جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مبارزه واقعی در جیت‌ کان دو


مبارزه واقعی در جیت‌ کان دو
در اینجا قصد بحث و بررسی عوامل مهم تمرینات اولیه مبارزه واقعی در ”جیت کان دو“ یا هر هنر رزمی دیگری را داریم! اگر از این راه کارها پیروی کنید متوجه تفاوت آشکار و پیشرفت سریع در آموزش‌های خود خواهد بود!
● آرامش
هر گونه اضطراب باعث کندی پیشرفت شما خواهد شد. از همان ابتدا، یاد بگیرید که از انرژی ماهیچه‌ای خود فقط برای اجراء فنون استفاده کنید. مناً اگر آرامش نداشته باشید، ماهیچه‌ها برای مواد غیرلازم به‌کار رفته و کار تاندون‌ها و حرکات اولیه شما را کند خواهد ساخت. به‌خاطر داشته باشید که دست باز، سریع‌تر از دست بسته حرکت می‌کند. هنگامی‌که اراده کردید ضربه مشت را وارد نمایید باید بلافاصله آن را اجراء کنید. مگر اینکه مترصد استفاده، از حرکت مستقیم باشید (در طول حرکت مستقیم با سرعت زیاد دیگر فرصتی برای باز کردن دست‌ها وجود ندارد).
● عادت صحیح آموزش را گسترش دهید
سعی کنید هر تکنیکی را همان دفعه اول فرا بگیرید و آن را به‌‌صورت صحیح و مستمر تمرین نمایید. و یا گذشته زمان سرعت آن را زیاد نمائید. چنانچه به صحیح اجراء نمودن آن اطمینان ندارید از ادامه انجام آن تکنیک خودداری نمائید. زیرا اگر چیزی را به اشتباه یاد بگیرید، زمان بیشتری باید صرف نمایید تا آن را اصلاح کنید. حتی بیشتر از زمانی‌که برای یادگیری آن وقت گذاشتید! اگر مطمئن هستید که هر چیزی را درست انجام می‌دهید هیچگاه سراغ زمان‌های تلف شده خود نخواهید رفت. عادات خوب آموزش، سبب گسترش عادات خوب مبارزه می‌شود! همیشه به خاطر داشته باشید که: ”همان‌طور که یاد گرفته‌اید مبارزه خواهید کرد“.
● حس بدنی خود را افزایش دهید
سعی کنید هر چیزی ار حس کنید و ببینید در مورد آنچه که حسن می‌کنید، اگر بخواهید فکر کنید در چه وضعیتی قرار دارید، دیگر خیلی دیر است! حسن بدن خود را در تمام کارهائی که انجام می‌دهید افزایش دهید. حسن بدن نوعی دیدگاه عصبی ماهیچه‌ای بسیار پیشرفته است. یک بار که آن را بسط و گسترش دهید، ماهیچه‌های بدن شما به ذهن و فکر شما ”خواهند گفت“ هر چیز چگونه باید باشد. شما نباید وادار به دیدن شوید. این همان چیزی است که بروس‌لی در فیلم ”اژدها وارد می‌شود“ می‌گوید! ”فکر نکن، حس کن“.
● سطح بالای حساسیت را تقویت کنید
آموزش انرژی/حساسیت را در همان لحظات اولیه و ممکن شروع کنید. حساسیت دقیقاً یکی از مفیدترین شیوه‌هائی است که می‌توانید در این هنر آن را تقویت کنید. هر حرکت تهاجمی و دفاعی نوعی جریان انرژی با خود به همراه دارد. هر چقدر انرژی‌های مختلف را بهتر درک کنید، برای دست و پنجه نرم کردن با آن بهتر آماده خواهید بود. زیرا هر حرکت تهاجمی و دفاعی دارای جریان انرژی هستند.
● به دام انداختن به‌خوبی کار می‌کند
مهارت‌های به دام انداختن حریف در این هنر بسیار مهم هستند. اگر مهارت‌های به دام انداختن را تقویت کنید، اعتماد بیشتری پیدا خواهید کرد. با کسب مهارت، قادر خواهید بدو تا به‌راحتی بر حریف پیروز گردید.
● ساده‌سازی
از ساختار بدن خود با حفظ صرفه‌جوئی استفاده کنید. هرگز حرکتی را زاید انجام ندهید. زیرا حرکت زاید یعنی هدر دادن انرژی، انرژی خود را برای حمله ذخیره کنید! همان‌طور که بیشتر اشاره شد، حس بدن خود را تقویت کنید چرا که در این‌صورت به‌راحتی لحظاتی را که در حال انجام حرکتی زاید هستید، حس خواهید کرد. در صورت نیاز، حرکت خود را به چند قسمت تقسیم کرده و روی بخش صرفه‌جوئی حرکات مربوط به هر قسمت خوب کار کنید. سپس تمام قسمت‌ها را به عقب برگردانده و آنچه که آموخته‌اید اعمال نمائید. همچنین یاد بگیرید که باید در کجا قرار بگیرد که نیازی به تغییر وضعیت نداشته باشید.
● حرکت و پویائی یعنی همه چیز
حرکات صحیح را به‌خوبی یاد بگیرید، حرکات پا یعنی قرار گرفتن در وضعیتی که باید باشید و عدم قرار داشتن در وضعیتی که نیازی به آن نیست و حرکات پاها را قتویت کنید. الگوهای ساده همواره مهم‌ترین موارد هستند. الگوهائی که در اکثر شرایط لازم است آن را یاد بگیرید. تمام فنون را به شیوه‌ای اجراء کنید که پتانسیل آنها به حداکثر برسد. مربی به‌خوبی می‌تواند در این زمینه شما را کمک کند.
● بخوانید، نگاه کنید و تحقیق کنید
آموزش‌های خود را با کتاب‌های مناسب و فیلم‌های ویدئوی آموزنده در زمینه IKD، تکمیل کنید. حتی برای شما مفید است که کتاب‌ها و نوارهای ویدئوئی وینگ چنان گونگ‌فو را به‌دست آورید. وینگ چان گونگ‌فو مؤسس جان فان/جیت کان دو است، پس هر چقدر بتوانید مطالب بیشتری در مورد آن یاد بگیرید، بهتر قادر به انجام آن خواهد بود.
● به سازمان خوبی در زمینه هنرهای رزمی بروس‌لی‌ بپیوندید
اگر علاقه‌مند هستید که در رشته ”جیت کان دو“ تمرین نماید، می‌توانید به مراکزی که در این رشته فعالیت دارند مراجعه کنید و تمرینات را شروع نمایید. زیرا تعلق به یک سازمان خوب شانس بیشتری را برای تعامل با سایر مجریان ”جیت‌کان دو“ در اختیارتان خواهد گذاشت. این تعامل به شما اجازه می‌دهد که شیوه‌های آموزشی و عقاید خود را با دیگران که به همان شیوه‌ها و عقاید علاقمند هستند تقسیم کنید. قدرت زیادی در اعداد وجود دارد، پس چندان سخت نیست که شبکه گسترده‌ای را برای آموزش شرکت‌کنندگان در اختیار شما باشد.
● آموزش و یادگیری را ادامه دهید
هیچ‌گاه تمرینات را ترک نکنید. خیلی از هنرجویان وقتی مشاهده می‌کنند سرعت پیشرفتشان زیاد نیست، تمرینات را رها می‌کنند. این‌کار دقیقاً در همان نقطه‌ای است در حال پیشرفت در تمرینات خود هستند. هرگز اجازه ندهید این حالت برای شما هم اتفاق بیافتد. این هنر مطالب و فنون زیادی دارد که می‌توانید سرتاسر عمر به آن بپردازید. شما همواره در حال آموختن خواهید بود و همواره مطالب جدید و بیشتری را خواهید آموخت. اگر چیز دیگری وجود نداشته باشد که آن را فرا بگیرید، حداقل قادر خواهید بود دیدگاه‌های خود را توسعه داده و راه‌های جدیدی را برای آموختن پیدا کنید، زیرا استفاده از فنون برای همیشه دوام خواهد یافت. به بروس‌لی نگاه کنید. ممکن است ما هیچ وقت به مهارت او نرسیم، زیرا او همواره احساس می‌کرد که باید پیشرفت کند و این کار را هم‌ عملی می‌ساخت.
● تا حد ممکن تمرین کنید
سعی کنید در تمرینات، همیشه لباس محافظ بر تن داشته باشید. به هنرجویان توصیه می‌گردد در مبارزه، از کلاه و دستکش ایمنی استفاده کنند. باید دیدگاه خود را در مورد تمرینات تغییر دهید تا دیگر خسته‌کننده نشوید. مشت زدن بالاترین زمینه تست ابرازی است که در اختیار دارید. از شیوه‌های مختلف برای زدن ضربات دست، استفاده کنید. به خاطر بسپارید که در خیابان همواره باید برای هر چیزی آماده باشید. سخت تلاش کنید. آموزش سخت در ”جیت کان دو“ باعث اخذ نتایج خوب هم خواهد شد!
● سعی کنید، از نظر فیزیکی در وضعیت سالم و مناسب باشید
نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، سطح سلامت فیزیکی بدن شما است، در مورد شیوه‌های مختلف آموزش تحقیق کرده و برای دستیابی به اهداف، نظم و ترتیب مناسبی پیدا کنید. من دریافتم که کنترل وزن، طناب زدن، تغذیه مناسب و اختصاص چند ساعت در هفته به آموزش، ما را در وضعیت مطلوب قرار خواهد داد. با تمام وجود از نوشیدن الکل بپرهیزید، سیگار نکشید و داروهای غیرقانونی مصرف نکنید!
در مدرسه مثلی داشتیم که می‌گفت: ”اگر شما از بدن خودتان مراقبت کنید، بدن شما هم از شما محافظت خواهد کرد! پس اگر شما آن را ضعیف کرده و از آن سوء‌استفاده کنید. بدنتان هم قطعاً اجازه می‌دهد از شما سوء‌استفاده شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که: ”همواره روی موارد اصولی و پایه خود کار کنید! این اصول ریشه در پیشرفت شما خواهد داشت“. درختی که ریشه‌های قوی نداشته باشد محکوم به افتادن خواهد بود.
توسط: لامارام دیویس
منبع : ماهنامه دنیای کاراته


همچنین مشاهده کنید