چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌ در طول سفر


نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌ در طول سفر
امروزه مسایل مختلفی سلامتی كودكان، این گل‌های باغ زندگی را به خطر می‌اندازند. مواد خوراكی آلوده، سوءتغذیه، آب آلوده، حوادث و سوانح در طول سفر از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌ها محسوب می‌شوند. از آن‌جا كه كودكان به علت آسیب‌پذیری بیش‌تر در مقابل عوامل بیماری‌زا با خطر بیماری‌های روده‌ای مواجه هستند، بنابراین والدین باید در فصل گرما به نكات بهداشتی ذیل توجه داشته باشند تا بتوانند كودكان شیرخوار خود را از خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ای مصون دارند:
نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند كم‌تر دچار بیماری و سوءتغذیه می‌شوند، بنابراین ضرورت دارد تا تغذیهء نوزادان در طول شش ماه اول تولد و تا دو سالگی (همراه با غذای كمكی) فقط با شیر مادر باشد، این روش تغذیه از مرگ و میر بیش از یك میلیون نوزاد در سال پیشگیری می‌كند. انتظار می‌رود مادران گرامی تغذیه با شیر مادر را در طول سفر مد نظر داشته باشند.
دست‌های كودك را در طول سفر مرتب با آب و صابون بشویید، از پستانك و شیشه‌های غیربهداشتی استفاده نشود، زیرا عامل مهمی در بروز اسهال كودكان است. علت بیش از نیمی از تمام بیماری‌ها و مرگ‌و میر كودكان خردسال، ورود میكروب به دهان از طریق غذا و آب است، بنابراین سعی كنید در طول سفر آب را بجوشانید و پس از سرد شدن به كودك خردسال بدهید.
اقدامات درمانی كه می‌توانید برای كودكان مبتلا به اسهال در طول سفر انجام دهید: چون اسهال با دفع زیاد مایعات از بدن، می‌تواند باعث مرگ كودكان شود بنابراین در صورتی كه كودك شیرخوار است، تغذیه با شیر مادر (حتی بیش‌تر از قبل) را ادامه دهید. تاكید می‌شود در هنگام اسهال كودكان از محلول O.R.S استفاده كنید و به توصیه‌های پزشك متخصص برای درمان سریع كودك توجه كنید.
● عوامل آلوده‌كنندهء مواد غذایی در سفر _و راه‌های پیشگیری از آن
عناصر و موادغذایی گوناگون به موازات تامین نیازهای موجودات زنده تحت شرایط خاص و غیربهداشتی، مواد سمی و آلودگی‌های زیان‌آوری را به مصرف‌كنندگان انتقال می‌دهند كه سبب انتشار بسیاری از مسمومیت‌ها و بیماری‌ها می‌شوند این عوامل به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:
الف) عوامل فیزیكی:
مانند سرما، گرما، رطوبت، آب‌وهوا.
ب) عوامل شیمیایی:
مانند سموم باقیمانده از دفع آفات نباتی و حیوانی
پ) عوامل بیولوژیك:
مانند میكروب‌ها، قارچ‌ها، سموم‌آن‌ها، انگل‌ها و حشرات
علایم مسمومیت غذایی: بر حسب سموم و میكروب‌های مختلف متفاوت است. علایم مسمومیت‌های غذایی به طور كلی عبارتند از:
▪ دردهای عضلانی،
▪ اسهال،
▪ استفراغ،
▪ تب
▪ دل‌پیچه
كه تمام این علایم ممكن است در هر مسمومیتی وجود نداشته باشد، بنابراین به محض بروز یك یا چند علامت از علایم فوق باید فوری به پزشك مراجعه كنید.
● روش‌های پیشگیری از مسمومیت غذایی
اشخاصی كه مبتلا به سرماخوردگی، بیماری پوستی و بیماری‌های دستگاه گوارش هستند نباید در تهیه و توزیع غذا مداخله داشته باشند. در صورت سلامت كامل، این قبیل پرسنل هنگام كار یا پخت غذا و توزیع آن، باید از لباس كار تمیز، پیش‌بند و كلاه استفاده كرده و مرتب آن‌ها را تمیز و پاكیزه نگه دارند.
بوفه و محل نگهداری و توزیع موادغذایی باید دارای نورگیر، به طور كامل خشك و دور از گرد و خاك و حشرات باشد - از كاغذ باطله، پاكت مستعمل و... نباید به منظور بسته‌بندی هیچ نوع موادغذایی استفاده شود - در حوالی محل غذاخوری نباید زباله و سایر عوامل جلب حشرات و جوندگان وجود داشته باشد، بنابراین وجود سطل‌های زبالهء دردار به اندازهء كافی در داخل و خارج محل كار و توزیع مواد غذایی، ضروری است - از قرار دادن موادغذایی در تماس با سطح زمین خودداری شود، زیرا بعضی از گردشگران در زمان استراحت و صرف غذا مرتكب چنین اشتباهاتی شده و در نتیجه دچار بیماری می‌شوند - از خرید گوشت چرخ كرده كه قبلا آماده شده از فروشگاه‌ها و قصابی‌ها خودداری كنید- در هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده به تاریخ تولید و انقضای محصول و مجوز پروانهء ساخت و دیگر مشخصات آن دقت كنید و از خرید بسته‌بندی‌‌هایی كه پوشش آن مخدوش شده است پرهیز كنید.
منبع: كتاب سفر و گردشگری
نویسنده: ج. سلطان‌زاده
منبع : روزنامه سرمایه