پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
صنعت تنباکو دوام می آورد؟
سیگار سودآورترین محصول مصرفی در جهان است. سیگار یك پنی هزینه و یك دلار درآمد دارد و هر نوع آن دارای طرفداران خاص است. سودآوری این صنعت سرمایه داران زیادی را جذب این صنعت كرده است.
صنایع تنباكو در بازار نه چندان پررونق ایالات متحده، با عرضه ماركهای جدید سیگار، خود را حفظ كردهاند. بیش از ۳۰۰ نوع و یا مارك جدید با ویژگیهای جدید مثل، دراز، نازك، طعمدار، كنترل شده، فیلتردار و حتی بدون فیلتر عرضه شده و جدیدترین آن متعلق به كمپانی RJR به نام «آپ تاون» (Uptown) است.
● ماجرای «آپ تاون»
سیگار «آپ تاون» در قوطیهای سیاه ـ طلایی با طعم خاص توسط كمپانی آر ـ جی ـ رینولد (R.J. Reynalds) همانند سایر ماركها برای فروش به بخش خاص جامعه عرضه شد. به علت این كه مصرف سیگار در ایالات متحده كاهش پیدا كرده است لذا كمپانیهای تنباكو سعی میكنند محصولات خود را برای بخش و یا گروههای خاص از قبیل زنان، اسپانیاییها و سیاهپوستان طراحی و عرضه كنند. در این میان سیاهپوستان خیلی اهمیت دارند. زیرا ۳۹ درصد مردان سیاهپوست سیگار میكشند. در صورتی كه این میزان در بین مردان سفیدپوست ۵/۳۰ درصد است. سیگار آپ تاون با مطالعه زیاد طراحی و حتی نام آن برای جذب سیاهپوستان انتخاب گردید.
● ماجرای مشابه؛ داكوتا
این سیگار جدید برای فروش به زنان عرضه شد كه دارای زمینه بیشتر برای سرطان ریه و بیماریهای قلبی هستند. در عرضه سیگار جدید گروه دیگری نیز ناراحت شدند. زیرا به زبان بومیان امریكا، «داكوتا» به معنی «دوست» است بنابراین، استفاده از این واژه برای قشری كه بالاترین نرخ اعتیاد به دخانیات را دارد، چندان جذاب نیست.
● گسترش اعتراضات به «آپ تاون»
اعتراض نسبت به سیگار «آپ تاون» در نخستین مرحله متوجه نام بیلبوردهای تبلیغاتی در مناطق سیاهپوست نشین بود. این اعتراضات به زودی علاوه بر سیگار «آپ تاون»، به انواع سیگار و مصرف الكل از طرق رنگپاشی روی بیلبوردها گسترش یافت. اعتراضكنندگان مشكلی با خود بیلبوردها نداشتند ولی با رنگپاشی روی آن و تمرد و نافرمانی مدنی میخواستند توجه عموم را به خود جلب كنند. آنها تقاضا داشتند كه به جای تبلیغ مصرف سیگار و یا الكل، از بیلبوردها برای تبلیغ كالاهای آموزشی و یا مواد بیضرر نظیر آب لیمو استفاده شود.
دكتر هارواد فریمن رییس بیمارستان جراحی هارلم در جریان تحقیقات پزشكی دریافت كه امید به زندگی یك مرد در هارلم نیویورك از امید به زندگی یك مرد بنگلادشی كمتر و بخشی از آن نیز به علت مصرف سیگار و الكل است. او در جریان یك سخنرانی در كلیسای هارلم گفت: «آیا فروش سیگار و الكل به جامعهای كه بالاترین نرخ مرگ و میر نسبت به دیگران را دارد، اخلاقی و انسانی است؟» به دنبال این گونه خطابهها، حركت اعتراضی با سیاه كردن بیلبوردهای سفید با هدف نمایاندن تأثیر شوم آنها شروع شد.
حركت اعتراضی به بیلبوردهای تبلیغاتی به منطقه هارلم نیویورك محدود نشد. در دالاس هم، گروهی برای رنگكردن بیلبوردها بسیج شدند.
فشارهای وارده، دامنه تبلیغات سیگار و الكل را محدود كرد. در ژوئن ۱۹۹۰ سازمان دارنده ۸۰ درصد بیلبوردها اعلام كرد كه برابر خطمشی جدید، نصب بیلبورد برای تبلیغ مواد مضر برای اقلیتها، در فاصله حداقل ۵۰۰ متری مدارس، محل عبادت و یا بیمارستانها ممنوع و تعداد بیلبوردها برای تبلیغ سیگار و یا الكل محدود خواهدشد. ضمناً برچسبهایی تهیه شد كه بر روی بیلبوردهای نصب شده در نزدیكی مدارس، كلیسا و یا بیمارستانها، تبلیغ سیگار و یا الكل در آن بیلبورد را ممنوع می كرد.
● چرا اعتراض؟
آیا كمپانی سیگار رینولد موجب این انتقادهاست؟ بدون شك مصرف سیگار و الكل در بالارفتن نرخ مرگ و میر سیاهان در عصر معاصر تأثیر مستقیم دارد. علی رغم ادعای ضعیف بعضی از كمپانیها در انكار موضوع، بدون هرگونه تردیدی باید پذیرفت كه تولید كنندگان سیگار محصولات خود را برای مصرف بازار جدید با استراتژی از قبل تعیین شده عرضه میكنند.اگرچه بعضی گروهها نظیر سیاهان جوان، رنگپاشی روی بیلبوردها را یك كار اشتباه خوانده و میگویند كه پاشیدن رنگ روی بیلبوردها بدین معنی است كه ما سیاهان آن قدر نادان هستیم كه آنها میتوانند با بیلبورد روی ما تأثیر بگذارند ولی رئیس بنیاد بنجامین در رابطه با اعتراضات ضد سیگار و الكل و پاشیدن رنگ روی بیلبوردها می گوید كه سفیدها به قدر كافی شعور دارند كه تابلو را خوانده و به آن توجه نكنند ولی سیاهان فاقد این منطق هستند.
به طور یقین ترغیب افراد برای مصرف نكردن سیگار و الكل به مراتب مشكلتر از محرومكردن آنهاست و بهترین شیوه آن است كه كسی سیگار و یا الكل نخرد.
بالاخره هرگاه ایالت و یا فدرال همانند رادیو و تلویزیون در دو دهه قبل، تصمیم به منع تبلیغ سیگار و الكل در بیلبوردها بگیرد، در آن صورت خط نهایی را باید كجا كشید؟ آیا در آن صورت باید تبلیغ برای سایر اقلام گران نظیر كفشهای ورزشی نیز منع شود؟ و یا اینكه تبلیغات غذاهای پرچربی كه كلسترول خون و یا فشار خون را بالا میبرند منع شود؟
● نشانه گیری بازارهای خارجی
در اوایل ۱۹۸۴ پزشكان كالج رویال انگلستان مصرف سیگار را محكوم و اعلام كردند كه سیگار سالانه ۱۰۰ هزار نفر را در انگلستان میكشد و از این بابت ۵۰ میلیون روزكاری در سال به كشور خسارت وارد میشود. موضوع سرطان ریه مردان در بوتسوانای افریقای جنوبی در مدت ۱۱ سال، ۶۰۰ درصد افزایش یافته و اتهام سنگینی را بر اپیدمی سیگار وارد كرده است.
علی رغم تلاشهای زیاد صنایع تنباكو در سال ۱۹۸۹ دو دستورالعمل در تبلیغ سیگار توسط كمیسیون اروپا وضع شد كه اولاً تبلیغات تلویزیونی را از اكتبر ۱۹۹۱ قطع كرد و ثانیاً برابر دستورالعمل مقرر شد برای منع سایر تبلیغهای مربوط به مصرف سیگار قوانین لازم در پارلمان اروپا وضع شود. این قوانین هرگونه آگهی و تبلیغ در تلویزیون، سینما و حتی روی فندك و كبریت را ممنوع كرد. موضع صنایع تنباكو در جریان كشمكشها، این بود كه مرگ ۴۳۰ هزار نفر در سال ارتباطی به تبلیغات سیگار ندارد. «جان میجر» نخست وزیر وقت انگلیس با گسترش تحریمهای سیگار مخالفت كرد و پارهای از كشورها از برخورد با تبلیغ سیگار امتناع ورزیدند.
به لحاظ اكراه اروپا، صنایع تنباكوی آمریكا حریصانه به سمت آسیا، آفریقا، اروپای شرقی و كشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی سرازیر شدند. این بازارها به ارزش سالانه ۹۰ میلیارد دلار، با صنایع دخانیات ضعیف، در مقابل سیگار امریكا به شدت آسیبپذیر هستند. به عنوان مثال سیگار «مالبورو» در آسیا شناختهتر از خود امریكاست. زیرا در این مناطق به علت اینكه طی سالیان طولانی به منظور حفظ صنعت سیگار داخلی، عرضه سیگارهای غربی ممنوع بود، «قحطی سیگار» وجود داشت. ممنوعیت برداشته شده برای كمپانیها این امكان را فراهم میكند كه در این بازار وسیع، سیگارهای خود را عرضه كنند. تازه در این كشورها مشكل بهداشت و قانون نصب برچسب اخطار نیز وجود ندارد. به طور مثال در مجارستان سیگار «مالبورو» به جوانان در كنسرتهای موسیقی بدون هرگونه محدودیت عرضه میشود.
در آسیا شركتهای تنباكو و یا دخانیات خارجی با سد تعرفههای حمایتی و موانع واردات در هنگام ورود به بازار مواجه هستند. ایالات متحده در استفاده از مفاد ماده (۳۰ قانون) تجارت آزاد و تهدید به مقابله به مثل، برای صدور كالاهای امریكایی به كشورهای ژاپن، كره جنوبی، تایوان و تایلند كه حاضر به بازكردن بازار خود به امریكا نبودند، موفقیت زیاد دارد. زیرا نمایندگان صنایع تنباكو در كنگره نفوذ زیادی در اعمال فشار به كشورها برای بازكردن بازار خود دارند.
تبلیغات و آگهی سیگار در تلویزیون ژاپن برخلاف ممنوعیت آن در امریكا به طور گسترده پخش شد. فروش سیگار در سال ۱۹۸۷ به شدت بالا رفت و مصرف آن بین زنان كه قبل از آمدن كمپانیهای غربی از سیگار پرهیز داشتند چنان رواج یافت كه میزان آن در بعضی از مناطق آسیا نظیر هنگ كنگ به ۵ درصد زنـان جامعه رسید.
چنانچه شركتی با محدودیتهای جدی مواجه باشد، آیا نباید به دنبال بازارهای دیگری برود؟ این درست چیزی است كه تولید كنندگان سیگار در آمریكا انجام میدهند. زیرا اعلام این مطلب كه سیگار به تندرستی انسان لطمه میزند، گرچه این لطمه آنی نیست ولی بازتاب جدی بر صنعت تنباكو داشته است. تا زمانی كه مردم حاضر به پذیرش ریسك مصرف سیگار باشند، آیا تولید كننده، دستاندركار تبلیغ و یا فروشنده جزء آن باید مورد قضاوت منفی قرار گیرد؟
موقعی كه در اثر تبلیغات پیچیده و برنامهریزی شده، مردم در كشورهای توسعه نیافته به مصرف سیگار روی میآورند، آیا ما موظف هستیم در مورد اخلاقی و پذیرفته بودن كار تأمل كنیم؟
● قوانین تشریفاتی
جنگ بین صنایع تنباكو و تبلیغات تواماً با اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی در عرصه حقوقی ادامه یافت و در آن زمان نمایندگان صنایع تنباكو در كنگره سعی كردند كه یك سری ضوابط ملایم وضع كنند. «فیلیپ موریس» سازنده سیگارهای «مالبورو» تندتر از سایر تولید كنندگان در حمله به منتقدان بود. در سال ۱۹۹۴ «فیلیپ موریس» مسئولان شهر سانفرانسیسكو را به دادگاه كشاند تا بارزترین سنگر مبارزه با سیگار را از بین بردارد. زیرا برابر ضوابط وضع شده قرار بود كه از اول ژانویه ۱۹۹۵ كشیدن سیگار در ادارات و رستورانها ممنوع شود و وی قصد داشت كه این قانون را از طریق دادگاه نقض كند.
جفری بایبل رئیس فیلیپ موریس كه عمر خود را صرف توسعه كمپانی در سطح جهان كرده است، اعلام كرد كه دشمنان صنایع تنباكو با اقدامات قضایی و رسانههای عمومی حمله میكنند ولی ما كیسه مشت آنها نیستیم و موقعی كه راه ما درست است به مبارزه ادامه خواهیم داد. او برای تقویت موضع صنایع تنباكو بلافاصله میزان هزینه تبلیغات سیگار را در سال ۱۹۹۴ دو برابر كرد و این مبلغ را به ۲/۲۴۳ میلیون دلار رساند. او استدلال می كند، سیگار در عرصههای مختلف اقتصاد تأثیر دارد و در صورت حذف شدن، این عرصهها لطمه میبینند.
به عنوان مثال، توزیعكنندگان، رانندگان، صاحبان دستگاههای فروش اتوماتیك سیگار، صاحبان بیلبوردهای تبلیغاتی سیگار و صدها شغل دیگر از محل سیگار امرار معاش میكنند. به عنوان مثال، طبق گزارش والاستریت ژورنال، در یك دكه كوچك واقع در نیوجرسی، كه چیپس، روزنامه و بلیت بختآزمایی میفروشد، ۴۰ درصد فروش كل را سیگار تشكیل میدهد. ضمناً كشاورزان ایالات جنوبی نیز از كاشت تنباكو امرار معاش می كنند و به سهولت نمیتوانند به سراغ كاشت محصول دیگری بروند. این ادعایی است كه گزینههای دیگر اشتغال، خلاء ناشی از صنایع تنباكو را پر میكند، اما به سالهای دهه گذشته نگاه كنیم خواهیم دید این اتفاق به سهولت میسر نیست.
ترجمه و تلخیص : مرتضی شانی
منبع : ماهنامه تدبیر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات انتخابات مجلس دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب مجلس زنان
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سلامت فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری
گاز دولت خودرو قیمت دلار مالیات قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون ازدواج کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
هواپیما دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
تبلیغات اینترنت اپل سامسونگ ناسا عیسی زارع پور آب گوگل مایکروسافت
سرطان هندوانه آسم بیماران خاص سنگ کلیه کمردرد بیمه سبزیجات اعتماد به نفس