شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


چگونگی مدیریت Trade show display برای افزایش اثربخشی و کارائی آن.


چگونگی مدیریت Trade show display  برای افزایش اثربخشی و کارائی آن.
در Trade show یکی از مهمترین و پر اهمیت ترین بخشها نمایش دادن آن است .ونحوه ی نمایش دادن Trade show نقش مهمتری در فروش کالا دارد . در این مقاله قصد داریم که بعضی نکات کاربردی که سبب می شود جلوه Trade show شما بهتر و بیشتر شود را ارائه دهیم . تا در بخش بازاریابی و در نتیجه فروش شرکت بهتر عمل کرده و بتوانید رقابت بهتری با رقبا داشته باشید .
● مقدمه :
همواره توجه کنید که شرکتی که Trade show شما را به عهده گرفته است، زیاد مطرح نیست بلکه این مهمتر است که کالای شما در آنجا چگونه جلوه کند اگر شرکت، کالای شما را خوب جلوه دهد، فروش بیشتری خواهد داشت یا آن را بهتر به مشتری معرفی خواهد کرد.
اما اگر نتواند، با وجود اینکه شرکت معتبری هم باشد باز نمی تواند نقش به سزایی در فروش شرکت داشته باشد . و همان طور که در کتاب نویسنده معروف استیفن رابینز آمده است که هیچ کس کالارا به خاطر اینکه شخص Xرئیس آن شرکت است نمی خرد . نیز مبین همین مطلب است .
● نکات کاربردی در Trade show display
۱) سعی کنید وقتی Trade show شما نمایش داده می شود کاملا" تمیز و واضح باشد .
یک بوردی را که هم تراز مشتریان است تهیه کنید . وبعضی کالایتان را به آنجا وصل کنید . توجه کنید که ارتفاع این بورد خیلی مهم است اگر بیشتر از قد مشتریان باشد این عمل خود یک عامل منفی برای نارضایتی مشتری است .
سعی کنید مشتری خیلی راحت به کالا دسترسی داشته باشد .
سعی کنید کالایتان در Trade showاز یک نظم خاص و منطقی پیروی کند این طور نباشد که کالاها با بی نظمی چیده شوند .
پس همواره سعی کنید ترتیب کالاها از یک نظم خاصی پیروی کند .
این باعث می شود که مشتری کالایی را که بخواهد خیلی زود به آن دسترسی داشته باشد . نه اینکه برای پیدا کردن کالای مورد نظر خود مدتها به جستجو مشغول شود . و در آخر پشیمان شود .
سعی کنید خیلی خوب طبقه بندی کنید . این در واقع همان ادامه بند قبلی است کالاهایی که دارای وجه اشتراک با همدیگر هستند را در یک ردیف وکالای دیگر را در ردیف های دیگر بچینید.
۲) تقاضاهای انجام گرفته برای کالاها را در Trade show خود نشان دهید .
برای کالاهایی که در Trade show خود ارائه دادید . یا یکTag نصب کنید و آخرین تعداد تقاضاها را در آن نشان دهید . و یا اینکه یک پانل کامپیوتری تهیه کنید. که مشتریان بدانند که از کالای شما چقدر درخواست و تقاضا شده است .
۳) Trade show خود را به صورت یک حالت خاص گیم بچینید.
سعی کنید Trade show شما ،یک خط راست و مستقیم ، که یک طرف ابتدا و یک طرف انتها و به طور مستقیم است، نباشد .و سعی کنید آن را به حالت یک گیم کامپیوتری جذاب بچینید. زیرا این حالتها باعث می شود که شوی شما خیلی جذاب به نظر برسد . و سعی کنید طوری باشد که مشتری را مدتی در غرفه شما جذب کند .
مثلا" در Trade show باغبانی ، در مورد استفاده از یک نوع کود که جدیدا" تولید شده است و چقدر بر،رشد گیاه یا بذر تاثیر دارد . نمایشی ترتیب داده شود .
۴) شرکت را تبلیغات کنید .
در طول Trade show از بعضی کالاهایی که خیلی راحت می توان آنها را حمل کرد و مشتری بتواند آنها را با خود ببرد به عنوان اشانتیون به آنها بدهید که حاوی اطلاعات کلی شرکت شما باشند .
به عنوان مثال کاتالوگ تبلیغاتی یا تقویم و سررسید ها.
۵) مسابقه بین بازدید کننده گان برگزار کنید .
چند سوال چهارگزینه ای ساده و عمومی که عموما" مردم به آنها آشنایی دارند طرح کرده و از
بازدید کننده گان بخواهید که با پر کردن فرم به این سوالات پاسخ دهند . و با قرعه کشی به آنها جوایزی را بدهید این عامل نیز باعث می شود . مشتریان مدتی در غرفه شما بمانند و غرفه شما شلوغ شود . که این عامل نیز یکی دیگر از جلوه های ویژه تبلیغاتی است .و به عنوان جذب مشتری عمل می کند.
۶) به مشتریان به آسانی اطلاعات دهید .
باعث شوید مشتریانتان به راحتی اطلاعات جامع و کافی از قیمت کالا، جنس کالا، مزایای کالا و نحوه ارسال و خرید آن اطلاعات کسب کنند.
۷) کاتالوگهای فراوان و جذاب داشته باشید .
کاتالوگهای جذاب و خوش رنگ که به صورت کاملا" روان شناسانه طراحی شده اند را تهیه نمایید و به میزان کافی در اختیار داشته باشید . به طوری که مشتریان با خواندن آنها بعدا" خارج از محیط
Trade show به راحتی بتوانند اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند . شماره تماس خود را حتما" در آنها قید کنید .
۸) برای تجارت آماده شوید .
مطمئن باشید که اگر مشتری شما کالایی را که در Trade show دارید ، در خواست کرد خیلی راحت به او بفرستید . و این طور نباشد که مشتری سفارشی بکند ولی شما هنوز قدرت تهیه آن کالا را نداشته باشید.
این یک عامل منفی است . که به اعتبار شرکت شما لطمه خواهد زد .
۹) شخص دوره دیده ای برای Trade show استخدام کنید .
اگر شما خودتان به عنوان مسئول شرکت می توانید در شو، حضور پیدا کنید بهتر است ، اما اگر نمی توانید تمام وقت در شو حضور پیدا کنید . شخصی که حائز این شغل است را پیدا کنید که تمام وقت در آنجا حضور داشته باشد و سوالات مشتریان را پااسخ دهد. و یا سوالات آنها را جمع آوری کند و به شما عینا" انتقال دهد . ضمنا" باید این فرد از لحاظ روابط اجتماعی فردی پیشرو باشد .
۱۰) صمیمانه خوش آمد گویی کنید .
به بازدید کنندگان خود صمیمانه خوش آمد گویی کنید و با احترام با آنها برخورد کنید، و اجازه بدهید تمام سوالاتشان را بپرسند آداب سخن گفتن را به جا آورید، رفتار خود را تنظیم کنید. هرگز با حالت خشن سخن نگویید و با بازدید کنندگان خود شوخی های بی مورد نکنید زیرا مشتری کاملا" اینها را در نظر دارد .
چند راهکار عملی در ذهن خود برای پاسخ گویی به سوالات احتمالی مشتریان داشته باشید . سعی نکنیدهر گز آنها را خرد کنید .
به طور خلاصه سعی کنید رفتارتان با مشتری و بازدید کننده حالت صمیمی و دوستانه داشته باشد .
۱۱) سریعا" پیگیری کنید .
اگر در طول مدت شوی شما، از طرف یکی از بازدیدکنندگان E-mail فرستاده شد یا زنگی زده شد و در خواستی انجام گرفت سریعا" به آن پاسخ دهید .
هر چه زودتر به در خواست یا تقاضا پاسخ دهید به همان میزان شرکت تبلیغات مثبت پیدا خواهد کرد .
۱۲) از حضور شخصیتهای جالب استفاده کنید .
از حضور شخصیتهای برجسته سینمایی و تلوزیونی درطی مدت شوی خود استفاده کنید زیرا اینها نیز یکی دیگر ازعوامل تبلیغاتی شوی شماهستند و باعث می شوند مشتریان زیادی جذب شوند .
۱۳) پذیرایی کنید
پذیرایی مختصر و مفیدی در طی Trade show از مشتریان و بازدید کنندگان به عمل آورید .
۱۴) نور و موسیقی ملایم داشته باشید .
در طی شو باید نور محیط کافی باشد و موسیقی مناسبی در تمام غرفه پخش شود که مشتری را به آرامش دعوت کند و یا از سخنرانی افراد برجسته که از کالای شرکت شما استفاده کرده اند استفاده کنید ، یا خوش آمد گویی کنید.
● نتیجه گیری :
با استفاده از ۱۴ مورد ذکر شده در Trade show در مدت زمان طول دوره ، می توان از آن به عنوان ابزاری قوی و موثر و کارا برای جذب مشتریان زیاد استفاده نمود به شرطی که کاملا" با دقت به کار گرفته شوند.
محمدرضا نوروزی
منابع و ماخذ:
۱. How to handle a Trade show, Daniel & Martin.۲۰۰۵
۲. Business opportunity, Martin, March۲۰۰۵.
۳. What is Trade show, group writer, business. com.
۴. Trade show opportunity.
۵. Accel training team about Trade show, Feb, ۲۰۰۷
۶. Trade show tips, Feb. ۲۰۰۷


همچنین مشاهده کنید