه، روی Power Down After Shutdown دو بار كلیك كنید و مقدار آن را از صفر به ۱ تغییر دهید. اگر این كلید وجود نداشته باشد، یك نمونه جدید بسازید. برای این منظور در یك فضای خالی در پنجره سمت راست كلیك راست ماوس را فشار دهید و از منوی Context ، New را باز كنید و نام Power Down After Shutdown را وارد كنید و مقدار آن را روی ۱ قرار دهید. Power-Management می تواند اغلب علتی برای بروز اشكال باشد.
● Shutdown كند :
بحثهای متعدد نشان می دهند كه كامپیوتر همیشه Hang نمی كند، بلكه سیستم به مدت زمان بسیار زیادی برای Shutdown احتیاج دارد. اغلب، علت این امر استفاده از برنامه هایی است كه هنگام استارت سیستم در پیش زمینه اجرا می شوند و هنگامِ پایان كار سیستم دوباره باید بسته شوند.
ابتدا كنترل كنید كه كدام برنامه در پیش زمینه در جریان است و به كدامیك از آنها لزوماً احتیاج نیست ( مانند MSN-Messenger). برای این منظور در قسمت run، عبارت msconfig را تایپ كنید. در پنجره ای كه باز می شود، آن را به System Start تغییر وضعیت دهید. شما لیستی از برنامه ها را مشاهده می كنید كه به صورت اتوماتیك اجرا می شوند. با حذف علامت تیك، مانع از این می شوید كه استفاده و راه اندازی این برنامه در استارت مجدد، دوباره اجرا شود. در مواجهه با برنامه های سر سخت، فقط دستور پر قدرت خاتمه می تواند آنها را ببندد. به همین دلیل، Registry Editor را استارت كنید و فرمان زیر را اجرا كنید:
HKEY-CURRENT-USERControl PanelDesktop
سپس پارامتر “Wait-To Kill APP Timeout” را در نیمه راست پنجره انتخاب كنید و مقدار تنظیم استاندارد را از ۲۰۰۰۰ میلی ثانیه (۲۰ثانیه) به ۲۰۰ میلی ثانیه (۲ثانیه) تغییر دهید. پایان یافتن این زمان، به پارامتر “Auto End Task” بستگی دارد كه آیا Application به صورت اتوماتیك پایان می پذیرد، یا تازه پس از سؤال توسط كاربر Auto End Task به طور استاندارد مقدار صفر را دارد. این بدان معنی است كه ویندوز XP منتظر پایان Application می ماند و اگر ممكن نباشد، پیغام خطا می دهد. اگر مقدار روی ۱ قرار گرفته باشد، ویندوز XP بلافاصله همه Application هایی را كه بی اثرند، به طور اتوماتیك می بندد.
اگر در كامپیوتر خود از كارت گرافیكی با این نوشتهٔ روی تراشه nVIDIA استفاده می كنید (كارتهای gForce ، TNT ، MX ، Ti) ، این امكان وجود دارد كه بكارگیری " Nvidia Driver Helper Service " سبب كُند كار كردن شود. در قسمت Control Panel ، آیكون Administrative Tools را باز و بعد Services را انتخاب كنید. سپس
“Nvidia Driver Helper Service” را جستجو كنید و روی آن ۲ بار كلیك كنید و از درون پنجره ای كه باز می شود، General را انتخاب كرده و در قسمت Startup Type ، گزینه Disable را انتخاب كنید.
گاهی پس از نصب ویندوز XP ، كامپیوتر به صورت اتوماتیك خاموش نمی شود. به عبارت دیگر عمل Shutdown انجام نمی پذیرد. در اینجا ضمن بیان علل این مشكل، راه حلهای مناسبی نیز برای رفع آن ذكر می شود.
پس از اینكه ویندوز XP را با موفقیت نصب كردید، متوجه می شوید كه فرمان Shutdown به طور اتوماتیك عمل نمی كند. در حالی كه در سیستم عامل های قبلی مانند Win ۹۸ ، ۲۰۰۰ و Me بدون مشكل كار می كرد.این اشكال حتی شدید تر هم می تواند بروز كند. به این شكل كه ویندوز هنگام Shutdown ، به اصطلاح Hang می كند. سپس پیام "saving your setting" بر روی صفحه مانیتور نمایان می شود و پس از آن دیگر هیچ عكس العملی را مشاهده نمی كنید. كامپیوتر از حركت باز می ایستد و مكان نما بدون توقف، طوری كه انگار به صفحه مانیتور چسبیده شده باشد، بی حركت می ماند.
كسی كه این مشكلات را نشناسد، Shutdown بی نهایت آهسته كامپیوتر پس از نصب ویندوز XP، او را سریع عصبانی می كند. اگر شما هنگام Shutdown كامپیوتر خود دچار مشكل شدید، در زیر پیشنهاد و راه حل مناسب را خواهید یافت.
صفحه تبلیغی میكروسافت كه در ابتدای بالا آمدن سیستم پدیدار می شود، می تواند اولین اشكال از جانب میكروسافت باشد و سبب بروز این مشكل شود. این مشكل تحت شرایط مشخصی ظاهر می شود و به عنوان حل مستقیم مشكل، باید با تیم پشتیبانی شركت میكروسافت تماس گرفت.
به عنوان راهكار دوم، اگر صفحه تبلیغ میكروسافت را غیر فعال كنید، امكان دارد كه این مشكل حل شود. برای غیر فعال كردن این صفحه، از طریق منوی Start، قسمت Control Panel را باز كنید و در آنجا دو بار روی آیكون Users & Password كلیك كنید. در درون پنجره ای كه باز می شود، قسمت "تغییر نوع صفحه كاربر" را انتخاب كنید. در صفحه بعدی، كلیك Use Welcome Page را از بین ببرید. به واسطه كلیك روی قسمت Option Save، تنظیمات و تغییرات ضبط می شوند و شما هنگام ظاهر شدن مجدد صفحه تبلیغ، آگهی كلاسیك و قدیمی Windows ۲۰۰۰ را مشاهده می كنید.
سخت افزارهای اضافه شده به سیستم نیز می توانند مشكل آفرین باشند. كارت صدا و كارتهای گرافیك با تراشه Kyro از این دسته هستند.
● مشكل كارت صدا
اگر كارت صدایی از نوع Sound Blaster Live! /Value/۵.۱ در كامپیوتر خود نصب كرده اید، امكان دارد كه این مشكل برای شما به وجود بیاید. قبل از اینكه سیستم هنگام Shutdown بایستد، برای مدت زمانی طولانی هیچ اتفاقی نمی افتد و یا اینكه شما پیغامی را تحت این عنوان " Devldr.exe پایان یافت،" دریافت می كنید.
در این حالت، راه حلهای مختلفی وجود دارد. به عنوان اولین راه حل، جدیدترین درایور كارت صدا را از سایت پشتیبانی شركت سازنده آن كارت صدا تهیه كنید. اغلب اوقات، مشكل بدین ترتیب رفع می شود. علت اصلی بروز این مشكل، تداخل با فایل Devldr.exe است كه این فایل مورد استفاده “LiveWar” واقع می شود. جدیدترین نسخه این نرم افزار را مستقیماً از سایت www.liveService.com روی كامپیوتر خود نصب كنید. سرانجام می توانید فایل Devldr.exe را در " Modus ایمن شده " به واسطه تغییر نام از كار بیندازید. برای این منظور، پس از تست اتوماتیك كامپیوتر، كلید F۸ را فشار دهید و از منوی
"Option Modus ایمن شده" را انتخاب كنید. پس از مرحله بالا آمدن سیستم (Boot)، پنجره Windows Explorer را باز كنید و در فهرست،../Windows/System۳۲ فایل Devldr.exe را جستجو كنید. سپس این فایل را به اسم دیگری مانند Devldr.ex۱ تغییر نام دهید. پس از انجام مرحله Reboot عادی، قاعدتاً هیچ گونه مشكلی نباید پدیدار شود.
● سخت افزار :
یكی دیگر از مواردی كه می تواند مشكل ساز باشد، سخت افزاری است كه با ویندوز XP سازگار نیست، یا به عنوان سخت افزار سازگار با سیستم شناخته نمی شود. به عنوان مثال، مادر بردهای Asus P۲BF و Gigabyte GA۶BX-C براساس قابلیت ACPI طراحی نشده اند و این كاركرد ACPI در روند Setup ویندوز XP تعریف و ایجاد نمی شود. این موضوع در مورد مادر بردهای با تاریخهای قدیمی صدق می كند و ACPI را یا اصلاً پشتیبانی نمی كند یا این كار را به صورت ناقص انجام می دهد.
اگر از كارتهای گرافیك با نوشته II Kyro روی تراشه آن، استفاده می كنید و ناگهان شاهد به هم ریختن Windows XP می شوید، به احتمال زیاد مشكل درایور دارید. از سایت PowerVR Technologies ، جدیدترین درایور را Download كرده و آن را روی كامپیوتر خود نصب كنید. این كار باید در حل مشكل به شما كمك كند.
