پنج شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ / Thursday, 18 January, 2018

جستجوی شخصی‌


جستجوی شخصی‌
در گذشته‌ای نه چندان دور، زمانی كه هارددیسك‌ها ظرفیتی به این بزرگی نداشتند، جستجو میان فایل‌ها و پیدا كردن آنچه به دنبالش بودیم، آسان بود. اما این اواخر (به نعمت ارزان شدن این فناوری)، همه ما كوهی از اطلاعات را در كامپیوترهای خود انباشته كرده‌ایم و اگر شیفته گشت زدن در اینترنت هم باشیم، خیلی زود هاردمان را با فایل‌های جدیدتر پر می‌كنیم و فایل‌های قبلی را به دست فراموشی می‌سپاریم. اما این وضعیت قرار است تغییر كند. حالا ببینیم چگونه.
وقتی به دنبال فایلی در هارددیسك می‌گردیم، كامپیوتر هم این كار را به سختی انجام می‌دهد، هر كلمه از هر صفحه از هر سند مورد بازرسی قرار می‌گیرد. امروزه كارشناسان در صدد استفاده از شیوه ایندكس‌گذاری هستند تا جستجوها را كارآمدتر سازند.
Blinkx یكی از اولین‌ها از این دسته ابزارهای شخصی است كه برای جستجوی هم اینترنت و هم فایل‌های شخصی قابل استفاده است. این ابزار، مشابه ماشین‌های جستجوگر اینترنتی كه همه ما به آنها عادت كرده‌ایم، به تشكیل ایندكس می‌پردازد. ایندكس از چه چیزی؟ از هر آنچه در هارددیسك خود دارید. از چه طریق؟ به كمك نشانه‌ها یا <برچسب>هایی به نام metadata (فراداده‌ها)، كه مورد استفاده ابزار جستجوگر قرار می‌گیرند. به محض دانلود این ابزار ۴‌مگابایتی از اینترنت و نصب آن، برنامه به طور خودكار شروع به ساختن ایندكس از تمام فایل‌هایتان می‌كند (كه البته به نظر بعضی كاربران، عمل نسبتاً وقت‌گیری است).
كتی ریت‌وِگِر، از بنیان‌گذاران بلینكس، می‌گوید: <برنامه بعد از نصب از پایه شروع می‌كند تمام اطلاعات موجود در كامپیوتر را سامان‌دهی كردن و از هر چه دارید ایندكس می‌سازد. فرآیند ایندكس‌سازی و سامان‌دهی اولین بار مدت زیادی طول می‌كشد یعنی در حد چند ساعت. اما بعد از آن، مثل این است كه كوهی را از روی شانه‌های CPU برداشته باشید. همه چیز به سرعت انجام می‌گیرد>.
بلینكس در صورتی كه درست نصب شود، وب، گروه‌های خبری، تمام ایمیل‌ها همراه با ضمائم‌شان، و تمام فایل‌های (از جمله فایل‌های صوتی - تصویری) را یك جا جمع می‌كند تا از یك نقطه قابل دسترسی باشند. برنامه به شیوه مناسبی یافته‌های خود را در خط ابزار بالای صفحه گروه‌بندی می‌كند. یك دكمه زیبا نتایج جستجو را در قالب انیمیشن Flash كه به صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌اند نمایش می‌دهد. سرعت جستجو تقریباً به همان اندازه است كه كلمه‌ای را در یك صفحه تایپ یا انتخاب می‌كنید.
اما بلینكس قبول دارد كه هنوز فرصت نكرده بخش‌های بزرگی از وب را ایندكس كند، و به همین جهت در حدود فقط نیمی از تمام صفحات وب قابل جستجو هستند (كه البته این میزان در حال افزایش است).
سایر شركت‌های قدیمی فعال در زمینه جستجو نیز در صدد تهیه ابزارهای جستجوی شخصی هستند، از جمله AskJeeves این <پیشخدمت> معروف، در حال یك بازسازی اساسی است و قصد دارد به زودی ابزاری را برای جستجوی فایل‌های شخصی عرضه كند (كه تا زمان چاپ این مقاله، احتمالاً این كار را كرده است).
بقیه شركت‌های جستجوگر هم به نوبه خود اقداماتی در جهت هر چه بهتر كردن جستجوها صورت داده‌اند. به عنوان نمونه، كوپرنیك اجازه می‌دهد تاریخ ارسال یا ایجاد شدن اطلاعات مورد جستجوی خود را نیز در هنگام نوشتن درخواست جستجو وارد كنید. اما بازیگران بزرگتر فكرهای دیگری را در سر می‌پرورانند.
اِد كاترل مسؤولیت مقابله با بلیكس را از طرف مایكروسافت به عهده گرفته است.
او ایده‌ای دارد به نام Stuff I&#۰۳۹;ve seen كه بر اساس آن قرار است هر برنامه‌ای هنگام باز شدن به طور خودكار به اسكن هارددیسك بپردازد. پنجره جستجو باز باقی می‌ماند، و هنگامی كه چیزی تایپ می‌كنید یا صرفاً به دیدن محتوای یك سند می‌پردازید، یافته‌ها را به‌روز می‌كند. او اسم این كار را <درخواست ضمنی> گذاشته است. كاترل می‌گوید: <درخواست ضمنی زمانی رخ می‌دهد كه كامپیوتر با نظارت بر فعالیت شما، استدلال‌هایی می‌كند و چیزهایی را (به طور ضمنی) در اختیار شما قرار می‌دهد كه به كار فعلی شما ربط دارند>.
مایكروسافت تاریخ مشخصی را برای عرضه Stuff I&#۰۳۹;ve Seen اعلام نكرده، اما تیم تحقیق پیش‌بینی می‌كند این سرویس همراه با نسخه بعدی آفیس ارائه شود.
Puffin نام رمزی ابزار جستجوگر دسكتاپ گوگل است كه فعلاً سعی دارد محرمانه بماند. پروژه گوگل در این زمینه بسیار سری است و به هیچ كس چیزی نگفته، اما با توجه به موقعیت این شركت در بازار ساده‌اندیشانه است اگر فكر كنیم آنها هیچ نقشه‌ای در سر ندارند. (البته نسخه اولیه‌ای از این برنامه توزیع شده است.)
اپل هم با ارائه پلتفرم Tiger، سعی دارد سهمی از بازار جستجوی شخصی را از آن خود كند. در این رابطه، همین چند ماه گذشته بود كه نمونه نمایشی Spotlight به جهانیان نشان داده شد.
Spotlight هم مثل Stuff I&#۰۳۹;ve Seen، می‌تواند تك‌تك كلمات در فایل‌های PDF را شناسایی و گزینش كند. و جستجو به دنبال یك تصویر می‌تواند به عكس‌هایی محدود شود كه مثلاً فقط به صورت پرتره گرفته شده‌اند. اما قسمت جذاب داستان احتمالاً همان چیزی است كه نام <فولدرهای هوشمند> (Smart Folder) را روی آن گذاشته‌اند، جستجویی كه هیچ وقت پایان نمی‌پذیرد و همیشه برای یافتن تازه‌ها به اسكن هارد ادامه می‌دهد و نتایج را در فولدری روی دسكتاپ می‌گذارد.
فیلیپ شیلر، از شركت اپل، می‌گوید: <من فولدری دارم به نام Files from Ken. این فولدر فایل‌هایی را شناسایی می‌كند كه از طرف كِن برای من ارسال می‌شود و من این فایل‌ها را هر كجای سیستم كه بگذارم، این فولدر می‌داند كجا هستند. بنابراین اگر من و كِن با همدیگر روی پروژه‌ای كار كنیم، لازم نیست حواسم به فایل‌ها باشد كه از كجا آمده‌اند و به كجا می‌روند. فولدر هوشمند همه این كارها را برای من انجام می‌دهد>.
اپل حتی یك هوش مصنوعی جمع و جور هم به سیستم اضافه كرده است. اگر كلمه yesterday را تایپ كنید، نه تنها تمام فایل‌های حاوی این كلمه پیدا می‌شوند، بلكه فایل‌هایی كه <دیروز> ایجاد یا دستكاری شده‌اند نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند. (در این مورد حتماً مقاله "آیین شكارگاه" را در همین شماره ماهنامه بخوانید.)

