شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


نیمی کارمند نیمی سیاستمدار


نیمی کارمند نیمی سیاستمدار
درک چگونگی رفتار با مردم به اندازه شایستگی های فنی و مدیریتی اهمیت دارد. به بدترین کارفرمایی که تاکنون داشته اید، فکر کنید. به یاد آورید که چه طور فقدان مهارت های رفتار با دیگران در او سبب دلسردی و یا عدم بهره وری دیگران و خروج شما با ناامیدی گردید.
یک انسان موفق نیمی کارمند است و نیمی سیاستمدار. او می داند کار کردن با دیگران به ویژه در جهان کنونی که مملو از انسان های دمدمی مزاج و زودرنج است، روال ارتباطی خاصی را می طلبد.
در نوشتار زیر برخی از قوانین اصلی ارتباطات انسانی در فضای کاری را می خوانید. چنان چه بخواهید از قافله عقب نمانید برای مهارت یافتن در آن ها، ترجیحاً و منطقاً این قوانین را جزیی از خود کنید.
● نخست دیگران را با نام صدا بزنید
این خوشایندترین صدا برای گوش هر کسی است. وقتی نام فردی را به کار می برید در واقع پیغام خود را به صورتی اختصاصی و تنها برای شخص او مبدل می کنید و هم چنین علاقه مندی و میزان اهمیت شما را نسبت به فرد می رساند. دنیای سیاستمدار می گوید این یک ابزار ساده و در عین حال فریبنده برای کاستن از جبهه گیری شخصی است زیرا یک نوع وجه ضمان و تعهد به وجود می آورد.
● دوم- اشتباه خود را بپذیرید
ممکن است تصور کنید اگر اشتباهی که مرتکب شده اید را به گردن نگیرید، وجهه خود را از دست خواهید داد اما این کار درست نیست. اعتراف به اشتباهات در محیط کار یکی از ستوده ترین اعمال است چون تعداد کمی به کار اشتباه خود اقرار می کنند. بیاموزید که چگونه تکبر و خودخواهی را کنار گذاشته و بپذیرید که انسان کاملی نیستید. مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید، مثلاً لازم نیست با عذرخواهی های زیاد در جلسات اقدام به بیان اشتباهات خود نمایید!
● سه- دیگران را با معیارهای بالا در نظر بگیرید
هستند در میان ما افرادی که معمولاً خودشان را «عقل کل» می دانند و به نظر می رسد این گونه فکر می کنند که هیچ کس جز خودشان قادر به انجام صحیح امور نیستند. بکوشید جزو این گروه نباشید. به قابلیت های دیگران اعتماد کنید. در واقع به آن ها در محول کردن کارها به بهترین وجه ممکن اطمینان داشته باشید. این به معنای داشتن انتظارات بیش از حد نیست.
● چهار- علاقه تان را صمیمانه نشان دهید
گاه روابط شما با دیگران به دوستی خاله خرسه شبیه است، در این صورت حتی اگر نقطه اشتراکی با هم ندارید، درباره اطرافیان تان اطلاعات مفید کسب کنید. مراقب باشید تا حد کنجکاوی پیش نروید. مثلاً اگر یکی از همکاران شما گفت که شرکت در گیم های آنلاین را دوست دارد، در مورد آن از او بپرسید- حتی اگر برایتان جالب نباشد- نه تنها می توانید چیز جدیدی یاد بگیرید اگر در آینده به آن گرایش پیدا کنید، از امتیازاتی نیز برخوردار خواهید شد. مردم دوست دارند که دیگران آن ها را به خاطر داشته باشند.
● پنج- از دیگران تعریف و تمجید کنید
فقط نگویید: «خوب بود.» در مورد تعریف خود صریح تر بوده و نشان دهید که درباره آن چه که فرد در حقیقت انجام داده اطلاع دارید. در عین حال که همیشه برای انتقاد کردن همواره زمان هست، انتقاد را طوری بیان کنید که پنداری از طرف دوستی قابل اعتماد بیان شده باشد.
● شش- مراقب حرف ها و قول های تان باشید
چنان چه تصمیم پیگیری کاری را ندارید، نگویید که آن را انجام خواهید داد. اعتبار شما ارتباط تنگاتنگی با کلامتان دارد. اگر به قول خود عمل نکنید در مورد کارهای بزرگ به شما اعتماد نشده و در نتیجه پیشرفتی نخواهید داشت.
● هفت- قدردان و سپاسگزار باشید
اگر فردی لطفی به شما کرد، و یا برای انجام کاری برای شما از خواسته خود گذشت، قدردانی کنید زیرا شما به خودی خود مستحق لطف نبوده و کسی به شما بدهکار نیست.
● هشت- با فکر و ملاحظه باشید
هرگز تصور نکنید که دیگران سخنان شما را مساعد و ارزشمند تلقی خواهند کرد. برخی افراد به صورت طبیعی تک تک کلماتی را که شخص بیان می کند برای یافتن یک رودررویی شخص مورد جست وجو قرار می دهند. پیش از حرف زدن فکر کنید و مطمئن شوید که هیچ ابهامی که سبب سوء تعبیر شود در سخنان شما وجود ندارد.
● نه- به حفظ آبروی دیگران کمک کنید
هر کسی اشتباه می کند. به آخرین باری که اشتباهی خجالت آور مرتکب شدید فکر کنید، واقعاً آرزو نمی کردید کسی بیاید و اشتباه شما را کوچک جلوه داده و از جدیت آن بکاهد؟ بنابراین منصف باشید و همین کار را در حق دیگران انجام دهید. به این کار به او و به دیگران اطمینان می دهید که دنیا به آخر نرسیده است. گاه قانون سکوت در برابر اشتباه دیگران، خود بهترین پاسخ و واکنش ا ست.
● آخر- پاکسازی میدان مین
محیط کاری می تواند میدان مینی از اشخاص زودرنج، حساس و یا مغرور باشد. دارای خصوصیات «خود بودن» به تنهایی آن را خنثی نمی کند. با دانستن قوانین ارتباط با دیگران، سیاستمدارترین فرد محل کار خود باشید. امروزه، کارمندانی که از روابط انسانی به بهترین وجه آگاهی دارند، مناسب ترین افراد برای مدیریت به شمار می روند. کارفرمای شما احتمالاً این موضوع را می داند و در آینده نزدیک به آن توجه نشان خواهد داد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید