سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

پنج علامت خطرناکی که بیماران نادیده می گیرند


پنج علامت خطرناکی که بیماران نادیده می گیرند
واقعاً احمقانه بود. فقط یك خونریزی ساده لثه، اما مگر اغلب مردم گاهگاهی خونریزی لثه ندارند؟ كیتاكلمنتس، ۴۲ ساله از آن دسته زنانی نبود كه به خاطر هر مساله كوچكی نگران شود و غصه بخورد. او مادر ۵ فرزند و مدیر رستورانی در شهر كوچك اسكاتیای كالیفرنیا بود. او زن پركاری بود كه زمستان سال ۱۹۹۴ درگیر یك سرماخوردگی سخت و عفونت شده و تمام مدت احساس خستگی و كسالت می كرد. وی دلیل بیماری خود را زمستان سرد آن سال می دانست. دكتر معالجش جهت مداوای عفونت او داروهایی تجویز كرده بود و او كمی بهتر شده بود، اما چند هفته بعد درد لثه و خونریزی بدتر و شدیدتر شده بود، او فكر كرد شاید مشكل از دندان عقل اوست كه قبلاً به سختی جای خود را در دهان وی باز كرده، سپس نزد جراح دهان و دندان رفت تا دندان عقل خود را بكشد. جراح كه حدس می زد مشكل وجود دارد از لثه او تكه برداری كرده و خانم كلمنتس را جهت انجام آزمایشات خون فرستاد. روز بعد پزشك به خانم كلمنتس تلفن كرد و گفت: شما باید نزد یك پزشك متخصص بروید همین امروز. آزمایشات حاكی از این بود كه خانم كلمنتس دچار سرطان خون شده بود.
بعضی افراد به محض این كه دچار سرماخوردگی مختصری می شوند سریع به پزشك مراجعه می كنند، اما بسیارند كسانی كه نشانه های بیماری را می بینند، اما از روی ناآگاهی، خجالت و یا ترس به آن ها توجهی نمی كنند. خونریزی لثه از نشانه های سرطان خون است ممكن است نادر باشد، اما نشانه های دیگر آنقدرها نادر نیستند ولی مردم مایل نیستند كه آن ها را مطرح كنند. موارد زیر مهمترین نشانه هایی هستند كه باید به آن ها توجه كنید.
۱) درد در قفسه سینه
درد خود به خود از بین می رود. این جمله می تواند خطرناكترین جمله باشد كه بر زبان یك بیمار جاری می شود. مركز ملی آمار بهداشت گزارش می دهد كه سالانه تعداد ۷۲۵ هزار بیمار به خاطر ابتلا به بیماری های قلبی در امریكا می میرند، كه بیشتر از مجموع بیماران سرطانی است كه فوت می كنند. نتیجه مطالعات بر روی ۲۰۰۰ نفر فرد ۶۵ سال به بالا نشان می دهد كه از هر ۵ مورد حمله قلبی، یكی از آن ها تشخیص داده می شود.
«مونیكاسافورد» پزشك داخلی می گوید: اغلب مردم فكر می كنند دچار سوءهاضمه هستند به ویژه اگر این دردها حین ورزش بروز كنند. نشانه های حمله قلبی اغلب شامل احساس سنگینی، تحت فشار بودن و یا درد در قفسه سینه است كه گاهی اوقات تا فك(آرواره ها)، گردن، پشت و بازوها كشیده می شود. این نشانه ها ممكن است با تنگی نفس، عرق كردن و یا تهوع نیز همراه باشد. شما ممكن است تصور كنید كه درد در قفسه سینه تان كم است و اغلب این طور هم هست، اما نباید جان خود را به خطر بیندازید، مخصوصاً اگر دارای وزن بالا، فشارخون بالا، كلسترول بالا و یا دیابت(مرض قند) هستید. دكتر سافورد می گوید: هنگامی كه این نشانه ها را در خود احساس كردید، فوراً باید اقدام كنید. اگر این علایم بیشتر از چند دقیقه طول كشید، سریع دكتر خود را خبر كنید و یا با مراكز اورژانس تماس بگیرید و تقاضای آمبولانس كنید. هرگز سعی نكنید خودتان به بیمارستان بروید.
۲) تغییر در عادات خوابیدن
بسیاری از مردم بی خوابی و یا خواب زیاد را ناشی از مشكل روحی و روانی می دانند كه ممكن است چنین هم باشد.
بنابر گزارش موسسه ملی سلامت روانی ۱۹ میلیون فرد بزرگسال از افسردگی رنج می برند، با وجود این بیش از دو سوم آن ها تحت معالجه قرار نمی گیرند. افسردگی می تواند به عنوان یك بیماری نهفته منجر به بی تحركی و بی ارادگی شود.
مشكلات مربوط به خواب می تواند به خاطر مسایل ساده ای چون استرس و یا مصرف بیش از حد كافئین باشد، اما ممكن است نشانه یك بیماری نیز باشد. برخی مشكلات خواب می تواند نشانه اختلالات تنفسی، بیماری كلیوی و یا دیابت باشد.
نیاز به گذاشتن چندین بالش در هنگام خواب می تواند به خاطر مسایل ساده ای چون استرس و یا مصرف بیش از حد كافئین باشد، اما ممكن است نشانه یك بیماری نیز باشد. برخی مشكلات خواب می تواند نشانه اختلالات تنفسی، بیماری كلیوی و یا دیابت باشد.
نیاز به گذاشتن چندین بالش در هنگام خواب می تواند به طور شگفت آوری نشانه یك مشكل باشد. كسانی كه باید سر خود را به هنگام خوابیدن بالا نگهدارند ممكن است دچار بیماری قلبی باشند. بالا نگاه داشتن سر سبب می شود كه خون در پاها جمع شود و از فشار بر روی قلب كم كند.
۳) واكنش های دارویی
نشانه هایی مانند: سردرد، تهوع، سرگیجه، جوش و مشكلات تنفسی همان طور كه ممكن است نشانه بیماری های مختلفی باشند، می توانند واكنش های مختلف در برابر داروها باشند، اما گاهی اوقات مردم آن ها را نادیده می گیرند.
اگر شما تازگی ها داروی جدیدی را مصرف می كنید و چنین نشانه هایی را در خود مشاهده می كنید با دكتر خود تماس بگیرید و این موارد را برای او توضیح دهید و موقعی كه به نزد دكتر خود می روید لیستی از تمام داروهای شیمیایی و گیاهی را كه مصرف می كنید همراه خود ببرید.
۴- تغییرات در دفع مزاج
دكتر كلیگنیارو می گوید: دفع مزاج در همه یكسان نیست. بعضی ها روزی یك بار بعضی بیشتر و بعضی دیگر هم كمتر عادت به دفع مزاج دارند كه همگی آن ها می تواند كاملاً طبیعی باشد. تنها تغییر در این عادات دفع مزاج است كه مهم است. همان طور كه خون در مدفوع و درد در معده ممكن است علامت سرطان قولون(سرطان روده بزرگ) باشد، تغییر در اجابت مزاج هم ممكن است نشانه هشدار دهنده ای از این بیماری باشد. تغییر در اجابت مزاج گاهی اوقات با اختلالات روحی نظیر افسردگی و اضطراب نیز همراه است.
۵) تغییرات پوستی
بیمار دیگری به دكتر رینولدز مراجعه كرد كه نگران وجود غده ای در ساق پای خود بود. بعد از معاینه معلوم شد كه این برآمدگی یك كیست است. اما مریض قبلاً دچار ملانوم كه نوعی سرطان پوست است بوده و لذا دكتر خواست كه او را دقیق تر معاینه كند. دكتر یك غده فلسی شكل قهوه با لبه ای ناصاف بر روی شانه بیمار مشاهده كرد كه وی آن را دیده بود ولی جدی نگرفته بود. لذا دكتر از این غده نمونه برداری كرد. سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. او می گوید: نكته قابل توجه این است كه كاملاً مواظب باشید و هرگونه بزرگ شدن و یا تغییرات مشكوك در خال ها و كك مك ها را با دكتر خود درمیان بگذارید. خجالت و یا ترس می تواند همچون غفلت از علایم بیماری مشكل آفرین باشد. ترس از پزشك و یا ترس از فهمیدن حقیقت مانع بسیاری از معالجاتی است كه در واقع فرد به آن ها نیاز دارد.
دكتر رینولدز می گوید: هنگامی كه با دكتر خود صحبت می كنید بی پرده سخن بگویید، عجله نكنید و مضطرب نشوید از تمام نكاتی كه می خواهید با دكتر درمیان بگذارید لیستی تهیه كنید و موارد مهم را در راس این فهرست قرار دهید هیچ نشانه آنقدر كم اهمیت نیست كه ذكر نشود.
بروز یك نشانه بی ضرر مثل خونریزی لثه كه به موقع به آن رسیدگی شد، جان كیتاكلمنتس را نجات داد. ۶ سال از آن ماجرا گذشته و استخوان قاب زانوی او پیوند زده شده است. او جزو ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی است كه دچار لوسمی حاد بوده اند و اینك یك دوره بهبود دراز مدت را تجربه می كند.
خانم كلمنتس از این كه پزشك معالجش مثل خود او نسبت به نشانه های بیماری او خونسرد و بی توجه نبوده است، عمیقاً از او سپاسگزار است. وی می گوید: من هنوز هم زیاد نگران مسایل نیستم و به خاطر هر موضوع كوچكی غصه نمی خورم، اما از آن چه كه درست جلوی چشمانم قرار گرفته بی توجه نمی گذرم.
مترجم: هادی خان محمدی
منبع : روزنامه جوان