جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
چاپ قرآن
مـصـاحـف امام , یا مصحفهای عثمانی پنج - ششگانه كه پیش از سال ۳۰ هجری به مراكز آن روز جهان اسلام فرستاده شد , مورد استفاده و احترام بسیار قرار گرفت ; و در عصر حجاج ( م ۹۵ ق ) اصـلاحـاتـی در رسم الخط آن وارد شد و تا قرن سوم دستخوش اصلاحاتی از جمله نقطه گذاری حروف و اعراب گذاری شد. اما بر خود این پنج - شش نسخه , تاریخی طولانی و تاریك گذشته است . سه جهانگرد نامدار جهان اسلام , یعنی ابن جبیر ( م ۶۱۴ ق ) , و یاقوت ( م ۶۲۶ ق ) و ابن بطوطه ( م ۷۷۹ ق ) هـر سـه در عـصر خویش از مصحف عثمانی محفوظ در جامع كبیر دمشق - كه مورد احترام فوق العاده مردم بوده است - دیدن كرده اند. اما بدبختانه این نسخه در آتش سوزی ۱۳۱۰ ق از میان رفته است . سایر مصحفهای عثمانی هم سرنوشت نامعلومی یافته اند و با آنكه حتی نمونه هایی از بعضی از آنها بـه طـبـع رسـیـده است ( از جمله در پطروگراد / لنینگراد , در سال ۱۹۰۴ م , در ۵۰ نسخه ) اما امروزه نشانه و اثر روشنی از آنها در دست نیست . و حتی تاریخ روشنی از سیر و سرنوشت آنها در كتب تاریخ قرآن نیامده است . اما فقدان نسخه های اصلی زمان عثمان زیانی در برندارد. زیـرا نـسـخـه های قرآن از همان روزهای اول هزاران هزار نوشته شده و سینه به سینه و دست به دست گشته است تا امروز به ما رسیده است . ( تاریخ قرآن , رامیار , ۴۷۰ ).
● مـهمترین مجموعه ها یا گنجینه های نسخ خطی اعم از تذهیب شده یا خوشنوشته یا ساده قرآن مـجید عبارتند از :
۱ ) موزه قرآن وابسته به آستان قدس رضوی , كه تعداد نسخه های قرآنی آن تا سال ۱۳۴۶ ش , چهار هزار و پانصد نسخه بوده است , و امروزه به ده هزار نسخه می رسد. قدیمترین قرآن وقفی موجود در این گنجینه , تاریخ سال ۳۹۳ ق را دارد. و قرآن بعدی مورخ ۴۲۱ ق است ( راهنمای گنجینه قرآن , تالیف احمد گلچین معانی , مقدمه ).
۲ ) مجموعه یا گنجینه دیگر , متعلق به كتابخانه سلطنتی سابق ایران است كه فهرست قرآنهای خطی آن را خانم بدری آتابای نوشته و منتشر كرده است .
۳ ) موزه توپ قاپی سرای در تركیه .
۴ ) دارالكتب المصریهٔ در قاهره .
۵ ) در اروپا مجموعه شخصی چستر بیتی , نفیس ترین كلكسیون نسخه های خطی قرآن در جهان به شمار می آید. كـهـن ترین قرآن كامل در این مجموعه قرآنی است به قلم ابن بواب ( ـ دایرهٔ المعارف تشیع ) و با تاریخ ۳۹۱ ق . گفتنی است كه این مجموعه چند معرفی و فهرست نگاری دارد كه فنی ترین آن به قلم آرتورجان آربری اسلامشناس نامدار ( و نیز مترجم قرآن به انگلیسی ) است . اسـلامـشـنـاس دیـگری به نام مارتین لینگز نیز چند آلبوم مشروح از مجموعه های مهم قرآنهای خطی را , از جمله آنچه در كتابخانه موزه بریتانیا محفوظ است , منتشر كرده است .
تاریخ چاپ قرآن به آغاز رواج چاپ در اروپا و جهان بازمی گردد. مـتـن عـربی قرآن نخستین بار به وسیله پاگانینی در ونیز در فاصله سالهای ۱۵۰۳ تا ۱۵۲۳ م به چـاپ رسـیـد ( دایـرهٔ المعارف فارسی ) ( صبحی صالح این تاریخ را حدود ۱۵۳۰ م یاد می كند ) و كلیه نسخه های آن به دستور پاپ جمع آوری و نابود شد. سپس ابراهام هینكلمان آن را در سال ۱۶۹۴ در هامبورگ به چاپ رساند. یكی از مهمترین چاپهای قدیم و صحیح قرآن در اروپا , چاپ فلوگل است ( ۱۸۳۴ م , لایپزیك ). پس از چاپ ایتالیا و آلمان كه به آن اشاره شد , اولین باری كه متن قرآن برای مسلمانان چاپ شد , در روسیه در سال ۱۷۸۷ م , در سن پطرزبورگ بود. درباره اولین طبع قرآن در ایران , منابع اختلاف دارند. بـعـضـی اولین چاپ قرآن را در تبریز به سال ۱۲۴۲ ق یاد می كنند ( تاریخ جم قرآن كریم , جلالی نایینی , ۴۰۶ ) و بعضی ۱۲۴۴ ق ( دایرهٔ المعارف فارسی ) و بعضی ۱۲۴۶ ق ( قرآنهای چاپی , نوشته كاظم مدیر شانه چی , مشكوهٔ , شماره ۲ , ص ۱۳۵ ). ( برای تفصیل بیشتر درباره سایر طبعهای قرآن مجید , و طبع آن در سایر كشورهای جهان اسلام به منابع نامبرده مراجعه شود. )
نقطه عطف مهم در طبع منقح و علمی قرآن مجید , طبع قاهره است . صبحی صالح می نویسد : در قاهره در سال ۱۳۴۲ ق / ۱۹۲۳ م , چاپ زیبا و دقیقی از قرآن كریم , تحت اشراف مشیخه الازهر , به اهتمام هیاتی كه ملك فؤاد اول تعیین كرده بود , منتشر گردید. این مصحف بر وفق روایت حفص از قرائت عاصم تدوین شده بود و عالم اسلامی , استقبال شایانی از آن كرد. ( مباحث فی علوم القرآن , ۱۰۰ ). مـصـحـف قـاهـره , مـبـنای كتابت خوشنویس نامدار سوری , عثمان طه قرار گرفته و مصحف خـوشـنـوشته او در قطعهای مختلف به تیراژ وسیع در سوریه انتشار یافته , و سپس در حدود ده سـال پـیـش ( سـالهای اولیه آغاز قرن پانزدهم هجری ) مجمع ملك فهد خاص طبع مصحف در مـدیـنه , با تعیین گروهی از خبرگان قرآن شناس و تدقیقات علمی و فنی بسیار همان مصحف كـتـابـت عثمان طه را كه در واقع مصحف قاهره است , با بهترین امكانات فنی و چاپی امروز , به زیـباترین وجهی به طبع رسانده است و سالانه بیش از ۲ میلیون نسخه از آن را تجدید طبع كرده به حجاج و نهادهای دینی سراسر جهان اهدا می كند. بـه ایـن ترتیب این مصحف كه بر مبنای رسم الخط عثمانی كهن كتابت شده است , و خوشبختانه قرائت آن ( حفص از عاصم ) مورد قبول و استناد شیعه امامیه هم هست , در جهان اسلام و سراسر جهان قبول عام و خاص یافته است و می توان آن را مصحف رسمی جهان اسلام تلقی كرد. و این امر در ائتلاف بین فریقین اثری بسزا دارد. ( برای تفصیل در این باره ـ قرآن كریم به كتابت عثمان طه نوشته نگارنده در سیر بی سلوك , و قرآن پژوهی نیز ـ خاتمهٔ الطبع همین مصحف كه اسناد علمی قرائت و كتابت و علائم سجاوندی آن را شرح داده است ).
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رئیس جمهور طالبان رئیسی گشت ارشاد ابراهیم رئیسی توماج صالحی سریلانکا دولت پاکستان مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب
کنکور تهران حجاب سیل هواشناسی سازمان سنجش شهرداری تهران پلیس سلامت اصفهان فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار قیمت دلار ارز مسکن بانک مرکزی ایران خودرو قیمت سکه سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران مهران مدیری سحر دولتشاهی کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
آمریکا اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس چین طوفان الاقصی اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی فوتسال باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر انگلیس
تیک تاک همراه اول ناسا فیلترینگ اپل وزیر ارتباطات سامسونگ
مالاریا کاهش وزن پیری سلامت روان زوال عقل داروخانه