سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
مرحلهی برنامهی بازاریابی
«برنامهی بازاریابی» قدرتمندترین ابزار بازاریابی برای كسبوكارهای كوچك در این كرهی خاكی است.
هنگامی كه از «برنامهی بازاریابی» سخن میگوییم، مرجع تنها تمرینات موجود در كتابهای دانشگاهی بازاریابی یا برنامههای از پیش تعریف شدهی نرمافزاری برای «برنامهی كسب و كار» نیست.
در این مقاله قصد نداریم سهم بازار را بر آورد كنیم؛ بلكه هدف این است كه كسب و كارهای كوچك با خواندن این مقاله بتوانند ترتیباتی در پیش بگیرند تا به تعداد مشتریان خود، ده مشتری اضافه كنند.
«برنامهی بازاریابی» یك سند یا نوشتهی ساده (در بیشتر موارد یك صفحه) است كه به شكلی اختصاصی به سوالات زیر پاسخ میدهد :
شناسایی شركت شما، نوع كار و فعالیت شما، شناسایی كسانی كه به فعالیت شما نیاز دارند، برنامهی شما برای به چنگ آوردن آنها (به طور دقیق هدف نه جذب مشتری است، نه به دست آوردن با روشهای محتاطانه، بلكه هدف به چنگ آوردن مشتری است آن هم به هر قیمتی. پس به یاد داشته باشید در این رابطه نه با كسی تعارف داشته باشید و نه به رقبا رحم كنید !!)، زمان اجرای برنامه ونحوهی تامین مالی آن. نحوهی توضیح و پاسخ به مجموعه سوالهای بالا باید به نحوی باشد كه برای تمام افراد سازمان، شبكهی اعضای كاری و موكلین به روشنی قابل درك باشد.
مورد دیگری كه باید به آن توجه كنیم این است كه صاحبان مشاغل كوچك «فاعل» هستند، نه «برنامهریز و طراح». اگرچه گفته میشود كه «اقدام كردن بهتر از نشستن و فكر كردن است»، اگر اقدام بدون مسیر و هدف باشد به روزمرگی و نوعی از بازاریابی لحظهای و هفتگی منجر خواهد شد و هر فرصت و شانسی را برای رشد و توسعهی واقعی مشاغل كوچك از بین خواهد برد.
مراحل ششگانهی ایجاد یك «برنامهی بازاریابی» به قرار زیر است:
▪ مرحلهی یك: بر روی یك بازار ویژه متمركز شوید.
در این مرحله به آن بخش از بازار و مشتریان توجه كنید كه «در حال حاضر» بیشتر با آنها كار میكنید. مشخص كنید كه چرا و به چه علت آنها با شما كار میكنند و چه ویژگی منحصر به فردی در كار شما وجود دارد كه مورد توجه آنهاست. در یك پاراگراف وضعیت ظاهری و خصوصیات كلی آنها را توصیف كنید و بیان كنید كه آنها از زندگی چه چیزی میخواهند. سپس نگاه عمیقتر و آگاهانهتری به بقیهی موكلان و مشتریان خود بیاندازید و بررسی كنید كه این گروه تا چه حد با ویژگیهای مربوط به گروه بهترین مشتریان شما تطابق و هماهنگی دارند. در ضمن زمانی كه تلفن زنگ زد، بیاختیار نگویید «نه خدای من، این مربوط به بازار هدف من نیست!» به قول معروف، مشتری را روی هوا بقاپید!
▪ مرحلهی دو: موقعیت كسب وكار خود را مشخص و تعریف كنید.
مشخص كنید كه چه كاری را بهتر انجام میدهید، چه سرویسی را بهتر ارایه میكنید، بازار هدف شما، برای كدام محصول و یا سرویس شما پول بیشتری پرداخت میکند. نقطهی قوت خود را به تمام دنیا بگویید، شاید نوع بستهبندی شما منحصر به فرد است، هر خدمت یا محصول ویژهای كه شما را از دیگران متمایز میكند، میتواند در بوق وكرنا نواخته شود و به گوش همگان برسد. به این نكته هم باید اشاره كرد كه شاید شما به نقاط قوت یا ضعف خود واقف نباشید. در این صورت حداقل از ۳ یا ۴ موكل یا مشتری بخواهید كه به شما بگویند به چه دلایلی از شما خرید میكنند.
▪ مرحلهی سوم: پیامهای جامع وكامل.
چند مورد از كاملترین و قطعیترین مزایای انجام معامله با شركت خود را عنوان كنید و سعی كنید به آنچه كه میگویید پایبند باشید و به آن عمل كنید. به یاد داشته باشید مزیت زمانی معنا پیدا میكند كه در ذهن مشتری نقش ببندد، نه ذهن شما. مشتری وموكل شما چیزی را كه شما میفروشید، نمیخرد، بلكه آنچه را كه برای او سود به بار میآورد، خریداری میكند.
▪ مرحلهیچهار: ابزار و وسایل بازاریابی.
ابزار و وسایل بازاریابی را دوباره خلق كنید، برای مثال وبسایتتان را دوباره بسازید. بگذارید آنها پیامهای شما را انتقال دهند و با بازار هدف شما سخن بگویند.
▪ مرحلهی پنج: هرگز به سردی سخن نگویید.
اطمینان حاصل كنید كه تبلیغات شما در گام نخست مشتریان آینده را با حفظ مشتریان فعلی هدفگذاری كرده است. بازار هدف شما نیاز دارد كه بداند و یاد بگیرد كه با پرداخت پول برای كالا یا سرویس شما چه ارزشهایی كسب خواهد كرد.
▪ مرحلهی شش: بر اساس یك تقویم كاری زندگی كنید.
پس از كامل كردن مراحل یك تا پنج، برآورد كنید كه برای اجرای آنها به چه چیز یا چیزهایی نیاز دارید و آنها را بر اساس تقویم كاری برنامهریزی كنید. برنامهریزیهای شما مستلزم آن است كه در موعد مقرر انجام شود. اگر قرار است فلان كار را در مدت یك ماه انجام دهید، طبق تمام برآوردها و محاسبات، آن كار باید شدنی باشد و شما باید متعهد به انجام آن باشید. مطمئن باشید اگر طبق برنامه شروع كنید و هر فعالیتی را (برای مثال یك یا دو فعالیت را در یك ماه) با برنامه به انجام برسانید. میبینید كه در طول شش ماه توانستهاید به شكلی ایدهآل تمام كارها را انجام دهید. پس سعی كنید آهسته، ولی پیوسته برابر برنامه فعالیتهای خود را انجام دهید.
نوشته: John Jantsch - ترجمه: شاهین گلستانی
منبع : سایت تحلیلی MLM
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس حسن روحانی صادق زیباکلام دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
تهران قوه قضاییه هواشناسی بارش باران شهرداری تهران پلیس قتل سیل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت
سایپا خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو مسکن بورس گاز حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس حج تلویزیون سینمای ایران تئاتر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس آمریکا روسیه افغانستان نوار غزه اوکراین طوفان الاقصی
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
اینترنت شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک سلامت روان رژیم غذایی ویتامین شیر فشار خون تجهیزات پزشکی افسردگی بارداری