جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چوب حراج به مایکروسافت


چوب حراج به مایکروسافت
تاریخ‌ها یكی پس از دیگری به تعویق می‌افتد تا اینكه عاقبت لحظه موعد از راه می‌رسد. لحظه‌ای كه برای دوستاران فناوری اطلاعات و تكنولوژی در تمامی دنیا یك روز خاص به شمار می‌آید. روزی كه قرار است محصول جدید شركت مایكروسافت به نام ویندوز ویستا به طور رسمی عرضه شود. تاریخ عرضه این محصول ۳۰ ژانویه ۲۰۰۷ اعلام و با این زمان رسمی به نوعی در میان علاقمنمدان به این سیستم عامل شوروشوقی پدید می‌آید تا آنجا كه در گوشه و كنار دنیا برای استقبال از این پدیده نوظهور كمپانی مایكروسافت جشن ویستا برپا می‌شود و در این میان سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف نیز به نوعی اخبار این استقبال پرشور را مخابره می‌كنند.
اخباری كه حكایت از آن دارد كه صدها نفر از مردم توکیو برای خرید ویندوز ویستا از نیمه‌های شب شروع به صف گرفتن در مقابل فروشگاه‌های عرضه نرم‌افزاری كرده‌اند و تقریبا تمامی شهرهای پیشرفته دنیا نیز چنین تصویری به خود گرفته است تا آنجا كه تب ویستا مردم شهر سیدنی در استرالیا را نیز از خانه‌‌‌‌ها بیرون كشیده و به صف‌های طولانی خرید این محصول هدایت كرده است. اما گفتنی است این شور و شوق و صف‌های طولانی برای خرید ویندوز ویستا حكایت كاربران آن سوی آبها است و در ایران قصه ویستا جور دیگری رقم خورده است.
● از ویندوز ۱ تا ویستا
پیشرفت امكانات مایكروسافت طی ۲۰ سال اخیر به حدی افزایش یافته است كه در حال حاضر بیل‌گیتس ثروتمند‌ترین فرد جهان است و روز به روز نیز بر ثروت او افزوده می‌شود چرا كه به نوعی كل جهان به محصولات مایكروسافت وابسته هستند اما این وابستگی از كجا آغاز شده است.
گفته می‌شود در واقع بیل‌گیتس و شركایش باید ممنون شركت Dr Dos باشند كه با تاخیر فراوان خود را به جلسه مشترك با آی بی‌ ام رساندند و این تاخیر كلید در خوشبختی برای شركت نه چندان بزرگ مایكروسافت به حساب آمد چرا كه آی‌بی‌ام به جای Dr Dos این فرصت را به مایكروسافت داد تا سیستم عامل خود را بر روی كامپیوتر‌های خانگی قرار دهد و همین فرصت باعث شد در مدت كوتاهی مایكروسافت به شهرت جهانی برسد.
به هرحال اولین نسخه ویندوز با نام ویندوز ۱ در سال ۱۹۸۳ عرضه شد. این برنامه، یک واسط کاربری گرافیکی و محیطی پنجره‌ای را تحت سیستم عامل دیسکی یا همان MS-DOS فراهم می‌ساخت. بعد از آن در سال ۱۹۸۷ ویندوز ۲ به عنوان ارتقایی (upgrade) بر این سیستم‌عامل روانهٔ بازار شد. این نسخه، بعداً با خصوصیاتی جدید مانند قابلیت روهم قرار گرفتن پنجره‌ها بنام ویندوز۲۸۶ و بعد ویندوز۳۸۶ ارایه شد.
بعدها مایكروسافت در سال ۱۹۹۵ با ارایه ویندوز ۹۵ تحولی را در ویندوز و سیستم‌‌ عامل‌های كامپیوتر شخصی به وجود آورد. روند ارایه و بهینه سازی این سیستم عامل همچنان ادامه یافت تا اینكه در سال ۱۹۹۸ مایكروسافت نسخه به روز شده ویندوز ۹۵ را تحت نام Memphis یا همان ویندوز ۹۸ روانه بازار كرد و این ویندوز به طور گسترده در تمامی جهان مورد استفاده قرار گرفته و همچنان نیز محبوب است از امكانات این ویندوز می‌توان به موارد همچون مرورگر مستقل، توانایی فرستادن و گرفتن‌نامه‌های الكترونیكی، پشتیبانی از یواس‌پی و... اشاره كرد.
چند سال بعد مایكروسافت پس از تولید محصولاتی همچون ام ای عاقبت ویندوز اكس‌پی را روانه بازار كرد. سیستم عاملی بسیار قوی و زیبا كه برای كار با اینترنت بسیار مناسب و مطلوب شناخته شده است.البته تا چند سال بعد از توزیع این نسخه،ویرایش شده آن نیز تحت نام Service Pack II هم روانه بازار شد و به طور كلی در حال حاضر این ویندوز در دو نسخهٔ خانگی (home edition) و پیشرفته (professional) در بازار عرضه می‌شود.
مایکروسافت پس از عرضهٔ ویندوز اکس پی در سال ۲۰۰۱ از نسل بعدی ویندوز خود با اسم رمز لانگهورن خبر داد و اعلام كرد که این سیستم عامل را در سال ۲۰۰۴ به بازار ارائه خواهد كرد البته همانطور که بسیاری حدس می‌زدند مایکروسافت بازهم چندان وقت شناسی نبود ونتوانست این ویندوز را در تاریخ مقرر روانه بازار كند.
ویندوز لانگهورن كه در مطبوعات ایران به نام شاخ دراز تعبییر شده است قبل از ارایه به كاربران به ویستا تغییر نام یافت و به احتمال قوی نام ویستا از كوه یا صحرای با همین نام كه در نزدیكی شركت مایكروسافت قرار دارد گرفته شده است چرا كه بزرگان مایكروسافت برای نام‌گذاری بر روی محصولات خود از طبیعت الهام می‌گیرند.
تاخیرهای متوالی در ارایه ویندوز ویستا سبب شد تا بسیاری از كارشناسان به نوعی مایكروسافت را زیر سئوال ببرند اما بیل‌گیتس در پاسخ به تمامی این تاخیرها اعلام كرد در هنگام ورود اكثر سیستم عامل‌ها به ما فشار زیادی وارد شده است چرا که اسامی آن‌ها از مدت‌ها پیش به جوامع خبری اعلام شده بود و ما موظف بودیم که آن‌ها را در موعد مقرر که همان نام آن‌ها بود به بازار عرضه کنیم ولی ما تصمیم داریم که ویستا را در محیطی آرام و دور از تنش به تولید برسانیم تا آنجا كه وقتی کاربران حرفه‌ای برای اولین بار با ویستا کار می‌کنند انگشت به دهان بمانند.
● كرك ویستا در یك ثانیه
بعد از ارایه سراسری ویندوز ویستا، مایكروسافت برای جلوگیری از استفاده غیر قانونی از این نسخه به تمامی كاربران هشدار داد در صورتی كه بدون كسب اجازه از ویندوز ویستا برای سیستم خود استفاده كنند، رایانه آنها از فعالیت باز می‌ماند به طوری كه ویژگی‌های اصلی این ویندوز حذف شده و كاربر تنها قادر است از مرورگر اینترنتی این ویندوز استفاده كند.
اما گویا این هشدار مایكروسافت برای بازار آشفته نرم‌افزار ایران چندان جدی نبود چرا كه درست همزمان با عرضه سراسری ویندوز ویستا در تمامی دنیا در اقدامی باور نكردنی در كشورمان سیل آگهی‌های تبلیغاتی برای فروش ویستا به یكباره شیوع پیدا كرد.
به عنوان نمونه در یكی از این آگهی‌ها كه نام شركت و تمامی مشخصات آن به درشتی خودنمایی می‌كرد مدیریت عرضه كننده این نرم‌افزار (البته به صورت غیرقانونی) با تمام افتخار كاربران را به خرید ویندوز ویستا دعوت می‌كرد و در ادامه این بروشور تبلیغاتی نوشته شده بود، « به دلیل استقبال زیاد كاربران از مجموعه ارزشمند ویندوز ویستا برای اولین بار در دنیا این سیستم عامل را در ۳ ثانیه كرك و فعال كنید.
این مجموعه در قالب ۲ دی‌وی‌دی با قیمت استثنایی تنها ۳ هزارتومان و پست پیشتاز رایگان از هم‌اكنون در اختیار شماست». اگر در روزهای اولیه ارایه ویندوز ویستا این تبلیغات در مراكز فروش قعطات كامپیوتری و نرم‌افزاری به وفور یافت می‌شد امروزه حتی پشت شیشه بقالی‌ها گرفته تا كیوسك روزنامه فروشی نیز می‌توان به راحتی آگهی فروش ویندوز ویستا را مشاهده كرد.
یكی از فروشندگان ویندوز ویستا در خصوص قیمت این سیستم عامل می‌گوید،این ویندوز كه بر روی دی‌وی‌دی ارایه می‌شود از قیمت پایه ۳ هزار تومان شروع و نهایتا به ۷ هزار تومان ختم می‌شود البته ویندوز ویستا ۷ هزارتومانی به نوعی اورژینال است و اكثر مشتری‌‌ها این ویندوز را خریداری می‌كنند.
البته اورژینال از دیدگاه این فروشنده خراب نبودن حلقه‌های دی‌وی‌دی است نه پشتیبانی مایكروسافت از سیستم عامل چرا كه وی اعتقاد دارد ویندوز ویستا برای بازار ایران كه در حدود ۶۰۰ هزارتومان تمام می‌شود بسیار گران است بنابراین ما ویندوز ویستا وطنی را به نوع آمریكایی آن ترجیع می‌دهیم.
● گران و برای ما ارزان
به گفته مسئولین اجرایی شركت مایكروسافت تلاش همزمان و چندین ساله ۲۰۰۰ برنامه نویس به تولید ویندوز ویستا ختم شده است شاید همین حجم كار سبب شده است كه ویستا از قیمت نسبتا بالایی برخوردار باشد.
در حال حاضر سیستم‌عامل جدید ویندوز ویستا دارای چهار نسخه مختلف است كه مایكروسافت هر كدام را با قیمتهای متفاوتی عرضه كرده است تا آنجا كه نسخه ویستا هوم بیسیك آن با قیمت ۱۹۹ دلار،ویستا هوم پرمیوم ۲۳۹دلار،ویستا بیزنس با قیمت ۲۹۹ دلار و ویستا آلتیمیت با قیمت ۳۹۹ دلاردر سراسر دنیا قیمت‌گذاری شده است.
ویندوز ویستا برعكس تمامی سیستم‌عامل‌های كه مایكروسافت تا كنون به بازار عرضه كرده است نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری خاصی دارد تا آنجا كه گفته می‌شود نسخه هوم بیسیك آن نیاز به پردازنده ۳۲ یا ۶۴ بیتی و ۸۰۰ مگاهرتزی ، ۵۱۲ مگابایت رم ، دیسك سخت ۲۰ گیگابایت با ۱۵ گیگابایت فضای خالی،كارت گرافیگی با ۳۲ مگا بایت حافظه و دی‌وی‌دی درایو دارد. و در سه نسخه دیگر نیز باید پردازنده ۳۲ یا ۶۴ بیتی یك گیگاهرتزی، یك گیگا بایت رم،دیسك سخت ۴۰ گیگا بایت با ۱۵ گیگا بایت فضای آزاد، كارت گرافیكی با ۱۲۸ مگابایت حافظه و دی‌وی‌دی برای نصب ویستا نیاز است.
شاید این عوامل سبب شده است كه به نوعی گفته شود كه ویستا برای كشورهای در حال توسعه گران است. یكی از كارشناس بازار نرم‌افزار در این خصوص می‌گوید: ویندوز ویستا با مشكلات متعددی برای به كارگیری گسترده در كشورهای در حال توسعه مواجه است، زیرا دستگاه‌های جنبی و پیشرفته‌تری كه ویستا در مقایسه با اكس پی می‌طلبد، عامل بازدارنده‌ای برای كاربران در این كشورها خواهد بود كه نمی‌توانند هزینه‌های ارتقای رایانه قدیمی ‌خود را به منظور كار كردن راحت سیستم عامل جدید متقبل شوند و مساله دیگر مربوط به هزینه‌ای است كه برای ارتقای قانونی به سیستم عامل ویستا لازم است.
این كارشناس همچنین عنوان می‌كند، گرچه در كشور ما به دلیل عدم اجرای قانون كپی رایت این محصول گران‌ قیمت با نازل‌ترین بها به دست خریدار می‌رسد اما به دلیل اینكه بیش از نیمی از سیستم‌های موجود در ایران به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری توانایی نصب و اجرای ویستا را ندارند بنابراین این قیمت نازل چندان به كمك كاربران ایرانی نمی‌آید ولی در مورد بازاری غیر از ایران به نظر می‌رسد كه باید مایكروسافت به بازبینی قیمت‌ ویستا و تطبیق آن با سطح اقتصادی كشورها توجه بیشتری نشان دهد هرچند كه در این خصوص از سوی مایكروسافت تا كنون تلاشی صورت نگرفته است.
به گفته جیمز آلچین یا همان سردار ویندوز نسخه بعد از ویستا، ویندوز Black Comb است. همان ویندوزی كه هنوز عرضه نشده نام او به ویینا تغییر نام یافته است و ما امیدواریم حداقل تا عرضه سراسری این ویندوز كشور ما نیز آن‌چنان به سوی تكنولوژی و قوانین آن گام برداشته باشد كه ما نیز به جای كرك كردن در یك ثانیه مانند تمامی كشورها جشن ویینا برپا كنیم.
نویسنده : مینو‌مومنی
منبع : تراشه


همچنین مشاهده کنید