جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲ واحد هنر در بدنسازی


۲ واحد هنر در بدنسازی
در بدنسازی همه چیز به حجم عضلانی ختم نمی‌شود. یک تکه سنگ بزرگ را در نظر بگیرید؛ در نمای کلی، این سنگ بزرگ است اما وقتی که تراشیده می‌شود تبدیل به یک تندیس زیبا می‌شود. در بدنسازی بدنساز حجیم مثل یک سنگ بزرگ است که برای زیبا شدن نیاز به تراشکاری دارد لی هنی می‌گوید که چطور باید فیزیکی زیبا بسازید.
به اعتقاد من داشتن یک فیزیک کلاسیک به اندازه دارا بودن حجم عضلانی یا در بدنسازی مهم است. در واقع این دو ویژگی دست در دست هم عمل می‌کنند. نمی‌توان یکی را بدون دیگری داشت. در غیر این‌صورت بدن ناکامل خواهد شد. خیلی خوشحالم از اینکه نام من هم د رلیست ۲۰ بدنساز خوش‌فرم تاریخ بدنسازی قرار گرفته است.
همواره به این افتخار کرده‌ام که حتی وقتی چیزی حدود ۱۱۳ کیلوگرم وزن داشتم باز هم کمرم باریک بود و تناسب بدنم کامل بود. هر زمان که حس می‌کردم بدنم رو به حجیم شدن و نازیبائی می‌رود. تمرین و تغذیه خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کردم که به بهترین بالانس در سایز و شکل عضلات برسم. باید پذیرفت که همه ما با یک سری نقاط ضعف و قوت آفریده شده‌ایم و اینکه چطور از داشته‌های خود بهترین بهره را ببریم بستگی به خودمان دارد.
برخی از ما به‌طور طبیعی، مفاصل و لگن باریک و شانه‌هائی پهن داریم که نمونه‌های بارز این تیپ بدن‌ها فرانسیس بنفاتو و فلکس ویلر هستن. بنابراین حفظ بدنی زیبا برا یمن و افراد مذکور کار ساده‌تری نسبت به بدنسازانی همچون دوریان یتس، ناصرالصوبناطی و مارکوس رول است که هر کدام از آنها دارای مفاصل قطوری هستند.
اما دوریان یتس، ناصر و مارکوس توانائی فوق‌العاده‌ای در عضله ساختن دارند، و همگی یاد گرفتند که چگونه به مرور با تلاش مداوم به بدن خود عضله اضافه کنند. نتیجه این‌کار می‌شود یک فیزیک فوق‌العاده قوی و دارای بالانس.
شما باید ابتدا تیپ بدنی خود را مشخص سازید سپس برنامه تمرین و رژیم غذائی خود را متناسب با آن تنظیم کنید. به‌عنوان مثال پل دیلت هرگز نیازی به تمرین اختصاصی برای عریض کردن شانه‌های خود ندارد چرا که به‌طور ژنتیکی دارای استخوان‌های ترقوه بسیار پهنی است و درست نقطه مقابل او لاری اسکات است که ساختار استخوان‌بندی‌اش طوری بود که شانه‌های کم‌عرضی داشت و ناچار بود برای عریض کردن شانه‌های خود تلاش زیادی انجام دهد. به هر حال شناخت اولین گام است و بعد از آن اقدام برای برطرف ساختن نقاط ضعف بدن هدفم از نگارش این مبحث اشاره کردن به نکاتی بود که پیروی از آنها می‌تواند بدن شما را زیباتر و هنری‌تر جلوه دهد. بنابراین نظرتان را به این نکات جذاب می‌کنم.
● تحریک با تخریب فرق دارد
این نکته‌ای است که سال‌ها است به آن اشاره داشته و دارم. منظورم این است که در تمرین شما باید عضلات خود را برای رسیدن به حداکثر رشد تحریک کنید، نه آنقدر سخت که باعث بروز آسیب‌دیدگی شوید یا به ریکاوری بدن لطمه وارد کند.
● وعده بزرگ، شکم بزرگ
خوردن وعده‌های غذائی بزرگ، باعث بزرگ شدن شکم می‌شود و پرواضح است که به‌عنوان یک بدنساز هرگز نمی‌خواهید که کم ورم‌کرده‌ای داشته باشید. بنابراین ۶ نوبت در روز وعده‌های کوچکتر میل کنید.
● آینه را راهنما کنید
در یک روال مشخص خیلی صادقانه پیشرفت بدن خود را ارزیابی کنید و در این راه از آینه کمک بگیرید. ظاهر بدن بهترین راهنما برای ارزیابی است.
● همیشه نیمه‌رژیم باشید
در طول سال چربی‌ بدن را در سطح پائینی حفظ کنید. منظورم کم بودن چربی در حد مسابقه نیست اما چیزی حدود ۱۰ درصد باعث می‌شود که عضلات خود را سخت و محکم مشاهده کنید و انگیزه بیشتری برای تمرین داشته باشید. عمده چربی در بدن اطراف شکم ذخیره می‌شود بنابراین وقتی درصد چربی بدن خیلی زیاد باشد به داشتن ظاهری Vشکل لطمه می‌زند.
● کلام آخر
با کار کردن روی ویژگی‌های فیزیکی خود و پیروی از همین چند راهنمائی ساده معتقدم که می‌توانید یک فیزیک کلاسیک و زیبا بسازید.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید