جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


الگوی کشوری برنامه‌های کارآفرینی انجمن کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی در دانشگاههای امریکا


الگوی کشوری برنامه‌های کارآفرینی انجمن کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی در دانشگاههای امریکا
● دانشگاه بالستیت[۱]
هدف كلی این برنامه كه در سال ۱۹۸۳ پایه گذاری شد، علاوه بر ارائهٔ آموزش به كارآفرینان مستعد به منظور شروع و ادارهٔ یك كسب و كار، قرار دادن آنها در جریان مستقیم مراحل پیشنهاد واقعی یك كسب و كار و راه‌اندازی آن می‌‌باشد. در این برنامه، هر دانشجو باید یك برنامهٔ تجاری قابل اجرا تدوین نماید كه برای بررسی كامل به یك شورای متشكل از افراد حرفه‌ای‌ و متخصص تقدیم می‌‌گردد. تایید این برنامه به اعطای مدرك فارغ التحصیلی می‌انجامد و رد آن این امكان را منتهی می‌‌نماید. این تجربهٔ بسیار سنگین و دشوار، بازتاب تجارب افراد شاغل در كسب و كار است كه می‌‌بایست گلیم خود را از آب بیرون بكشند.
● دانشگاه بایلور[۲]
این برنامه آموزشی یك تعادل متناسب را میان نظریه و عمل برقرار می‌‌نماید و از زمان شروع در سال ۱۹۸۰، همگام با پیشرفتهای حاصل در این رشته تغییر یافته و تكامل پیدا كرده است. واحدهای متشكل از یك كلاس كوچك، اعضای هیئت علمی را قادر می‌‌سازد تا شناخت مناسبی از دانشجویان به دست آورند و به آنها در جهت رشد مناسب یاری رسانند. ارزشهای اخلاقی نیز به همراه تعامل و مشاركت جمعی، در خلال این برنامه‌ها مورد تاكید و توجه قرار می‌‌گیرند. نه تنها در كلاس، بلكه از طریق فعالیتهای فوق برنامه از قبیل انجمنهای كارآفرینان دانشجو[۳] و برنامه‌های مركز جان ف. باو در زمینهٔ كارآفرینی[۴] بر مشاركت جمعی تاكید می‌‌شود. هیئت علمی در تحقیق مشاركت نموده و در بسیاری از انجمنهای تخصصی نیز فعالیت دارد و همواره در جستجوی فرصتهای تازه برای توسعه می‌‌باشند. با افزایش تمرکز و توجه بر این عرصه برای دانشجویان فرصت های وسیعی در آینده وجود خواهد داشت.
● دانشگاه ایالت كنساو[۵]
تمركز این برنامه بر ایجاد یك تجربهٔ یادگیری كل‌گرا جهت دانشجویان و با استفاده از دورنماهای نظری و كارهای عملی و عینی دنیای واقعی[۶] می‌‌باشد. با استفاده از یك هیئت علمی متنوع كه در مالكیت و ادارهٔ كسب و كار خود دارای تجربه هستند، دانش‌آموزان در معرض آگاهی های گسترده پیرامون ملزومات یك دورهٔ موفق در زمینهٔ كارآفرینی قرار می‌‌گیرند. همزمان، واحدهای كارآفرینی نیز عموما صف طویلی از كارآفرینان را به عنوان سخنرانان میهمان و افتخاری به منظور افزایش تجارب آموزشی دانشجویان، مورد استفاده قرار می‌‌دهند. همچنین دانشجویان تشویق می‌‌شوند تا با كار بیشتر بر روی برنامه‌های كسب و كار و برنامه‌های مدیریت و نیز به عنوان مطالعات جهت‌دار و یا رقابت در سطوح مختلف منطقه‌ای و ملی در عرصهٔ رقابت برنامه‌های تجاری، كار خود را در زمینهٔ كارآفرینی دنبال نمایند.
● دانشگاه میامی[۷]
برنامهٔ كارآفرینی این مرکز حول محور ”تئوریسیـنـها و عــاملــین[۸]” طراحی گردیده است. این عبارت، جوهره و ماهیت این برنامه را نشان می‌‌دهد و انعکاس ماهیت برنامه و موضوع آن می‌‌باشد. نظریه پردازی[۹] مستلزم تشخیص احتمالات، شناخت الگوها و خلق راه‌حلهای خلاقانه است که تفكر جدی و نه تنها دربارهٔ سود تجاری در یك مفهوم كارآفرینانه بلكه آثار اخلاقی، تربیتی، حقوقی و انسانی نیز می‌‌طلبد. ”عمــل كــردن[۱۰]” نیز بر‌عهده‌گرفتن مسئولیت برای به عمل در آوردن ایده‌های شخصی است. برای نیل به این هدف دانشجویان باید موانع مربوطه و نیز نیازهای منابع را بازشناسند و به طراحی روشهای واقع‌گرایانه برای به نتیجه رساندن یك مفهوم و ایده بپردازند. در اینجا تاكید می‌‌كنیم كه واقع‌گرایی و عملگرایی تنها به واقعگرایی اقتصادی اشاره ندارد، بلكه به نیاز برای توجه بر مبادلات، در میان طیف وسیعی از متغیرهای[۱۱] اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مربوط می‌‌شود.
● دانشگاه سنت توماس[۱۲]
برنامهٔ پوشــهٔ یادگــیری[۱۳] فرصتی است برای گنجاندن تمامی تجارب یادگیری كه دانشجویان كارآفرینی به آنها دسترسی دارند و شامل كار كلاسی، انجمن كارآفرینی، كارآموزان، كار خود آنها، كسب و كار خانوادگی، نیاز آنها به آموزش خدمات، انجمن هنرهای اصلاح‌گرا و انجمن اصلی كسب و كار می‌‌باشد. این برنامه عبارت است از یك فرم تكمیلی كه پس از طی هر واحد كارآفرینی مورد ارزشیابی قرار می‌‌گیرد و این كار نیز حد اقل یك بار توسط مشاورین دانشجویان انجام می‌‌گردد. این پوشه میزان یادگیری دانشجویان در زمینه‌های ذیل را نشان می‌‌دهد:
۱) اهمیت مدیریت گردش نقدینگی،
۲) برنامهٔ كسب و كار،
۳) شناخت فرصتها،
۴) توسعهٔ مدیریت،
۵) خلاقیت،
۶) كار به صورت شبكه‌ای
۷) ارزشهای شغلی.
● دانشگاه ویكتوریا[۱۴]
در طی هفتهٔ اول كلاسها، به دانشجویان با استفاده از ابزارهای پیشرفته سنجش توسط تیم آموزشی و بر اساس تحقیقات منتشر شده در این زمینه به تعیین روش تحقیقشان و نیز تاكید بر هوش آنها كمك می‌‌گردد. طی این برنامه، دانشجویان ترغیب می‌‌شوند تا به منظور متناسب‌سازی با هر یك از روشهای یادگیریشان، به تعیین و دستكاری وظایف و تكالیف خود بپردازند. بخش اعظم برنامهٔ آموزش كارآفرینی دانشگاه ویكتوریا[۱۵] بر اساس تئوری فرآیند پردازش ماهرانهٔ اطلاعات بنا شده است. نرم افزار تخصصی راهنمای كارشناسی[۱۶] به دانش‌آموزان در جهت افزایش استفاده‌ از مكتوبات جدیدشان، یاری می رساند. این ابزارها با تكرار عناصر مبتنی بر قضاوت از مجموعهٔ اطلاعات كارآفرینی كه معمولا در زمانی طولانی‌تر از آنچه این برنامه می‌‌سازد، میسر است، این كار را انجام می‌‌دهد. نرم افزارها به ویژه موارد ذیل را تسهیل می‌‌نمایند:
۱) میزان درك ”فــرد”[۱۷]: یعنی ارزیابی اطلاعات و دانش خود دانشجو (سابقهٔ خطرپذیری جدید[۱۸]).
۲) درك مفهوم ”كــار”[۱۹]: یعنی ارزیابی میزان كامل بودن یك كسب و كار (الگوی ریسك جدید[۲۰])
۳) درك ”سـایـرین”[۲۱]: یعنی ارزیابی محیط كسب و كار (مدل تجزیه و تحلیل ارباب رجوع[۲۲].)
● دانشگاه آریزونا[۲۳]
برنامه ‌كارآفرینی برگر[۲۴] دانشجویان ارشد دورهٔ لیسانس را كه تمایل دارند به آموزش همه جانبه و اصولی دست یابند و آنها را به موارد ذیل مجهز نماید، به خود جذب می‌‌كند. ۱) هـویت[۲۵]، ۲) ارزیابـی[۲۶]، ۳) تعـقیب هــدف[۲۷] و ۴) خلــق[۲۸] فرصتهای نوآورانه برای كسب و كار. برنامهٔ كارآفرینی در سطح كارشناسی با فرآیند گزینش تابستانی آغاز ‌شده و در پی آن، پذیرش در برنامه اتفاق می‌‌‌افتد. سپس، تیمهای دانشجویی با یكدیگر به ارزیابی امكان پذیری برنامه‌های كسب و كار مورد نظرشان می‌‌پردازند. دانشجویان، به همراه برنامهٔ مورد نظر خود و زیربنای توسعهٔ آنها و در قالب ترمهای پاییزه و بهاره وارد سال تحصیلی می‌‌شوند. این تلاش یكساله از طریق حمایت هیئت علمی ناظر، كارآفرینان بازدید كننده و مربیان اجتماعی تقویت می‌‌گردد. ترم دوم تحصیلی طی دو دورهٔ رقابت به اوج خود می‌‌رسد كه در آنها، برنامه‌های نهایی كسب و كار دانشجویان توسط كارآفرینان معروف در سطح ملی و منطقه ای، فارغ التحصیلان، سرمایه گذاران در كسب و كار و سایر افراد مرتبط با مركز كارل الر[۲۹] مورد ارزشیابی قرار می‌‌گیرند.
● دانشگاه ایلینویز در شیكاگو[۳۰]
با داشتن دومین انجمن بزرگ كسب و كار در سطح كشور، شیكاگو یك مركز عمدهٔ كارآفرینی با كارآفرینان خارق‌العاده و فرصتهای فراوان برای دانشجویان كارآفرینی در دانشگاه ایلینویز شیكاگو می‌‌باشد. این دانشگاه دارای هیئت علمی برجسته در زمینهٔ پژوهـش كارآفرینی و هیئت علمی بسیار موفق در امر كارآفرینی در بسیاری از واحدها می‌‌باشد. این دانشگاه دارای یك شبكهٔ كاری بسیار مطلوب با ۲۰۰ كارآفرین در زمینهٔ فنآوری پیشرفته و معمولی است. آنها مجموعه‌ای از سخنرانان سرشناس، هفتهٔ كارآفرینی و یك برنامهٔ مربیگری كارآفرینی[۳۱] فردی جدید را مورد حمایت قرار می‌‌دهند. همچنین این دانشگاه محل استقرار انجمن ملی دانشجویان (NSO)، سازمان كارآفرینان دانشجو[۳۲] (CEO) می‌باشد. مركز موسسه جهت كسب و كار روستایی[۳۳] (CUB) دانشجویان مركز ادارهٔ كسب و كار (MBA) را با مشاغل مربوط به كارآفرینی در قالب یك رابطهٔ مشاوره‌ای مرتبط می‌‌سازد و یك كنسرسیوم سرمایهٔ پایه[۳۴] جدید نیز دانشجویان را با سرمایه‌گذاران حاضر به كمك مالی، مرتبط می‌‌كند.
● دانشگاه آریزونا [۳۵]
این برنامه با فرآیند انتخاب همكار در فصل بهار آغاز می‌‌شود كه پیش از سال دوم و پس از پذیرش در برنامهٔ كارآفرینی، صورت می‌‌گیرد. تیمهای دانشجویی به منظور تكمیل و اصلاح یك مطالعهٔ میزان امكان‌پذیر بودن برنامهٔ آیندهٔ كسب و كارشان، با یكدیگر كار می‌‌كنند و با مفهوم و تصوری از برنامهٔ مورد نظرشان و نیز زیربنای توسعهٔ آن كه در ترمهای بهاره و پاییزه پایه‌گذاری شده است، وارد سال تحصیلی می‌‌شوند. در طی ترمهای تابستانه، پاییزه و بهاره یك سلسله فرصتهای سنتی و تجربی در اختیار دانشجویان قرار می‌‌گیرد كه همهٔ آنها با هدف بهبود كیفیت تجربهٔ آموزش كارآفرینی طراحی گردیده‌اند.
● دانشگاه دپائول[۳۶]
سازمان، مسئول ادارهٔ كسب و كار عرضه كنندهٔ تخصص در مهارتهای مربوط به خود اشتغالی می‌‌باشد. هدف این برنامه، نه تنها مقاصد استقلال‌طلبانه است بلكه فرصتی را برای توسعهٔ یك برنامهٔ كسب و كار مورد نظر با راهنماییهای تخصصی فراهم می‌‌آورد. ویژگی برجستهٔ دورهٔ تخصصی كارآفرینی، رویكرد جدید و كل‌گرای آن در قبال مدیریت و داشتن جامع ترین مجموعهٔ واحدهای كارآفرینی در ایالات متحدهٔ امریكا می‌‌باشد.
● دانشگاه جورجیا[۳۷]
دورهٔ تخصصی مدیریت اجرایی تجاری[۳۸] در كارآفرینی[۳۹] بر جهان واقعی، عملگرایی و آموزش مبتنی بر گروه تاكید دارد. این برنامه همچنین بر پایهٔ چند نقطهٔ قوت بی‌نظیر این دانشگاه بنا نهاده شده است. این نقاط قوت عبارتند از:
۱) امكانات درجه اول دانشگاه در زمینهٔ تحقیقات بر روی بیوتكنولوژی كشاورزی
در یك سال معمولی، بین یك تا سه تیم MBA از دانشگاه جورجیا این فرصت را می‌‌یابند تا به توسعهٔ برنامه‌های كسب و كار بر اساس پیشرفتهای پیشگامانه در رشتهٔ بیوتكنولوژی كه از سوی هیئت علمی دانشگاه ارائه می‌‌گردد، بپردازند. یكی از نوآوریهای این چنینی، عبارت بود از واكسنی برای حذف تخمدانها در سگها و گربه‌های ماده با استفاده از یك سری پرتوها به جای جراحی سنتی.
۲) برنامهٔ بسیار مطرح و درجه اول دانشگاه در مقطع دكترا پیرامون كارآفرینی
تا كنون، دانشجویان دكترای دانشگاه جورجیا از میان ۳۶ جایزهٔ بزرگ تزهای دكترا در رشته‌های كارآفرینی و كسب و كار كوچك در طی ۲۵ سال گذشته، ۱۱ جایزه را به خود اختصاص داده‌اند كه رقمی برابر با مجموع ۵ آموزشگاه بعدی بر روی هم می‌‌باشد. دانش جدید حاصل از این تزهای دكترا، سریعا به واحدهای كارآفرینی دانشگاه وارد می‌‌شوند.
● دانشگاه سنت توماس[۴۰]
ویژگی بارز این برنامهٔ كارآفرینی، فلسفهٔ یادگیری مبتنی بر تجربهٔ آن می‌‌باشد. این برنامه بر تركیب نظریه، عمل و ارزشهای شغلی به منظور كمك به دانشجویان در جهت خلق و تبدیل كسب و كارها تمركز دارد. این كار از طریق نظام منسجم خدمات در هر مرحله از چرخهٔ كارآفرینانه، از پیش درآمد كار و شروع آن، رشد اولیه، بلوغ، تجدید قوا و نتیجه‌گیری از كارها صورت می‌‌گیرد. این برنامه به جای استفاده از یك رویكرد رسانه‌ای‌ به مسئلهٔ آموزش كارآفرینی، بر كمك به افراد در جهت نیل به اهدافشان در تشكیل كسب و كارهای پر رونق تكیه دارد. خواه آنها شركتهای مستقل نوپا باشند یا شركتهای ادغام شده از كسب و كارهای خانوادگی و یا كسب و كارهای واحد فنآوری پیشرفته و با رشد سریع. این نحوهٔ جهت‌گیری، برنامهٔ این مرکز را از سایرین متمایز می‌‌سازد. پروژه‌های مربوط به شركتهای میزبان، دوره‌های كارآموزی و سایر برنامه‌های مبتنی بر یادگیری میدانی، دانشجویان را ملزم می‌‌سازند تا كاملا مفاهیم، مهارتها و ابزارها را با كاربرد و عمل صحیح و به جا همراه سازند. كلاسها به صورت تعاملی و یا یك طرفه توسط اعضای هیئت علمی اداره می‌‌شوند كه خود آنها در آغاز و یا توسعهٔ تلاشهای كارآفرینانه سهم داشته‌اند. از طریق شاخه شاخه شدن كسب و كار، اعطای امتیازها، ریسك، كسب و كار خانوادگی و طرحهای كارآفرینانهٔ ابتكاری، این برنامه طیف وسیعی از طرحها را هم برای دانشجویان سنتی و هم غیر سنتی ارائه می‌‌نماید.
● دانشگاه سنت لوئیز[۴۱]
این برنامه تاریخچه‌ای‌ طولانی در كسب و كارهایی را دارد كه توسط دانشجویان، توسعه یافته و جوایز منطقه‌ای و كشوری را از آن خود نموده‌اند. معروفترین آنها كورتنی هنسی[۴۲] بود كه جایزهٔ خلاقانه‌ترین كسب و كار را در مجموعهٔ جوایز كارآفرینان دانشجوی امریكای شمالی در سال ۲۰۰۲ برنده شد. در مجموع، دانشجویان این دانشگاه برای بیش از ۲۴۰ شركت واقعی و بالقوه برنامه‌های كسب و كار تدوین نموده‌اند. این شركتها عبارتند از: كسب و كارهای خانوادگی در سطح ملی، مانند حراج‌خانهٔ خانوادهٔ سلكیرك[۴۳]، و انجمن مربیان موسسهٔ استاندارد انگلستان[۴۴]، برنامه‌های كوتاه مدت كسب و كار كارآفرینی درون سازمانی برای خرده فروشیهای PCS و بیش از ۵۰ و نیز برنامه هایی برای كسب و كارهای مربوط به كارآفرینی اجتماعی مانند: ”اجنهٔ قدرت[۴۵]”، یك مسابقهٔ خیریهٔ جوانان و بینشهـا كه یك باشگاه جوانان در مناطق دور افتادهٔ ایالت میسوری است. این برنامه‌ها در مجلات ”ثروت”، ”كارآفرین” و مجلات مشاركتی ذكر گردیده‌اند. همچنین دانشجویان در مراحل نهایی رقابتهای عمدهٔ كشوری در زمینهٔ برنامه‌های كسب و كار شركت جسته و همواره در نشر كتاب راهنمای برنامه‌های كسب و كار كه هر ساله توسط انتشارات گیل منتشر می‌‌شود، همكاری دارند كه بهترین برنامه‌های دانشجویان را از طریق كتابخانه‌ها در سراسر كشور در دسترس قرار می‌‌دهد. در تدوین برنامه‌های كسب و كار، دانشجویان تحت حمایت روابط جاری با ”بانك آمریكـا” و و گروه ”وستگـیت[۴۶]” قرار دارند.
● دانشگاه جورج واشینگتن[۴۷]
دورهٔ متمركز و تخصصی در زمینهٔ كارآفرینی و مدیریت كسب و كار كوچك[۴۸] چند اصل كلیدی را در بر دارد كه آن را به صورت پویا، عملی و تشویق كننده در می‌‌آورد. این برنامه، خود را در دسترس مستقیم و آسان یك بستر مناسب برای فعالیتهای تازهٔ همراه با ریسك قرار می‌‌دهد. مانند: مركز تكنولوژی شمال ویرجینیا[۴۹] و مركز بیوتكنولوژیكی ایالت مریلند[۵۰]. همچنین این برنامه از نظر استراتژیكی در قلب پایتخت كشور قرار دارد كه ادارهٔ امور كسب و كارهای كوچك و سایر سازمانهای مختلف دولتی و غیر دولتی را نیز در خود جای داده است. علاوه بر گذراندن واحدهای درسی، دانشجویان می‌‌توانند از مزایای شركت در برنامه‌های دیگر مانند شورای پیشبرد كسب و كارهای كوچك[۵۱]، مركز تجارت خانوادگی[۵۲] و موسسهٔ ”منابع جهانی[۵۳]” نیز برخوردار گردند. هدف، تقویت انجمن كسب و كار كوچك این ناحیهٔ بزرگ از طریق ارائهٔ كمكهای تاكتیكی عملی به كارآفرینان در زمینهٔ رفع فوریترین نیازهای آنها می‌‌باشد. این كار از طریق تیمهای مشاورهٔ دانشجویی و پروژه‌های تحقیقاتی تخصصی صورت می‌‌گیرد. علاوه بر این، پروژه‌های سراسری ویژه نیز اجرا می‌‌گردند.
● دانشگاه بالستیت[۵۴]
مدیریت اجرایی تجاری (MBA) در كارآفرینی، فارغ التحصیلان خود را قادر می‌‌سازد تا از طریق یك برنامهٔ درسی كل‌گرا و نظام تحویل كه به دانشجویان این امكان را می‌‌دهد تا در دانشگاه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت كار كنند، بر چالشهای مربوط به ابتكار جمعی غلبه نمایند. ایالتهای ایندیانا، كنتاكی و نیو‌جرسی[۵۵] بیش از ۶۰ مكان را در خود جای داده‌اند كه در آنها دانشجویان پاره وقت، مدرك MBA را از طریق آموزش از راه دور تعاملی دریافت می‌‌نمایند. هر دو برنامهٔ MBA درون‌دانشگاهی و آموزش از راه دور، كاملا مورد تایید انجمن آموزشگاههای دانشكده‌ای‌ كسب و كار در آمریكا[۵۶] قرار دارند.
● دانشگاه ایالت ساندیاگو[۵۷]
این برنامه بدین منظور طراحی شده است تا ابزارها، دانش و مهارت لازم جهت آماده سازی برای مقابله با چالشهای كار در شركتهای كارآفرینی و آغاز كسب و كار مستقل برای خود، در اختیار دانشجویان قرار گیرد. دانشجویان می‌‌توانند به میل خود واحدهای خود را تغییر دهند تا این واحدها بتوانند طیف وسیعی از نیازهای شغلی را برآورده سازند؛ مانند: كسانی كه می‌‌خواهند به تاسیس و ادارهٔ شركتهای خود بپردازند، در سازمانهای رو به رشد كار كنند، به عنوان خدمات‌رسان شغلی به مشتریان كارآفرینی فعالیت نمایند، با سرمایه‌گذاران در جهت ارزیابی فعالیتهای اقتصادی پیشنهاد شدهٔ مربوط به كارآفرینی همكاری نمایند و یا مطالعات بیشتری را در عرصهٔ تحصیلات كارآفرینی در سطح كارشناسی ادامه دهند.
● تگزاس در آستون[۵۸]
▪ واحدهای اصلی از طریق مراحل رشد فعالیت كارآفرینی سازماندهی شده و همگی به روش موردی، تحت آموزش قرار می‌گیرند.
▪ رقابتهای اتحــــادیهٔ موت[۵۹] برای اساتید كسب و كــــار كوچك این فرصت را فراهم می‌‌آورد تا به تدوین برنامـه‌های كسب و كاری بپردازند و آنها را به سرمایه‌گذاران ارائه نمایند. هر ساله اساتید ادارهٔ كسب و كار كوچك با استفاده از این فرآیند، فعالیتهایی را آغاز می‌‌نمایند.
▪ نود درصد اساتید اجـــرایی در زمینهٔ ادارهٔ كسب و كـــــار، یك و یا چند واحد كارآفرینی را می‌‌گیرند و به نحو روز افزونی در حال راه‌اندازی فعالیتهای اقتصادی جدیدی می‌‌باشند.
▪ بستر مناسب دانشگاه در آستون در زمینهٔ فنآوری، یك مكان آغازین را برای فعالیتهای اقتصادی جدید و یك مركز تعلیم را نیز برای اساتید ادارهٔ كسب و كار و هیئت آموزشی كسب و كار فراهم می‌‌آورد.
▪ اساتید دانشگاه تگزاس در زمینهٔ ادارهٔ كسب و كار برنامه‌های خاصی را به اتفاق، در امر فعالیتهای اقتصادی تدوین نموده‌اند كه شامل یك سرمایهٔ یك میلیون دلاری جهت سرمایه‌گذاری در فعالیتهای تازه می‌‌باشد.
● دانشگاه لوئیویل[۶۰]
راز رواج این برنامه در كارآفرینی در این نكته نهفته است كه اساس آن را برنامهٔ راهبردی جامعهٔ لوئیویل (با عنوان مبارزه برای كیفیت[۶۱]) و برنامهٔ راهبردی كالج تشكیل می‌‌دهند. نظر به این كه برنامه‌های اساتید این دانشگاه در ادارهٔ امور كسب و كار در زمینهٔ كارآفرینی، بخشهای اصلی را در برنامه‌های راهبردی دانشكده و دانشگاه تشكیل می‌‌دهند، آموزش كارآفرینی در این دانشگاه، این فرصت را دارد كه در سطح جهانی به عنوان یك الگو مطرح گردد؛ چنانكه همین اتفاق نیز اكنون در حال وقوع است. در واقع، قابلیت كاربرد و موفقیت این برنامه با استفاده از برنامه‌های بین‌المللی اساتید این دانشگاه در آتن، هنگ كنگ، پاناما و سنگاپور به بوتهٔ آزمایش گذاشته می‌‌شود.
● كالج بابسون[۶۲]
اولین سال از برنامهٔ دو سالهٔ اساتید بابسون[۶۳]، بر گسترش و كاربرد مهارتهای كارآفرینانه به منظور حل مسائل حقیقی كسب و كار متمركز می‌‌باشد. میزان یادگیری دانشجویان انعكاس دهندهٔ چرخهٔ كسب و كار است: خلاقیت، شناخت فرصت، اختراع و یا كشف یك محصول و یا نوعی از خدمات، ارزیابی فرصتهای كسب و كاری، تشكیل نظام بازاریابی و تحویل و رشد و تجدید حیات. به علاوه، در تابستان سال ۲۰۰۰، این كالج یك برنامهٔ آزمایشی را با عنوان ”تعقیب مسیر رواج كـارآفـرینی[۶۴]” (EIT) آغاز نمود. این برنامهٔ مبتنی بر نوآوری، كه دانشجویان MBA در كالج بابسون گذراندن ورودی، جهت استفادهٔ دانشجویانی طراحی شده است كه نسبت به آغاز یك كسب و كار تا زمان فارغ التحصیلی خود متعهد می‌‌باشند. MBA‌های تمام وقت، شبانه و یك ساله، همه می‌‌توانند در این طرح (EIT) مشاركت نمایند.
● دانشگاه كولورادو[۶۵]
برنامهٔ دكترای كارآفرینی در آموزشگاه كسب و كاری لیدز[۶۶]، خود را به عنوان برنامهٔ ممتاز در این بخش از بازار در سطح جهانی مطرح ساخته است. تمركز پژوهش و آموزش این برنامه، بر نقطهٔ تلاقی بین كارآفرینی و مدیریت راهبردی یعنی كارآفرینی راهبردی قرار دارد. محرك نخستین ما یعنی برنامهٔ متمركز در زمینهٔ كارآفرینی راهبردی، ما را از لحاظ كیفیت در تربیت فارغ التحصیلان دارای دكترا كه پاسخگوی تقاضاهای بازار موسسات آكادمیك بسیار معتبر باشند، متمایز ساخته است. برنامهٔ شامل دورهٔ كاری دشوار و البته همكاری میان هیئتهای علمی در امر پژوهش می‌‌باشد كه فارغ التحصیلان را جهت انتشار مطلب در مجلات علمی درجه اول مهیا می‌‌سازد. برنامهٔ چهار سالهٔ شامل سمینارها، كارگاهها و تكالیف تدریس می‌‌باشد كه برنامه‌های دورهٔ دكترای كولورادو را به عنوان محققین و مدرسین دارای تواناییهای بالقوهٔ بالا، متمایز می‌‌نماید. محیط برنامهٔ دكترا، محیطی حمایتی و و مشاركتی و در همین حال، سختگیرانه است.
● دانشگاه جورجیا[۶۷]
برنامهٔ دورهٔ دكترای دانشگاه جورجیا در زمینهٔ كارآفرینی، جایزهٔ برنامهٔ نمونهٔ ملی را در سال ۱۹۹۸ از آن خود نمود كه این برنامه، یكی از دو برنامه‌ای‌ است كه به چنین افتخاری نایل شده است. تاكنون ۱۹ دانشجوی دكترا از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند كه رساله‌ها و پایان نامه‌هایی پیرامون كارآفرینی و یا كسب و كار كوچك به رشتهٔ تحریر در آورده‌اند. در طی بیست سال گذشته، دانشجویان دورهٔ دكترای دانشگاه جورجیا، ۱۱ جایزهٔ مختلف پایان نامه‌ای را در زمینه‌های كارآفرینی و كسب و كار كوچك كسب نموده‌اند. به ویژه، آنها ۵ جایزهٔ هـایـزر و یك گواهینامه هـایـزر مربوط به تمایز به خاطر تحقیقات برجسته در زمینهٔ توسعهٔ فعالیتهای تازهٔ اقتصادی[۶۸] و نیز یك جایزهٔ NFIB و گواهینامه آن را به دلیل تحقیقات برجسته در زمینهٔ كارآفرینی و كسب و كار مستقل، دو جایزهٔ تایمز/ اینفورمز[۶۹] را نیز به دلیل تحقیقات برجسته در زمینهٔ كارآفرینی و بالاخره جایزهٔ كارلند[۷۰] را نیز به خاطر تحقیقات برجسته در زمینهٔ كارآفرینی و كسب و كار كوچك به خود اختصاص داده‌اند. این میزان، معادل رقمی برابر با پنج دانشگاه بعدی (هاروارد، مریلند، پوردو، كالیفرنیای جنوبی و وارتون[۷۱]) بر روی هم می‌‌باشد.
● دانشگاه پیتزبورگ
به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیر این برنامه، دانشجویانی كه میل دارند به كسب تخصص در كارآفرینی اقدام نمایند، آن را از میان انواع مختلف واحدها برگزیده‌اند. این واحدها نه تنها شامل واحدهای ارائه شده توسط آموزشگاه كسب و كار برای فارغ التحصیلان می‌‌گردد بلكه سایر دانشكده‌های دانشگاه پیتزبورگ و دانشگاه مجاور یعنی كارنگی ملون[۷۲] را نیز در بر می‌‌گیرد. برنامهٔ پیشنهادی دانشجویان با توجه به مشاوران ارشد و معمولی آنها و تایید رئیس برنامهٔ دكترا طراحی می‌‌گردد. تا كنون، هشت دانشجو پایان نامه‌هایی در زمینهٔ كارآفرینی نگاشته‌اند. آنها طیف وسیعی از موضوعات را مورد تاكید قرار داده‌اند.
نویسنده:DONALD F. KURATKO
ترجمه: سعید صالحی* – حمید صالحی٭٭
پی نوشت:
*دانشجوی كارشناسی ارشد ترویج و آموزش كشاورزی
دانشگاه كشاورزی و منابع طبیعی رامین
**عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
[۱]Ball State University
[۲]Baylor University
[۳]the Associations of Collegiate Entrepreneurs
[۴]The John F. Baugh Center for Entrepreneurship
[۵]Kennesaw State University
[۶]real world
[۷]Miami University
[۸]dreamers and doers
[۹]Dreaming
[۱۰]Doing
[۱۱]variables
[۱۲]The University of St. Thomas
[۱۳]The Learning Portfolio
[۱۴]University of Victoria
[۱۵]UVIC Entrepreneurship Program
[۱۶]expert assistance
[۱۷]Understanding “the individual”
[۱۸]New Venture Profile
[۱۹]Understanding “the work”
[۲۰]New Venture Template
[۲۱]Understanding “theothers”
[۲۲]Stakeholder Analysis Model
[۲۳]University of Arizona
[۲۴]The Berger Entrepreneurship Program
[۲۵]identify
[۲۶]assess
[۲۷]pursue
[۲۸]create
[۲۹]The Karl Eller Center
[۳۰]The University of Illinois at Chicago
[۳۱]Entrepreneurship Mentoring Program
[۳۲]The Collegiate Entrepreneurs’ Organization (CEO)
[۳۳]The Institute’s Center for Urban Business (CUB)
[۳۴]Seed Capital Consortium
[۳۵]The University of Arizona
[۳۶]DePaul University
[۳۷]The University of Georgia
[۳۸]Master of Business Administration (MBA
[۳۹]The MBA Concentration in Entrepreneurship
[۴۰]University of St. Thomas
[۴۱]St. LouisUniversity
[۴۲]Courtney Hennessey
[۴۳]Selkirk’s Auction House
[۴۴]BSI Constructors
[۴۵]Pucks of Power
[۴۶]the Westgate group
[۴۷]The GeorgeWashington University
[۴۸]The MBA Concentration in Entrepreneurship and Small Business Management
[۴۹]The Northern Virginia’s technology corridor
[۵۰]The Maryland’s bio-tech corridor
[۵۱]The Council for the Advancement of Small Businesses
[۵۲]The Center for Family Enterprise
[۵۳]The world Resources Institute
[۵۴]Ball State University
[۵۵]Indiana, Kentucky, and New Jersey
[۵۶]the American Assembly of Collegiate Schools of Business (AACSB)
[۵۷]San Diego State University
[۵۸]The University of Texas at Austin
[۵۹]The MOOT CORP ® Competition
[۶۰]The University of Louisville
[۶۱]The Challenge for Excellence
[۶۲]Babson College
[۶۳]Babson’s Two-Year MBA program
[۶۴]the Entrepreneurship Intensity Track (EIT)
[۶۵]University of Colorado
[۶۶]the Leeds School of Business
[۶۷]University of Georgia
[۶۸]Heizer Certificate of Distinction for Outstanding Research in New Enterprise Development
[۶۹]TIMS/INFORMS
[۷۰]Carland
[۷۱]Harvard, Maryland, Purdue, South Carolina, and Wharton
[۷۲]Carnegie Mellon University
منبع : مركز توسعه كارآفرینی


همچنین مشاهده کنید