یكی دیگر از منابع بروز این مشكل، اتصال یا پورت USB كامپیوتر است. از طریق Control Panel/System/Hardware ، قسمت Device Manager را باز كنید و روی علامت بعلاوه (+) كه در سمت چپ “Controllers – USB” قرار دارد، كلیك كنید. اگر در اینجا به دو شاخه ورودی برخورد كردید، مثلاً دو تا “ USB Root Hub” ، آن وقت با كلید سمت راست ماوس روی دومین ورودی ( پایینی ) كلیك كنید و از منوی Context گزینه disabled ( غیرفعال ) را انتخاب كنید. برای حالتی كه در كامپیوتر ۴ اتصال USB وجود دارد، سومین مجرای ورودی “ USB Root Hub” را جستجو كنید و آن را غیرفعال كنید. اگر در یك Device عبارت “higher Universal Serial Bus Controllers” یا VIA Rev ۵ دو بار یا سه بار ظاهر شد، همین مراحل را انجام دهید.
با برنامه هایی چون Litestep , Talisma , NextStart میتوانید interface ویندوز خود را تغییر دهید:
وقتی Explorer را با یك shell جدید جایگزین میكنید یك Interface جدید برای كار با ویندوز ایجاد نمودیه اید.Shell های متنوع ، شكل های متفاوتی به desktop شما میدهند.منظور از shell همان Interface ویندوز است.Listestep محیط سیستم عامل شما را شبیه به محیط لینوكس میكند.با NextStart میتوانید منو های دلخواه خود را بسازید.پس از نصب هر كدام از نرم افزار های مذكور، مستندات آن را مطالعه كنید تا بدانید چگونه باید آنرا از ویندوز خود حذف نمایید.این برنامه ها Shell پیش فرض را به خود اختصاص میدهند.و این عمل با تغییر خطی در فایل System.ini انجام میپذیرد.دقت كنید قبل از حذف این گونه برنامه ها ، Shell پیش فرض سیستم را انتخاب كنید چرا كه ممكن است پیغام خطایی مبنی بر نصب مجدد ویندوز دریافت كنید و این بخاطر آنست كه ویندوز به دنبال Shell قدیمی خود میگردد ولی آنرا نمی یابد!در این حالت باید دیسك Start-up را گذاشته و عملیات زیر را انجام دهید :
▪ ابتدا از دیسك Start-up دستگاه را بوت نماید وگزینه Start computer without CD-ROM Support را انتخاب نموده و منتظر شوید تا خط فرمان A:> ظاهر شود.
▪ edit C:windowssystem.ini را تایپ نموده و Enter را بزنید. محیط edit برای System.ini باز شده خطی را كه با shell=’ ‘ شروع می‌شود بیابید.
▪ این خط را به Shells explorer.exe تغییر دهید. File و سپس Save را انتخاب و به دنبال آن File سپس Exit را برگزینید. ویندوز خود را restart نمایید.
Serenade یك shell فشرده جایگزین برای ویندوز است. این نرم افزار با محیط كاملاً جدیدی جایگزین desktop ویندوز می‌شود و در ضمن منابع كمتری را از نظر حافظه، پروسسور، و فضای هارد نسبت به ویندوز استفاده می‌كند.
با دوبار كلیك بر روی S۵ (كه البته پس از Unzip نمودن فایل S۵ alpha۳ آیكون آنرا خواهید دید) این برنامه اجرا می‌شود. Wallpaper background مثل ویندوز بوده و برنامه‌های كاربردی در سمت چپ بالای صفحه قرار دارند. تمامی فولدرها و applicationها در آن باز هستند. نام فولدرها نمایش داده نمی‌شود.میتوانید برنامه را با راست كلیك و انتخاب گزینه Close ببندید!
همچنین برنامه های دیگری وجد دارند كه میتوانید از Interface ویندوز به آنها سوییچ كنید، در حالی كه هنوز ازمنوهای ویندوز استفاده میكنید.به عبارت دیگرExplorer shell را تغییر نمیدهد بلكه ظاهر آن را تغییر میدهید.از جمله این برنامه ها EFX , Chroma , WindowsBlinds هستند.
EFX برنامه كوچك و ۹۰ كللوبایتی است كه بر روی ویندوز های ۹۵ و ۹۸ و NT نصب می شود و با ۵ سطح مختلف وجود دارد و می توانید از Skinz شكل های مختلفی را دانلود كنید.
Chroma دارای skinهای متفاوتی است كه برخی از آنها بسیار خوب هستند. جدا از NT بر روی تمامی نسخه‌های ویندوز اجرا می‌شود.
WindowBlinds كه با تمام نسخه های ویندوز كار میكند و چنانچه سرعت كامپیوتر شما نیز كم باشد . به سرعت اجرا شده و كار میكند.
● امنیت را افزایش دهید :
كشف جدید ضعف امنیتی در برنامه های بازی مایكروسافت، به هكرها امكان می دهد تا كامپیوتر شما را كنترل كنند. توجه به امنیت كامپیوتر را سر لوحه برنامه های خود قرار دهید. برای رفع این مشكل باید از طریق سایت Microsoft’s Explanation و Download كردن یك برنامه اقدام كنید. این برنامه برای سیستمهای ویندوز XP، ME و ۹۸ مناسب است. برای اطمینان كامل، باید در طول سال مواظب باشید. در مورد جدیدترین ویروسها آگاه باشید و با استفاده از نرم افزارهای مختلف از كامپیوتر خود حفاظت كنید.
● جلوگیری از آگهی ها :
در سال ۲۰۰۲ كار بران رایانه از دست Adware كه یك نوع نرم افزار آگهی می باشد، خسته شده بودند. معمولاً Adware به صورت نرم افزار مقیم در قسمتی از حافظه كامپیوتر جایگزین می شود و كارش این است كه بدون رضایت شما یا سایت مورد استفاده، Link های آگهی را روی صفحات اینترنتی ظاهر می كند. بهترین راه جلوگیری از ورود Adware به رایانه، دقت كردن در Download نرم افزارها است. برای این منظور می توان از سایت Scumware.com استفاده نمود. این سایت می تواند مشخص كند كه چنین نرم افزارهایی در كامپیوتر شما وجود دارند یا خیر.
كنترل آگهی ها .پنجره های آگهی ها مانند علفهای هرز در اینترنت ظاهر می شوند .نرم افزارهای Ad Subtract Pro و Zone Alarm Pro می توانند پنجره آگهی های ناخواسته را غربال كنند. همچنین toolbar جدید و کم حجم google که نصب آن را به خاطر مزایای فراوان به تمام کاربران عزیز توضیه می کنم .
به دلیل این كه بیشتر پنجره های آگهی ها با استفاده از JavaScript ساخته شده اند، می توان با غیرفعال كردن JavaScript Support از ظاهر شدن آنها جلوگیری كنید. در Netscape Navigator بخش Edit و بعد Preferences را انتخاب كنید. در بخش Advanced علامت Enable Java Script را حذف كرده و كلید Ok را كلیك نمایید.
در Internet Explorer ۵.X ، بخش Tools و بعد Internet Options را انتخاب كنید. بعد به ترتیب Internet Zone , Security tab و Custom Level را انتخاب كنید. در بخش Settings به دنبال Active Scripting گشته و آن را غیرفعال كرده و بعد Ok را كلیك كنید.
● ویندوز را وارسی كنید
اگر جدیداً یك رایانه یا متعلقات مربوطه یا حتی نرم افزار جدید گرفته اید، شاید وقت آن باشد تا رایانه خود را وارسی كنید. همیشه قبل از این كه از برنامه ای جدید یا متعلقات جدید استفاده كنید، رایانه خود را آزمایش كنید و مطمئن شوید كه ویندوز سالم است. برای مثال وارسی كنید كه رایانه شما Driver های مناسب را داشته باشد.
اول باید از برنامه Windows Update استفاده كنید تا به طور خودكار ویندوز XP، Me یا ۹۸ را وارسی كند. این برنامه در فهرست Tools است.
در ضمن می توانید از Homepage سایت تولیدكنندگان نرم افزارتان استفاده كنید. برای Driver ها می توانید از سایت pcworld بخش Driver Update استفاده كنید.
● قدرت رایانه خود را افزایش دهید :
اگر رایانه شما قدیمی است و به دنبال خریدن رایانه جدید نیستید، بعضی از سخت افزارها می توانند سیستم قدیمی شما را، با هزینه اندكی، پر قدرت تر كنند
حذف كردن فایلهای اضافی :
كامپیوتر، فایلهای زیادی در هنگام Backup خودكار و ترمیم هارد دیسك تولید می كند كه استفاده ای ندارند و حجم زیادی را اشغال می كنند. این فایلها با پسوندهای “ Bak” یا “ Chk” بوده و باید حذف شوند.
در واقع خیلی از فایلهای بی استفاده در كامپیوتر وجود دارند كه در طول زمان تعداد این فایلها زیاد شده و قدرت یك رایانه سریع را به سطح رایانه های ۲۸۶ تنزل می دهند.
برنامه هایی مانند Real One Player طوری تنظیم شده اند كه دائماً در اینترنت به دنبال Update كردن نرم افزار خود هستند. شما خودتان می توانید به دنبال Update بگردید و نیازی به چنین برنامه هایی در حافظه ندارید. برای این منظور به فهرست Start و Run بروید و كلمه Msconfig را تایپ كنید. سپس كلید ok را فشار دهید تا یك فهرست اطلاعاتی Start-up ظاهر شود. در این بخش می توانید برنامه هایی كه با هر بار بالا آمدن سیستم (boot) فعال می شوند را مشخص كرده و سپس هر برنامه ای را كه بخواهید غیر فعال نمایید.
رضا رزاقی
منبع : دنیای کامپیوتر و اینترنت