شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بهار دیدنی سمیرم


بهار دیدنی سمیرم
آورده‌اند كه «سمیرم» برگرفته از نام «سمیرامیس» ملكه بابل در دنیای باستان است كه روزگاری از این ناحیه گذر كرده است.اما روایت خوشتر، آن را به افسانه‌های ایران باستان پیوند می‌دهد كه چون سام نریمان پهلوان شاهنامه فردوسی به دندان درد سختی گرفتار می‌شود، بی‌تابی او را فرا می‌گیرد و چون به این منطقه می‌رسد دردش آرام و نام این مكان درد افكن را «سام آرام» نهادند. این طور كه پیداست سمیرم از دیرباز به خاطر مناظر بدیع، كوه‌های سر به فلك كشیده، آبشارهای بی‌قرار و رودخانه‌های خروشان، پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای خوش، بستری برای بازیافتن بهبودی و سلامتی بوده است.
سمیرم در ۱۶۵كیلومتری جنوب اصفهان، بین استان‌های فارس، كهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری واقع شده است و دو چشمه زیبا و معروف به نام‌های چشمه خوانسار و چشمه خانعلی دارد. وجود آثار باستانی و كتیبه‌های میخی حك شده بر دل كوه‌ها و سنگ‌های استوانه‌ای كه به «میل» معروفند و گذشته این شهر را به دوران ساسانیان می‌رساند، البته هنوز كاوش باستان‌شناسی ویژه‌ای در این منطقه صورت نگرفته است. سابقه شهرنشینی سمیرم هم به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، در جنوب سمیرم مزرعه‌ای به نام كوره (هخامنشیان به شهر كوره می‌گفتند) وجود دارد كه هنوز هم خرابه‌هایی از خانه‌ها و حتی حمام در آن به جا مانده است.آبشار سمیرم یكی از جذاب‌ترین مواهب طبیعی این منطقه است كه بهار هر سال عده زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند. اگر دلتان برای دیدن یك رنگین‌كمان رویایی تنگ شده، ایستادن روی تخته‌سنگ‌های رودخانه نزدیك آبشار سمیرم، وقتی كه آفتاب به آبشار می‌تابد را به شدت توصیه می‌كنیم؛ دیدن رنگین‌كمانی كه پشت آبشار درست می‌شود، چیزی نیست كه به همین راحتی‌ها بشود از دست داد.
البته از تخت‌سلیمان، آب‌ملخ، دهات پادنا و كوهستان سرسبز آن هم نباید غافل شد. چشمه آب ملخ در ۶۰كیلومتری جنوب‌غرب سمیرم واقع شده و حكایت جالبی دارد. ظاهراً در زمان قدیم وقتی‌كه ملخ‌ها به كشتزارها و اراضی زراعی حمله می‌كردند، روستاییان مقداری از آب چشمه را در ظرفی ریخته، در مزرعه می‌گذاشتند و معتقد بودند كه با این كار ملخ‌ها پراكنده می‌شوند. تخت سلیمان هم كه در دو كیلومتری آب ملخ واقع شده، به عقیده عده‌ای روزگاری كه سلیمان پیامبر(ع) از این دیار عبور می‌كرده استراحتگاهش بوده است. تختگاه و قدمگاه سلیمان نبی، در تنگه‌ای بسیار عمیق قرار گرفته و به صورت پلی سنگی و طبیعی از قرن‌ها به‌جای مانده است. در فاصله بین این پل سنگی تا قله كوه، غاری وجود دارد كه از آن چشمه‌ای با آب شیرین و نیمه‌گرم جاری است و به صورت آبشار پودر روی رودخانه ماربركه می‌ریزد؛ این جاذبه طبیعی در نوع خود بی‌نظیر است. اگر هوای گشت‌وگذار در كوهستان‌های اطراف سمیرم به سرتان زد، دیدن رودخانه پرآب ماربركه كه مثل یك مار خوش خط و خال در شمال رشته‌كوه دنا امتداد دارد و از هر گوشه‌اش چشمه‌ساری زیبا جاری است را از دست ندهید. سمیرم، دشت هم دارد؛ دشت قبركیخا، دشت مهرگرد (وَردشت)، دشت حنا، دشت قورتَپَسی و دشت سمیرم از مهمترین و زیباترین دشت‌های آن هستند. بهار سمیرم شب‌های خنك و زیبایی دارد؛ سفرتان را طوری برنامه‌ریزی كنید كه حداقل یك شب در آن‌جا بمانید. شما می‌توانید از طریق اصفهان، بهبهان و كهكیلویه و بویراحمد به این منطقه سفر كنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید