جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مصطفی سلیمی


مصطفی سلیمی
مصطفی سلیمی پنجمین فردی بود كه بطور رسمی عهده دار هدایت مسئولیت فوتبال كشورمان شد. او در این عرصه یكی از فعالترین و كوشاترین روسای فدراسیون فوتبال بود و قبل از آنكه مقام ریاست فدراسیون فوتبال كشورمان را عهده دار شود، مسئولیت های مختلف مثل دبیر فدراسیون فوتبال و مربی تیم ملی فوتبال انجام وظیفه میكرد.
● سابقه بازیگری
مصطفی سلیمی یكی از بازیكنان تیمهای معروف طوفان و تهران (كوهستانی) بود، او همبازی بازیكنان معروفی چون اكبر حیدری بود و با تیم طوفان در سال ۱۳۱۴ و با تیم كوهستان در سال ۱۳۱۶ عنوان قهرمانی مسابقات فوتبال باشگاههای تهران را به دست آورده بود.
● مربی موفق
خیلی ها به اشتباه حسین صدقیانی را در بازی های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی نو سر مربی تیم ملی می دانند در حالیكه این گونه نبوده است و در جریان بازی های آسیایی سال ۱۹۵۱دهلی نو سلیمی مسئولیت هدایت تیم ملی فوتبال را بر عهده داشته است و این در حالی است كه او در همان مقطع دبیر فدراسیونی هدایت ا.. گیلانشاه را هم بر عهده داشته است.
● دوره ریاست
مصطفی سلیمی بعد از دوره دوم ریاست دكتر علی كنی رئیس فدراسیون فوتبال شد. قبل از حضور او، ریاست های فدراسیون فوتبال در چند دوره حتی به یك سال هم نرسید. دوره دوم مدیریت محسن حداد از بهمن ۳۳ تا آبان ۳۴ (۹ ماه)، دوره دوم مدیریت حسین سیاسی از آبان ۳۴ تا بهمن ۳۴ (۳ ماه)، و دوره دوم مدیریت دكتر علی كنی هم ۸ ماه بیشتر به طول نینجامید ( از بهمن ۳۴ تا مهرماه ۱۳۳۵ ). جالب آنكه دوره مدیریت مصطفی سلیمی هم این گونه بود. یعنی فقط ۸ ماه به طول انجامید و سلیمی تنها تا اردیبهشت ۱۳۳۶ مسئولیت هدایت فدراسیون فوتبال را بر عهده داشت و بعد از آن به خاطر اختلافی كه با مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی داشت از مسئولیت خود كنار رفت و جای خود را به حسین مبشر داد.
● فعالیت های سلیمی
مسابقات داخلی كشور در دوران سلیمی رونق بیشتری گرفت ضمن آنكه در این دوران تیم ملی برای اولین بار به كشور شوروی سفر كرد. در این سفر تیم ملی چهار بازی دوستانه مقابل روسها برگزار كرد و در این ۴ دیدار دوستانه فوتبال ایران صاحب یك برد، یك مساوی و ۲ شكست شد. بعد هم تیم اسپارتاك ایروان از جمهوری ارمنستان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۶ یعنی آخرین ماه حضور سلیمی در فدراسیون فوتبال به ایران آمد و بازی های دوستانه ای را مقابل تیم های فوتبال ایران انجام داد.
● مربی تیم ملی فوتبال
در دوران مدیریت مصطفی سلیمی، ادموند مایوفسكی اتریشی مربی تیم ملی فوتبال بود. مایوفسكی در دوره دوم حضور علی كنی به ایران آمده بود و مسئولیت اداره تیم ملی را در سفر به شوروی بر عهده داشت. مایوفسكی با روی كار آمدن فدراسیون حسین مبشر جای خود را در تیم ملی فوتبال كشورمان به فرانس ساروش مجار داد.
منبع : سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید