دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا


پاریس شهر بی‌خواب


پاریس شهر بی‌خواب
شهر زیبای پاریس با آن همه جاذبه‌های دیدنی‌اش، یكی از تماشایی‌ترین شهرهای دنیاست.
پاریسی‌های مهربان اما مغرور، عجیب به نظم و قوانین راهنمایی و رانندگی پایبندند. شما سر چهارراه‌های پاریس، حتی وسط روز، پلیسی نمی‌بینید؛ چه رسد به نیمه‌شب.
از آنجا كه غروب آفتاب به وقت فرانسه، مقارن ساعت ده است، تازه در ساعت ۱۱ هوا كاملا تاریك می‌شود. رستوران‌ها و فست‌فودها هنگام شب مملو از مردمی می‌شوند كه عمده آنها به رژیم غذایی اهمیت نمی‌دهند و غذاخوردنشان در رستوران – آن هم در جمع دوستان - یكی دو ساعت طول می‌كشد.
البته این قاعده شامل حال زنان پاریسی نمی‌شود زیرا آنها به رژیم غذایی بسیار اهمیت می‌دهند و همواره سعی دارند از چاقی پرهیز كنند. قیمت یك وعده غذایی خوب در پاریس تقریبا ۱۱یورو است. این قیمت برای عموم مردم پاریس كه بیش از ۷۰درصدشان، ماهانه ۱۵۰۰یورو حقوق می‌گیرند، بسیار ناچیز است.
پیتزا غذای محبوب پاریسی‌هاست كه البته به سبك و سیاق خودشان درست می‌كنند و در نوع خود بسیار دیدنی است. خمیر پیتزاهای پاریس به قطر نان لواش ماست و با برش‌های دقیق گوجه‌فرنگی و كالباس كه نمی‌دانم با چه دستگاهی آنها را به این نازكی و شكنندگی درمی‌آورند.
پاریسی‌ها این پیتزا را(در انواع مختلف) با نوشابه نوش‌ جان می‌كنند. دسر هر وعده غذایی مردم پاریس یك نخ سیگار است. آنها به طور مفرطی سیگار می‌كشند و همین، عامل مرگ و میر بسیاری از آنهاست.
هر شب، خیابان بزرگ «شانزه‌لیزه» یا به قول فرانسوی‌ها «Deschamp elysees» پر است از مردمی كه برای قدم‌زدن و گردش در پارك مجاور، به این خیابان می‌آیند. شانزه‌لیزه، خیابان بسیار زیبای پاریس است كه یك سر آن به دروازه «مارشال دوگل» و سر دیگر آن به میدان «كنكورد» با ستون سنگی تاریخی‌اش كه به مصر باستان تعلق دارد، ختم می‌شود.
ناپلئون در زمان كشورگشایی‌هایش، این ستون را از مصر به فرانسه ارمغان ‌آورد و هر چه مصری‌ها خواستار بازگرداندن آن شدند، فرانسوی‌ها زیر بار نرفتند.
اما این شب‌ها زیبایی‌های دیگری هم دارد؛ كشتی‌های كوچكی كه ظرفیت حمل ۵۰ تا ۶۰ نفر را دارند، با چراغ‌های روشن بر سطح آرام سن حركت می‌كنند و مسافران شاد و سرزنده این كشتی‌ها كه عمدتا جهانگرد هستند، به تفریح مشغول می‌شوند و از هوای دل‌انگیز شب‌های پاریس لذت می‌برند. با پرداخت تنها ۱۱یورو می‌توان در حدود یك ساعت‌ونیم با این كشتی‌های كوچك روی رود سن، زیبایی‌های شهر را تماشا كرد.
نكته حائز اهمیت دیگر، این است كه به رغم باریكی خیابان‌های پاریس، ترافیك این شهر روان است و شما به هیچ‌وجه صدای بوق اضافه نمی‌شنوید. نیمه‌شب‌ها كرایه تاكسی‌ها كه تعدادشان هم كم نیست، بسیار گران می‌شود(در حدود ۱۵یورو) اما بازار رانندگان كساد نمی‌ماند و مسافران و شهروندان پاریس را جابه‌جا می‌كنند.
اساسا نام پاریس با موزه «لوور» و «برج ایفل» پیوندهایی ناگسستنی دارد. ساعت كار موزه لوور، هر روز تا ساعت ۶ بعدازظهر است؛ جز چهارشنبه‌ها كه این موزه تا ساعت ۹شب باز می‌ماند. قیمت بلیت لوور ۶یورو است. هیچ فرد پاریسی را نمی‌یابید كه كمتر از ده‌بار به این موزه سرزده باشد.
از موزه زیبای لوور تا برج ایفل تقریبا دو ساعت راه است كه اگر از كنار رود سن حركت كنید، گذر این همه وقت را حس نخواهید كرد. به محض رؤیت اولین ستاره در آسمان پاریس، چراغ‌های ایفل روشن می‌شود تا دل هر خارجی تازه‌واردی را برباید.
برج ایفل كه در میدان شام‌دومارس پاریس قرار گرفته، در روز ۳۱ مارچ ۱۸۸۹ و به مناسبت یكصدمین سالگرد انقلاب فرانسه، رسما گشایش یافت. این برج، ابتدا ۳۱۲متر ارتفاع داشت اما امروزه به دلیل نصب یك آنتن مخابراتی روی آن، ارتفاعش به ۳۱۸متر بالغ شده است.
باید بگویم این برج زیبا علاوه بر آسانسورش كه ۵۰ تا ۶۰ نفر ظرفیت دارد، دارای ۱۶۶۵ پله است و هر هفت سال یك بار برای رنگ‌كردن آن، به ۵۰ تن رنگ نیاز است. از آنجا كه سازنده و طراح آن، یك مهندس فرانسوی به نام «گوستاو ایفل» بوده، این برج كه نماد غرور فرانسوی‌هاست، نام او را به خود گرفته است.
امروزه نمونه‌هایی از برج ایفل در ابعاد بسیار كوچك در فرانسه تولید می‌شود تا هر گردشگری هنگام بازگشت از فرانسه، نماد غرور این كشور را با خود به سوغات ببرد. این برج با چراغ‌های منحصربه‌فردش، شب‌های پاریس را بیش از پیش زیبا می‌كند.
علاقه فرانسوی‌ها به انواع و اقسام پنیر، زبانزد خاص و عام است و در هر غذای آنها یك مدل از این پنیرها استفاده می‌شود. حتی برخی، از فرانسه به عنوان كشور «صد پنیر» یاد می‌كنند. میوه محبوب مردم فرانسه، انگور است كه عادت دارند هر صبح و هر شب، مقداری از این میوه را بخورند.
نكته جالب اینكه هر فرانسوی مجموعه‌ای از عطرهای بسیار خوشبو دارد كه هر كدام از این عطرها به وقت و زمان خاصی اختصاص دارد. استفاده از عطرهای ملایم و آرامش‌بخش در شب، شاهد این ادعاست زیرا اساسا فرانسه، اولین و مهمترین كشور تولیدكننده عطر و ادوكلن در دنیاست.
بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها و مغازه‌های پاریس تا پاسی از شب باز هستند و مردم - به‌ویژه جهانگردان - می‌توانند ضمن بازدید از اماكن دیدنی، به خرید نیز بپردازند.
آزاده بابائی‌نژاد
منبع : روزنامه همشهری