جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

زمبروتا: برای جبران آماده ام


زمبروتا: برای جبران آماده ام
جان لوكا زمبروتا مدافع - هافبك نامدار فوتبال ایتالیا كه در هر دو سمت راست و چپ میدان قابل به كارگیری است، در اولین فصل حضورش در لالیگا اوقات چندان موفقی را نگذراند و هرچند خودش در برخی دیدارها خوب بازی كرد اما بارسلونا صاحب هیچ افتخار بزرگی نشد و هر سه جام داخلی وخارجی پیش روی خود را از دست داد و اوج ناراحتی اش را در هفته آخر لیگ اسپانیا تجربه كرد كه رئال مادرید با زدن ۳ گل دیرهنگام توانست عقب ماندگی ۰-۱ خود را در برابر رئال مایوركا به برد ۱-۳ بدل كند و به تبع آن پیروزی ۱-۵ بارسا بر خیمناستیك در دیداری همزمان را بی اثر كند.آن نتایج سبب شد بارسا مقام قهرمانی دو فصل گذشته اش در لالیگا را از دست بدهد و به رتبه دومی اكتفا كند، ولی زمبروتا می گوید امیدوار به جبران این رویداد طی فصل بعد است. مدافع سرعتی و فنی سابق یوونتوس به واقع شایعات مربوط به بازگشت اش به «سریA» رانیز چندان جدی نمی گیرد...
▪ رقابت بر سر قهرمانی لیگ اسپانیا بسیار داغ بود ولی سرانجام ناكام شدید، از احساس خود در این زمینه به عنوان یكی از اعضای شاخص تیم بگویید.
ـ بدیهی است كه همگی در بارسا از این بابت بسیار ناراحت باشیم، بخصوص كه این مقام را با دست خودمان از دست دادیم و آن را به رئال واگذار كردیم. من هم مثل بقیه . حال آن كه در روزهای قبل از برپایی مسابقات هفته آخر احساس خوبی داشتم و كاملاً نیز آماده بودم و واقعاً مایل بودم در پیروزی احتمالی شریك باشم. به همین منوال اینك برای جبران و كسب پیروزی در فصل آینده و بازپس گیری عنوان اولی مان درلالیگا بشدت مشتاق و صاحب انگیزه های لازم هستم.
▪ یك بار دیگر در كورس هایی از این دست فابیو كاپه لو (مربی ایتالیایی اخیراً خلع شده رئال مادرید) گوی سبقت را از رقبا ربود. در قیاس او با فرانك رایكارد (مربی هلندی بارسا) چه می گویید؟
ـ من و كاپه لو احترام زیادی برای یكدیگر قائلیم. او آدم آرام و كم مسأله ای است و در یوونتوس هم كه با یكدیگر كار می كردیم، این خصلت را داشت و با كمتر بازیكنی دچار تنش و مسأله بود و این چه در مورد مسائل كاری و چه در مورد نكات اجتماعی و انسانی صدق می كرد. رایكارد با ابعاد بیشتری، همین طور است. او ابتدا سعی می كند نیازها و طرز فكر بازیكنان تیمش را بفهمد و آن را در ملاحظات خود قرار بدهد و رعایت كند. او بازیگران فوق العاده خوب و زیادی را در خدمت دارد و بنابراین سر و كله زدن با تمام آنها و راضی نگه داشتن كلیه بازیكنان مسأله آسانی نیست و این كاری است كه رایكارد كم و بیش انجام داده است. براین اساس باید بر كار و نحوه برخورد او با شاگردانش كه در آن تمام مسائل فوق لحاظ می شود،مهر تأیید زد و مجموعاً رایكارد را آدم مؤدب و مردم داری دانست. تكرار می كنم كه با كاپه لو نیز مشكلی نداشته ام و در دو فصلی كه در تورین با وی كار می كردم، هماهنگ بودیم. تنها ایرادی كه من از كاپه لو می گیرم این است كه در این فصل هم در رئال خوب كار كرد (و این امر باعث ناكامی ما در نوكمپ شد)!
▪ دراین فصل برای اولین بار بازی در خارج از خاك كشورتان را تجربه كردید و در اسپانیا به میدان آمدید. بگویید این امر چگونه بود و چه چیزی از آن نصیب برده اید؟
ـ فكر می كنم كه به رغم قهرمان نشدن مان در لیگ اسپانیا تجربه جالب و مفیدی برای من بوده است. اضافه بر وجوه ورزشی ، پیامدهای اجتماعی این قضایا هم بسیار مفید است زیرا باعث می شود كه پخته تر شوید و زندگی های اجتماعی را بهتر بیاموزید و در فرهنگ های مختلف جا بیفتید. من از این مسائل همیشه استقبال كرده ام.
▪ انواع شایعات راجع به مقصد و باشگاه بعدی شما شنیده می شود و مثلاً می گویند بزودی سر از میلان، اینتر یا یووه در می آورید. آیا صحت دارد؟
ـ نه. این مسائل در حال حاضر نه صحت دارند و نه در باره شان تصمیم مشخصی گرفته ام. البته از اقامت در نوكمپ كاملاً راضی ام و خواست و برنامه ام این است كه در اینجا بمانم و طبعاً در فصل بعد به نتایجی بهتر از فصل تازه پایان یافته برسم. هدف من این است كه در فصل آینده انتقام شكست امسال مان از رئال را بگیریم و در جام قهرمانان باشگاه های اروپا نیز بر خلاف فصل اخیر موفق باشیم. برآورد كلی و شخصی من این است كه چون بر اثر حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ خسته بودم و تا آخرین روز آن مسابقات دررقابتها شركت داشتم، فصل گذشته را با خستگی شروع كردم و مدتی طول كشید تا روی دور بیفتم و جای پایم را در یك لیگ جدید (اسپانیا) بیابم. اما به آرامی بهتر شدم و در نیم فصل دوم كامل تر نشان دادم و می توانم فصل بعد از این هم بهتر شوم. در مجموع، زندگی غیرقابل پیش بینی است و به عنوان مثال هیچ كس نمی توانست حدس بزند كه در پایان فصل گذشته برای من چه روی می دهدو یا این كه در یوونتوس چه خواهد شد و چگونه آن مسأله پایه گذار رفتن من از تورین و حضورم در مادرید خواهد شد.
▪ آینده تان در تیم ملی ایتالیا را چگونه می بینید؟
ـ حتی با این كه جام جهانی را برده ایم ، هنوز انگیزه های زیادی دارم و می خواهم باز در مسابقات ملی حضور داشته باشم و حتی وقتی رقبای ما تیم هایی متوسط و ظاهراً كوچك اند، از اشتیاق من چیزی كاسته نمی شود. برای هر ورزشكار در هر كشوری حضور درمسابقات ملی باید مهمترین دستاورد شناخته شود و هیچ گاه از آن گریزان نباشد.
▪ لابد حرف تان معنی دار و نوعی پیام به نستا و توتی است تا آنها هم خود را جمع و جور كنند و علاقه بیشتری را به دیدارهای ملی و حضور در آن از خود بروز بدهند، این طور نیست؟
ـ نه، چنین قصدی ندارم . هركس راه خودش را می رود و در باره آینده اش مختار و آزاد است . مهم این است كه تیم ملی ایتالیا منسجم و محكم بماند و بدون نفراتی هم كه گفتید، موفق بماند. كارهای تداركاتی باید همیشه قوی و حساب شده باشد و نباید فرقی هم بكند كه حریف ما كیست؛ فرانسه یا جزایر فارو و باید همیشه جدی و كوشا باشیم. چه مقابل فرانسه بایستیم و چه در برابر جزایر فارو. به نظر من بحث هایی كه در باره به كارگرفتن یا نگرفتن توتی و نستا در تیم ملی می شود تنها اثری كه دارد متزلزل تر شدن تیم است و فایده ای به حال تیم ندارد و باید هرچه زودتر تكلیف آن مشخص شود.
▪ شانس های راهیابی تان به مرحله نهایی یورو ۲۰۰۸ به كدام حد می رسد؟
ـ وضع مان بد نیست. درست است كه فعلاً در رده دوم جدول گروه مربوطه قرار داریم و اكنون تیم ملی ایتالیا در جای اول نایستاده است ، اما رسیدن به این رتبه و مقام امكان پذیر است. بستگی به این دارد كه در مسابقات باقی مانده مان چه خواهیم كرد و بخصوص در برابر رقبای كوچك تر كه معمولاً در مقابل شان مشكل كمبود انگیزه را داشته ایم. تا زمانی كه رقبای ما فقط تیم هایی در حد و اندازه های فرانسه و به بزرگی آن باشند، ما مشكلی نخواهیم داشت، زیرا تیم ما پر انگیزه ظاهر خواهد شد و به هرحال راه خود را دیر یا زود پیدا خواهد كرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید