یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / Sunday, 17 February, 2019

حجاب و پوشش اسلامی


حجاب و پوشش اسلامی
اصل حجاب مربوط به احکام ویژه بانوان است و اتکای آن, بر تفاوت های طبیعی و ساختاری زن و مرد استوار می باشد. غربی ها به دلیل این که اصل عدم توجه به جنسیت در تقسیم کار را محور تمدن و عامل پیشرفت دانسته اند, تحلیل درستی از حجاب و فرهنگ آن ندارند; از این رو زنان را بین گزینش انسانیت محوری در محیط کار, و یا مرد محوری و ابزار جذّاب بودن برای خوشایند مردان, مردد ساخته اند, و در نتیجه به جدایی آنان از ارزش ها منجر گردیده است.
در جوامع اسلامی, بر اثر تأثیر متقابل فرهنگ ها, شاهد کاهش کیفیت حجاب هستیم. این پوشش اسلامی با این که به حسب ظاهر, بار سیاسی ندارد, ولی بر خلاف انتظار, دیروز و امروز در معرض شدیدترین حملات قرار گرفته است. هر از چند گاهی در کشورهای غربی قانونی بر ضد آن به تصویب می رسد و زنان و دختران به جرم پوشش اسلامی از تحصیلات دانشگاهی ممنوع می شوند. آنان مانند مزدورانی چون آتاتورک و رضا خان به کشف حجاب اجباری دست نمی زنند تا با واکنش مردم مواجه شوند, لیکن با تصویب چنین قوانین ضد انسانی و ضد آزادی, حلقه محاصره را بر زنان با حجاب تنگ تر ساخته تا در نهایت خود, حجاب را بر دارند و هم رنگ زنان جوامع غربی گردند. شایسته است ملت های اسلامی در مقابل این نوع تهاجم فرهنگی از خواب غفلت بیدار شده و موضوع حجاب را عمیق تر از گذشته بازنگری نمایند.
● پیشینه حجاب
پوشش دینی بانوان, از اختراعات آیین اسلامی نیست, بلکه ریشه در تاریخ دارد. به گفته ویل دورانت: (قوم یهود و ایرانیان قدیم, حجاب را برای بانوان یک نوع کرامت و شرافت, و از واجبات دینی می دانستند).۱ اما اسلام, پوشش و حجاب را برای شبه جزیره عربستان به ارمغان آورد.
هم اکنون در اسراییل, بسیاری از بانوان قوم یهود با پوشش کامل به مدرسه و دانشگاه می روند, ولی در فرانسه و ترکیه, به جرم داشتن حجاب, زنان از تحصیل باز داشته می شوند; در حالی که از نظر منشور جهانی, هر انسانی در اتخاذ عقیده, شغل, مسکن و نوع لباس, آزاد است. هر کشوری لباس ملی خاصی دارد که هر انسانی حرمت آن را پاس می دارد و کسی حق تعرض و مزاحمت ندارد. متأسفانه برخی از جوانان ساده لوح کشورهای اسلامی, بر اثر تهاجم فرهنگی, به جای لباس مردانه, لباس زنانه می پوشند, موهای بلند خود را می بافند و به پشت سر می آویزند, ریش ستاری می گذارند یا موهای بتیلی برای خود درست می کنند, قیافه هیپی گرانه به خود می گیرند و یا محاسن قیطانی شبیه ترکمن ها برای خود می سازند و آزادانه در کوی و برزن, اندام آن چنانی خویش را به نمایش می گذارند و احدی متعرض آنان نمی شود, در حالی که برخی از حکومت های غربی, چادر و یا پوشش اسلامی را که هیچ گونه ضرر و زیانی ندارد, بر نمی تابند; اما در مقابل, برهنگی و خود آرایی زنان را که باعث تهییج شهوات و ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی و ناامنی هاست, مورد تشویق قرار می دهند. بی بند و باری و مفاسد اخلاقی و جنسی در این کشورها به حدی است که برخی از دختران غربی, برای حفظ امنیت خود, به سیاه پوستان پناه می برند.
در این میان, آنچه از همه عجیب تر می نماید, موضع مفتی الازهر مصری است که به جای دفاع از این حکم ضروری و اجتماعی مسلمان ها, هم صدا با غربیان به نفی حجاب می پردازد. این گونه رفتارهای متناقض ما را بر آن داشت تا در این شماره, مسئله حجاب اسلامی را مورد بازنگری قرار دهیم.
● حجاب و پوشش اسلامی
واژه حجاب و مشتقّات آن, هفت بار در قرآن کریم تکرار شده و در تمام موارد, به معنای پرده و مانع است. قرآن کریم می فرماید: (فاسئلوهن ّ من وراء حجاب;۲ اگر از زنان پیامبر چیزی خواستید, از پشت پرده بخواهید. )
حجاب از نظر لغت, در معانی گوناگونی به کار رفته است:
۱) پرده, چادر, روپوش, روبند, آنچه با آن چیزی را بپوشانند.۳
۲) پرده حایل میان قلب و شکم.
۳) به غروب خورشید در تاریکی نیز, در حجاب قرار گرفتن تعبیر شده است.۴
اما به کار گرفتن کلمه (حجاب) در خصوص پوشش بانوان, یک اصطلاح تازه و جدید است.
فقهای اسلام در کتاب های فقهی خود از واژگان (ستر) و (ساتر) استفاده کرده اند. و آن را بر دو تقسیم می دانند:
۱) پوششی که ذاتاً واجب است;
مانند پوشیده نگاه داشتن شرمگاه ها از دید مردان و زنان دیگر, بلکه کودکان ممیز و اهل تشخیص, به جز همسر.
۲۰ پوشش در حال نماز;
واجب است بانوان در هنگام نماز, تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشانند; ولی پوشاندن دست ها تا مچ, پاها تا مچ و گردی صورت به مقداری که در وضو شسته می شود, لازم نیست.۵
● دلایل وجوب حجاب
مراجع عظام و عالمان اسلامی برای وجوب پوشش بانوان به قرآن, سنت پیامبر(ص), روایات معصومان و سیره زنان مسلمان (سیره مسلمین) استناد کرده اند که به مواردی از آنها اشاره می کنیم:
الف) حجاب در قرآن
۱) (قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون;۶ به مردان مؤمن بگو: چشمانشان را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و کانون عفت خویش را حفاظت نمایند. این عمل برای آنها پاکیزه تر است. تحقیقاً خداوند به آنچه انجام می دهید, آگاه است. )
انسان, مقدس تر و پاک تر از این است که درباره شرمگاه ها بیندیشد, چرا که نگاه به موضع حرام, باعث تفکر می شود. بر این اساس, بعضی معتقدند مراد از این فراز آیه (یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم), ستر عورت است; یعنی بر مرد و زن واجب است عورت خود را از یکدیگر بپوشانند, اما ما تقریباً جزم داریم که (یغضوا من ابصارهم) اختصاص به نظر به عورت ندارد, بلکه شاید بیشتر اختصاص به نظر به غیر عورت داشته باشد; بنابر این ممکن است مقصود آیه, حفظ شرمگاه ها و نگاه به آنها هر دو مورد توجه باشد.۷ چون چشم چرانی و نگاه به نامحرمان از آفات مهم ایمان است و غالباً مردان گرفتارآن هستند و زنان نیز تشویق می شوند.
در ادامه آیه, به ضرورت حجاب زن پرداخته و می فرماید: (و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ّ و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن ّ الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن ّ علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن ّ الا لبعولتهن ّ… ;۸ به بانوان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه به اجنبی فرو پوشند و دامن خویش را (از آلودگی) پاک نگه دارند و زینت و جمال خود را جز آنچه که به طور طبیعی نمایان است, از نامحرمان بپوشانند. و مقنعه و روسری خویش را بر روی سینه ها افکنند و زینت و مواضع زیبایی ها را جز برای شوهران خود نمایان نسازند و…. )
مطابق آیه, زن نباید زینت خود را ظاهر سازد, مگر در دو مورد: یک استثنا در مورد خود زینت است, یعنی مگر بعضی از زینت ها و به تعبیر قرآن, زینت ظاهر, و استثنای دوم در مورد افراد است; یعنی و مگر برای بعضی از طبقات که غیر شوهر او هستند; مانند پدر پسر, برادرزادگان, خواهرزادگان, فرزندان شوهر و چند طبقه دیگر. ۹
۲) (یا ایّها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن ّ من جلابیبهن ّ۱۰ ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین;۱۱ ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو که چادر خویش را بر خود فرو پوشند. این کمترین چیزی است تا به عفت شناخته شوند و از تعرض و آزار افراد هوسران محفوظ بمانند. )
● شأن نزول آیه
اگر به شأن نزول آیات سوره نور توجه کنیم, فلسفه حجاب به طور کامل روشن می شود.
ابن مرویه از حضرت علی(ع) بازگو می سازد: (جوانی از انصار در مسیر راه, با زنی روبرو گردید که مقنعه خود را پشت گوش هایش انداخته و قسمتی از گردن و سینه های خود را نمایان ساخته بود. همین طور که با چشمانش زینت ها و گام هایش را بدرقه می کرد, ناگهان صورتش به استخوان بر آمده از دیوار اصابت کرد و خون جاری شد. جوان سوگند یاد کرد با همین وضع خدمت رسول خدا شرفیاب شده, موضوع را بازگو نماید. تا چشم پیامبر به جوان افتاد, متأثر شد و فرمود: این پاداش گناه توست, و بی درنگ این آیه نازل گردید.)۱۲
قرآن در آیه ۳۰ این سوره, مردان را از چشم چرانی نهی می کند و در آیه ۳۱, زنان را از نگاه و عدم رعایت حجاب کامل بر حذر می دارد, چون می خواهد هم زنان را از بهره کشی مردان از راه چشم و گوش و قوه لامسه باز دارد و هم آنان را از مسابقه پایان ناپذیر در نشان دادن اندام, عشوه گری ها, طنازی ها, آرایشگری ها مانع شود تا در نتیجه آن, هوس رانی, تجدد طلبی و نوخواهی را در نهاد مردها زنده نسازند و سرنوشت خود را به فلاکت نیندازند. وانگهی دامن زدن به شهوات و هوس های خفته مردها, در واقع افروختن و شعله ور ساختن آتشی است که نوعاً زن ها در آن خواهند سوخت و یا به ابتذال و سقوط شخصیت آنان منجر خواهد گردید.
ب) حجاب از نظر روایات
روایات فراوانی در باره وجوب پوشش از ائمه معصومین& نقل شده است, که ما فقط به یک نمونه بسنده می کنیم.
فضیل در حدیثی از امام مصعوم(ع) پرسید: آیا بازوهای بانوان از زینت هایی است که خداوند متعال پوشاندن آن را واجب دانسته و فرموده است: زن نباید زینت خود را جز برای همسران و سایر محارم ظاهر سازد؟ فرمود: بلی. ۱۳
● فلسفه حجاب
پوشش بانوان در اسلام, یک اصل تعبدی نیست, بلکه مصلحت ها و حکمت هایی دارد; از جمله:
۱) زن مانند مرد, حوایج و نیازمندی هایی دارد که برای تأمین آن, ناگزیر باید از محیط خانه خارج گردد تا بتواند آنها را فراهم سازد. در کتاب های فقهی و حدیثی, خروج زن با اذن شوهر برای تأمین حوایج و شرکت در نمازهای عید فطر, عید قربان, نماز جمعه و جماعت, تجویز شده است; پس حجاب برای خروج زن از محیط خانه, تشریع گردیده است.
۲) شرکت زن در فعالیت های عبادی, سیاسی و اجتماعی و دفاع از حقوق شخصی, تعلیم و تعلّم. در این صورت رعایت حجاب واجب می شود تا کام یابی ها منحصر در محیط خانه شود و محیط خارج تنها برای کار و فعالیت باشد.
۳) احساس امنیت روحی و حراست آنان از خطرات احتمالی و بیماران جنسی و عناصر لا ابالی. پناه بردن برخی از دختران سفید پوست غربی به سیاه پوستان, علاوه بر قدرت جنسی بیشتر, به دلیل قدرت جسمی و دفاعی آنان است.
۴) حجاب, عامل خودسازی و تهذیب نفس است, چرا که زنان را از خود آرایی, طنازی, خودنمایی و صیادی باز می دارد.
۵) حفظ نظام خانوادگی و علایق زوجیت, بستگی تام به پوشش بانوان دارد.
● ارزش حجاب
امام خمینی (ره) در باره ارزش حجاب می فرماید: (حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار, حجاب شخصیت, ساخته من فقیه نیست; این نص صریح قرآن است. آن قدری که قرآن مجید بیان کرده, نه ما می توانیم از آن حدود (محدوده) خارج شویم و نه زنانی که معتقد به این کتاب بزرگ آسمانی هستند. )۱۴
باید به دنیا تفهیم کنیم که دست یابی به مدارج علمی به معنای پشت کردن به مفاهیم ارزشی دینی و رویکرد به مظاهر فریبای تمدن غربی نمی باشد.
از این جا روشن می شود که چرا فرانسه در ممنوعیت تحصیل دختران با حجاب اسلامی در دانشگاه ها پیشگام شده است, چون نقش آن را در پیروزی الجزایر چشیده است.
فرانس فانون می نویسد: (هر چادری که دور انداخته می شود, افق جدیدی را که بر استعمارگران ممنوع بود, در برابر او می گشاید و بدن زن الجزایری را که عریان شده است, به او نشان می دهد و پس از دیدن هر چهره بی حجابی, امیدهای حمله ور شدن اشغال گران ده برابر می گردد. هر بار که یک زن کشف حجاب می کند, در واقع وجود جامعه الجزایری را بر سیستم دفاعی سست بنیاد, باز و متلاشی شده به اشغال گران اعلام می دارد. )۱۵
بنابر این, حجاب, پاسخی است به ندای فطرت, نشانِ تمدن و فرهنگ اسلامی است, فزونی بخش حرمت زنان و مایه سلامت جسم و آرامش روان جامعه است.
اسلام, طرفدار پرده نشینی نیست, اسلام می خواهد زن در حضور مردهای اجنبی, بدن خود را بپوشاند بدون آن که مجبور باشد از اجتماع کناره گیری کند. رعایت پوشش اسلامی در قالب دو اصل (پوشیدگی) و (سادگی), آثار و نتایج مهمی از لحاظ فردی و اجتماعی در بر دارد.
در مخزن شرف, گهری جز حجاب نیست
شمشیر دیده را سپری جز حجاب نیست
ای ملتی که یک سره در خواب غفلتید
در کاستن ز فرّ نیاکان شتاب چیست؟

محمدباقر شریعتی سبزواری
پی نوشت ها:
۱ـ تاریخ تمدن, ج ۱, ص ۲۳۳; برای مطالعه بیشتر, به کتاب مسئله حجاب شهید مطهری مراجعه شود.
۲ـ احزاب (۳۳) آیه ۵۳.
۳ـ المنجد, ماده (حجب) و فرهنگ عمید, واژه حجاب.
۴ـ عروهٔ الوثقی, ج ۱, ص ۴۱۴.
۵ـ همان.
۶ـ نور (۲۴)آیه ۳۰.
۷ـ مرتضی مطهری, آشنایی با قرآن, ج ۴, ص ۸۲ ـ ۸۴, با تلخیص.
۸ـ همان, آیه ۳۱.
۹ـ مرتضی مطهری, همان, ص ۹۰.
۱۰ـ جلباب, پیراهن یا جامه گشاد شبیه چادر و عبای عربی را گویند; المنجد, ماده جلباب.
۱۱ـ احزاب (۳۳) آیه ۵۹.
۱۲ـ الدر المنثور, ج ۵, ص ۴۰.
۱۳ـ وسائل الشیعه, ج ۲۰, ص ۲۰۰ ـ ۲۰۱.
۱۴ـ زن از دیدگاه امام خمینی, ص ۱۴۷.
۱۵ـ انقلاب الجزایر, ص ۲۱۰

منبع : سایت پاسخگو

مطالب مرتبط

سوغات فرنگ!

سوغات فرنگ!
می گویند "تنهایی" از دردهای سترگ انسان است که همیشه برای او طعمی تلخ داشته است. گفته اندکه انسان با انسان خوش است و در همان دمی که پیرامونش از انسان عاری و خالی می گردد حالات و سکناتی برای او رقم می خورد که گاه خودش نیز از چنین کردارها و گفتارهای غریب درعجب می شود و شگفت زده می گردد. انسان همیشه برحسب فرمان فطرت خود از تنهایی می گریخته و از تنها ماندن وحشت داشته است. مثنوی معنوی مولوی که خود بحری بی کرانه از تموج معنی است با شکوه از جدایی آغاز می شود:
بشنو از نی چون حکایت می کند
وز جدایی ها شکایت می کند
"حسان چایچیان" شاعر معاصر، در شعری لطیف به مضمون تنهایی وجدایی می پردازد:
شبی دیدم کنار بوستانی
فتاده یک نی از دست شبانی
نشستم با تانی در کنارش
گرفتم از رخش گرد و غبارش
نهادم برلبش لبهای لرزان
دمیدم بر درونش آه سوزان
ز سوز آه من نی ناله ها کرد
به صحرا شور و غوغایی بپا کرد
بنال ای نی که بس آزرده ام من
که ردپای او گم کرده ام من
در آن هنگام که خداوند بر حضرت آدم احسان کرد و باغ زندگی او را به وجود "حوا" معنا بخشید، غم تنهایی را از او زایل ساخت. از آن زمان به بعد که عالم را بقایی و آدم را امیدی به حرکت آورد، خیمه زندگی بشر بپا شد. در حالی که نیمی از آن را "زن‏" استوار کرده بود، موجودی که بدون او، برای نظام آفرینش، آغاز و انجامی تصور نمی‏شود. یکی از دلایلی هم که شاعران به مضمون زن با این همه لطافت بیان پرداخته اند همانا اهمیت این وجود ارزنده در خروج مرد از ظلمات تنهایی است:
هان مبربَدنام زن را ای کثیف
چیست زن جز مظهر اسم لطیف
زن ملایک را تداعی می کند
زن بشر را اجتماعی می کند
بر همین اساس، در آیین حیات‏بخش اسلام برای «زن‏» شخصیتی فوق‏العاده و منزلتی والا مقرر شده است و از او به عنوان موجودی یاد شده که باید مورد تکریم و مشمول مهر و محبت کافی قرار گیرد. به گونه‏ای که در قرآن کریم سوره‏ای ‏به نام " نساء" است که مشتمل بر ۱۷۶ آیه می باشد. علاوه بر این در اسلام برای تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی، خانوادگی و زناشویی و حقوق زن، قوانین عادلانه‏ای وضع شده است. و از زنان شایسته آن چنان یاد می‏کند که گویی هیچ فرشته‏ای نمی‏تواند به بلندای مقام او نایل آید. خداوند برای آن که این ریحانه آفرینش درامنیت وآسایش به سر ببرد حکم "حجاب" را مقرر کرد. حجاب قانونی است که نه برای محدود کردن استعدادهای زنان، بلکه برای محدود کردن خطرهایی که استعدادها و موجودیت زن را تهدید می‏کند، وضع شد.
دیدگاه اسلام به اجتماع و مسائل آن، کاملا حکیمانه است. اسلام می‏خواهدحکمت و عزت و مصلحت همواره در همه ابعاد جامعه دین محور، محقَق باشد؛ جامعه‏ای آن چنان پاک که در آن اثری از فساد و انحراف وجود نداشته باشد.
از جمله عوامل اساسی که پاکیزگی اجتماع و سلامت اخلاقی را ضمانت می‏کند، حکم حجاب است. با وجود حجاب، زنان از بی عفتی و عشوه‏گری و انحراف باز داشته می‏شوند و صیانت‏ خانواده حفظ و از سقوط آن جلوگیری می‏گردد.
"حجاب‏" ایمنی بخشنده و نگهبان جامعه است زیرا "بی‏حجابی‏" همچون "وبا"یی است که در صورت گسترش آن در میان توده مردم، بسیار زود همه را آلوده و بیمار می‏کند. اسلام با دوراندیشی کامل، پیروان خود را به حجاب وبه ترک خودنمایی امر می‏کند تا پیش از وقوع حوادث خانمان برانداز و شیوع فساد، ریشه‏های آن خشک گردد و امکان رشد فساد اجتماعی بوجود نیاید. بدیهی است که رژیم های مستبد و ضد خدا، همواره از این حکم ارزشمند فردی و اجتماعی درب یم و هراس بوده و هستند و پیوسته به گونه های مختلف می کوشند تا در سایه بی بندوباری و بی حجابی به مطامع شیطانی خود برسند. بی حجابی، غفلت زاست و غفلت و بی خبری همواره مردم را از توغل و تدبر در کنه حوادث باز می دارد و سرخوشی های کاذبی را برای ایشان رقم می زند. هراس دشمنان دین و مردم از حجاب که خود مهمترین سازوکار تحقق عفاف و آن نیز پدیدآورنده آگاهی و اندیشه است، تابه آنجاست که در گفتار و کردار، آن را بی محابا بر زبان جاری می سازند و به انحاء شیوه ها و شگردهای مختلف در جلوگیری از این حکم مسلم الهی تلاش می کنند.
اسداللّه اعلم وزیر دربار شاه معدوم در قسمتی از خاطزات خود (سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۵۰) می نویسد:
"در شرفیابی، شاه از من به خاطر سخنرانی دیروزم در دانشگاه پهلوی شیراز تمجید کرد؛ به او گفتم که چه استقبال گرمی از من به عمل آمده بود: ۳۰۰ دانشجو در استادیوم ورزشی (دانشگاه) اجتماع کرده بودند، البته از دیدن این همه دختر با چادر وحشت کردم. در زمان خودم در مقام ریاست دانشگاه، چادر کم و بیش منسوخ شده بود. هر دختری که می خواست آن را بر سر کند تحقیر می شد. لیکن در کنفرانس دیروز سی نفرشان بودند، مناسب ندیدم که در آن لحظه اظهار نظری بکنم. ضمنا به من اطلاع داده شد که بعضی از این دختران از دست دادن با فرهنگ مهر، رئیس جدید دانشگاه، خودداری کرده اند، و مدّعی بودند که اسلام هر نوع تماس جسمانی را با جنس مخالف خارج از چارچوب ازدواج ممنوع کرده است. شاه خیلی اوقاتش تلخ شد."
امروز هم در اروپا و آمریکا که سرانش آن را مهد تمدن و فرهنگ می نامند و آزادی را شعار و پیشه اصلی خود برمی شمارند هراس از حجاب، لحظه ای ایشان را رها نمی کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی اسلام‌آن‌لاین، وکلای وزارت آموزش و پروش نروژ به شورای شهر اسلو، پایتخت نروژ، اعلام کردند که براساس قانون نروژ آنان اجازه خواهند داشت که حجاب را ممنوع کنند.
براساس گزارشی از رویترز، اسلو در نظر دارد تا معلمان مسلمان محجبه را از پوشیدن روسری، نقاب و یا هرگونه پوششی که حجاب محسوب شود منع کنند، زیرا به ادعای آنان چنین پوششی مانع برقراری ارتباط مستقیم و مناسب میان دانش‌آموز و معلم می‌شود.
"توئرجر اودگارد"، رییس اداره آموزش و پرورش اسلو گفت: ما پس از پایان فصل تابستان و در ماه آگوست رسما حجاب را ممنوع خواهیم کرد.
در پی انتشار خبر تصویب قانون ممنوعیت حجاب در نروژ، مسلمانان این کشور به شدت خشمگین شدند و اعتراض خود را به صورت تظاهرات، مراجعه به مراجع قانونی و غیره ابراز داشتند. اکثر مسلمانان اسلو را پاکستانی‌ها و سومالیایی‌ها تشکیل می‌دهند.
رهبران اسلامی مسلمانان نروژ نیز در بیانات اخیر این اقدام را به شدت محکوم کرده و آن را نقض حق مسلم زنان و تجاوز به حریم آزادی‌های فردی دانسته‌اند.
در فرانسه نیز از سال ۲۰۰۴ تاکنون براساس قانونی جدید تمامی معلمان و دانش‌آموز مسلمان ملزم شدند که بدون حجاب در محیط مدرسه حضور یابند، در غیر این صورت باید برای همیشه مدرسه را ترک کنند. در این کشور، مسلمانان، ۸ درصد از کل جمعیت را در اختیاردارند.
همچنین در کشور آلمان با ۵ میلیون نفر مسلمان، ۸ ایالت، حجاب را برای معلمان مسلمان مدارس دولتی ممنوع کرده‌اند، که برلین هم از این جمله است.
دسامبر گذشته پارلمان هلند نیز رای به ممنوعیت استفاده از "برقع" دادند. استفاده از "برقع" اخیرا نیز در شهر ماسیک بلژیک، ممنوع شده است.
بی حجابی لجام گسیخته در این کشورها هرروزه نه تنها جامعه ایشان را نجات نداده است بلکه هرروز که می گذردبلاهای مختلفی را ارزانی می دارد. این کوردلان نابخرد به چشم می بینند که بی حجابی تا چه حدبنیان روابط سالم اجتماعی را از بن برمی دارد و خانواده ها را متلاشی می کند اما به خاطر عمق عنادی که با دین و دین خواهی دارند هرگز حاضربه گردن نهادن و پذیرش این عامل مهم صیانت اجتماعی و اعتقادی نیستند؛ زیرا:
" خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهمْ وَعَلَی سَمْعِهِمْ وَعَلَی أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَهٌٔ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِیمٌ"
(خداوند بر دلهای آنان و بر شنوایی ایشان مهر نهاده و بر دیدگانشان پرده‏ای است و آنان را عذابی دردناک است.)
آنچه ایشان نام تدبیربرآن نهاده اند و به گمان باطلشان مبارزه با توهم و خرافات است در اصل نیرنگی است که بر خدا و مومنان می زنند:
"یُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یَشْعُرُونَ"
(با خدا و مؤمنان نیرنگ می‏بازند ولی جز بر خویشتن نیرنگ نمی‏زنند و نمی‏فهمند)
در جهان ِمرده شان آرام نیست
کین علف جزلایق اَنعام نیست
هر که را گلشن بودبزم و وطن
کی خورد او باده اندر گولخن
جای روح پاک علیین بود
کِرم باشدکِش وطن سرگین بود
بهر مخمور خدا جام طَهور
بهر این مرغان کور این آب شور
بی حجابی برای غرب فکری جدامانده از آیین های آینه پرورالهی، سوغات های ناروایی را به ارمغان آورده است:
سقط جنین (کورتاژ) و قطعه قطعه کردن آن با آلات گوناگون یکی از مفاسد بی حجابی یا بدحجابی می باشد. روشن است که زن بی حجاب یا بدحجاب، بسیاری از اوقات تحت فشار جوانان بی پروا قرار می گیرد و طعمه دست آنها می گردد و او را مورد تجاوز قرار داده و شرافت و احترام او را از بین می برند. در نتیجه زن از راه نامشروع باردار می شود و برای اینکه راز آن عمل زشت و پلیدش فاش نشود ناچار می گردد جنین را سقط کند. آمار کورتاژ، در کشورهای غربی روز به روز درحال افزایش است:
در لندن آمار سقط جنین از سال ۱۹۶۹ تا سال ۱۹۷۰ از ۵۰ هزار به ۸۳ هزار رسیده و در سال ۱۹۷۱ آمار مزبور به ۲۰۰ هزار افزایش یافته است. این نسبت در فرانسه به طرز سرسام آوری افزایش یافته به طوری که در هر ۲۰۰ نوزاد، ۴۶ تا ۱۴۳ مورد آن سقط شده است. به گزارش مطبوعات شوروی از جمله پراودا در گذشته در اتحاد جماهیرشوروی سابق در هر سال شش میلیون سقط جنین وجود داشت.
یکی دیگر از مفاسد بی حجابی، فساد اخلاقی جوانان و گرایش ایشان به انحراف جنسی می باشد. در گزارشی آمده است که در آمریکا تعداد بیمارستانهایی که اختصاص به امراض جنسی دارد به ۶۵۰ بیمارستان می رسد.
در کشورهایی که قانون حجاب رعایت نمی شود، افزایش روزافزون بیماریهای روانی هم بخوبی مشهود است.
پرفسور "سیمورهالک" مدیر قسمت روانی دانشگاه "ویسکونیسن" می گوید:
"فقط در این دانشگاه سالانه بیش از ۸۰۰ دانشجو به کلینیک بیماریهای روانی مراجعه می کنند. نه تنها من و همکارانم بلکه اکثر روان شناسان دانشگاه های آمریکا از وضع روحی نسل جدید آمریکا دچار وحشت شده اند.
جالب توجه این که گاهی برخی از اندیشمندان جوامع غربی بر فساد دامن گیر جوامع خود به نوعی مهرتایید می زنند اما هم گستره و هم عمق فساد چندان زیاد است که گویا جز اعتراف تلخ به این همه فجایع کاری از دستشان برنمی آید:
"توماس اکمبس" می گوید: لذت های جسمانی در اوّل کار به ما لبخند می زند ولی عاقبت نیش زهر آلود خود را در روح ما فرو برده و هلاکمان می کند.
آمار وحشتناک خودکشی ها در غرب نیز نشان دهنده میزان اختلالات روانی موجود در غرب می باشد:
بنابر نوشته "دیل کارنگی" روان شناس مشهور آمریکایی در آلمان سالانه ده هزار نفر خودکشی می کنند. البته این رقم جدا از ۱۳۰۰۰ نفری هستند که نجات یافته اند. در فرانسه نیز سالانه ۳۵ هزار نفر دست به خودکشی می زنند.
طبق آمار یونسکو در هر دقیقه یک نفر در آمریکا در صدد خودکشی برمی آید.
بنابراین به نمایش گذاشتن اندام یا زیورهای خویش در زنان نه تنها علامت یک بیماری روانی محسوب می گردد بلکه بیماری زا نیز بوده و امراض روانی، در دیگران ایجاد خواهد نمود.
بعضی از کوته فکران خیال می کنند که اگر فرهنگ برهنگی رواج پیدا کند کم کم بصورت عادی در می آید و دیگر افراد تحریک نمی شوند. از نظر جنسی شاید چنین باشد ولی عطش روحی با افزایش مناظر تحریک آمیز نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه به طور مدام افزایش خواهد یافت. اگر چنین بود، در غرب آزادانه تجاوزات جنسی تحقق نمی یافت، ولی بنابه نوشته مجله Plaintruth تجاوز به عنف از هر ۳۴ دقیقه یک فقره، به ۱۴ دقیقه رسید و طبق نوشته مجلّه آمریکائی نیوزویک هر سال دهها هزار کودک در اروپا مورد تجاوز جنسی و سوء استفادهای دیگر قرار می گیرند.
تنها در ترکیه که ۹۸ مردم آن مسلمان هستند، ولی فرهنگ غرب در آن گسترش پیدا کرده با آنکه طبق آمار شهربانی کل آن کشور ۶۰۵ مرکز رسمی فحشاء موجود بوده، و ۵۶۵ مرکز غیر قانونی فحشاء کشف و سیزده هزار و ششصد و هفتاد و یک زن بدکاره مورد تعقیب قرار گرفته، ۲۰۹ دختر مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.
طبق آمار در انگلستان ۴۱ درصد زنان ۱۶ تا سی ساله از اینکه احتمالاً مورد تجاوز قرار گیرند همیشه و بطور دائم بسیار نگران هستند؛ بیش از ۱۱درصد زنان انگلیس معتقدند که به هر حال یک روزی از سال مورد تجاوز قرار خواهند گرفت؛ ۴ درصد زنان این کشوراز آژیرهای هشدار دهنده، تجاوز جنسی استفاده می کنند و ۷ درصد آنها کلاسهای دفاع از خود دیده اند.
این آمار بخوبی اثبات می کند که فرهنگ فساد و بی حجابی خود عامل تحریک و تجاوز به عنف است نه موجب عادی شدن آن.
جامعه غربی که سنت الهی حجاب را وانهاده است هر روز بیش از روز پیش در گرداب اندیشه های باطل خود فرو می غلتد و علی رغم پیشرفت هایی که در عرصه علوم تجربی نموده است در عرصه عقل مدنی براستی وامانده است. تشتت های اجتماعی، نابسامانی های فزاینده روحی و روانی، پدیدآمدن انواع بیماری های نوظهور، یاس های بنیان برانداز شخصی و بروز ایدئولوژی های مبتنی برپوچ گرایی absurdism همه و همه نتیجه گرفتار شدن جامعه به بی حجابی است.
وچه زیبا گفته اند که:
غنچه به باغ ایمن است تا بود اندر حجاب
آفت جان و دل است، چهره عیان داشتن

وبگردی
زیر و روی "اصلاح ساختاری"
زیر و روی "اصلاح ساختاری" - احتمال بعدی این است که شاید هدف این است که نظام ریاست جمهوری کنار برود و مجددا جایگاه نخست وزیری احیا شود. در این حالت نخست وزیر هم به طبع توسط مجلس انتخاب می‌شود و شک نکنید حتی اگر الان با توجه به ترکیب مجلس دهم قرار بود نخست وزیر انتخاب شود، فردی مانند سعید جلیلی انتخاب می‌شد.
بازهم کپی بدون اجازه از یک برنامه آمریکایی / آیا مورد تمسخر دنیا قرار نمیگیریم !
بازهم کپی بدون اجازه از یک برنامه آمریکایی / آیا مورد تمسخر دنیا قرار نمیگیریم ! - همزمان با رونمایی از پوستر و تیزر جدیدترین برنامه احسان علیخانی، روز و ساعت پخش اولین قسمت از «عصرجدید» اعلام شد.
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ویدئو / روش خرید قانونی کوه در لواسان !
ویدئو / روش خرید قانونی کوه در لواسان ! - ارتفاعات تهران از جمله لواسانات یکی از این مناطق است که به گفته امام جمعه این شهر به شکل جدی و گسترده‌ای با این مشکل دست به گریبان است و ظاهراً کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری محلی برای دور زدن قانون از سوی برخی افراد شده است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
توهین بعیدی‌نژاد به شعور ملت ایران
توهین بعیدی‌نژاد به شعور ملت ایران - حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس توییتی را منتشر ساخت که با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. وی مدعی شده که در فهرست کشورهایی که در حفظ ارزش پول ملی در برابر دلار با بیشترین مشکلات مواجه شدند ایران با وجود فشارها و تحریم اقتصادی، عملکرد بهتری از کشورهایی چون ترکیه، برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی و سوئد داشته است.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.
ببینید یک مجری چقدر میتواند مزخرف بگوید !
ببینید یک مجری چقدر میتواند مزخرف بگوید ! - ژاپنی صحبت کردن جواد خیابانی