شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


از تغییر نترسید


از تغییر نترسید
تغییر و تحول، فرآیند اجتناب‏ناپذیر زندگی است. برخورد با چالش‏های تازه، دست‏یابی به اطلاعات نو و بدیع و دیدار با مردمانی دیگر، ما را در معرض تغییر قرار می‏دهد.
تغییر اوضاع و شرایط، انعطاف‏پذیری ما را طلب می‏كند. در سفر زندگی، هر چه از اطلاعات و دانستنی‏های بیشتری برخوردار باشیم، فرصت‏های بهتر و حق انتخاب‏های بیشتری را پیش‏رو داریم. هر كس بر حسب اوضاع و شرایط و ویژگی‏های شخصیتی خویش، می‏بایستی از شیوه خاصی برای تغییر وتحول بهره جوید. از این رو، با آگاهی بیشتر از شیوه‏های گوناگون تغییرپذیری و همچنین درك و استنباط بهتر از صفات شخصیتی خویش، می‏توانید به شیوه دل‏خواه، مسیر تغییر و تحول را بپیمایید. هر تغییر مفید و ثمربخش، واجد سه شرط زیر می‏باشد:
۱) اوضاع و شرایط كنونی را درك كنید.
این بدان معناست كه می‏بایستی وضعیت حاضر را به دقت در كانون توجه قرار دهید و با واقعیت‏های موجود، روبه‏رو شوید. اگر واقعیت‏های زندگی، كتمان شده یا نادیده گرفته شوند، راه هر گونه تغییر و تحول، مسدود می‏شود. توانایی‏های شما برای تغییرات آینده در زمان حال، ساكن است.
۲) اجازه ندهید كه رویدادهای ناگوار گذشته، بر زندگی‏تان سایه افكند.
گذشته، قابل تغییر نیست؛ پس، بی‏جهت كوله‏بار سنگین رخدادهای ناخوشایند را به دوش نكشید. نرم و آرام، گذشته را پشت‏سر گذارید و ذهن را به زمان كنونی متمركز كنید. شما می‏توانید از وقایع گذشته، یك منبع اطلاعاتی نیرومند ساخته، برای تصحیح مسیر، از آن بهره جویید.
۳) بپذیرید كه رویدادهای آینده، همیشه قابل پیش‏بینی نیستند.
اگر چه شما در مسیر زندگی، معمار سرنوشت خویش هستید، ولی بدانید كه بسیاری از وقایع آینده، از كنترل و اختیار، خارج است. شما در سفر زندگی، با احتمالات متعددی روبه‏رو هستید. از این رو، به ثمر سیدن تغییرات مفید، مستلزم آن است كه فضایی را برای امور احتمالی و غیرمنتظره در نظر بگیرید. آینده نیز چون گذشته، محتاج گشودگی و آمادگی ذهنی است. شما می‏توانید تغییر كنید. انسان‏ها با تكیه بر روش‏های تازه، قدرت و كارآیی خود را در محك آزمون می‏گذراند و از آن سود می‏برند.
ممكن است خواسته‏ها و آرزوهای شما چنان زیاد باشند كه در انتخاب اولین تغییر، دچار تردید شوید. هرگز كارها را با هم انجام ندهید؛ بلكه تصمیم بگیرید كه نخست كدام تغییر را به مرحله اجرا گذارید.
● انتظارات و ایده‏های غیرواقعی در روابط دوستانه‏
هر فردی هنگام ایجاد ارتباط با فردی دیگر، آرزوها، انتظارات و ایده‏هایی را در سر می‏پروراند. متأسفانه برخی از این پیش‏فرضها، غیرواقعی، غیرمنصفانه و گاهی خودخواهانه‏اند. این باورها، روابط بین فردی را خدشه‏دار كرده و سرانجام، ناخشنودی و شكست به همراه دارد. برخی انتظارات و الگوهای نادرست بین فردی، به شرح ذیل می‏باشد:
▪ انتظار داشته باشیم كه دوستمان همانگونه كه ما علاقه‏مندیم، تغییر كند.
▪ انتظار داشته باشیم كه دوستمان هرگز تغییر نكند و همواره مانند ابتدای راه باشد.
▪ انتظار داشته باشیم كه دوستمان دقیقاً همانند ما بیندیشد و عمل كند.
▪ انتظار داشته باشیم كه دوستمان همان اولویت‏ها، اهداف و علاقمندی‏های ما را داشته باشد.
▪ انتظار داشته باشیم كه به واسطه حضور یك دوست، تمام نیازهای اجتماعی، شخصی و... برآورده شوند و در نتیجه، سایر علائق، فعالیت‏ها و دوستان را كنار بگذاریم.
▪ انتظار داشته باشیم كه در یك رابطه دوستانه، كمبودهای شخصی نظیر اعتماد به نفس یا عزت نفس، جبران شوند.
▪ انتظار داشته باشیم كه هر دوست و هر ارتباط جدیدی، بهترین و بی‏نقص‏ترین باشد.
▪ انتظار داشته باشیم كه دوستمان هرگز اشتباه نكند.
▪ انتظار داشته باشیم كه با داشتن یك رابطه دوستانه، كامل‏تر از قبل شویم و از دست دادن آن را به منزله كامل نبودن بدانیم.
▪ انتظار داشته باشیم كه ایجاد رابطه دوستانه، به تلاش زیادی نیاز دارد؛ اما حفظ آن به هیچ گونه تلاشی نیاز ندارد.
▪ انتظار داشته باشیم كه در یك رابطه دوستانه مفهوم و عمق علاقه و دوستی، همواره ثابت بماند؛ در حالی كه همان‏گونه كه اولویت‏ها و انتظارات تغییر می‏كنند، مفاهیم نیز در روابط تغییر می‏كنند.
▪ انتظار داشته باشیم كه همانند دوستمان رفتار كنیم و خواسته‏های خود را نادیده بگیریم.
آیا شما نیز درگیر چنین باورهایی هستید؟
منبع:
ماهنامه پیام مشاور، شماره ۱۲.
منبع : پرسمان


همچنین مشاهده کنید