پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چگونه خطرات مسافرت‌های نوروزی را به حداقل برسانیم؟


چگونه خطرات مسافرت‌های نوروزی را به حداقل برسانیم؟
بار دیگر ماه زیبای فروردین از دیاری نه چندان دور، ترانه‌های سبز زندگی را در گوش اسفندماه زمزمه می‌كند. زمین فریاد رُستن دارد تا بار دیگر خون شكوفایی و سرسبزی در شریان درختان و گیاهان جریان یابد.
فصل زمستان در انتهای گذار خود، میزبان مسافرانی از شهرهای گوناگون است كه پس از طی مسافت‌های طولانی، به مقصد خواهند رسید تا تعطیلات نوروزی خود را در آن محل سپری كنند. خانواده‌هایی كه با هزاران امید و آرزو در طول سال برای تعطیلات نوروزی و گردش و تفریح سالم برنامه‌ریزی كرده‌اند، اكنون باید با آسایش و ایمنی كامل در سفرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی به تمام برنامه‌های نوروزی خود جامه عمل بپوشانند. اما مسافرت میلیون‌ها مسافر در سراسر كشور و زمینه‌سازی برای آسایش و اطمینان در سفر، به امكانات و تسهیلات ویژه‌ای نیازمند است. بسترسازی برای فراهم‌آوردن ایمنی، آسایش و آرامش مسافران در طول سفر تحقق نخواهد یافت مگر آنكه تمام ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی با همكاری و هماهنگی و با تشكیل ستادهای سفرهای نوروزی، امكانات ویژه‌‌ای به مسافران ارائه دهند. ایجاد امنیت و آرامش مسافران نیازمند همكاری دستگاه‌های مختلف است. مسافران نیز باید با رعایت قوانین و مقررات، برای سلامت هرچه بیشتر مسافرت‌های نوروزی تلاش كنند.
دفاتر خدمات مسافرتی نیز می‌توانند با ارائه تسهیلات و اطلاع‌رسانی، گردشگران نوروزی را به خوبی راهنمایی كنند.
● طرح راهنمای مسافران نوروزی
به منظور تسریع در ارائه خدمات بهتر به مسافران نوروزی، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی و هلال احمر به امضا رسیده است تا ضمن ارائه تسهیلات نوروز ۸۶ برای مسافران با بهترین خاطرات سپری شود.
تشكیل كمیته مشترك آموزش برای طراحی، ایجاد و برپایی دوره‌‌های آموزش گردشگری نیز بسیار مهم است و در راهنمایی مسافران تاثیر مثبت خواهد داشت. اطمینان و ایمنی در سفر، كمك به تامین آسایش و آرامش مسافران، ترویج فرهنگ نوع دوستی و مهرورزی از اهداف اصلی اجرای طرح راهنمای مسافران نوروزی است.
سازمان میراث فرهنگی، ستاد تسهیلات سفرهای كشور و شهرداران شهرها در سراسر كشور باید با همكاری یكدیگر تسهیلات لازم را به منظور انجام سفرهای خاطره‌انگیز برای مسافران فراهم كنند.
● نكات ایمنی در سفرهای نوروزی
▪ ‌ باید توجه داشت كه در سفرهای جاده‌ای، بستن كمربند ایمنی درصد قابل توجهی از تلفات منجر به فوت را در تصادفات كاهش می‌دهد و به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین وسایل ایمنی حافظ و جان سرنشینان خودرو محسوب می‌شود. بستن كمربند ایمنی علاوه بر تامین سلامت راننده موجب تسلط بیشتر در رانندگی می‌شود.
▪‌ رانندگان باید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، با مسوولان راه و ترابری و پلیس راه همكاری كنند تا برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌بینی شده‌ برای سفرهای نوروزی به‌طور كامل و به خوبی انجام پذیرد.
▪ سعی كنید همیشه پیش از سفر خودروی خود را از هر نظر كنترل كنید تا دچار نقص فنی نباشد. باد لاستیك‌ها، رو‌غن‌ موتور، روغن ترمز، آب رادیاتور و شیشه شور و ... همه را مدنظر قرار دهید.
▪ همیشه پیش از مسافرت خوب بخوابید تا در هنگام رانندگی دچار خستگی و خواب‌آلودگی نشوید.
▪ در هنگام نوروز به دلیل نوسانات آب و هوا و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط جوی، سعی كنید در هنگام روز رانندگی كنید چرا كه رانندگی در شب می‌تواند با خطای دید و حوادث بیشتری همراه باشد.
▪ به علایم رانندگی و تابلوهای هشدار دهنده در جاده، به ویژه در جاده‌های كوهستانی توجه كنید.
▪ شیشه‌های خودرو، برف‌پاك‌كن‌ها و چراغ‌های جلو و عقب را كنترل كنید تا از سلامت كامل برخوردار باشند.
▪ اگر در هنگام رانندگی با مه‌گرفتگی روبه‌رو شدید، از نور پایین استفاده كنید و در صورتی كه نمی‌توانید بیشتر از صدمتر مقابل خود را ببینید، چراغ‌های مه‌شكن را روشن كنید و از سلامت وسایل هشداردهنده مانند چراغ‌های چشمك‌زن، بوق و چراغ‌ راهنمای خودرو اطمینان حاصل كنید.
▪ در هنگام بارش برف و باران، با سرعت مجاز و دقت بیشتری رانندگی كنید.
▪ اگر سطح جاده یخ زده است، از گردش و انحراف ناگهانی بپرهیزید و ضمن استفاده از زنجیر چرخ و لاستیك‌های یخ‌شكن، نكات ایمنی را فراموش نكنید.
▪ لباس اضافی و تجهیزات لازم و كافی سفر را به همراه داشته باشید.
▪ اگر با اتوبوس، قطار و یا هواپیما سفر می‌كنید، تاریخ و ساعت حركت را چند بار كنترل كنید و حداقل یك ساعت پیش از حركت در محل حاضر باشید.
▪ از حمل بار اضافی خودداری كنید.
▪ در طول سفر به حقوق دیگران احترام بگذارید.
▪ نظافت و بهداشت را به طور كامل رعایت كنید.
▪ به هیچ عنوان در حضور افراد دیگر و در محیط بسته، دخانیات استعمال نكنید.
▪ در هنگام حادثه و یا خطر احتمالی خونسردی خود را حفظ كرده و به كمك نیازمندان بشتابید.‌
● تغذیه در سفرهای نوروزی
▪‌ در سفرهای جاده‌ای سعی كنید كمتر از غذاهای رستوران‌های بین ‌راهی استفاده كنید.
▪ غذای مورد نیاز در طول سفر را پیش از حركت آماده و مهیا سازید. این غذا باید ضمن تامین انرژی و پروتئین لازم برای بدن، از چربی و كالری زیادی برخوردار نباشد.
▪ میوه و سبزی‌های تازه را به عنوان یكی از مواد اصلی در برنامه‌ غذایی سفر خود قرار دهید.
▪ همیشه مقداری آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.
▪ از تنقلات كمتر استفاده كنید، چرا كه مصرف بی‌رویه تنقلات به ویژه در كودكان عاملی برای چاقی آنان است.
▪ اگر از محصولات كنسروی استفاده می‌كنید، به تاریخ مصرف آن و سلامت قوطی كنسرو توجه كنید.
▪ رعایت نكات بهداشتی در تغذیه‌ای سالم بسیار مهم است.
▪ سعی كنید پیش از مصرف غذا در طول سفر، دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهید.
▪ تغذیه صحیح و مناسب در طول سفر با تاثیر بر اعصاب و روان، سبب رشد فكری می‌شود و مسافرتی شاد و با طراوت را در پی خواهد داشت..
سیدعیسی عماد
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید