یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

دانستنی‌های حمام


دانستنی‌های حمام
بیایید برای یك بار هم كه شده مشغله‌های فكری و باید و نبایدهای روزمره زندگی را كنار بگذاریم و از فواید بی‌شمار یك حمام گرم بهره‌مند شویم.
● درست انتخاب كنید
به هیچ‌وجه درست نیست كه برای شست‌وشوی بدن خود از هر چیزی استفاده كنید. ابتدا فكر كنید كه بدن شما به چه چیزی نیاز دارد: آرام كننده‌ها (شیر و عسل)، تغذیه‌كننده‌ها (روغن‌های گیاهی خوش‌بو)، نرم كننده‌ها (شیر)، لاغر كننده‌ها (نمك‌های معدنی، گیاه نبات اسماء)، ‌معالج‌ها (صمغ درختان، روغن‌های گیاهی)، زداینده‌های سم(خاك رس) یا نیروبخش‌ها (روغن‌های گیاهی) سعی كنید تا حد ممكن از موادی با كیفیت پایین یا موادی كه بوی تندی دارند، استفاده نكنید. این مواد شیمیایی به شدت به پوست آسیب می‌رسانند.
● تسكیندردهای روزانه
وقتی مواد مورد نیازتان را آماده كردید، تلفن را قطع كنید، موسیقی آرامی بگذارید و از شدت نور تا حد ممكن بكاهید. درجه حرارت آب داخل وان را تنظیم كنید (۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌تواند حرارت مناسبی باشد.) خود را از تمام افكار رها كنید و درون آب وان بخوابید. مدت زمان ماندن درون وان به تمایل شما بستگی دارد اما ۲۰ دقیقه زمان مناسبی است.
برای آنكه راحت‌تر باشید، می‌توانید یك بالشتك یا حوله‌ای را زیر گردن خود در لبه وان بگذارید. وقتی در آب دراز كشیده‌اید ماهیچه‌های گردن، دست‌ها، شانه‌ها و پاهایتان را شل كنید. چشم‌هایتان را ببندید و نفس عمیق بكشید.
برای آنكه پس از ۲۰ دقیقه ماهیچه‌های بدنتان سفت و قوی شود، هر چند وقت یك بار یك مشت آب سرد به بدنتان بپاشید و بدون آنكه عجله كنید، به تدریج از آب بیرون بیایید.
● پوست تان را پاك كنید
وقتی درون آب هستید پوست تمیز است و منافذش منبسط شده است. این زمان بهترین موقع برای برداشتن یك لایه از روی پوست است. توجه داشته باشید گرچه این كار سبب می‌شود پوستی سالم و تمیز داشته باشید ولی برای هر كسی نیز مناسب نیست. حین كیسه كشیدن، سلول‌های مرده روی پوست كه مانع تنفس كامل پوست می‌شوند، آسان و سریع برداشته می‌شوند. این كار پوست را نرم می‌كند و حیاتی دوباره به آن می‌بخشد. در عین حال اپیدرم را تحریك كرده و سبب افزایش جریان خون می‌شود. پیشنهاد می‌شود یك تا دو بار در هفته بدنتان را كیسه بكشید اما اگر پوست‌تان حساس است، این عمل را هر ۱۵ روز یك بار انجام دهید. بهترین زمان برای اپیلاسیون پس از كیسه كشیدن است. كیسه كشیدن باعث می‌شود موها از داخل پوست بیرون آمده و به راحتی برداشته شوند. در ضمن در صورتی كه بعد از حمام كردن و كیسه كشیدن اپیلاسیون كنید دیگر روی پوست‌تان جوش‌های كوچك قرمز رنگ نمی‌زند.
موادی كه برای كشیدن روی پوست خود استفاده می‌كنید، به جنس پوست شما بستگی دارد. در بعضی محصولات ذرات زیادی وجود دارد كه به صورت حتم برای پوست‌های حساس، خشك و یا پوست‌هایی كه به اگزما دچارند، مناسب نیستند. این محصولات از مواد مختلفی تشكیل شده‌اند، مثل خاك‌رس، دانه میوه‌ها، آسیاب‌ بعضی سنگ‌ها، صمغ درختان و آنزیم‌های جذب كننده و... در صورتی كه پوستی نرمال داریدمی‌توانید از هر محصولی كه می‌خواهید استفاده كنید اما اگر پوست‌تان حساس است، از محصولی نرم استفاده كنید. اگر پوست‌تان ضخیم و قدرتمند است، پیشنهاد می‌شود از محصولات دانه‌دار استفاده كنید تا پوست كاملا و عمیقا تمیز شود.
● چند محصول خانگی برای كیسه كشیدن
▪ مقداری شكر را با ژل حمام یا روغن زیتون كاملا مخلوط كنید. به جای شكر می‌توانید از نمك و به جای روغن زیتون، از روغن بادام شیرین هم می توانید استفاده كنید.
▪ یك قاشق چای‌خوری نمك دریایی، پنج قاشق سوپ‌خوری روغن گیاهی و شش قطره روغن اسطوخودوس یا روغن درخت چندل را با هم مخلوط كنید.
▪ برای نرم و خوشبو‌شدن بدن می‌توانید از دانه‌های خوردشده قهوه نیز استفاده كنند.
▪ یك قاشق سوپ‌خوری عسل و یك قاشق چای‌خوری شكر را با هم مخلوط كنید.
● پاهایی به نرمی پای كودكان
شاید تنها عضوی كه همیشه نادیده گرفته می‌شود و كسی به آن توجه نمی‌كند، پاها باشند كه در طول روز ما آنها را در درون كفش‌هایی كه در بیشتر موارد راحت نیز نیستند، زندانی می‌كنیم. یك حمام گرم و لذت‌بخش درد و ناراحتی را به راحتی از آنها می‌زداید. تنها چیزی كه نیاز دارید، مقداری آب ولرم و نمك‌های معدنی یا صابون سفید است.
پس از حمام، پوست پا نرم است و به راحتی می‌توان ناخن، پینه و سایر موارد را از آن زدود. تنها كافی است روی قسمت‌های پینه بسته پا به نرمی سوهان یا برس بكشید. سپس روی تمامی قسمت‌های پا با حركات دورانی سنگ پا بمالید. حتی می‌توانید اگر پوست پا مشكلی ندارد، مقداری از مواد كیسه خود را روی سنگ پا بمالید و روی پوست بكشید. به این ترتیب پوست‌های مرده جدا می‌‌شوند. پس از حمام می‌توانید از كرم پا یا كرم بدن استفاده كنید. ماساژ انگشتان و ساق پا پس از حمام نیز بسیار موثر است.
● چند محصول خانگی
▪ در صورتی كه پاهایتان حساس است، می‌توانید مقداری روغن زیتون را با كافور مخلوط كرده و به پاهایتان بمالید. به هیچ وجه شب‌ها جوراب به پا نكنید.
▪ در صورتی كه میخچه پا دارید، مقداری روغن زیتون را با سیر مخلوط كنید و روی میخچه بگذارید. مرتبا این كار را تكرار كنید تا زمانی كه میخچه كاملا برطرف شود.
▪ در صورتی كه پاهایتان پینه بسته، روی آن قسمت یك برش یك تا پنج میلی‌متری لیمو بگذارید و روی آن را با باند ببندید. در صورت لزوم چند بار این كار را تكرار كنید.‌
● چند پیشنهاد جالت
▪ می‌خواهید پوستی مخملی و زیبا داشته باشید؟ شش قاشق سوپ‌خوری عسل را در یك لیتر شیر گرم حل كرده و به آب وان اضافه كنید.
▪ می‌خواهید سلولیت‌ها را از بین ببرید؟ نیم لیتر سركه جوشان را روی ۱۰۰ گرم برگ‌های تازه عشقه بالا رونده بریزید. سپس اجازه بدهید نزدیك به شش ساعت دم بكشد. بعد آن را از صافی رد كرده و محلول را درون آب وان بریزید و ۳۰۰ گرم هم گیاه نبات اسماء‌ به آن اضافه كنید.
▪ نیاز به حمامی نرم كننده و نیروبخش دارید؟ یك چهارم لیتر سركه درون آب وان بریزید.
▪ می‌خواهید لاغر شوید؟ ۲۵ گرم نمك دریایی تصفیه نشده و ۵ تا ۱۰ قطره روغن گیاهی نیاز دارید. نمك را آسیاب كنید و در یك لیوان باریك شیشه‌ای بریزید. سپس روغن را به آن اضافه كنید. در‌ آن را ببندید و اجازه بدهید ۱۰ روز این مواد باقی بمانند البته هر چند وقت یك بار آن را تكان دهید. در هر بار حمام كردن، دو قاشق سوپ‌خوری از این ماده به آب حمام بیفزایید. برای آنكه كاملا احساس آرامش كنید، هر بار كه به حمام می‌روید موزیكی ملایم پخش كنید.
سمیه مقصودعلی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید