جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


قیمت بالای گاز کاهش سوزاندن گاز را به همراه دارد


قیمت بالای گاز کاهش سوزاندن گاز را به همراه دارد
کارشناسان صنعت گاز عقیده دارند بالارفتن قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی و کمبود عرضه این کالای مهم، سبب کاهش سوزاندن گازهای همراه در کشورهای تولید کننده نفت و گاز می شود.
خبرگزاری رویترز در گزارش تحلیلی خود با بیان این مطلب افزود: بررسی تحلیلی داده های ماهواره ای نشان می دهد روسیه به عنوان کشوری که بیشترین مقادیر گاز را در جهان می سوزاند، جای نیجریه را گرفته است.
پژوهشگران اداره ملی اقیانوس شناسی و تحقیقات جوی آمریکا (نوا) دریافتند که در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۶۸ میلیارد متر مکعب گاز در جهان سوزانده شد که سهم روسیه ۵۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب و سهم نیجریه ۲۳ میلیارد متر مکعب بوده است.
این گزارش حاکی است که ایران در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز سوزاند و در این فهرست، در جای سوم قرار دارد.
عراق با سوزاندن ۸ میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب گاز و قزاقستان با سوزاندن ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سال ۲۰۰۶ در رده های چهارم و پنجم قرار دارند.
تولیدکنندگان نفت در گذشته گاز همراه نفت را می سوزاندند، زیرا انتقال این گاز به بازار برای مصرف بسیار دشوار و پرهزینه بود.
با سوزاندن گازهای همراه نفت همچنین مقادیر زیادی گاز آلاینده دی اکسید کربن وارد جو زمین می شود.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، کاهش میزان عرضه انرژی و افزایش قیمت گاز می تواند آغازگر دوران جدیدی باشد.
نگرانی از تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین بر اثر انتشار گازهای آلاینده نیز به تلاش های بین المللی برای پایان دادن به سوزاندن گازهای همراه نفت فوریت بخشیده است.
اما تحلیلگران می گویند: واقعیت های سخت اقتصادی عاملی است که اذهان را متوجه خود کرده است.
جاناتان استرن، از موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، گفت: تا زمانی که گاز از ارزش واقعی برخوردار نشده باشد، سوزاندن گاز ادامه می یابد این واقعیتی است که تا این اواخر مصداق داشته است.
وی تصریح کرد: اما اکنون قیمت گاز در حال رسیدن به سطحی است که گاز ارزش جمع آوری و جلوگیری از سوزانده شدن آن را دارد.
بانک جهانی در سال ۲۰۰۲ اجرای برنامه ای را با نام «طرح جهانی کاهش سوزاندن گاز» آغاز کرد؛ با وجود این مقادیر گاز سوزانده شده در مدت ۱۲ سال از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ ثابت بوده است.
بنا بر آمار اداره «نوا» میزان سوزاندن گاز در جهان در این مدت بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد متر مکعب بوده است.
اداره مزبور افزود: حجم برآورد شده ۱۶۸ میلیارد متر مکعب گاز سوزانده شده در جهان در سال ۲۰۰۶ معادل ۲۶ درصد گاز مصرفی آمریکا و ارزش آن حدود ۶۹ میلیارد دلار است.
نیجریه در گذشته مقصر اصلی در زمینه سوزاندن گاز به شمار می آمد، اما پژوهش اداره اقیانوس شناسی و تحقیقات جوی آمریکا که به جای اتکا به آمار دولت ها از داده های ماهواره ای استفاده کرده است، نشان می دهد روسیه بدون شک بیشترین میزان سوزاندن گاز را داشته است.
این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سال میلادی جاری از دولت این کشور خواست قوانین مربوط به سوزاندن گاز را سخت تر کند و در صورت نیاز برای محافظت از محیط زیست و صرفه جویی در گاز، مجوزهای شرکت هایی را که اقدام به سوزاندن گاز می کنند، لغو کند.
همچنین کشور نیجریه راهبردی برای توقف سوزاندن گاز تا سال ۲۰۰۸ دارد و مشتاق اجرای پروژه هایی مانند توسعه کارخانه های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) به این منظور بوده است، اما بسیاری در تحقق اهداف نیجریه در این زمینه تردید دارند.
شرکت رویال داچ شل، بزرگ ترین اپراتور نفتی در نیجریه، اعلام کرده است که موفق به اهداف خود در سال ۲۰۰۸ نخواهد شد، زیرا دولت اعتبار لازم برای یک شرکت سرمایه گذاری مشترک برای نصب تجهیزات جمع آوری گاز همراه را تامین نکرده است.
کارشناسان عقیده دارند مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که دولت ها توان غلبه بر آنها را ندارند و در نتیجه به دلیل ناممکن بودن انتقال مقداری از گازهای همراه به مشتری ها یا به دلایل ایمنی، همواره مقادیری گاز سوزانده خواهد شد.
اما کاهش عرضه نفت و گاز با افول تولید در میدان های بزرگ، همچنین افزایش قیمت ها موجب می شود که میزان سوزاندن گاز کمینه شود.
دانیل سیمونز، کارشناس گاز در آژانس بین المللی انرژی در پاریس، تاکید کرد که افزایش قیمت ها به ویژه در روسیه عاملی بسیار مهم است.
در حالی که قیمت گاز در بازار داخلی روسیه حدود ۶۰ دلار برای هر یک هزار متر مکعب است، انگیزه زیادی برای ایجاد زیرساخت های لازم مورد نیاز برای انتقال گازهای همراه به مصرف کنندگان وجود ندارد.
این در حالی است که قیمت گاز صادراتی که تنها شرکت دولتی گازپروم از آن سود می برد، بیش از پنج برابر قیمت داخلی یعنی حدود ۳۲۰ دلار برای هر یک هزار متر مکعب است.
سیمونز گفت: گاپروم ممکن است اکنون در اندیشه کاهش سوزاندن گاز به عنوان راه حلی کوتاه مدت برای افزایش عرضه گاز باشد.
انحصار گازپروم بر تاسیسات انتقال و فرآوری گاز و دسترسی به بازار صادرات، سبب شده است شرکت های دیگر در زمینه احداث زیرساخت های لازم برای جمع آوری گازهای همراه بسیار مردد باشند.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید