سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


نکات ضروری در موفقیت سخنرانی


نکات ضروری در موفقیت سخنرانی
هنگامی که برای توضیح یک موضوع با اهمیت در جلسه ای آماده می‌شوید یا می خواهید گزارشی از فعالیتهای انجام شده در یک پروژه را ارائه کنید، کار دشواری در پیش رو دارید.
تصور کنید چشمان تیزبین کوچکترین حرکات شما را زیرنظر دارند و یکایک حضار گفته های شما را با دقت می‌شنوند و براساس این دیده‌ها و شنیده‌ها درمورد شما و مطالبی که ارائه می کنید قضاوت می‌کنند، ازسوی دیگر شما ملزم به اقناع آنها، دفاع از عملکردتان و یا حتی اثبات حقانیت خودتان هستید، در هر جایگاهی که قرار دارید فرقی نمی‌کند در هر صورت شما در موقعیت خطیری قرار گرفته اید. پس بکوشید پیشاپیش خود را آماده سازید و در این میان دو اصل بسیار مهم را فراموش نکنید، اول تسلط کامل به مطالبی که می خواهید ارائه دهید، دوم حفظ خونسردی و آرامش. بی تردید شما با رعایت این دو اصل و توجه به نکاتی که درپی خواهدآمد افزون بر ارائه مستدل موضوع سخنرانی، یک جلسه اقناعی را برگزار خواهید کرد. از این رو، توصیه می شود برای نیل به این منظور پیشاپیش مخاطبان را شناسایی کنید، زیرا اگر شما از سطح علمی، فرهنگی و حتی شخصیتی مخاطبان آگاهی یابید، ارتباط بهتری با آنان برقرار می‌کنید و آنچه را که آنها دوست دارند یا می‌خواهند بشنوند ارائه خواهید ‌داد و این عمل یعنی اثرگذاری بهتر و بیشتر بر مخاطبین شما، پیش از آغاز سخنرانی یکبار آن را تمرین کنید و در حین سخنرانی رعایت برخی نکات مانند تبسم کردن را به خاطر بسپارید، زیرا چهره بانشاط شما توجه مخاطبین را بیشتر جلب می کند. نکته دیگر که باید بدان توجه کافی نمائید پیام شما است، زیرا سخنرانی شما باید یک پیام مشخص داشته باشد. از همین رو، قبل از اینکه کار تهیه مطالب خود را شروع کنید، پیام کلیدی آن را مشخص کنید. درواقع پیام شما باید بتواند مخاطبان را به یک راه مشخص رهنمون و امکان ورود به راههای دیگر را منتفی سازد. در ضمن در صورت امکان توضیحات و استدلال خود را با ارائه تصاویر همراه سازید و برای هر تصویر توضیحات کوتاهی آماده کنید. هر تصویر (متن یا عکس) که نشان داده می شود، خلاصه ای از موضوع آن باید ارائه شود. این خلاصه می تواند شفاهی باشد یا به صورت زیرنویس ارائه شود. این باعث خواهدشد تا در وقت صرفه جویی شود. برجسته سازی مطالب و مفاهیم ویژه نیز هنگام سخنرانی واجد اهمیت است. مطالبی را که توضیح آنها برای پذیرش مخاطب اهمیت بیشتری دارد مشخص کنید. کارشناسان فن بیان شیوه های گوناگونی برای اثر بخشی سخنرانی پیشنهاد می‌کنند.
طرح «پرسش» و «راه حل برای آن» بهترین روش برای ارائه قدرتمند یک مطلب است. اول «مسئله» را بیان کنید بعد «راه‌حل» را ارائه دهید و آن را با یک مثال توضیح دهید. هنگام سخنرانی نباید فراموش کرد که تمام آنان که به سخنان شما گوش می دهند تیزهوش نیستند، پس بکوشید مطالب را بسیار ساده و روان ارائه کنید. توصیه می‌شود به طور متوسط در هر ساعت صحبت کردن ۳ الی ۴ نکته را شرح دهید. سخنرانی را باید محکم و مستدل آغاز کرد، زیرا یک شروع خوب، موفقیت سخنرانی را تضمین می کند. برای این منظور از روشهای مختلف استفاده کنید گاهی یک حکایت یا قصه یا یک خاطره و در بعضی مواقع پرداختن به اصل مطلب می‌تواند شروع خوبی باشد. استفاده از نمودار و چارت هنگام سخنرانی استدلال های شما را مستندتر می سازد. افزون بر این بسیاری از مخاطبان شما نمی‌توانند همزمان با شما اعداد و آمار ارائه شده را تجزیه و تحلیل کنند. نمودار کمک می‌کند تا سریعتر به موضوع دست پیدا کنند و با شما همراه شوند. بسیاری از مخاطبان آخرین مطلبی را که شما می‌گویید به خاطر می سپارند، از این رو بکوشید آخرین مطلبی که می‌گویید همان نکته‌ای باشد که مـی خواهید مخاطبـان به آن بیشتر تـوجه کنند. بر نکات مهم تسلط داشته باشید. اگر شما نکات مهم را بدانید راحت‌تر می توانید مخاطبان را قانع کنید و افزون بر این با آرامش و بدون استرس خواهید بود. در حین سخنرانی برای اجتناب از خستگی تنفس عمیق را فراموش نکنید، همچنین حتما از چشمانتان برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید، زیرا با این کار مخاطبان احساس بهتری خواهند داشت، در این صورت شما می توانید تاثیر صحبتهایتان را ببینید و در نتیجه ادامه سخنرانی را تنظیم نمائید.
تجهیزات مناسب را آماده کنید. هر جلسه ای، نیازمند تمهیدات خاصی است. تجهیزات موردنیاز را بی کم و کاست از قبیل دستگاه نمایش، وایت‌برد، کامپیوتر و... آماده کنید. قبل از شروع جلسه سخنرانی تجهیزاتی را که قرار است استفاده نمائید یکبار آزمایش کنید، خرابی و یا عدم کارایی مناسب هرکدام از دستگاهها (حتی یک ماژیک وایت برد) می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر ارائه مطالب شما داشته باشد. از آنجا که در حین سخنرانی شما مرکز توجه هستید هر حرکت شما تاثیر مستقیم بر مخاطب داشته و می تواند تاثیر بسزائی در مخاطب داشته باشد. به هنگام سخنرانی از حرکات مصنوعی بپرهیزید زیرا اقدامات تصنعی کاملا دیده می شوند، خودتان باشید و بگذارید زبان بدن شما طبیعی باشد. در ضمن موضوع سخنرانی را از روی نوشته نخوانید. خواندن مطلب از روی نوشته باعث می‌شود که ارتباط شما با مخاطبان دچار خدشه گردد و دستانتان نیز از اثرگذاری باز می ماند. در صورتیکه در این مورد مشکل دارید می‌توانید از یادداشتهای روی چارت یا تصویر استفاده کنید. تاثیر سخنان شما زمانی آشکار می شود که مخاطبان را وادار به بحث کند. برای این منظور از آنها سوال کنید و جواب بخواهید اما در این مورد اصرار نکنید، شما می‌توانید از سایر روشها نیز برای مشارکت بیشتر و همراهی آنها استفاده کنید. (نوشتن پای تخته، قرائت یک متن یا...) برای کارائی بیشتر سخنانتان از طنز استفاده کنید زیرا استفاده از طنز محیط را جذاب‌تر می‌کند. در حین سخنرانی خودتان را جای مخاطب فرض کنید. اگر شما به جای مخاطب نشسته بودید، چه تاثیری از سخنران می گرفتید، در ضمن اطمینان حاصل کنید گرمای اتاق، نور محیط، و... مناسب می باشد. در غایت بازخورد کارتان را بسنجید، برای این منظور شفاهی یا کتبی، در انتهای جلسه از پرسشنامه‌های ساده استفاده کنید تا بتوانید در آینده کارتان را بهبود بخشید. سرانجام در پایان سخنرانی با تاکید بر یک موضوع اساسی تاثیری قاطع بر مخاطبان بگذارید.
منبع : مرکزاطلاعات‌فنی‌ایران


همچنین مشاهده کنید