جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بکهام تجارت بالاتر از ورزش


بکهام تجارت بالاتر از ورزش
دیوید بكام كه با عقد قراردادی ۵ ساله و جدید و ۲۵۰ میلیون دلاری با تیم لس آنجلس گالكسی امریكا از ۵ ماه بعد به این باشگاه كوچ خواهد كرد و بازیگر لیگ حرفه ای فوتبال این كشور خواهد شد، پس از این انتقال دنیایی از قضاوت ها را بین تیم كنونی اش رئال مادرید و گالكسی حس و مشاهده خواهد كرد.
بكام كه فابیو كاپه لو مربی نامدار رئال پس از شنیدن خبر انتقال وی به «MLS» قصد استفاده از وی تا پایان فصل جاری را ندارد و این را به صراحت اعلام كرده است، به تیمی خواهد پیوست كه در یكی دو فصل اخیر واقعاً متوسط بوده و حتی فصل پیش به مرحله پلی اف لیگ فوتبال امریكا نیز نرسید. با این حال الكسی لا لاس، مدافع وسط سابق تیم ملی امریكا و رییس و مدیر كنونی گالكسی می گوید: آن چه اهمیت دارد، نحوه هماهنگ شدن بازیگران جوانتر ما با بكام و كار آن ها در كنار یكدیگر است. این به خودی خود یك موقعیت كاری و انگیزه عالی برای آنان خواهد بود.
مربیگری گالكسی در حال حاضر با فرانك یالوپ است كه بازیگر و مربی پیشین تیم ملی كانادا به حساب می آید و سابقه بازی در ایپسویچ انگلیس را هم دارد.
لالاس می گوید: با من و یالوپ است كه بهترین تركیب ممكن را برای تیم برگزینیم. طبیعی است كه تمامی تیم ها و مربیان دیگر بخواهند ما را شكست دهند، زیرا از این پس ما دیوید بكام مشهور را در تركیب خود خواهیم داشت.
فصل پیش لاندون داناوان مهاجم ملی پوش امریكا با زدن ۱۲ گل برای گالكسی موثرترین مهاجم این تیم بود و ۸ پاس گل هم برای یارانش فرستاد. با این وجود عنوان برترین گلزن تاریخ حیات گالكسی به كوبی جونز مشهور می رسد كه در ۲۳۴ دیدار رسمی برای این تیم به میدان آمد و ۶۲ گل زد. سانتیفر كارانتا یك مهاجم ۲۱ ساله، فصل پیش در ششمین سال حضورش در MLS ۳ گل برای گالكسی زد و جوكانون كه دوباره به عنوان برترین دروازه بان سال این لیگ گزینش شده است، نیز از كلورادو به لس آنجلس كوچ كرد و عضو گالكسی شد.
● نیمكت نشین در مادرید
یكی از عوامل و دلایل اصلی كه بكام را به لس آنجلس كشید، جدای از انگیزه های شدید اقتصادی و بهره های عظیم مالی این نكته بود كه امسال در تركیب رئال زیاد به بازی گرفته نمی شد و اغلب یك نیمكت نشین بود. با این حال او در گالكسی یك بازیكن فیكس خواهد بود، زیرا هم مهارت هایش به درد این تیم می خورد و هم شركت های تجاری پایه گذار انتقال او به امریكا برای تجارت برروی اسم او و استفاده اقتصادی از نامش نیاز به حضور وی در میدان و در صحنه مسابقات دارند و انتقال او به MLS بیش از آن كه یك رویداد ورزشی بوده باشد، یك رویكرد عظیم اقتصادی بوده است و همین كه او روزی حداقل ۷۰ هزار پوند در آن جا خواهد گرفت، نشانگر همین مساله است.
لالاس بدون توجه به این مسایل مهم می گوید: در حال حاضر و با آن چه اینك پیش رو داریم. بكام را باید یك بازیكن فیكس در تركیب تیم تلقی كرد. سفرهای او همراه با تیم به سطح كشور برای شركت در مسابقات گالكسی قدری طولانی تر از سفرهای او در اروپا خواهد بود و فرهنگ ها هم تا حدودی فرق می كند، اما معتقدم او در تیم ما جا خواهد افتاد و باعث پیشرفت ما هم خواهد شد.
گالكسی در سال ۲۰۰۵ قهرمان لیگ فوتبال امریكا شد، اما فصل پیش از ركورد كلی ۱۱ برد و ۱۵ باخت و ۶ تساوی فراتر نرفت و در منطقه غرب لیگ به رتبه پنجم اكتفا كرد و با این رتبه امكان راهیابی به مرحله پلی اف لیگ را از دست داد و این موقعیت و امكان را به كلورادو سپرد. اگر هم فقط به بحث دیدارهای خانگی گالكسی در فصل گذشته بپردازیم، می بینیم كه این تیم قادر به ثبت ركوردهای برتر از ۶ برد و ۶ باخت و همچنین ۴ تساوی در مسابقات خانگی خود نشد.
● یك استادیوم پر
استادیوم اختصاصی گالكسی ۲۷ هزار نفری است و آكادمی فوتبال بكام نیز كه او سال پیش آن را در محل این باشگاه دایر كرد، در آن جا خودنمایی می كند.
پیش بینی می شود كه در فصل بعد كه از اواخر فروردین ۸۶ به راه می افتد، این ورزشگاه طی مسابقات خانگی گالكسی كاملاً پربار باشد و حتی در همان دو روز نخست پس از قطعیت پیوستن بكام به گالكسی، بیش از ۵ هزار بلیت دیدارهای فصل آینده این تیم به فروش رسید. فصل پیش كه حد متوسط حضور تماشاگران در هر مسابقه MLS به حدود ۱۵ هزار نفر رسید، در گالكسی این رقم به ۲۰۸۱۴ نفر بالغ شد.
گالكسی در تملك AEG، شركت بزرگ تولید اجناس مختلف زندگی عادی(و از جمله وسایل ورزشی) است و این كمپانی در تملك مدرسه فوتبال بكام با وی شراكت دارد. تمامی این وجوه اقتصادی و ورزشی الحاق بكام را به لس آنجلس و حضور او را در لیگ فوتبال امریكا به واقعه ای مهمتر و تاثیرگذارتر بدل می سازد.
منبع: Tribune herald
وحید رسولی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید