شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


واردات سیگار سالانه حدود یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کند


واردات سیگار سالانه حدود یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کند
مدیر عامل شركت دخانیات ایران گفت: گردش مالی مصرف سیگار در كشور سالانه به هزار میلیارد تومان می رسد كه ۸۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به واردات و یا قاچاق سیگار از خارج كشور است.
طه طاهری در نشست خبری كه در شركت دخانیات تهران برگزار شد،خاطرنشان كرد: شركت دخانیات ایران یك بنگاه اقتصادی و نهادی حاكمیتی با سابقه ای بالغ بر ۷۰ سال است كه در ۴ حوزه صنعت، كشاورزی، بازرگانی و اداری و مالی فعالیت خود را انجام می‌دهد.
وی خاطرنشان كرد: شركت دخانیات از آن جهت یك نهاد حاكمیتی است كه وظایف كنترلی و نظارتی و همچنین مبارزه با قاچاق را بر عهده دارد و ملزم است قانون انحصار را رعایت كند.
طاهری افزود: قانون جامع كنترل دخانیات كه ماه گذشته به تایید شورای نگهبان رسید، نظارت بر تولید دخانیات را صرفا در اختیار دولت قرار می دهد.
مدیر عامل شركت دخانیات ایران گفت: مجمع ناظر بر دخانیات متشكل از ۵ عضو هیات دولت یعنی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزرای بازرگانی، صنایع، اقتصاد و كشاورزی است و وزیر صنایع و معادن ریاست این مجمع را عهده دار است.
وی گفت : شركت توسط یك هیات مدیره سه نفره اداره می شود و هم اكنون دارای ۷ هزارو ۹۹۱ نفر پرسنل شامل كارمند و كارگر است. همچنین ۱۵ هزار كشاورز و ۳۰ هزار توزیع كننده در این صنعت فعالیت دارند.
طاهری افزود: درآمد دولت از محل واردات سیگار طی سالهای ۸۰ تا ۸۴ به ترتیب ۳/۳ میلیارد تومان،۴۷ میلیارد تومان،۹۰ میلیارد تومان ، ۸۷ میلیارد تومان و ۸۴ میلیارد تومان بوده است و پیش بینی می شود درآمد دولت در سال ۸۵ به یكصد میلیارد تومان برسد.
وی یادآور شد: طی سالهای ۷۴ تا ۷۸ واردات سیگار به كشور ممنوع بود و در این مدت سالیانه حدود ۳۰ میلیارد نخ سیگار به كشور قاچاق می شد،بنابراین از سال ۸۰ با برنامه ریزیهای انجام شده نیاز ۷۵ درصدی مصرف سیگار كه از طریق قاچاق تهیه می شد به صورت واردات سیگار تحقق پید كرد.
طاهری گفت: سود خالص شركت دخانیات از سال ۸۰ تا ۸۴ به ترتیب ۱۲،۳،۱۴،و ۱۲ میلیارد تومان بوده است.
مدیر عامل شركت دخانیات اظهار داشت: سال ۸۴ سال سختی برای شركت دخانیات ایران بود و پس از تثبیت مدیریت اعضای هیات مدیره جدید در مردادماه سال ۸۵ سكان اداره این شركت را به دست گرفتند.
وی گفت: اولین برنامه ما تثبیت تولید و بازار بود، بازار سیگار ایران و فضای ایجاد شده در مصرف سیگار برای تولید كنندگان خارجی این محصول چیزی شبیه رویاست.
طاهری افزود: هم اكنون ۲۵ درصد این بازار در اختیار تولیدات داخل و ۷۵ درصد نیز متعلق به سیگارهای وارداتی خارجی است كه ۱۵ درصد سیگارهای خارجی وارداتی از طریق قاچاق وارد كشور می شود.
مدیر عامل شركت دخانیات ایران از چین،روسیه، آمریكا و ژاپن به عنوان ۴ مصرف كننده بزرگ مصرف سیگار دنیا یاد كرد و افزود: اندونزی نیز از مصرف كنندگان بزرگ این محصول دخانی به شمار می رود.
وی گفت: مصرف روزانه سیگار در ایران ۵/۱۴ میلیون نخ است و مصرف سالانه به ۵۵ میلیارد نخ می رسد. از این میزان ۱۲ میلیارد نخ تولید داخل ۱۶ میلیارد تولید مشاركتی با شركتهای خارجی و ۲۴ میلیارد آن واردات قانونی و رسمی است كه تا كنون ۱۷ میلیارد آن محقق شده است.
طاهری افزود: مابقی مصرف سالانه سیگار كشور تا سقف ۵۵ میلیارد دلار نخ از طریق قاچاق تامین می شود كه بازار مصرف نیز دارد.
وی خاطرنشان كرد: صنعت دخانیات پس از پیروزی انقلاب با نوعی تعارض رو به رو بود، در واقع نگاه آرمانی، فرهنگی و بهداشتی با تولید دخانیات در تعارض است. از یك سو محصولات دخانی برای بهداشت جامعه زیان آور است و از سوی دیگر با واقعیتی به نام تقاضای مصرف در جامعه مواجه هستیم.
مدیر عامل شركت دخانیات اضافه كرد: بر این اساس حذف هر یك غیر ممكن است و حكومتها وظیفه دارند در این وضعیت پر تعارض مدیریت هوشمندانه داشته باشند.
طاهری اظهار داشت: ما تاكید داریم سیگار تحت هر عنوان و كیفیت برای سلامتی مضر است و شركت دخانیات مدیریت بازار مصرف و كاهش زیان سرسام آور ناشی از تولید این محصول را بر عهده دارد.
وی افزود: اولین حكمی كه به ما ابلاغ شده است این است كه برای كنترل مصرف بر بازار نظارت كنیم، در حال حاضر ده میلیون نفر از ایرانیان سیگاری هستند و ارزش سیگار مصرفی در كشور سالانه به حدود هزار میلیارد تومان بالغ می شود.
مدیر عامل شركت دخانیات گفت: در بخش قاچاق سیگار با پدیده جعل نام تجاری نیز رو برو هستیم. وی توضیح داد: گاهی سیگار اصل توسط كمپانی تولید و به شكل غیر قانونی وارد كشور می شود و گاهی برند سیگار وارداتی جعلی است و كارخانجات غیر قانونی در كردستان عراق و برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام به جعل عنوان شركتهای معتبر كرده محصولات تولید شده در این مراكز نیز زیان بارتر از سیگارهای دارای برند اصل هستند.
طاهری اظهار داشت: طی ۹ ماهه اول سال جاری شركت دخانیات ایران ده میلیارد نخ سیگار به ارزش ۱۱۴ میلیارد تومان تولید كرده است و تا پایان سال میزان فروش محصولات این شركت به ۱۴۰ میلیارد تومان بالغ خواهد شد.
وی گفت: فروش ماهانه سیگار در كشور ده میلیارد تومان است و سهم تولید ایران نسبت به كل جهان به ۲۳/۰ در صد می رسد.
طاهری افزود: شركت دخانیات طی ۹ ماه گذشته ۲۲ میلیارد تومان عوارض به دولت پرداخته است و از شركتهای خوش حساب و منظم دولتی به شمار می رود.
وی اظهار داشت: درآمد دولت از محل واردات سیگار در ۹ ماهه سال ۱۱۸ میلیارد تومان بوده است.
طاهری افزود: آمارهای جهانی نشان می دهد ۸۴ درصد مصرف كنندگان سیگار در كشورهای در حال توسعه زندگی می كنند و خوشبختانه ایران جزو ده كشور اول مصرف كننده سیگار در دنیا نیست.
مدیر عامل شركت ملی دخانیات در عین حال ایران را پانزدهمین وارد كننده سیگار دنیا عنوان كرد و افزود: بنا داریم دخانیات را به گونه ای تولید كنیم كه بیشترین ارزش افزوده را از بازار داخلی داشته باشیم.
وی تاكید كرد: صنعت دخانیات طی سالهای گذشته با حواشی بسیاری رو به رو بوده است این حواشی سبب شده است این صنعت در بخش توسعه، بازرگانی و بود یا نبود تحت تاثیر قرار گیرد.
طاهری افزود: برنامه جدید هیات مدیره رساندن سهم قاچاق سیگار از ۱۵ درصد به ده درصد است،در حال حاضر برخی از برندهای تولید داخل جعل شده و تحت عنوان محصولات شركت دخانیات با قیمت كمتر در بازار عرضه می شود.
وی ادامه داد: طی ۹ ماهه اول سال مجوز واردات ۲۰۷ هزار كارتن تنباكو دریافت و پس از ورود و انجام كنترلهای بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته اند.
مدیر عامل شركت دخانیات گفت: بر اساس تكالیف مجمع ۵ نفره شركت دخانیات باید به گونه‌ای عمل كنیم كه سرجمع واردات و قاچاق سیگار در كشور به ۲۵ درصد كاهش یابد.
وی افزود: شركتهای خارجی را متقاعد كرده ایم بخشی از واردات خود را در داخل ایران تولید كنند،این كار ضمن این كه ارزش افزوده را به سمت داخل سوق می دهد، رشد اشتغال و كنترل بهتر بازار را نیز در پی خواهد داشت.
طاهری گفت: مذاكراتمان با كمپانی ژاپنی جی تی سی ژاپن كه محصولات وینیستون را تولید می كند و همچنین كمپانی بی ای تی تولید كننده سیگار كنت و مونتانا و كی تی اند جی و كمپانی سی تی ای تولید كننده سیگار مگنا آغاز شده و امیدواریم بتوانیم در سال ۸۶ این مذاكرات را به نتیجه برسانیم.
وی تصریح كرد: مذاكراتمان با شركت بی ای تی برای تولید محصولات مونتانا نهایی شده و با ارائه تسهیلات و امكانات لازم تولید سیگار مونتانا تا پایان سال ۸۵ در ایران آغاز خواهد شد.
مدیر عامل شركت دخانیات ایران اضافه كرد: برای كاهش سهم واردات تا كنون ۵ مجوز عاملیت تولید سیگار به بخش خصوصی اعطا شده كه هر یك برای تولید ۳ میلیارد نخ سیگار در سال مجوز دریافت كرده اند.
وی افزود: برای افزایش سهم توتون داخلی نیز ده موسسه و شركت برای دریافت مجوز مراجعه كرده اند كه ۵ شركت موفق به دریافت مجوز شده اند.
طاهری اضافه كرد: ده مجوز برای تولید تنباكوی طعم دار نیز صادر شده و بررسی ۴۰ درخواست نیز در دستور كار قرار دارد.
وی گفت: تولید ۳ هزار و ۵۰۰ تن تنباكوی طعم دار در سال ۲ هزارو ۵۰۰ شغل مستقیم و ۲ هزارو ۵۰۰ شغل غیر مستقیم در كشور ایجاد خواهد كرد.
طاهری تصریح كرد: مجمع ۵ نفره دربرنامه های جدید تكالیف سخت گیرانه ای را اتخاذ كرده و ما موظفیم از ورود سیگارهایی كه نوع بسته بندی و ظاهرشان اشتهاآور و ذائقه برانگیز است جلوگیری كنیم.
وی گفت: همچنین افراد سیگاری برای كاهش زیان ناشی از مصرف این محصول باید به سمت سیگارهای هالوگرام‌دار بروند و از نظر شركت دخانیات سیگارهای فاقد هالوگرام (برچسب امنیتی) قاچاق تلقی خواهند شد.
طاهری افزود: همچنین رقابتی كردن تولیدات داخل با محصولات خارجی هدف گذاری شده است و صادرات محصولات دخانی در دستور كار قرار دارد.
وی گفت: بر این اساس اقداماتی را در جهت بازرگانی و بازار یابی انجام دادیم و اخیرا قراردادی را با یكی از بازرگانان برای تولید محصولی در داخل و صادرات آن به خارج امضاء كرده ایم. طاهری از بیان توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری كرد.
مدیر عامل شركت دخانیات همچنین گفت: برای صادرات توتون و تنباكو نیز اقدامات جدی را در برنامه های خود داریم.
وی گفت: به تمامی شركتهای حاضر در بازار ایران هشدار داده ایم باكسهای سیگار خود را بر اساس استانداردهای ما طراحی كنند و دارای تبلیغ علیه مصرف سیگار باشند.
طاهری افزود: تبلیغ برای مصرف سیگار را به هر شكل ممنوع كرده ایم و شفاف سازی و مبارزه با فساد از سود اقتصادی برایمان اولاتر است.
وی بر ضرورت توجه صنعت دخانیات به بخش كشاورزی تاكید كرد و گفت: در سال ۸۴ بالغ بر ۷ هزارو ۴۰۰ تن و در سال ۸۵ در همین حدود تولید توتون خواهیم داشت و تا پایان سال چند مركز خشك كن توتون كه نقش موثری در كیفیت توتون داخل خواهند داشت را راه اندازی خواهیم كرد.
مدیر عامل شركت دخانیات همچنین از آمادگی یك شركت چینی برای سرمایه‌گذاری در فرآوری توتون خبر داد. طاهری همچنین تعرفه واردات سیگار را ۲۴ درصد به اضافه ۳۵ ریال برای هر نخ ذكر كرد.
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید