شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بفرمایید هندوانه


بفرمایید هندوانه
پسرعمویم تعریف می‌كرد كه هندوانه خانه‌شان را همیشه او می‌خرد. حتی عمویم نیز كه یك مرد كاملاً جا افتاده است، نمی‌تواند به خوبی او هندوانه جدا كند. می‌گویند هندوانه‌های انتخابی او همیشه قرمز هستند. وقتی از او راز موفقیت‌اش را پرسیدم، جواب داد: <هنگامی‌كه می‌خواهم یك هندوانه را از میان تعداد زیادی از آنها انتخاب كنم، به هندوانه فروش می‌گویم، یك هندوانه به شرط چاقو، برای من جدا كن. او نیز با تلاش فراوان، یك هندوانه را از میان تعداد بی‌شماری از آنها جدا می‌كند و وقتی می‌خواهد با چاقو تكه‌ای از آن را برای اثبات حرفش ببرد، به او می‌گویم، صبر كن نمی‌خواهد آن را تكه تكه كنی.>
چند سالی است كه این میوه زودتر از فصل‌اش وارد بازار فروش می‌شود.‌ اینها همه نشانه‌هایی از پیشرفت كشاورزی و چند فصل بودن كشورمان هستند. به هر حال،‌ این بار می‌خواهیم كمی‌ درباره خواص ناگفته‌ این میوه با شما صحبت كنیم.
● هندوانه در روزهای گرم
این میوه را اولین بار آفریقایی‌ها مورد استفاده قرار دادند. در كشورهایی كه آب كم داشتند از ‌این میوه به منظور رفع تشنگی استفاده می‌شد. كشورهایی مانند چین،‌تركیه،‌ ایران و‌ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین پرورش دهنده‌های ‌این میوه به حساب می‌آیند.
همه ما می‌دانیم كه این میوه پوستی سبز دارد كه داخل آن قرمز رنگ است و هر قدر قرمزتر باشد، شیرین‌تر و رسیده‌تر است. اما شاید باوركردنی نباشد اگر بگوییم، هندوانه‌هایی هم هستند كه داخل‌شان نارنجی، زرد و یا سفید است و كاملاً رسیده به نظر می‌رسند. تخمه‌هایی كه در لابه لای‌ این میوه به چشم می‌خورد گاهی سیاه،‌ قهوه‌ای، سفید، سبز و حتی زرد هستند، به علاوه، برخی از هندوانه‌ها بدون تخمه‌اند. حتماً شما هم دوست دارید هندوانه‌هایی كه می‌خرید از‌این دسته باشند یعنی هندوانه‌های بدون تخمه!
شاید این خبر را شنیده باشید كه ژاپنی‌ها هندوانه‌هایی مكعبی شكل پرورش داده‌اند. جالب است بدانید كه پژوهشگران مهندسی كشاورزی كشور خودمان نیز هندوانه مكعبی پرورش داده‌اند، با این تفاوت كه هندوانه‌های ایرانی هم خوش‌مزه‌تر بودند و هم بدون تخمه.
● هندوانه، دشمن سرطان
رنگ صورتی مایل به قرمز هندوانه به دلیل وجود‌تركیبی با خاصیت ضدسرطانی است. هندوانه‌هایی كه قرمزترند خاصیت ضدسرطانی بیشتری دارند. تركیبی كه موجب قرمزی و خاصیت ضدسرطانی هندوانه شده است، در دسته بتاكاروتن‌ها جای می‌گیرد یعنی همان‌تركیبی كه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.
لازم است بدانید كه بتا كاروتن موجود در هندوانه می‌تواند ۱۱درصد از نیاز روزانه بدن را به این ماده مغذی فراهم آورد. اما می‌دانید این بتاكاروتن چه نام دارد؟ بله، لیكوپن، همان بتاكاروتن معروف با خاصیت آنتی اكسیدانی، یعنی همان ماده ضد سرطانی كه در گوجه فرنگی یافت می‌شود.
آنتی‌اكسیدان‌های هندوانه فقط از نوع بتا كاروتن نیستند بلكه ویتامین C فراوانی نیز در‌این میوه وجود دارد كه با همین خاصیت از بدن محافظت می‌كند. خوردن یك فنجان از‌ این میوه ۲۵ درصد از نیاز روزانه افراد بالغ را به ویتامین C تأمین می‌كند. وجود ‌این دو آنتی‌اكسیدان در كنار هم در هندوانه موجب كاهش اسپاسم لوله‌های هوایی و حملات آسمی ‌می‌شود. به‌ این دلیل است كه خوردن‌ این میوه برای مبتلایان به بیماری آسم مفید شناخته شده است. در ضمن این میوه آلرژی‌زا نیست و به این دلیل مبتلایان به آسم و یا آلرژی‌های غذایی می‌توانند از این میوه با خیال راحت استفاده كنند.
● كم سدیم اما پر پتاسیم
یكی از ویژه‌گی‌های منحصر به فرد این میوه آن است كه به داشتن سدیم كم شهرت دارد. همان‌طور كه می‌دانید، سدیم از جمله ‌تركیباتی است كه در بیماری فشار خون می‌تواند مشكلات فراوانی را به بار آورد. هندوانه علاوه بر سدیم كمی‌ كه دارد، در هر فنجان خود كه ۱۵۲ گرم وزن دارد، دارای ۱۷۶ میلی‌گرم پتاسیم است و به عنوان یك منبع غذایی خوب‌ این ماده مغذی شناخته شده است.
همانطور كه می‌دانید، پتاسیم از جمله مواد مغذی است كه در كاهش فشار خون بسیار مفید است. از این رو، به افرادی كه دارای فشار خون بالا هستند مصرف روزانه یك فنجان هندوانه خرد شده توصیه می‌شود.
● لاغر شدن با هندوانه
خیلی‌ها توصیه می‌كنند ‌این میوه به دلیل قند فراوانی كه دارد برای كسانی كه تصمیم به لاغر شدن دارند، مناسب نیست و نباید در حین لاغری لب به هندوانه زد. اما بهتر است بدانید كه هر فنجان از ‌این میوه كه ۱۵۲ گرم وزن دارد، فقط ۴۸ كالری انرژی تولید می‌كند. اما فراموش نكنید كه این میوه دارای ‌اندیس گلایسمی ‌بالایی بوده و بیماران مبتلا به دیابت و كسانی كه از انسولین تزریقی برای كنترل قندشان استفاده می‌كنند، باید آن را با احتیاط كامل مصرف كرد.
نكته دیگری كه باید درباره‌این میوه به خاطر داشته باشید، آن است كه‌ این میوه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین ۱B و ۶B است. ‌این مواد مغذی می‌توانند در تولید انرژی و انجام زنجیره متابولیسم قندها و چربی‌ها دخالت كرده و آن را عملی سازند.
‌این میوه در مقایسه با كالری كه به بدن می‌رساند، مواد مغذی فراوانی دارد به‌این دلیل است كه خوردن آن برای افرادی كه قصد كاهش وزن دارند، توصیه می‌شود. ۹۲ درصد از این میوه آب است. این موضوع خود بهانه‌ای است برای بیشتر آب خوردن یعنی افرادی كه نمی‌توانند زیاد آب بنوشند می‌توانند از هندوانه استفاده كنند.
توصیه می‌شود به هیچ عنوان هندوانه‌های سفید را میل نكنید زیرا به شدت اسیدی بوده و می‌تواند زیان‌بار باشند.
● هندوانه در سبد خرید خانواده
در هنگام خرید هندوانه حتماً دقت داشته باشید كه آسیبی در هیچ نقطه‌ای از بدنه این میوه وجود نداشته باشد. برای انتخاب هندوانه ابتدا به آن نگاه كنید. هندوانه باید پوست محكم و یك دستی داشته باشد. برای امتحان آن را بلند كنید، هندوانه باید سنگین باشد البته نسبت به‌اندازه‌ای كه دارد. سپس آن را بچرخانید، وجود لكه‌های زرد رنگ روشن نشانه رسیده بودن این میوه و قرار گرفتن آن در مقابل نور خورشید است. به یاد داشته باشید كه این میوه را می‌توان به مدت دو هفته در صورتی كه برشی بر آن وارد نشده باشد در خارج از یخچال و در دمای اتاق نگهداری كرد اما در صورتی كه برشی به این میوه داده شد، دیگر باید آن را داخل یخچال گذاشت. در صورت نرسیده بودن هندوانه، می‌توان آن را خارج از یخچال و در یك كیسه كاغذی قرار داد تا كاملاً برسد.می‌توان مقدار بتاكاروتن را در هندوانه افزایش داد. می‌پرسید چطور؟ بهتر است قبل از پاره كردن، آن را برای یك تا دو روز در دمای اتاق نگه دارید. به علاوه، نگه‌داشتن‌ این میوه در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد در مقایسه با ۱۳ درجه سانتی‌گراد، میزان لیكوپن ۱۱ تا ۴۰ درصد و میزان كل بتاكاروتن‌های موجود را به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. آنزیم‌های موجود در این میوه به‌ این دما حساس هستند و می‌توانند موجب افزایش‌ این ‌تركیبات ارزش‌مند شود. ‌اما به محض اینكه هندوانه را برش دادید، روی آن را با كیسه پلاستیكی بپوشانید تا هم بوی سایر غذاها را نگیرد و هم خشك نشود، به علاوه‌ یادتان نرود كه‌این میوه را بعد از برش دادن حتماً در یخچال نگهداری كنید. شما می‌توانید‌این میوه را به جای شستن با آب، با یك دستمال كاغذی و یا دستمال نم‌دار تمیز كنید. از آن می‌توانید در تهیه انواع سالادهای میوه استفاده كنید. در كشورهای آسیایی از جمله كشور خودمان تخمه ‌این میوه را نیز بو می‌دهند و به عنوان میان وعده از آن استفاده می‌كنند حتی در تهیه نان‌ها نیز از مغز آن استفاده می‌شود. جالب است بدانید كه مردم كشور روسیه و برخی مناطق كشور خودمان از این میوه‌ترشی تهیه می‌كنند و این ‌ترشی یكی از متداول‌ترین راه‌های به مصرف رساندن این میوه به حساب می‌آید. به علاوه، كشورهای اروپایی نیز از پوست خارجی این میوه‌ترشی تهیه می‌كنند و آن را به همراه غذایشان به مصرف می‌رسانند.همان طور كه گفتیم، از هندوانه می‌توان در تهیه سالادهای میوه استفاده كرد. بهترین مخلوطی كه می‌توان از ‌این میوه به‌دست آورد، مخلوط هندوانه به همراه طالبی و كیوی است كه می‌توان با كمی‌ ماست و شكر از آن دسری بسیار خوش طعم تهیه كرد. حتی آب‌ این میوه به همراه تكه‌های خرد شده آن می‌تواند بسیار خوش‌مزه و دلچسب باشد، به خصوص اگر بعد از یك روز كاری و هوای گرم به خانه بیایید و به محض باز كردن در یخچال، لیوان پر از آب هندوانه را ببینید.‌‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید