یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

بزرگ‌ترین سمینار دینی دوسالا‌نه در آلمان


هر دو سال یك‌بار مراسم مهمی از ۱۶ تا ۲۰ خرداد (۶ تا ۱۰ ژوئن) در آلمان برپا می‌شود با نام <كریستن تاگ> یعنی روز كلیسا. امسال سی و یكمین باری بود كه این مراسم با عنوان <زنده و فعال و برنده‌تر>؛ نامی ‌برگرفته از انجیل، در كلن برگزار می‌شد. یك سال كاتولیك‌های آلمان و یك سال پروتستان‌های آلمان مسوول برگزاری این مراسم هستند. بنا به گفته مسوولا‌ن، امسال حدود ۳۰۰ هزار نفر بلیت ۹۰ یورویی این مراسم را تهیه كرده بودند.
جز در مراسم بزرگ عمومی دعا كه در روز اول و آخر در میدان بزرگ اصلی شهر برگزار شد، بقیه اوقات در محل نمایشگاه دائمی شهر كلن در طول این ۴ روزه بیش از ۳۰ هزار فعالیت انجام شد كه از جمعیت ۳۰۰ هزار نفره‌ای كه بلیت تهیه كرده‌ بودند، می‌توانستند در هر كدام از آنها كه خواستند شركت كنند یا از آنها بازدید نمایند. مسوول برگزاركننده آن ان‌جی‌اوی كریستن تاگ و كلیسای آلمان است. هر ساله در این ۴ روزه، شهری كه در آن كریستن تاگ برگزار می‌شود، دارای فضایی كاملا‌ً مذهبی می‌شود. بسیاری از شركت‌كنندگان جوانان هستند كه از شهرهای اطراف شركت می‌كنند. مدارس اطراف شهر در بروشوری آدرس‌های خود را منتشر كرده بودند كه جوان‌های شهرستان‌ها كه با یك كوله‌پشتی و معمولا‌ً به اتفاق مربیان و معلمان خود شركت كرده بودند، در آنجاها بتوانند اقامت نمایند.
بیش از ۴۵۰۰ نفر در این چند روزه داوطلبانه برای برگزاری این مراسم همكاری می‌كنند و چون به قصد عبادت حاضر می‌شوند، بسیار پركار و محترمانه فعالیت می‌نمایند. چندین سالن بزرگ در نمایشگاه بود كه با بیش از ۵ هزار نفر ظرفیت در سانس‌های مختلف در آنها برنامه سخنرانی و یا تئاتر و یا گفت‌و‌گوی آزاد دینی برگزار می‌شود. به جای صندلی از نوعی كارتن استفاده كرده بودند كه داخل آن یك ضربدری كارتنی بود كه می‌توانست صندلی متفاوت و راحتی باشد.
كتابچه مفصل ۴۰۰ صفحه‌ای به ترتیب روز و ساعت برنامه‌های مختلف و ساعات گوناگون جشن ۴ روزه <روز كلیسا> را نوشته بود تا مخاطبان بتوانند اولویت خود را برگزینند. بنا به آمار این كتابچه، در این چهار روز در نقاط مختلف این نمایشگاه هزار برنامه موسیقی، ۳۰ تئاتر، ۱۲ فیلم و ۴۰۰ نمایشگاه نقاشی و عكاسی مذهبی هم به نمایش درآمد.
یك سالن بزرگ به سخنرانی افراد شركت‌كننده اختصاص داشت كه خودشان در پشت میز جلسه، بدون برنامه‌ریزی قبلی شركت می‌كردند و نظرشان را در مورد مسیح در دنیای فعلی بیان می‌كردند كه بنا دارند آن را كتاب كنند.
از من به عنوان رئیس مؤسسه گفت‌و‌گوی ادیان دعوت كرده بودند تا در تنها میزگرد سیاسی- عقیدتی آنجا شركت كنم. موضوع بحث آن میزگرد، مخاطره پرخطر اروپای مسیحی در خاورمیانه مسلمان بود. حرفی كه من آنجا زدم و مورد استقبال قرار گرفت این بود كه مشكل اصلی اروپا و آمریكا این است كه منطقه خاورمیانه و باورها و خصوصیات آنان را نمی‌شناسند و از روی اطلا‌عات عمومی خود و براساس نظرات مشاوران یا اپوزیسیون‌های مغرض رفتار می‌كنند و به همین دلیل نه تنها به نتیجه نمی‌رسند بلكه باعث رشد خشونت و خشم در این منطقه شده‌اند. با آنكه فضای آلمانی‌ها، به خصوص در موقع سخنرانی یك فرد ایرانی، بعد از گذشت چند روز از صحبت‌های جدید آقای احمدی‌نژاد، خیلی اسرائیلی می‌توانست باشد اما هنوز هم حرف‌های منطقی ضداسرائیلی اثر مثبت خودش را داشت. گفتم سوال اصلی اصلا‌ح طلبان و آزادیخواهان خاورمیانه و جهان اسلا‌م و ایران این است كه چرا ارزش‌های مورد قبول غرب مثل دموكراسی و حقوق بشر و آزادیخواهی وقتی به مرزهای اسرائیل می‌رسد، همگی ملغی می‌گردد؟ این مهم‌ترین دلیل عدم اعتماد و باور به غرب در این منطقه است. بیش از ۳ هزار نفر در این جلسه شركت كرده بودند. متن سخنرانی‌ام را به زودی روی سایت كریستن تاگ می‌گذارند و بعد از پیاده شدن، روی سایت مؤسسه گفت‌و‌گوی ادیان نیز قرار می‌گیرد.
سالن بزرگ و اصلی نمایشگاه، محلی بود كه در آن فعالا‌ن مسیحیت در نقاط مختلف دنیا كه به نام كلیسا و دین در حوزه‌های اجتماعی فعالیت می‌كنند، غرفه‌زده بودند. مقابله با ایدز، جمع‌آوری مین، مبارزه با ساخت بمب، حمایت از طبیعت، رسانه‌های مسیحی و دینی، محیط‌زیست، حقوق بشر، مبارزه با فقر و جنگ، حمایت از قربانیان خشونت‌های مذهبی، حمایت از سالخوردگان، عقب‌ماندگان ذهنی و معلولا‌ن و ده‌ها مورد مشابه دیگر كه در كشورهای مختلف دنیا فعالیت دینی می‌كنند، كار خود را عرضه كرده بودند. واقعاً این بخش خیلی تجربه‌آموز بود. ‌
یك سالن هم به عرضه كتاب‌های جدید حوزه دینی از سراسر دنیا و ‌CD و روزنامه و مجله دینی اختصاص داشت كه می‌توانست هم برای علا‌قه‌مندان عادی به دین و مناسك جاری كمك باشد و هم در بخش علمی آن محققان و اندیشمندان این پروژه را تغذیه كند. این جمعیت ۳۰۰ هزار نفری هم كه شال نارنجی به گردن انداخته بودند و در همه جای شهر می‌شد رد پای آنها را دید. واقعاً یك نمایشگاه دینی همه‌جانبه‌ای بود. طبیعی است خیلی از كسانی كه آمده بودند مذهبی و معتقد نبودند، اما این چند روز آنها را در فضای دینی، البته با تعریف غربی، قرار می‌داد؛ به همین دلیل شاگردان مدارس بیشترین شركت‌كننده‌ها بودند كه خودشان و یا مربیانشان یا خانواده‌هایشان علا‌قه‌مند بودند كه چند روزی آنان با عناوین مذهبی در دنیای فاصله ‌گرفته از معنویت و دین حضور یابند.
این گزارش كوتاهی بود كه نشان دهد در دنیا، اعتبار خاصی برای دین و دینداری قائل هستند، همه هم انتظار دارند <دین> آنها را به صلح و آرامش برساند. آنجا من گفتم: <افراطی‌های خشونت‌طلبی كه به نام دین خشونت را رواج می‌دهند عامل جدایی مردم از دین می‌شود؛ بن‌لا‌دن و بوش هر دو مثل هم، دو سر این طیف هستند. دین باید صدای صلح و عدالت را جایگزین بلند خشونت كند.>
كریستن تاگ آلمان، برای این هدف كار بزرگی كرده بود.
سیدمحمدعلی ابطحی
منبع : روزنامه هم‌میهن