جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


درامی مستند از ماجرایی هولناک


درامی مستند از ماجرایی هولناک
قتل غم انگیز «دانیل پرل»، خبرنگار وال استریت ژورنال در پاکستان، موضوع فیلمی شد به نام «یک قلب توانا»(یک قلب نیرومند)؛ فیلمی به کارگردانی مایکل وینترباتم انگلیسی و براساس کتابی که همسر دانیل پرل، مارین، درباره همسرش نوشته است. در این فیلم ماجرای ربوده و کشته شدن دانیل را از چشم افرادی که به جست وجو برای یافتن او پرداختند می بینیم. فیلم پر است از جزئیات و اطلاعات واقعی درباره این ماجرای هولناک. با در نظر گرفتن اینکه فیلم هایی که به موضوعات مربوط به حادثه یازده سپتامبر و عواقب آن می پردازند برای تماشاگران تکراری شده اند، نمی توان فروش بالایی را برای این فیلم پیش بینی کرد.
با این وجود، حضور آنجلینا جولی در نقش مارین پرل، فاکتوری است که تهیه کنندگان فیلم را به موفقیت تجاری این مستند-درام سیاسی امیدوار کرده. «قلب توانا» که در فستیوال کن ۲۰۰۷ به نمایش در آمده بود، بیست و دوم ژوئن(اول تیر) در امریکا اکران شده است. مایکل وینترباتم که پیش تر با فیلم های«در این دنیا» و «جاده یی به گوانتانامو» در مسائل سیاسی خاورمیانه کنکاش کرده بود، مناسب ترین فرد برای ساختن فیلمی براساس کتاب بیوگرافیک «یک قلب توانا؛ زندگی و مرگ شجاعانه همسرم، دنی پرل» بود.
استعداد وینترباتم در روایت داستان های واقعی به سبکی مستند-دراماتیک و اجتناب او از فروغلتدیدن به احساسگرایی به منظور القای وحشتی خفیف اما رو به رشد در تماشاگر، از جمله خصوصیاتی است که او را به کارگردانی ایده آل برای ساخت چنین فیلم هایی بدل کرده است. دانیل پرل که به اتفاق همسرش برای پوشش خبری حمله امریکا به افغانستان به پاکستان رفته بود، درگیر ماجرای مربوط به یک تروریست انگلیسی تبار شد. روز بیست و سوم ژانویه ۲۰۰۲، برای گرفتن اطلاعات از یک فرد ناشناس قراری با او گذاشت، سوار یک تاکسی شد و رفت و دیگر اثری از او دیده نشد.
فیلم از دید همسر دانیل، مارین، پنج هفته پر اضطرابی را که صرف جست وجو برای یافتن دانیل و کشف هویت ربایندگان او شد تصویر می کند. جست وجویی که با فاش شدن خبر قتل او پایان یافت. در فیلم شاهد بازجویی های عبث از پاکستانی هایی هستیم که پلیس احتمال می دهد در شب مفقود شدن دانیل با او تماس داشته اند. در نهایت سوء ظن ها به طرف یک شبه نظامی فراری به نام عمر سعید شیخ (با بازی علی خان) جلب می شود؛ مردی که سوابق متعددی در ربودن اتباع خارجی داشته است. شیخ را مانند دیگر مظنونان، در چند پلان کوتاه و در فضایی کم نور می بینیم.
وینترباتم مانند یک کارآگاه پلیس، با دقت و قدم به قدم، تحقیقات تیم جست وجو را دنبال می کند و مراقب است تا به تماشاگر اطلاعاتی بیش از آنکه لازم است داده نشود. البته تماشاگران پیش از تماشای فیلم از سرگذشت نهایی دانیل پرل اطلاع دارند.
در طول فیلم، تصاویر واضحی از دوستان و حامیان مارین ارائه می شود؛ افرادی چون همکار دانیل، «آسرا نامونی»(با بازی آرچی پنجابی)؛ یک پلیس محلی به نام کاپیتان (عرفان خان) که هدف اصلی اش در این ماجرا جلوگیری از خدشه دار شدن اعتبار کشور پاکستان است؛«راندال بًنًت» (ویل پاتن) که یک مامور امنیت دیپلماتیک امریکایی است و در پشت پرده همه ماجراها دستی پنهان را می بیند؛«جان باسی» (دنیس اوهار)، همکار دانیل در وال استریت ژورنال که فردی است تسلی بخش اما مرتجع.
اما «یک قلب توانا» در نهایت داستان مارین پرل است و بالطبع، بخش زیادی از بار فیلم بر دوش بازیگر نقش مارین یعنی آنجلینا جولی قرار دارد. آنجلینا جولی یی که در فیلم می بینیم شباهت چندانی با آنجلینا جولی ستاره ندارد؛ شکمی برآمده، موهایی به هم ریخته و لهجه یی غیرعادی (مارین از والدینی کوبایی و هلندی به دنیا آمد و در فرانسه رشد کرد) چهره یی متفاوت از او ساخته.
با این وجود، او به خوبی توانسته تصویری زنده از زنی در مخمصه افتاده را که بین غم و امید سرگردان است ارائه دهد. جولی نقش زنی را بازی می کند زیرک و سرسخت، پایبند به اصول و وفادار به همسرش. وینترباتم ترجیح داده تا صحنه هایی را که در آنها مارین دچار طغیان احساسی می شود از فاصله یی دور یا در نوری بسیار ضعیف بگیرد تا فیلم را از گزند بار احساسی اضافی حفظ کند.
تنها در فلاش بک های گاه و بیگاهی که از روزهای شاد زندگی زناشویی مارین و دانیل می بینیم، به چند صحنه احساسی برمی خوریم. وینترباتم از نشان دادن فیلم ویدئویی واقعی یی که آدم ربایان از صحنه قتل دانیل گرفته بودند خودداری کرد و تنها به نشان دادن صحنه بسیار کوتاهی از نسخه بازسازی شده یی از آن فیلم ددمنشانه اکتفا کرد و به وسیله همین صحنه تعدیل شده، حقایقی را که می خواست فاش کرد.
فیلم با دوربین HD و توسط «مارسل زیسکایند» فیلمبرداری شد. اکثر صحنه ها با دوربین روی دست و با شیوه یی مستندگونه گرفته شده اند. تدوین فیلم هم که توسط «پیتر کریستلیز» انجام گرفته، ریتمی سریع دارد و هر نما معمولاً بیش از چند ثانیه روی صفحه باقی نمی ماند. فیلم در لوکیشن هایی در پاکستان، هند و فرانسه فیلمبرداری شد و زمان آن ۱۰۳ دقیقه است.
جاستین چانگ
منبع؛ ورایتی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید