جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کمک به زمین یعنی افزایش کیفیت زندگی


کمک به زمین یعنی افزایش کیفیت زندگی
تعویض لامپ های پرمصرف با لامپ های كم مصرف كه عمر طولانی تر دارند، كنترل باد لاستیك ها و از برق كشیدن وسایل برقی هنگامی كه از آنها استفاده نمی كنید كارهای ساده ای است كه با انجام آنها می توان به گرم تر نشدن كره زمین كمك كرد.
مسأله تغییر آب و هوا و گرم شدن كره زمین آنچنان ذهن فعالان محیط زیست و سایر افراد را به خود مشغول كرده كه برخی را به ساختن فیلم مستند در این زمینه واداشته است. یكی از فعالان محیط زیست پس از دیدن یكی از این فیلم ها گفت: «هنگامی كه این فیلم را دیدم شوكه شدم. در این فیلم مستند می دیدم كه چگونه ما انسان ها با اقدام های نسنجیده خود آب و هوا را تغییر می دهیم و اكوسیستم را تخریب می كنیم.»
استفاده نكردن از خودروهایی كه سوخت فسیلی (بنزین و گازوئیل) مصرف می كنند و استفاده از خودروهای هیبریدی و سبز كه به جای دی اكسید كربن، بخار آب تولید می كنند، بهترین راه حل برای مقابله با آلودگی و گرم شدن كره زمین شناخته شده است. استفاده از خودروهای هیبریدی، یا خودروهای سبز كه آلودگی كمتری دارند، هرچند كمی گران است اما پرداخت هزینه آن به گرم تر نشدن كره زمین می ارزد.
استفاده از مواد قابل بازیافت به جای مواد تجدیدناپذیر به حفظ چرخه مواد در طبیعت كمك می كند. تحقیقی در این زمینه انجام شده كه نشان می دهد در شهرها به طور متوسط هر خانوار ۳ سطل زباله تولید می كند. در این میان مواد قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت با هم مخلوط می شود و كار جداسازی و بازیافت را مشكل می كند.
برای مثال كاغذ جزو مواد قابل بازیافت است. اما به دلیل آن كه با سایر پسماندها درهم آمیخته می شود، چاره ای جز سوزاندن یا دفن آن باقی نمی گذارد. كاغذ به دلیل آن كه از درخت تولید می شود، طبیعی است قابلیت بازیافت خوبی دارد و می توان از آن دوباره در ساخت كاغذ و سایر وسایل مقوایی یا كاغذی و حتی مداد نیز استفاده كرد. در سال ۲۰۰۶ مقدار بازیافت مواد نسبت به سال ۲۰۰۵ ، ۳۱ درصد كاهش داشت.
انسان ها با زمین چه كرده اند؟ استفاده بی رویه از زمین و منابع طبیعی جز آسیب چیز دیگری برای زمین نداشته است. دانشمندان معتقدند از نظر تاریخی، در دوران جدیدی از حیات زمین قرار داریم؛ دورانی كه در آن سعی می كنیم همه چیز زمین را از آن خود كنیم بدون آن كه چیزی به زمین بدهیم. نسل فعلی بشر اكنون بیش از هر زمان دیگری با مشكلات مواجه می شود. مشكلاتی كه گاه خود موجب آن بوده است. مشكلاتی كه بشر بیشتر با آنها روبه رو است شامل نبود آب كافی، نبود غذای كافی برای همه، انرژی، تغییرات آب و هوایی، تغییرات زیستی و آلودگی است.
▪ آب
تا سال ،۲۰۵۰ دوسوم افراد در مناطقی حضور دارند كه فاقد آب است.
▪ غذا
آمارها نشان می دهد از هر ۶ نفر یك نفر دچار گرسنگی و یا سوءتغذیه است و اقدامات سازمان های بین المللی در این زمینه تاكنون تأثیرگذار نبوده است.
▪ انرژی
برخی آمارها حكایت از آن دارد تا سال ۲۰۱۰ ذخیره سوخت های فسیلی تمام می شود و كشورها از هم اكنون به دنبال یافتن راه های تأمین انرژی موردنیاز خود هستند.
▪ تغییرات آب و هوایی
بدون تردید این بدترین معضلی است كه بشر با آن روبه رو است. زیرا دلیل اصلی توفان ها، سیل، خشكسالی و ... تغییرات آب و هوایی است.
▪ تغییرات زیستی
دانشمندان می گویند بشر وارد فاز ششم انقراض بزرگ شده است.
▪ آلودگی
تخمین زده می شود از هر ۴ نفر یك نفر در سطح جهان دچار آلودگی است. از سوی دیگر افزایش جمعیت در سطح جهان تأثیرات زیادی بر اكوسیستم داشته است كه بر زندگی افراد نیز مؤثر است. از این رو افزایش جمعیت مشكل هفتم بشر است. سازمان ملل جمعیت جهان را ۶ میلیارد نفر اعلام كرده و تخمین می زند تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۸‎/۵ میلیارد نفر خواهد رسید. افزایش جمعیت تبعاتی همچون فقر، كاهش امید به زندگی و مرگ زودرس را نیز به دنبال دارد. از سوی دیگر افزایش جمعیت موجب تخریب و بهره برداری بیشتر از منابع طبیعی می شود.
ترجمه: علیرضا قدردوست نخچی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید