جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

معجزه سیر


معجزه سیر
سیر گیاهی است علفی و دائمی كه ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می رسد. قسمت زیر زمینی آن متورم و مركب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازك و ظریف به رنگ خاكستری مایل به سفید است. برگ های آن باریك و نواری شكل به رنگ تیره و گل های آن كوچك و صورتی رنگ كه به صورت یك چتر در انتهای ساقه ظاهر می شود.
سیر و پیاز با هم رابطه ای نزدیك دارند كه شاید به دلیل بوی بد آنها است. نام سیر در كتاب مقدس آمده است و در مصر قدیم برای مومیایی مردگان و خوش طعم كردن غذاها به كار می رفته است. هومر شاعر عصر باستان در نوشته های خود از آن یاد كرده است.
مردم در اروپا و اسپانیا از قبل از میلاد مسیح(ع) آن را می شناختند و از آن استفاده می كردند. بقراط پدر علم طب در نوشته های خود از خواص آن یاد كرده و یكی دیگر از دانشمندان قدیم ۶۱ خاصیت مختلف برای سیر قائل شده است.
حضرت محمد (ص) برای سیر۷۰خاصیت مختلف قائل شده اند ومی فرمایند : از سبزی سیر تا می توانید استفاده كنید زیرا سیر دوای هفتاد درد است اما كسی كه سیر وپیاز خورده به مسجد نیاید و به مردم نزدیك نشود.
● تركیبات شیمیایی
سیر دارای تركیبات گوگردی است كه خاصیت ضد عفونی كننده میكرب كشی و جرم كشی به این گیاه می دهد. سیر همچنین دارای موادی به نام آلیسین و آلیساتین است كه میكرب های حصبه و «پاراتیفوئید» را از بین می برد.
در ۱۰۰ گرم سیر خام، ۶۱ گرم آب، ۶ كالری انرژی، ۲۹ گرم مواد نشاسته ای، ۲ میلی گرم چربی، ۳۰ میلی گرم كلسیم، ۲۰۰ میلی گرم فسفر، ۵۳۰ میلی گرم پتاسیم، ۵‎/۱ میلی گرم آهن، ۲۰میلی گرم سدیم، ۲۰ واحد ویتامین آ، ۲۵ میلی گرم ویتامین ب ،۱ ۸ میلی گرم ویتامین ب ۲ و۱۵ میلی گرم ویتامین ث وجود دارد.
● خواص دارویی
سیر از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك، بادشكن وضد عفونی كننده است. خوردن سیر مصونیت بدن را در مقابل بیماری ها افزایش می دهد.
سیر كرم كش، محرك و تقویت كننده بدن، داروی سرماخوردگی و زكام است. سیر اثر خوبی در معالجه سل دارد. ضمن آن كه سیر خون را رقیق می كند و سیر اثر خوبی در تنگی نفس دارد. خوردن مداوم سیر لقوه، رعشه و رطوبت معده را از بین می برد و دردهای مفاصل را درمان می كند.
سیر درمان كننده دردهای مفاصل ، سیاتیك و نقرس است. ضمن آن كه برای تقویت نیروی جنسی و افزایش تولید اسپرم در اشخاص سرد مزاج بسیار مفید است. آنهایی كه قطره قطره ادرار می كنند باید حتما سیر بخورند تا بیماری شان درمان شود. این گیاه زخم های ریه و درد معده را از بین برده، سنگ های كلیه را شكسته و خارج می سازد.
اگر سیر با زیره پخته شود برای تقویت دندان مفید است. مالیدن سیر پخته به دندان ، درد دندان را تسكین می دهد. اگر سیر را بسوزانید وبا عسل مخلوط كنید و ضمادی از آن درست كنید این ضماد برای رفع خون مردگی زیر پلك چشم مفید است.
سیر به علت مدر بودن برای رفع آب آوردن انساج مفید است. برای از بین بردن میخچه كف پا نیز از ضماد آن استفاده می شود. برای رفع دردهای رماتیسمی و عصبی ضماد سیر بسیار مؤثر است.
توصیه می شود برای ضد عفونی كردن دستگاه تنفسی در هنگام بیماری های مربوطه از شربت سیر استفاده شود. به تازگی نیز در یكی از بیمارستان های آمریكا برای ضدعفونی كردن فضای بیمارستان از سیر استفاده می كنند. لویی پاستور پزشك معروف فرانسوی نیز آزمایش های زیادی روی سیر انجام داد و اثر باكتری كشی سیر را تأیید كرده است. سیر در عین حال ضد انعقاد و لخته شدن خون است.
خوردن سیر در عین حال سلول های سرطانی را از بین می برد. یكی از دانشمندان آمریكایی هم كه در دانشگاه فلوریدا روی مرض ایدز تحقیق می كند، معتقد است سیر روی درمان مرض ایدز اثر مثبت دارد.
مصرف سیر كلسترول خون را پائین آورده و از سرطان جهاز هاضمه هم جلوگیری می كند. چینی ها قرن هاست برای پائین آوردن فشار خون از سیر استفاده می كنند.
● مضرات
سیر با آن كه خواص بسیاری دارد باید درحد اعتدال مصرف شود، چرا كه استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد ، ضعف نیروی جنسی ، ضعف چشم و عوارض بواسیر می شود. سیر برای آنهایی كه اسهال دارند، مضر است.
افرادی هم كه معده ضعیف دارند و به طور كلی سیستم هاضمه آنها ضعیف است نباید در خوردن سیر افراط كنند. كسانی كه یبوست دارند نباید سیر بخورند و برای رفع مضرات آن سیر را باید با آب و نمك پخته و كمی به آن روغن بادام یا كره اضافه كنید تا مضر نباشد.
اشخاصی كه گرم مزاج هستند اگر می خواهند سیر بخورند براساس توصیه ابن سینا، حكیم ایرانی، باید سیر را بپزند یا از سیر ترشی استفاده كنند. برای پختن سیر پس از پوست كندن آن را به مدت سه دقیقه بخار دهید. اشخاصی كه فشار خون پائین دارند نیز نباید سیر بخورند و همین طور كسانی كه آلرژی دارند نباید از سیر استفاده كنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید