چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ / Wednesday, 26 September, 2018

ارتباطات مؤثر


ارتباطات مؤثر
ارتباطات واژه‌ای است که در سازمان از آن گریزی نیست. اساساً سازمان بدون در نظر گرفتن ارتباطات، بی معنی است. این سوالات همواره مطرح است که آیا سازمان بدون ارتباطات در مفهوم عام آن شکل می­گیرد ؟ آیا سازمان بدون ارتباطات باقی می‌ماند؟ آیا سازمان بدون ارتباطات مؤثر می­تواند رشد کند؟ چه مواردی باید رعایت شود تا بتوان ارتباطات مؤثری برقرار کرد و موانع موجود بر سر راه یک ارتباط مؤثر چیست؟
در مدیریت، مواردی چون ارتباطات انسانی، عوامل مؤثر بر ارتباطات، گروه‌های غیررسمی و رسمی، راه‌های بهبود ارتباطات و رفع موانع ارتباطی و همچنین مدنظر داشتن مراودات انسانی در سازمان مطرح است. بیشتر وقت مدیران به ارتباط رودررو یا تلفنی با زیردستان، همکاران یا مشتریان می‌گذرد و گاه هنگامی که مدیران تنها هستند ممکن است به واسطه ارتباطات ذهنی با مسائل حاد روز ، خلوت آنها نیز به یک محیط کاری تبدیل شود. این مقاله "ارتباطات به طورکلی و ارتباطات مؤثر و اثربخش" و همچنین" مفاهیم و فنون ارتباط" را در حوزه مدیریت و سازمان مورد بررسی قرار می‌دهد.
در یک کلام باید گفت که ارتباط (COMMUNICATION) از ریشه لاتین ”COMMUNIS” به معنای اشتراک گرفته شده است. این کلمه در زبان فارسی به صورت مصدر عربی باب افتعال به کار می‌رود که در لغت به معنای پیوند دادن است و ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند، پیوستگی و رابطه کاربرد دارد. به عبارت دقیق‌تر، انسان از مفهوم ارتباطات، یک جریان دو سویه تفهیم و تفاهم میان دو موجود زنده را درک می‌کند. ارتباط بین دو انسان، نوعی رفتار اجتماعی است که از مفهوم «فاعلیت» یک قطب تا فهم و احساس و رفتار قطب دیگر گسترده است. ارتباطات، نوع خاصی از رفتار اجتماعی یا رفتار متقابل است که طی آن، مفهوم مورد نظر به طور مستقیم و به کمک علامات ویژه به گیرنده منتقل می­شود.
ارتباط فرآیندی است که طی آن اشخاص از طریق انتقال علائم پیام به تبادل معنی خاصی مبادرت می‌ورزند. فرایند ارتباط هشت بخش دارد:
۱) منبع ارتباط یا فرستنده پیام
۲) به رمز درآوردن پیام
۳) پیام
۴) کانال ( مجرای ارتباطی)
۵) گیرنده یا دریافت کننده پیام
۶) از رمز خارج کردن پیام
۷) گرفتن بازخورد
۸) پارازیت
● اهمیت و هدف ارتباطات و ضرورت برقراری:
آن ارتباطات مؤثر به دو دلیل برای مدیران حائز اهمیت است: اولاً ارتباطات فرایندی است که مدیران با استفاده از آن وظایف برنامه‌ریزی ، سازماندهی ، رهبری ، هماهنگی و کنترل را به انجام می‌رسانند . ثانیاً ارتباطات فعالیتی است که مدیران قسمت اعظم وقت خود را به آن تخصیص می‌دهند . ارتباطات نه تنها وظیفه مدیر را تسهیل می­کند ، بلکه سازمان را با محیط خارج مربوط می‌‌کند. به عبارت دیگر از طریق ارتباطات هر سازمانی به صورت سیستم باز در می­آید و با محیط خارج مربوط می‌شود. ارتباطات خونی است که در رگ‌های سازمان جریان دارد و نبود آن باعث بروز اختلال در قلب سازمان خواهد شد.
▪ ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت :
ارتباطات برای مدیریت به دلایل زیر مهم است:
۱) برقراری رابطه مؤثر و کاهش تنش‌ها در محیط کاری
۲) ارتباط فرایندی است که وظایف برنامه­ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و کنترل توسط آن انجام می‌شود پس ایجاد ارتباطات سالم و مؤثر، تنش‌های موجود در مسیر انجام این وظایف را از بین می‌برد یا لااقل کاهش می‌دهد.
۳) ارتباط فعالیتی است که مدیران برای هماهنگ کردن و تنظیم وقت خود از آن بهره می‌گیرند.
● انواع ارتباطات :
ارتباط سازمانی فرایندی است که طی آن مدیران توانایی گردآوری اطلاعات و تبادل معنی با افراد فراوان داخل سازمان و افراد شاغل در ارگان‌های مربوط به خارج از آن سیستم را به دست می‌آورند. انواع ارتباط سازمانی عبارتند از: ارتباطات عمودی، ارتباطات رسمی و ارتباطات غیررسمی.
● موانع و پیامدهای موجود در راه ارتباطات مؤثر
الف) موانع کلی:
۱) نبودن برنامه‌ریزی در ارتباطات .
۲) موانع مربوط به پارازیت. شامل: زمان نامناسب،مجاری نامناسب، اطلاعات غیرکافی یا نامناسب،مزاحمت‌های فیزیکی،ساختار سازمانی و حجم بالای اطلاعات.
۳) موانع مربوط به معانی کلمات و عبارات.
۴) موانع ادراکی، شامل: کلیشه سازی، خطاهای هاله‌ای، فرافکنی و اعتبار فرستنده .
ب) موانع شناسایی شده توسط مدیران:
در مسیر ارتباطات اثربخش موانعی وجود دارد که مدیریت با شناخت و آگاهی از آنها می‌تواند این موانع را در دنیای واقعی شناسایی و به شیوه صحیح برای ایجاد پویایی در ارتباطات عمل و تنش‌زدایی کند که به اختصار به عناوین آن اشاره می‌شود:
۱) از صافی گذراندن
۲) ویژگی‌های شخصی
۳) جنسیت
۴) عواطف
۵) ارتباطات غیرگفتاری
۶) ادراک
۷) پارازیت و جملات بی سر و ته
۸) زبان
ج) موانع ارتباطات مؤثر از نگاه تیزبین مدیران :
مدیران عوامل ذیل را مانع از برقراری ارتباط صحیح و مناسب در محیط کار معرفی می‌کنند:
۱) فقدان دانش و اطلاعات
۲) مشخص نکردن اولویت‌ها به طور دقیق
۳) گوش ‌نکردن
د) پیامدهای عدم ارتباط مؤثر در سازمان :
اگر این مشکلات شناخته و برطرف نشوند می‌توانند تاثیر ارتباط مدیر را با دیگران به شدت کاهش دهند. ناتوانی در ایجاد ارتباطی مؤثر پیامدهای زیر را دربر دارد:
۱) از دست دادن کار
۲) بروز عدم تفاهم
۳) فروکش کردن شور و اشتیاق
● پیش نیازها، روش ها و شیوه های ارتباطات مؤثر و بهبود آن:
در معاشرت و برقراری ارتباط باید با روی گشاده ونرمی و مهربانی با همه رفتار کرد اگر خود را در سطح دیگران قرار دهیم واز زبان آنها برای انتقال نظرات­مان استفاده کنیم، اغلب به نتیجه دلخواه می‌رسیم.
الف ) نیازهای ارتباطات مؤثر سازمانی :
ارتباطات مؤثر سازمانی به سه چیز نیاز دارد:
۱۰ همه کارکنان باید درک و مهارت مناسب در برقراری ارتباط خوب را داشته باشند.
۲) ارتباطات سازمانی مؤثر نیازمند فرهنگی است که از ارتباطات مؤثر حمایت کند.
۳) ارتباطات سازمانی مؤثر نیازمند توجه است.
ب) نکاتی ویژه در برقراری ارتباط مؤثر برای مدیران :
۱) درخواست فعالانه بازخورد درباره ارتباطات خود و ارتباطات درون سازمانی
۲) ارزیابی درک و دانش ارتباطات خود
۳) کار با کارکنان و تعریف چگونگی برقراری ارتباطات در سازمان . توسعه عمومی در باره چگونگی کنترل مخالفت ها، نحوه کار ارتباطات افقی (کارمند با کارمند) و غیره.
ج) توصیه هایی چند در خصوص بهبود ارتباطات سازمانی
توصیه‌های زیر می‌تواند به بهبود ارتباطات سازمانی کمک کند:
۱) تنظیم جریان اطلاعات
۲) استفاده از بازخور
۳) تکرار ارتباط
۴) تشویق به اعتماد متقابل
۵) به کار بردن زبان ساده
۶) به دقت گوش دادن
د) توصیه­های کیت دیویس برای بهبود فرآیند گوش دادن :کیت دیویس چند دستور را برای بهبود گوش دادن توصیه کرده است :
۱) صحبت کردن را متوقف کنید.
۲) گوینده را راحت بگذارید.
۳) به گوینده نشان دهید که می­خواهید گوش کنید.
ه) چند نکته در زمینه برقراری ارتباطات مؤثر در تشکیل گروه‌های کاری
ارتباطات مؤثر در گروه‌ها ( کمیسیون‌ها ) یک اصل انکارناپذیر است . به منظور برقراری ارتباط مؤثر در کمیته­ها رهنمودهای ذیل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد :
۱) مشخص بودن اختیار کمیته
۲) محدود بودن اندازه کمیته
۳) مشخص بودن و معرفی اعضای کمیته
و) روش‌های بهبود ارتباطات در سازمان با توجه به شناخت نواحی چهارگانه شخصیت هر فرد :
از جمله ویژگی‌هایی که به کاهش تنش‌های ارتباط مدیران و کارکنان و همچنین تنش‌های ارتباطی موجود در محیط سازمان می‌انجامد، اطلاع مدیران و کارکنان از موضوعاتی چون نواحی چهارگانه شخصیت هر فرد، بازخورد، افشا یا خودگشودگی، به کار‌گیری زبان ساده، به دقت گوش دادن کنترل احساسات و توجه به علائم غیرگفتاری است. شخصیت افراد که مدیر هم جزئی از آنهاست بر حسب آنچه برای خود مدیر یا دیگران شناخته شده یا ناشناخته است به چهار ناحیه تقسیم می‌شود:
۱) ناحیه عمومی:
رفتارها و ویژگی‌هایی که هم برای مدیر و هم برای دیگران شناخته شده است.
۲) ناحیه خصوصی:
رفتارها و ویژگی‌هایی که برای مدیر شناخته شده ولی برای دیگران ناشناخته است.
۳) ناحیه کور:
آن رفتارها و ویژگی‌هایی که برای مدیر ناشناخته و برای دیگران شناخته شده است.
۴) ناحیه ناشناخته:
هم برای خود مدیر و هم برای دیگران ناشناخته باقی مانده است.
ز) توصیه‌هایی به مدیران برای برقراری ارتباط مؤثر :
باتوجه به موانعی که برسرراه ارتباط قرار دارد، مدیران برای رفع این موانع باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهند:
۱) به بازخورها توجه کنند
۲) به حرف دیگران به دقت گوش فرا دهند
۳) توانایی کنترل احساسات را در محیط کار تقویت کنند
ج) شیوه های افزایش ارتباط خود با دیگران :
۱) صراحت و صداقت
۲) بیان احساسات
۳) یافتن زمینه مشترک ونکات مشابه
۴) همدلی وهمدردی
۵) به دقت گوش دادن
۶) شناخت سیستم روحی افراد و تقلید از آنها
۷) در نظر گرفتن شخصیت افراد
۸) تقویت عزت نفس
۹) محترم شمردن احساس طرف مقابل
۱۰) سکوت کردن
۱۱) عدم افراط در تذکر و نصیحت
۱۲) وقت شناس بودن
۱۳) ابراز مخالفت با شیوه مناسب
۱۴) یکی بودن قول وعمل
ط) هشت نکته مدیریتی در برقراری ارتباطات مؤثر
۱) برقراری ارتباط، اینجا و آنجا ندارد
۲) ۵ ثانیه اول در برقراری ارتباط مهمتر است.
۳) حقیقت این است که هر "کل" خوب و چشمگیری را جزئیات آن شکل میدهد.
۴) خوب حرف زدن و خوب گوش کردن را تمرین کنید.
۵) توان برقراری ارتباط مؤثر، اغلب میزان شایستگی و درصد احتمال موفقیت فرد را تعیین می کند.
۶) بیش از ۸۰ درصد از مدیران جوامع تحت بررسی اعتقاد داشته‌اند که ارتباطات آنان با زیردستان تا حدود زیادی صریح، دقیق، مؤثر، شایسته و خوب بوده است.
۷) تحقیقات نشان می دهند که مدیران بین ۵۰ تا ۸۰ درصد وقت خود را صرف برقراری ارتباط می کنند.
۸۰ تاثیر رفتار و حرکات، به مراتب بیشتر از ادای کلمات است.
● نتیجه گیری
با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله در خصوص عوامل پدیدآورنده تنش در سازمان، فرایند ارتباط و اجزای آن، راه‌های ایجاد ارتباط و انواع آن، انواع ارتباطات در سازمان، روش‌های بهبود ارتباطات و شناسایی و رفع موانع ارتباطی بهترین راه برای مدیران به منظور ایجاد محیط و ارتباطات پویا در سازمان، تنش‌زدایی و افزایش آگاهی خود و کارکنان تحت سرپرستی آنهاست. سال‌ها پیش که نرم­افزارهای کامپیوتری امکان ارتباطات الکترونیکی را در سازمان‌ها فراهم نکرده بودند، از وسایل ارتباطی ساده برای ارائه درخواست‌ها ، گزارش‌ها و در محل برقراری ارتباطات سازمانی استفاده می‌شد ، چه بسا برای بیان یک درخواست و یا ارائه یک توضیح ، به ارتباطات چهره­به­چهره نیاز می شد. با توسعه سازمان­ها و مفاهیمی چون CRM ، مدیریت خدمات پس از فروش، صدای مشتری ، که مسوؤلان سازمان‌ها و فرایندها را به مفهوم مشتری­مدار رهنمون کرده است، تمامی این مفاهیم در فرایند کلی تری به نام مدیریت مشتری جمع شده‌اند و به همین دلیل، نوع و مفهوم ارتباطات نیز تحت الشعاع قرار گرفته و دگرگون شده است.
در این شرایط ارتباطات از حالت چهره به چهره و قدیمی خود خارج و به مدد نرم افزارهای کامپیوتری به روابط الکترونیکی تبدیل شده است. حال سوال اینجاست که با استفاده از توسعه ارتباطات تکنولوژیکی، ارتباطات انسانی چه می­شود؟ چرا در این مقاله بیشتر به ایجاد ارتباطات مؤثر با توسعه و استفاده از ویژگی‌های انسانی پرداخته شده است؟ پاسخ این‌ است که در اداره امور سازمانی به هیچ وجه نمی­توان نقش انسان‌ها را نادیده گرفت. تکنولوژی تا سطح خاصی می­تواند جایگزین انسان باشد و در نهایت همین تکنولوژی نیز باید به دست انسان‌ها مدیریت شود و توسعه یابد و به همین دلیل ارتباطات مؤثر انسان‌ها ، همچنان از اهمیت ویژه­ای برخوردار خواهد بود و از عامل تکنولوژی نیز می­توان برای توسعه و تسریع در ارتباطات مؤثر به نحو شایسته‌ای استفاده کرد. به امید آن که در سازمان‌های ایرانی نیز شاهد رشد روزافزون ارتباطات مؤثر و در نتیجه رشد و تعالی آنها باشیم.

سید محمد رضا تولیت زواره
کارشناس مسوؤل حوزه کیفیت واحد تکنولوژی اطلاعات
http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-۱۴۲/sandr-۱۴۲/۳.asp (۱
http://www.iranhealers.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=۱۱۴ (۲
http://www.bmsu.ac.ir/web/No۵۲۰۰۲/۸.htm (۳
http://www.karafariny.com/article.asp?id=۴۳۰ (۴
http://behandish.blogfa.com/post-۵۱۶.aspx (۵
http://bahareno.blogfa.com/post-۳۲۳.aspx (۶
http://msrc.mui.ac.ir/Education/R&D/management%۲۰skills۲.htm (۷
۸) رضاییان، علی. ۱۳۷۹. رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها. تهران: علم و ادب.
۹) رابینز، استیفن پی. ۱۳۸۰. رفتار سازمانی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
۱۰) سلطانی، ایرج. ۱۳۸۱. روابط صنعتی در سازمان‌های تولیدی. تهران: ارکان.
۱۱) کوکلان، هوشنگ. ۱۳۷۸. رفتار سازمانی مجموعه بیست و یکم: ادراک و نقش آن در رفتار سازمانی. تهران: مرکز آموزشی مدیریت دولتی

منبع : اندیشه گستر سایپا

مطالب مرتبط

خلاقیت و روابط عمومی

خلاقیت و روابط عمومی
بر کسی پوشیده نیست که در جوامع امروزی ارتباطات نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف یک سازمان ایفا می کند. بهبود کمی و کیفی فعالیتهای سازمان، افزایش بهره وری از امکانات ونیروی انسانی درسایه انعکاس فعالیتهای سازمان با جامعه و بهره گیری از امکانات و قابلیتهای اجتماع و مشارکت عمومی افراد آن می باشد.
در این راستا روابط عمومی ها به عنوان حلقه ارتباطی سازمانها با جامعه نقش بسیار مهمی دارند. هرچه این حلقه ارتباطی گسترده تر و محکم تر باشد، به همان اندازه سازمان در پیشبرد اهداف و فعالیتهای خود موفق تر خواهد بود.
پس روابط عمومی ها برای اینکه بتوانند این حلقه ارتباطی سازمان را با جامعه حفظ کنند، باید در جستجوی تکنیکها ، الگوها و شیوه های مناسب و جدید باشند یکی از این شیوه ها و الگوها خلاقیت است که عامل مهم موفقیت برنامه های روابط عمومی است که اگر بدرستی بکار گرفته شود بسیاری از ضعف های فنی و اجرایی را پوشش می دهد و چون موضوع کار روابط عمومی از تنوع و حیطه بالایی برخوردار است امکان ظهور خلاقیت در آن به مراتب بیشتر از سایر حوزه های کاری سازمانها است .
● تعریف خلاقیت
از خلاقیت تعریفهای زیادی شده است که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود:
خلاقیت یعنی تلاش برای ایجاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی یک سازمان. خلاقیت بکار گیری توانایی های ذهنی برای بوجود آوردن اندیشه ، فکر و مفهوم جدید . ‌خلاقیت به معنای خلق کردن چیزی تازه و منحصر به فرد است که به گونه ای مناسب و مفید موجب حل یک مسأله، سؤال، یا نیاز علمی، صنعتی و یا اجتماعی می شود.
ونیز خلاقیت یعنی ارائه فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقاء‌کیفیت یا کمیت فعالیتهای سازمان مانند افزایش تولیدات یا خدمات، کاهش هزینه ها و...
● ضرورت خلاقیت :
تمام پیشرفتهای امروز بشر در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع مدیون خلاقیت است. خلاقیت کلیدی ترین مسأله در جامعه ما و تمام جوامع در حال توسعه است که اگر به درستی با آن برخورد و زمینه ها و بسترهای آن فراهم شود بسیاری از مشکلات آنها حل خواهد شد.
صاحب نظران معتقدند با ورود به هزاره سوم ضروری است مردم مهارتهایی را آموزش ببینند که از آنها می توان به خلاقیت و برقراری ارتباط مؤثر اشاره کرد به گونه ای که انسانها بتوانند بخوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با بهره گیری از خرد جمعی و زایش افکار نو مشکلات را از بین ببرند. امروزه، مردم ما نیازمند آموزش خلاقیت هستند. آنچنان که لحظه به لحظه محیط اطراف خویش را کاوش نموده و با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند.
● زمینه ها و بسترسازی خلاقیت :
نتایج و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد خلاقیت زمانی در میان اجتماعی از انسانها متجلی می شود که آنها از مرحله همدلی با یکدیگر گذر کرده اند . در این مرحله انسان ها به سرنوشت یکدیگر حساس بوده و در جهت رشد یکدیگر می کوشند و هر کسی خود را پل پیروزی دیگری قرار می دهد و در نهایت سبب می شود جریانی از علم و دانش وتجربیات میان آنها جاری شود که همین، زمینه ساز نوآوری و خلاقیت خواهد شد .
براستی که هیچکس قادر نیست به دنیای علم و دانش انسانها نفوذ کرده و آنها را وادار کند که اندیشه های خود را به دیگران منتقل کند و تنها زمانی این واقعیت رخ می دهد که یک احساس خوب و مثبت در بین انسانها نسبت به یکدیگر پدید آید.
به همین خاطر، یکی از عوامل مؤثر در بروز خلاقیت در یک جامعه، زمینه سازی و بسترسازی در بین انسانها جهت ایجاد فرهنگی است که در آن همگان در تلاش برای رشد دیگری هستند زیرا خلاقیت نه ژنتیکی است و نه مربوط به نژادی خاص بلکه اکتسابی است و زمینه اش در نهاد همه انسانها وجود دارد که نیاز به آموزش، زمینه سازی و فرهنگ سازی دارد.
● عوامل و راه های مؤثر خلاقیت در روابط عمومی
ایجاد خلاقیت در روابط عمومی علاوه بر فرهنگ سازی که در بالا ذکر شد، بستگی به سه فاکتور اساسی و مهم دارد که عبارتند از :
الف ) نیروی انسانی
منبع گرانبهای یک مجموعه یا سازمان که نقش اساسی در تحقق اهداف و سیاستهای کلی آن دارد نیروی انسانی است لذا برای اینکه بتوانیم از نیروی انسانی برای نهادینه کردن خلاقیت به نحو احسن استفاده کنیم باید به دو عامل اساسی توجه کرد:
۱) استفاده از نیروهای کار آمد
در روابط عمومی باید کسانی مشغول بکار شوند که علاوه بر اینکه تحصیل کرده این رشته باشند از ویژگیها و خصوصیات یک فرد خلاق برخوردار باشند. از جمله :
عامل اول : برخورداری از سلامت روحی و روانی :
افراد خلاق افرادی هستند که از سلامت روانی برخوردار هستند این افراد قادرند فکر و اندیشه و حرف های تازه را پشت سرهم مطرح کنند بدون اینکه دچار رکود شوند. بهره مندی از ذهنی سالم، باز و گشوده این امکان را برای قوه خلاقه فراهم می کند تا از آنچه می خواهد، تصویر روشنی بیافریند و بالاخره عملی منشأ موفقیت و پیروزی است که در ورای آن اندیشه ای سالم نهفته باشد. همانگونه که ورزش، عضلات را قوی تر و سالم تر می کند، تفکر و مطالعه کتابهای خوب و مفید و نگارش تجارب، افکار و منش ها نیز باعث تقویت و سالم تر شدن روان و ذهن می گردد و نهایتا موجب باروری و شکوفایی خلاقیت می شود.
▪ انعطاف پذیری:
توانایی کنار گذاشتن چارچوب های ذهنی گذشته و توانایی دیدن اندیشه های جدید و بررسی افکار نو و پذیرش مناسبت ترین و کارآمدترین باورها انعطاف پذیری است. هراندازه خلاقیت و نوآوری بیشتر باشد به همان اندازه انعطاف پذیری بیشتر شده و وقت کمتری به حراست و دفاع از افکار غلط گذشته صرف خواهد شد.
▪ ابتکار:
یعنی به پشتوانه اندیشه سالم، ذهنی پویا و منعطف در هر زمان بتوان پیشنهاد تازه ای را ارائه داد.
▪ ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی:
برخلاف افراد عادی که همواره در جستجوی راهکارهای بی دغدغه و آسان بوده و راههای پیموده شده را می پیمایند، افراد خلاق، پیچیدگی را انتخاب کرده و به دنبال یافتن راه حل آسان و ساده برای آنها هستند.
▪ استقلال رأی و داوری :
افراد خلاق مطیع بی چون و چرای مسئول بالاتر و افراد با نفوذ خود نبوده و دارای نظرات و پیشنهادات متفاوت از دیگران هستند.
▪ تمرکز نیروی ذهن بر بالاترین هدف:
این افراد همیشه و در هر شرایطی ذهن و نیروی خود را بر روی یک موضوع ویژه متمرکز کرده و به دنبال دستیابی به هدفی والا و بلند مرتبه هستند .
عامل دوم: کار آمد سازی کارکنان
برای اینکه بتوانیم در بین کارکنان موجود خلاقیت ایجاد کنیم تا از آنها به نحو احسن استفاده شود باید به ویژگیهای ذیل توجه کرد:
▪ بهره وری کارکنان با انگیزش آنان ارتباط کاملا مستقیمی دارد به عبارت دیگر، در گیر شدن با کار و چنگ انداختن بر مشکلات، نیازمند پشتوانه انگیزشی است .
▪ بروز اندیشه و رفتار ابتکاری در کارکنان با پرورش حس مفید بودن و احترام به شخصیت کاری آنان افزایش می یابد. مشارکت در حرکات سازنده سازمانی
و تولید، احترام به اندیشه وتلاش آنان، قدردانی از اقدامات مثبت و شکوفا سازی استعدادهای آنان همواره از خواسته های کارکنان خلاق می باشد.
ب) محیط سازمانی
سیاستها و تلاشهای ابتکاری کارکنان زمانی می تواند به مرحله عمل واجرا در آید که سازمان مطبوع آنها بتواند با داشتن ویژگیها و خصوصیات ذیل، محیط و بستری مناسب را فراهم کند. برخی از این ویژگیها و خصوصیات را می توان این گونه برشمرد:.
۱) رقابت کامل و فشرده : در یک محیط کاری در صورتی خلاقیت ایجاد می شود که تک تک افراد رقابت مثبت و سازنده داشته باشند.
۲) فرهنگ خوب و پویا :برپایه یک فرهنگ خوب و پویا اتلاف وقت مفهومی ندارد. بدیهی است در چنین بستری بحث رقابت و خلاقیت، بهتر شکل می گیرد.
۳) دسترسی به مدیران: کارکنان به راحتی بتوانند افکار و نظرات خود را مستقیم و بدون واسطه به گوش مدیر برسانند و پیشنهادهای خود را ارائه نمایند.
۴) احترام به افراد: کارکنان به این باور دست یابند که می توانند همگام با نیازهای سازمان رشد کنند. درسازمان خلاق کار بصورت گروهی انجام می شود و گروههای کیفیت نیز نقش مؤثری در جهش آنها دارند .
۵) ارائه خدمات عمومی: هدف نهایی توجه به نیاز جامعه و جلب رضایت آحاد مردم است.
۶) امنیت شغلی، روابط دائمی و بلند مدت کارکنان از دیگر ویژگیهای آن است.
۷) مدیران، عامل تغییر و تحول را با خشنودی پذیرفته و در برابر آن مقاومت نمی کنند طبیعی است در چنین محیطی، ضرورت ندارد که مدیر وقت زیادی از خود را برای چگونگی با تغییرات اختصاص دهد زیرا همه به این باور رسیده اند که تغییر یک ارزش است.
در محیط یا سازمان فقیر از حیث خلاقیت، تمایل به ریسک، بروز فکر انتقادی و میل به تغییر، کاهش قابل توجهی می یابد و علت پدید آمدن چنین حالتی را باید عمدتا در رفتارهای کلیشه ای و مملو از محدودیتها ، ارزیابیهای ناکام کننده، روح محافظه کاری،‌ مقررات دست و پا گیر، نا امنی شغلی، ابهام در هدف و بی توجهی به افراد خلاق باید جستجو کرد.
ج) مدیریت
نقش مدیریت در مجموعه هایی مثل روابط عمومی که خلاقیت و نوآوری از ضروریات و عامل اصلی آن به شمار می رود، بسیار مهم و حساس است. زیرا مدیریت می تواند توانایی و استعداد خلاقیت و نوآوری را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می تواند مانع این امر حیاتی شود.
هنر مدیر خلاق عبارت است از: استفاده از خلاقیت دیگران و پیدا کردن ذهن های خلاق. مدیر باید فضایی بیافریند که خودش بتواند خلاق باشد و افراد سازمان را هم نیز برای خلاقیت تحریک کند . و این فضا فضایی است که از کار روزمره به دور است و اقتضاء می کند تا هر کسی مشکلش را خودش حل کند.
تکنیکهای بروز خلاقیت :
الف) آموزش مستقیم
در این تکنیک خلاقیت را می توان با آموختن راههای خلاق شدن و پرهیز از کاربرد رهیافتهایی که در حل مشکلات معمول است زیاد کرد. این روش که بنام آموزش مستقیم معروف است بر این پایه فرضی قرار دارد که چون افراد بیشتر تمایل دارند که در حل مشکلات از راه حل های رایج استفاده کنند این امر آنها را از بکارگیری توانمندیها و ظرفیتهای واقعی شان باز می دارد بنابراین روش آموزش مستقیم که در جستجوی راه حل های بدیع و نو است زمینه مساعدی برای رشد اندیشه های خلاق فراهم می سازد.
ب) فهرست کردن ویژگیها
در این روش تصمیم گیرنده ابتدا ویژگی اصلی مربوط به راه حل های مرسوم را پیدا کرده و سپس هریک از ویژگیهای اصلی را جدا جدا بررسی می کند. و آنگاه تا جایی که ممکن است نسبت به تغییر هر کدام از آنها همت می گمارد و در راستای همین تغییر هر طرحی دارد ولو آنکه خنده دار نیز باشد، بدون چشم پوشی فهرست می کند. و وقتی که فهرست جامعی تهیه کرد و اشکالات را مشخص نمود گزینه های مؤثر و سودمند را انتخاب و بقیه را حذف می کند و...
ج ) روشهای گروهی
بیشترین تلاش در زمینه پرورش و بروز خلاقیت را می توان در حوزه کارهای گروهی مشاهده کرد.
یکی از تکنیکهای متداول در ایجاد خلاقیت، برگزاری جلسات خلاقیت زاست که به جلسات طوفان فکری شهرت دارد. این جلسات، غیر رسمی و کاملا آزاد است که پیشنهاد ها و راه حل های همکاران درباره یک موضوع خاص ماننده نحوه برگزاری نمایشگاه، انتخاب شعار تبلیغاتی،رفع یک مشکل به وجود آمده و... جمع آوری می کنند. در برگزاری جلسات توفان فکری بر ویژگیهای زیر تأکید می شود:
▪ پیشنهادها زیاد و متنوع هستند و در تقابل افکار پیشنهادهای جالبی یافت می شود.
▪ افراد شرکت کننده در جلسه از پیشنهادها و راه حلهای ظاهرا غیر ممکن اجتناب نمی کنند.
▪ در این جلسات افراد مختلف با گرایش ها و تخصص های مختلف حضور می یابند .
▪ جلسات طوفان فکری خارج از موقعیت های اداری تشکیل شده و حتی از نظر محل برگزاری هم متفاوتند .
● نتیجه گیری
اگر روابط عمومی ها بخواهند دارای نقش محوری در فرایند تصمیم گیری سازمانها باشند باید همگام با پیشرفت های علم و تکنولوژی زمینه و بستری مناسب را جهت ارتقاء توانمندیها و فعالیتهای خود فراهم کنند. این بستر و زمینه خلاقیت است که نیاز به کار دسته جمعی ، هم دلی ، آموزش ، تشویق ، تغییر نوع نگرش و... دارد.

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها
لیلای سریال "پدر" مدل شد / عکس‌ها - ریحانه پارسا، بازیگر نقش لیلا در سریال "پدر" فعالیت خودش را به عنوان مدل تبلیغاتی آغاز کرد. این بازیگر متولد سال 1377 است.