‌‌بابك‌ احترامی‌ ‌

منبع : ماهنامه شبکه

مطالب مرتبط

اگر «آن» را بسازید، «آنها» خواهند آمد...


اگر «آن» را بسازید، «آنها» خواهند آمد...
اكنون یك وب سایت دارید. ساعت‌ها تلاش شما برای طراحی یك وب سایت زیبا و جذاب به ثمر نشسته است. حتما محتوای مناسبی را هم در آن انتشار داده اید و یا كالا و خدماتی را عرضه كرده‌اید. حال نوبت آن است كه دیگرانی غیر از خود شما هم از وجود سایتتان اطلاع یابند.
اكثر مدیران و طراحان وب به خوبی می‌دانند كه فقط طراحی یك وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست. برای دعوت بینندگان به وب سایتتان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ چگونه دیگران بدانند كه شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایتهای دیگر را می‌یابید؟
بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت كه ما در اغلب موارد به كمك موتورهای جست‌وجوگر به آنچه كه می‌خواهیم، دست می‌یابیم. اگر ما این كار را انجام می‌دهیم، نیازمندان اطلاعات، كالا و خدمات سایت ما نیز دقیقا همین كار را می‌كنند: جست‌وجوی چند عبارت در یكی از موتورهای جست‌وجوگر و مراجعه به یكی از وب سایت‌ها. اما كدام وب سایت‌ها؟ ببینیم آمارها چه می‌گویند:
-۸۲ درصد كاربران، موتورهای جست‌وجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت‌ها عنوان كرده‌اند.
-۷۰ درصد آنها به هنگام جست‌وجو، حتما یكی از سه سایت ابتدای نتایج جست‌وجو را كلیك می‌كنند.
-تنها ۷ درصد آنها سایت‌های قرار گرفته در رتبه‌های بیست به بعد را كلیك می‌كنند.
-۸۵ درصد آنها اگر جوابی برای جست‌وجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جست‌وجو نیابند، موتور جست‌وجوگر مورد استفاده را عوض می‌كنند.
-۳۳ درصد كاربران وب فكر می‌كنند سایتی كه در ابتدای نتایج جست‌وجو قرار دارد، در موضوع جست‌وجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو می‌باشد.
شم بازاریابی حكم می‌كند كه همواره جایی باشیم كه مشتری ما آنجاست. اگر ما در آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر كسی كه قرار است از ما خرید كند، از رقیب ما خرید می‌كند: رقیب ما هر روز چاق‌تر و چاق‌تر می‌شود و ما...
بازاریابی با موتورهای جست‌وجوگر (Search Engine Marketing) هم دو هدف عمده را دنبال می‌كند:
-حضور در جاهایی كه خریداران ما آنجا هستند.
-بالاتر بودن از رقبا ( كسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)
اگر تاكنون موتور جست‌وجوگر در برنامه‌ریزی‌های شما جایی نداشته است، بهتر است كمی در برنامه‌هایتان تجدید نظر نمایید! موتورهای جست‌وجوگر، بینندگانی را به سوی شما روانه می‌كنند كه به كالا یا خدمات شما واقعا نیاز دارند.در حقیقت مهم‌ترین بینندگان هر سایتی موتورهای جست‌وجوگر هستند. اگر سایت شما تنها برای مرورگرهای اكسپلورر و نت اسكیپ، بهینه‌سازی شده است، كمی تامل كنید: سایت شما برای موتورهای جست‌وجوگر هم باید بهینه‌سازی گردد. خوشبختانه توجه به موتورهای جست‌وجوگر در طراحی وب سایت، آنرا برای كاربران سایت هم قابل استفاده‌تر می‌كند.
بهینه سازی سایت به معنای به كارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلكه در اغلب موارد به كارگیری و اعمال تغییرات كوچك و ساده در سایت است كه معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جست‌وجوگر دارند.
ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جست‌وجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر جه بیشتر از صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحه های اول تا پنجم نتایج جست‌وجوی آنهاست.
سایت‌ها برای رتبه‌های فوق‌العاده (یك تا ده) نیز بهینه سازی می‌گردند اما در این حالت تنها بر خود سایت تمركز نمی‌شود و از سایت‌های دیگر هم كمك گرفته می‌شود. در این سری از مقالات از بهینه‌سازی و طراحی خود سایت شروع می كنم و سپس وارد مباحث پیشرفته‌تر كسب رتبه‌های برتر در نتایج جست‌وجو می‌شوم.
كسب رتبه‌های بالا، جندان هم ساده نیست. برای انجام این كار شما به اطلاعات كافی و موثق نیاز دارید. انتخاب استراتژی مناسب و تمایل به صرف كمی زمان هم پروسه دستیابی به رتبه های بالا در موتورهای جست‌وجوگر را برای شما عملی می سازند.
اطلاعات بسیاری در این زمینه وجود دارد اما تاریخ مصرف آنها گذشته است و دیگر كارایی ندارند. این موضوع چندان هم عجیب نیست: اینترنت و موتورهای جست‌وجوگر دایما در حال تغییر هستند.
پس شما چگونه می توانید به جدیدترین اطلاعات در این زمینه دست یابید؟ بسیار خب. از این به بعد سعی خواهم نمود تا موثرترین تكنیك‌های این صنعت را برای شما توضیح دهم.
من چند سال است كه در این صنعت فعال هستم و پرو‍ژه های بسیاری را هم مدیریت كرده‌ام. شكست خورده ام اما موفقیت‌هایی نیز داشته‌ام. سایت تخصصی موتورهای جست‌وجوگر (www.iranseo.com) و كتاب الكترونیكی «یك یا دو هزار و یك» نیز نتیجه همین تجربه‌هاست.
اینجا جور دیگری خواهم نوشت و با شما راحت‌تر از قبل سخن خواهم گفت. این صنعت اسرار خاص خودش را دارد اما اسراری هستند كه می‌توان آنها را به دیگران گفت . ثابت شده است كه صرف زمان و اجرای درست برنامه هاست كه برنده را مشخص می كند نه صرفا داشت اطلاعات!
این سری از مقالات، راهنمایی برای طراحان و توسعه دهندگان وب، برنامه نویسان، آژانس‌های تبلیغاتی، شركت‌های فعال در طراحی وب، فراهم آورندگان محتوا و تمام كسانی است كه سایت می‌سازند. راهنمایی كه كمك می كند آنها سایت‌هایی بسازند كه از طریق موتورهای جست‌وجوگر و فهرست‌ها قابل دسترسی باشد. با یك حساب سر انگشتی حتما در خواهید یافت كه مطالعه این سری از راهنماها برایتان مفید خواهد بود.

خلاصه:
- راه‌های بسیاری برای دسترسی به سایت‌ها وجود دارد، اما موتورهای جست‌وجوگر همواره راهكار اساسی بوده اند.
- اجرای یك برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جست‌وجوگر، بدون یك ساختار و زیربنای مستحكم در خود سایت اصولا با شكست همراه می‌باشد.

مهدی رودكی
ماهنامه دنیای كامپیوتر و ارتباطات

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها