شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


یکی شدن با طبیعت سبز بهار


یکی شدن با طبیعت سبز بهار
باز هم فصل بهار با تمام شگفتی ها و زیبایی هایش از راه رسید و جسم و جان طبیعت را روح تازه ای بخشید. هوای بهاری، شکفتن گل ها و سرسبز شدن محیط، بسیاری از افراد را برای حضور در این طبیعت سبز وسوسه می کند.
در این میان شاید کودکان بیش از سایرین هیجان زده باشند زیرا طی این سفرهای کوتاه بلند یا حتی کمپ های یک روزه تجارب جدیدی کسب می کنند و بسیاری چیزها را برای نخستین بار تجربه می کنند. علاوه بر آن والدین هم هنگام گشت و گذار در طبیعت همراه فرزندان خود می توانند طبیعت و سادگی های پنهان موجود در آن را دوباره به یاد آورده و لمس کنند؛ زیرا حتی یک سفر تفریحی یک روزه نیز می تواند دنیایی از عجایب و زیبایی ها را به همراه داشته باشد.
پرندگان، جانوران مختلف، سنگ های رنگارنگ، رودخانه ها و برکه ها، حشرات، صداهای گوناگون، انواع گل های وحشی، پوشش های گیاهی مختلف و... هر کدام دنیایی از زیبایی های سمعی و بصری را برای شما به ارمغان خواهند آورد. در صورتی که برای سفر خود برنامه ریزی و هماهنگی مناسبی داشته باشید حتی با داشتن کودکانی پرسروصدا و ناآرام می توانید سفری لذت بخش و به یادماندنی را رقم بزنید. سعی کنید علاوه بر صبور بودن در برخورد با کودکان، با درگیر کردن آنها در مسائل مربوط به سفر، آنها را بیش از پیش مشتاق و هیجان زده کنید.
● بچه ها را همراه کنید
بهتر است برای تعیین محل مسافرت با توجه به سن بچه ها از آنها نظرخواهی کنید. البته قبل از نظرخواهی به اماکن تفریحی و تسهیلات رفاهی محل توجه کنید. وسایل مورد نیاز برای سفر را خریداری کرده و بسته بندی کنید. اگر می خواهید مشارکت هر چه بیشتر بچه ها را جلب کنید، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید به عنوان مثال چگونگی برپا کردن یک چادر مسافرتی را به بچه ها آموزش دهید، به بچه ها اجازه دهید یک شب را داخل کیسه خواب بگذرانند، مطمئن باشید این کار آنقدر آنها را هیجان زده خواهد کرد که از نق زدن های بی مورد در هنگام سفر پرهیز می کنند. آنها را تشویق به گوش دادن به صدای طبیعت کنید.
می توانید شب هنگام همراه با بچه ها در آسمان به دنبال ستاره ها بگردید و آنها را بیش از پیش به طبیعت نزدیک کنید. بهتر است مسائل ایمنی را به کودکان آموزش دهید و از آنها بخواهید به طبیعت احترام بگذارند. بچه ها بسیار علاقه مند به جمع آوری چوب و شاخه های خشک درختان برای درست کردن آتش، پرکردن ظرف های آب، کمک به والدین خود در آشپزی هستند. پس بهتر است از این ذوق کودکانه آنها طی سفر استفاده کنید و با شریک کردن آنان در این کارهای کوچک، سفری جذاب تر و به یادماندنی تر را برای آنان رقم بزنید.
سعی کنید یک برنامه ریزی مناسب برای پیاده روی در برخی پارک ها داشته باشید تا بچه ها بیش از پیش به طبیعت نزدیک شوند و به بودن در آن احساس نیاز کنند. ماهیگیری در رودخانه های اطراف شهر هم در این فصل تفریحی بسیار مناسب به شمار می رود. اتراق کردن کنار رودخانه و آبشار بچه ها و حتی بزرگ ترها را ترغیب می کند تا تن خود را به نوازش های این آب های طبیعی و پاک بسپارند. پس بهتر است به جای غر زدن و فریاد سر بچه ها، چندین دست لباس و کفش اضافی را با خود داشته باشید تا کودکان بتوانند از سفر خود لذت ببرند و به موقع نیز لباس خود را تعویض کنند.
لباس های گرم را نیز هرگز فراموش نکنید زیرا با استفاده از آنها از بیماری و سرماخوردگی احتمالی بچه ها جلوگیری می کنید. استفاده از کرم های ضدآفتاب و پشه بند نیز از مهمترین کارها محسوب می شود. سعی کنید اسباب بازی های مورد علاقه بچه ها را به همراه داشته باشید تا بهانه ای برای ناراحتی آنان پیش نیاید. جعبه کمک های اولیه یکی از موارد مهمی است که به همراه داشتن آن ضروری است.
سعی کنید غذاهای آماده و سبک را در دسترس داشته باشید تا اگر کودک شما احساس گرسنگی کرد، بتوانید در نهایت آرامش او را آرام کرده و احتمالا به دنبال فراهم کردن غذای مورد علاقه سایر اعضای خانواده بروید. ثبت لحظه ها و خاطرات خوش آنان از دیگر مواردی است که باید طی سفر به آن توجه داشت.
● خاطرات خود را ثبت کنید
علاوه بر آن می توانید همراه با بچه ها شروع به نوشتن خاطرات خود در سفر کنید. به این ترتیب می توانید تمامی فعالیت و لحظه های خوش را برای همیشه به یادگار داشته باشید. حتی می توانید گروهی از عکس ها را در این دفترچه بچسبانید.
از تفریحات دیگر می توان به جمع آوری برگ، میوه و شاخه برخی درختان در جنگل ها و سایر محیط های سرسبز اشاره کرد. بچه ها می توانند با استفاده از این مجموعه ها کاردستی های زیبا درست کنند و خاطره خوش سفر را برای همیشه به همراه داشته باشند بسیاری از کودکان از این کاردستی های خود به عنوان گنج یاد می کنند و بسیار به آن علاقه مندند.
در صورتی که فرزند شیرخوار دارید، بهتر است سعی کنید از شیر با دو درصد چربی در بسته بندی های تتراپک استفاده کنید زیرا این بسته ها تا وقتی باز نشده اند، می توانند در خارج از یخچال نگهداری شوند، بدون آنکه فاسد شود. طی سفر از شیشه ها شیر کوچک استفاده کنید. برای سرگرم کردن و آرام کردن کودک خود در اتومبیل بهتر است از اسباب بازی های مختلف و ارزان قیمت استفاده کنید و در صورت کثیف و آلوده شدن آن را دور بیندازید.
● لذت برپا کردن آتش
بسیاری از افراد، مسافرت و کمپ را بدون درست کردن آتش امری ناقص می دانند. گرما، بو، شعله های رقصان آتش، رنگ قرمز زغال، صدای ترق ترق سوختن چوب، مزه غذاهای آماده شده روی آتش و... همه و همه افراد را بیش از پیش مشتاق درست کردن آتش در طبیعت و محیط باز می کند. در واقع با درست کردن این جایگاه با طبیعت ارتباط برقرار می کنید با خیره شدن به شعله های آتش به آرامش می رسید ولی مراقب باشید این مجموعه زیبا فاجعه به بار نیاورد و سبب آتش سوزی در جنگل و.. نشود. سعی کنید محل آتش را کاملا تمیز کنید و اطراف آن را با سنگ بپوشانید.
همیشه یک سطل آب یا شن و بیلچه را در نزدیکی آتش در اختیار داشته باشید تا در صورت نیاز به خاموش کردن آن بتوانید از سرعت عمل بالایی برخوردار باشید. چوب تازه را از آتش دور نگه دارید. برای درست کردن آتش بهتر است از شاخه های کوچک و باریک، برگ ها و چمن خشک استفاده کنید تا آتش به سرعت برافروخته و آماده شود. برای روشن کردن آتش پشت به باد بایستید و سعی کنید آتش را در محل وزش باد درست نکنید.
از درست کردن آتش نزدیک چادر اقامتی خود و یا مواد اشتعالزا پرهیز کنید. برای درست کردن آتش هرگز از مایعات قابل اشتعال استفاده نکنید. سعی کنید آتش بزرگی درست نکنید زیرا ممکن است برای خاموش کردن آن به دردسر بیفتید. پس از خاموش کردن آتش سعی کنید از خاموش بودن آن مطمئن شوید. خاکستر آتش را کمی متفرق کنید و روی آن آب بپاشید تا کاملا خنک شود و در اثر وزش احتمالی باد دوباره شعله ور نشود.
ترجمه: میترا جلیلی
منبع : روزنامه کارگزاران